LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgen therapie en vrij krijgen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De supermarkt wil mij geen eerder vrij geven. Ik volg therapie bij een groepstherapeut in de avonduren. Van mijn werk wil ik dan graag 17 uur vrij zodat ik op tijd daar kan zijn. Alleen wil de werkgever niets voor me regelen. Ik moet dit maar oplossen door ruilen van collega's.

Nu is die therapie erg belangrijk voor mij, moet de werkgever hiervoor geen vrij geven? Bezoek van de huisarts is toch ook iets wat noodzakelijk is?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door bianca82 »

ligt denk ik aan de cao.. even daarin lezen in combi even informeren bij bond of bij rechtswinkel of jurofoon

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik werk 24 uur in de week maar die therapie wordt niet op alle momenten van de week gegeven, alleen in de avond uren dus. Als er tijdstippen bij waren die beter uitkwamen dan had ik dat wel gedaan maar dat is niet voorhanden. Mijn partner wordt er ook in betrokken en die kan ook niet alle momenten van de dag.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het is een circa een uur rijden. De supermarkt wil niets meer regelen omdat ze dat vaker hadden gedaan. Nu houdt het dus op. Dan maar ophouden met de therapie en ziek melden omdat je niet goed voelt? Zeg dit even uit frustratie!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarom moet jouw werkgever zich aanpassen ?

Laat die therapeut zijn schema maar verzetten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat is je probleem met ruilen dan ?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:
crazyme schreef:Waarom moet jouw werkgever zich aanpassen ?

Laat die therapeut zijn schema maar verzetten.
Of zoek een andere therapeut, keuze genoeg.

Wat een raar antwoord? TS zal dan weer overnieuw moeten beginnen.

Werkgeven zou best eens mee kunnen werken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door ciske »

Als je goed had gelezen, had je gezien dat hij dat al gedaan heeft. Begrijpelijk dat een werkgever niet bezig blijft, temeer omdat het om een part-time baantje gaat. Er zijn voor topicstarter genoeg andere keuzes, w.o. ruilen met een collega.
Heel goed gelezen zelfs, een beetje mens weet dat therapie niet eeuwigdurend is , dus dan wel zo prettig met een stukje medewerking, ook na dat het eerst al gegeven was.

Dat weet jij niet of TS keuzes genoeg heeft, als die al in behandeling is , zou het zonde zijn, er bij een ander weer opnieuw te moeten doen.

alfatrion
Berichten: 21922
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De werkgever is verplicht om zich als een goed werkgever te gedragen (art. 7:611 BW). De werkgever moet bij het arbeidstijdenbeleid rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemers (art. 4:1a ATW) . De werkgever schend zijn verplichting door hier zijn handen van af te trekken.

Bovendien acht ik, naar analogie van het recht van de werknemer om veranderingen in de arbeidsduur aan te brengen (art. 2 WAA), dat de werkgever in zal moet instemmen met een verzoek van een werknemer om op andere tijden te werken, tenzij hij kan aantonen dat het bedrijf hier ernstig onder zal leiden. Eveneens zal naar analogie een dergelijk verzoek vier maanden van te voren schriftelijk moeten zijn ingediend en moet de werknemer één jaar in dienst zijn op het moment dat de verandering ingaat. (Voor bedrijven met minder dan tien medewerkers geld iets anders.)

Als werknemer kun je in de tussentijd je vakantiedagen hiervoor in zetten. De werkgever is verplicht om vakantie in uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich hier tegen verzetten. Deze moeten twee weken van te voren schriftelijk worden aangevraagd.

Maar de beste oplossing zou toch zijn om zelf ook initiatief te tonen door te kijken welke andere werknemer met jou wilt ruilen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 12 jul 2012 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:De werkgever is verplicht om zich als een goed werkgever te gedragen (art. 7:611 BW). De werkgever moet bij arbeidstijdenbeleid rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemers (art. 4:11 ATW) . De werkgever schend zijn verplichting door hier zijn handen van af te trekken.
Dus werknemers kunnen gewoon hun eigen rooster maken ? Zolang het maar belangrijk genoeg is voor de werknemer en de werkgever niet naar de knoppen gaat moet de werkgever zich maar schikken.

Ik dacht het niet.

Een paar artikeltjes eerder of later zal ook wel staan dat een werknemer zich als een goed werknemer moet gedragen. En zijn privé dingetjes gewoon in zijn privé tijd moet regelen. Daarvoor heeft hij immers nog 142 uur per week over !

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:Heel goed gelezen zelfs, een beetje mens weet dat therapie niet eeuwigdurend is , dus dan wel zo prettig met een stukje medewerking, ook na dat het eerst al gegeven was.

Dat weet jij niet of TS keuzes genoeg heeft, als die al in behandeling is , zou het zonde zijn, er bij een ander weer opnieuw te moeten doen.
Zijn genoeg mensen die jarenlang therapie volgen, ook ga ik er even vanuit dat TS wist waar ze mee bezig was, therapie best ver van huis zoeken terwijl je weet dat je met je werk zit.

alfatrion
Berichten: 21922
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Dus werknemers kunnen gewoon hun eigen rooster maken ? Zolang het maar belangrijk genoeg is voor de werknemer en de werkgever niet naar de knoppen gaat moet de werkgever zich maar schikken.
Het is de werkgever die het rooster maakt, maar daarbij wel met anderen rekening moet houden.

De verplichting van de werknemer om zich als een goede werknemer te gedragen (art. 7:611 BW) houdt o.a. in dat hij moet instemmen met een verzoek van de werkgever tot overwerken, om op andere tijden te komen werken of het verrichten van werkzaamheden die buiten zijn functieomschrijving vallen wanneer daar aanleiding voor is, tenzij dit in alle redelijkheid niet van hem verwacht kan worden. Het een en ander is ook uitgewerkt in de wet.

Het gaat hier dan ook om een mes dat aan twee kanten snijd. Andersom geldt net zo hard dat als het belangrijk genoeg is voor de werkgever en de belangen van de werknemer niet geschaad worden dat de werknemer zich dan maar moet schikken. Geven en nemen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 12 jul 2012 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben bang dat we het hele verhaal niet kennen. Als jij als parttimer 1 dagdeel vast vrij moet hebben, zal dat in veel gevallen geen enkel probleem zijn. Als TS als parttimer maar 1 avond kan werken, en nud die ene avond ook nog vrij moet hebben, zal het wel enig gevolg hebben. Als TS als avondkracht is aangenomen in de supermarkt, wordt er wel van je verwacht dat je avonden werkt, een zaterdaghulp die niet op zaterdag kan heeft niks net flexibiliteit van de werkgever te maken.

Een werkweek heeft 5 avonden, in een supermarkt soms zelfs 6, vaak zal 1 avond niet een heel probleem zijn, maar we weten niet hoe flexibel TS is in de planning voor de rst van de week, en op basis van welke voorwaarden ze aangenomen is.

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door WillemLW »

Nee hoor. Dit valt gewoon onder je eigen verantwoordelijkheid en risico. Dan zoek je maar therapie buiten je werkuren of ander werk. De werkgever hoeft voor jouw probleempjes niet op te draaien en anders ontslag. Zo is het. Niet huilen.

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door WillemLW »

De trein of bus stopt ook niet halverwege de haltes in, omdat jij zo nodig ergens moet zijn. Dan ga je maar lopen of je zoek een andere hulpverlener. Dat is gewoon jouw probleem en niet van de rest. Dan neem je maar ontslag ipv je werkgever er mee op te zadelen. Dat kun je ook niet met de NS or OV. Zo is het.
Laatst gewijzigd door WillemLW op 12 jul 2012 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

WillemLW schreef:Nee hoor. Dit valt gewoon onder je eigen verantwoordelijkheid en risico. Dan zoek je maar therapie buiten je werkuren of ander werk. De werkgever hoeft voor jouw probleempjes niet op te draaien en anders ontslag. Zo is het. Niet huilen.
Mischien daarom dat andere topic van TS : ?????
Uw vraag beantwoord van UWV - 12 jul 2012 16:39
Zojuist het UWV gebeld voor een ALGEMENE vraag over WW-uitkering hoe dit in elkaar steekt. De medewerker van het UWV van de afdeling WW dus precies weet hoe de WW in elkaar steekt kon geen antwoord geven op mijn vraag. Ik zou terug gebeld moeten worden? Dus ze moeten het kennelijk nog uitzoeken hoe het precies zit. Dat zou zomaar kunnen dat je niet direct antwoord paraat hebt alhoewel ik dat wel vreemd vind. Immers zij voeren de WW wet toch gewoon uit?

Ik heb nog geen WW uitkering en om die reden kan het UWV mij ook niet terug laten bellen! Wat is dit voor vreemds?! Je moet perse "klant" zijn bij het UWV om een antwoord te geven op mijn vraag. En zonder Burger Service Nummer (BSN) willen ze al helemaal niks voor je doen!

De vraag welke ik had vind ik nu even minder van belang maar meer de manier waarop UWV omgaat met mensen! Ik kan dan pas antwoord krijgen op mijn vraag als ik WW heb. Eerder niet. Dan maar naar het Juridisch Loket terwijl het UWV de aangewezen partij is om mijn vraag te beantwoorden toch?
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 64&t=12048

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door WillemLW »

De beste therapie is op vakantie gaan naar een derde wereldland. Waar oorlog, verkrachtigen, woningnood, hongernoods, watersnood, gebrek aan gezondheidszorg etc aan de de orde van de dag zijn. Dan zult u zien dat u loopt te mekkeren en te zeuren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

WillemLW schreef:De beste therapie is op vakantie gaan naar een derde wereldland. Waar oorlog, verkrachtigen, woningnood, hongernoods, watersnood, gebrek aan gezondheidszorg etc aan de de orde van de dag zijn. Dan zult u zien dat u loopt te mekkeren en te zeuren.
Dat is mischien wel erg snel oordelen u weet niet welke therapie TS volgt.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het is een speciale therapie die niet overal gegeven wordt. Toen ik zwanger was kon ik ingezet worden bijvoorbeeld op een andere afdeling binnen de supermarkt. Vervolgens was de teamleider zo boos dat er contact werd gezocht met de arbo arts. Ik werd opeens meer dan 50% arbeidsongeschikt geacht. Dat terwijl niet de manier van werken is, volgens mij eerst 25% en dan neemt het geleidelijk aan toe. Maar kennelijk is de arboarts niet onafhankelijk. Maar goed, dat terzijde. De gelden kwamen dan vanuit het UWV vandaan in plaats van de supermarkt, hetgeen natuurlijk voordeliger is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volgen therapie en vrij krijgen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

gezondheid schreef:Het is een speciale therapie die niet overal gegeven wordt. Toen ik zwanger was kon ik ingezet worden bijvoorbeeld op een andere afdeling binnen de supermarkt. Vervolgens was de teamleider zo boos dat er contact werd gezocht met de arbo arts. Ik werd opeens meer dan 50% arbeidsongeschikt geacht. Dat terwijl niet de manier van werken is, volgens mij eerst 25% en dan neemt het geleidelijk aan toe. Maar kennelijk is de arboarts niet onafhankelijk. Maar goed, dat terzijde. De gelden kwamen dan vanuit het UWV vandaan in plaats van de supermarkt, hetgeen natuurlijk voordeliger is.
Waarom ga je niet in op de antwoorden van de mensen die hier schrijven ?

Gesloten