LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

Even voorweg wat feiten: contract onbepaalde tijd, 6.5jaar werkzaam op de locatie, >40j oud, ca. 7dgn ziek geweest over de hele tijd (6.5jaar dus), nog ca. 280uur vakantie tegoed.

Situatie sinds 1.5jaar: nieuwe hoofd, nagenoeg maandelijks gesprekken met verslagen waar je het zuur omhoog komt - ik voelde mij geregeld als een idioot benadert, daarbij, flauwe opmerkingen, zij bepaald en ik moet dan maar doen enz.,
Gisteren opnieuw gesprek, aangegeven dat ik me gepest voel en dat ik niet meer in zal gaan met de voorstellen die er zijn. Kreeg te horen dat ik er sowieso nooit ben meegegaan in haar voorstellen en domweg nergens in functioneer (in het kort),

Ik kreeg een voorstel voor een beeindigingsovereenkomst aangeboden. Een beeindigingsovereenkomst vindt ik op zich niet zo erg, aangezien mij de hele situatie al maanden op de maag ligt en er domweg geen klik is met het hoofd (na mijn mening een overpresteerder die bijna overal de vingers in de pap moet hebben).

Het voorstel is echter zo, dat ik niet weet of ik er om mag lachen, janken of dat ik het als een belediging moet opvatten.

Uit dienst met 01.04.2012 (over 2wkn), 2 maandsalarissen schadeloosstelling, vakantieuren worden beschouwt als opgenomen.
Ligt het aan mij of beschouwen zij mij echt als een idioot :oops:
Laatst gewijzigd door ALFA_DH op 16 mar 2012 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

:shock: Pardon?? Sorry, maar ik zou hier niet mee akkoord gaan. Vakantie uren als opgenomen beschouwd?? Maar 2 maandsalarissen?? Juridisch Loket bellen, vraag hun advies. Ben je lid van een bond?? Ik weet in ieder geval van de FNV dat ze je met dit soort zaken helpen. Geloof dat ze zelfs helpen als je maar lid wordt of zo. Sterkte hiermee!!!

ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

Natuurlijk teken ik dat niet - ik vindt mezelf geen idioot 8)

Ben al een jaar lid van de bond, naar een verslag die ik net zo een belediging vondt. Ik voelde mij niet meer veilig met de baan en ben dan lid geworden, baas gaf toen aan dat er geen sprake ervan is dat zij mij weg wil hebben (ik weet alleen niet of ik het ook schriftelijk heb).
Bond krijgt de overeenkomst zodra ik het op papier heb, zij doen er echter pas iets mee als de situatie nu niet voorzienbaar was.

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door JDII »

Belachelijk voorstel. Volgens de kantonrechtersformule heb je sowieso al recht op 6,5*0,5 maandslaris is 3,25 maandsalarissen. Vakantieuren moeten gewoon uitbetaald worden.

Je bent bijna nooit ziek geweest. Nu is het dus de tijd om je ziek te melden. Laat ze het heen en weer krijgen

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens mij ligt dit niet aan u, maar is het een bar slecht voorstel.

Ik denk dat het verstandig is eens juridisch advies in te winnen bij een rechtsbijstandverzekering of juridisch loket, waar eerste advies doorgaans gratis is.

Ik weet even niet wat de huidige kantonrechtersformule is maar informeer daar eens naar of google dit eens. De kantonrechtersformule is wel iets verlaagd de
Zaken als leeftijd en aantal dienstjaren spelen hierbij een rol.
Lees ook eens dit document op rechtspraak.nl Ik denk dat u eerder in de buurt zou moeten komen van zo'n 6/7 maandsalarissen + vakantiedagen uitbetalen. Mocht de werkgever u nu op non-actief zetten is dat zijn keuze.

Hierbij zijn wel een aantal dingen van belang. Als u een bod krijgt wat dicht in de buurt komt en u gaat naar de kantonrechten voor het onderste uit de kan, kunt u ook de spreekwoordelijke deksel op de neus krijgen. Probeer na te gaan hoe sterk het dossier van werkgever is en hoe sterk uw eigen dossier is. Stel uw eigen dossier veilig met zaken waar u het goed heeft gedaan, goede beoordelingen evt. van voor de managementwissel enz. Als zij u teveel kunnen verwijten kan deze formule ook veel lager uitpakken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JDII schreef:Belachelijk voorstel. Volgens de kantonrechtersformule heb je sowieso al recht op 6,5*0,5 maandslaris is 3,25 maandsalarissen. Vakantieuren moeten gewoon uitbetaald worden.
TS is boven de 40 (zoals hij schrijft). het kan zomaar zo zijn dat hij dan weer op de correctiefactor van 1 uitkomt. Tegen de tijd dat hij uit dienst gaat is ie meer dan 6,5 jaar in dienst en worden dienstjaren op helen afgerond (als ik het goed heb).

ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

Emmy75 schreef: TS is boven de 40 (zoals hij schrijft). het kan zomaar zo zijn dat hij dan weer op de correctiefactor van 1 uitkomt. Tegen de tijd dat hij uit dienst gaat is ie meer dan 6,5 jaar in dienst en worden dienstjaren op helen afgerond (als ik het goed heb).
Dat is ook de informatie die ik binnen heb gekregen vzm,, plus dat de datum van uit dienst gaan wel erg dichtbij is. Mijn mening is, dat de vergoeding juist nog hoger moet als men eerder dan de normale opzegtermijn van mij af wil zijn of anders de datum van het uit dienst gaan pas over een aantal maanden is - ik geloof het zijn er 3. De financiele schade zal dan namelijk hoger zijn.

Maar, moet ik eigenlijk nu al doorgeven dat het voorstel zo niet te ondertekenen is, of zal ik ze voor de lamp laten lopen?

ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

JDII schreef: Je bent bijna nooit ziek geweest. Nu is het dus de tijd om je ziek te melden. Laat ze het heen en weer krijgen
Nou ja, ziekmelden bij arbeidsconflict is een thema apart, hoeft ook niet want ik ben absoluut gezond. Mijn collegas zijn er trouwens ook erg van geschrokken, hun mening van mij sluit niet aan bij de mening van de baas, wat volgens mij ook het reden is dat zij mij zo vroeg mogelijk uit dienst wil hebben (onrust enz.).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ALFA_DH schreef:Maar, moet ik eigenlijk nu al doorgeven dat het voorstel zo niet te ondertekenen is, of zal ik ze voor de lamp laten lopen?
Volgens mij.... Eerst nu eens bepalen waar u op uit wilt (kunt) gaan komen, maw wat uw rechten zijn. Dat eerst eens via meerdere wegen navragen.

Vervolgens kunt u niet veel anders dan aangeven dat u het niet eens bent met dit voorstel. Hier kunt u kiezen voor een simpel "niet akkoord gaan en zoek het maar uit" of een tegenvoorstel met zoals u de zaken ziet. De vraag hierbij is of u dit wilt, omdat werkgever dan weer een tegenvoorstel gaat doen die geheid lager ligt dan uw tegenvoorstel en een onredelijk tegenvoorstel is ook alweer zowat.

Het aanvragen van het ontslag zal eerst van de werkgever moeten komen. In ieder geval niet akkoord gaan met het voorstel en daarover wel communiceren, bij voorkeur schriftelijk.

Maar goed dat is mijn mening, laat u vooral goed voorlichten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ALFA_DH schreef:Nou ja, ziekmelden bij arbeidsconflict is een thema apart, hoeft ook niet want ik ben absoluut gezond. Mijn collegas zijn er trouwens ook erg van geschrokken, hun mening van mij sluit niet aan bij de mening van de baas, wat volgens mij ook het reden is dat zij mij zo vroeg mogelijk uit dienst wil hebben (onrust enz.).
Ziekmelden lijkt mij niet verstandig als er niets aan de hand is. Dit frustreert de zaak alleen maar en kan u ook weer verweten worden. Daar schiet u denk ik niet zoveel mee op.

Kunt u daarover per mail met sommige collega's communiceren ipv alleen in gesprekken ? Zijn er collega's die dit schriftelijk willen bevestigen ? Dit laatste zal vaak moeilijk zijn omdat dit hun eigen positie ook aantast. Verzamel uw dossier van dat u uw werk wel goed doet. Dat is belangrijk. Hoe meer bewijs voor u pleit, hoe meer dit de werkgever aangerekend kan worden. Daar kan de kantonrechtersformule mee stijgen en soms op factor 2 uitkomen.

De datum van beëindiging van de arbeidsovk heeft niets te maken met of er lang onrust op de werkvloer moet zijn. Ze kunnen gerust de normale opzegtermijn in acht houden en u in de tussentijd per direct op non-actief zetten. Dan loopt u ook niet meer op de werkvloer rond en is de mogelijke onrust opgelost. Wel zullen ze u dan die maanden het normale salaris moeten doorbetalen. Zoals gezegd dat is een keuze van de werkgever.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door gtp »

Opzeg termijn bij onbepaalde tijd is toch minimaal 2 maanden? Als er al ww wordt toegekend wordt daar rekening mee gehouden.Tenslotte dit is niet ONvrijwillig werkloos.Kijk uit je heb niet zomaar weer werk.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nog een algemene tip: probeer professioneel en netjes te blijven. Ga niet met ruzie uit elkaar. Je weet immers nooit hoe en wanneer je elkaar nog eens tegenkomt en nodig hebt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

gtp schreef:Opzeg termijn bij onbepaalde tijd is toch minimaal 2 maanden? Als er al ww wordt toegekend wordt daar rekening mee gehouden.Tenslotte dit is niet ONvrijwillig werkloos.Kijk uit je heb niet zomaar weer werk.
Dat is toch nog altijd heel wat anders als verwijtbaar werkloos. Als de arbeidsverhouding niet goed is, kunnen partijen met wederzijds goedvinden uit elkaar met behoud op recht van de WW-uitkering als het initiatief van de werkgever afkomstig is. UWV webcare schreef hierover in dit topic http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&t=113386
Het ging hier wel om een contract voor bepaalde tijd welke mogelijk eerder beëindigd werd.
GJvdZ schreef:Nog een algemene tip: probeer professioneel en netjes te blijven. Ga niet met ruzie uit elkaar. Je weet immers nooit hoe en wanneer je elkaar nog eens tegenkomt en nodig hebt.
Goede tip. Daarom vind ik zoiets als ziekmelden zonder aanleiding ook niet zo geslaagd. U heeft het veel beter verwoord dan ik.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

ALFA_DH schreef:Uit dienst met 01.04.2012 (over 2wkn), 2 maandsalarissen schadeloosstelling, vakantieuren worden beschouwt als opgenomen.
Ligt het aan mij of beschouwen zij mij echt als een idioot :oops:
Die schadeloosstelling wordt vrijwel volledig uit je vakantie-uren gehaald. Ik zou het advies van Emmy ter harte nemen en je juridisch laten bijstaan. En het advies van GJvdZ om de communicatie netjes en zakelijk te houden.

ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

GJvdZ schreef:Nog een algemene tip: probeer professioneel en netjes te blijven. Ga niet met ruzie uit elkaar. Je weet immers nooit hoe en wanneer je elkaar nog eens tegenkomt en nodig hebt.
Afgesproken.

Ik heb nu doorgegeven wat normaal bij een beëindigingsovereenkomst te verwachten zal zijn en dat het aangeboden voorstel daar redelijk van afwijkt.

ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

Update:

Na wat heen en weer is WG met een voorstel voor 4mnd salaris plus uitbetalen van 112 vakantie-uren uit de hoed gekomen. Ik sta nu op scherp aangezien hij nog steeds de overeenkomst klaar wil hebben voor 1 April en zowel de vergoeding als ook het aantal vakantieuren niet overeenkomt met wat er feitelijk te verwachten zal zijn.
Gisteren was er een interne mail met de inhoud, dat ik ingestemd zal hebben met vanaf 1 April mijn carrière elders te vervolgen - ondanks het feit dat er nog niets is getekend.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door witte angora »

aangezien hij nog steeds de overeenkomst klaar wil hebben voor 1 April
Vreemd. Is er dan al iemand anders aangenomen die jouw plek gaat innemen? Mijns inziens is alles nog steeds veel te laag, als ik het zo bekijk. Je kunt een mail rondsturen dat het een 1-april grap is, en dat er helemaal niets besloten is over een vertrek naar elders, maar of dat helpt weet ik ook niet.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door wiseger »

@alfa_dh

Kijk heel goed uit met wat je tekent. Met een vrijwillige arbeidsbeeindiging loop je een enorm risico dat je WW gekort wordt danwel niet eens toegekent wordt.

Persoonlijk zou ik gewoon bezwaar aantekenen tegen je ontslag. Voor ze je contract ontbonden hebben via de rechter danwel het UWV ben je echt een paar maanden verder en weet je tenminste zeker dat je recht hebt op WW.

Zoek rechtshulp, kan via de vakbond, kan via je rechtsbijstand of als het niet anders kan, via de rechtswinkel.

ALFA_DH
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2012 11:50

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door ALFA_DH »

Update:

Ik heb niet getekend, maar het voorstel doorgestuurd naar de advocaat (afgelopen week al)
Dat kost mij ms. wat extra maar ik ben het beu aangezien er vooraf al een mail zonder overleg aan collegas gestuurd is over "mijn beslissing".
Datum uit dienst lijkt mij hierdoor niet meer haalbaar / van toepassing. Afgelopen week was in overleg een vakantieweek, in deze had ik volgens het voorstel nog aanwezige spullen moeten afleveren.
Werkgever heeft de toegang naar de email op werk afgesloten, correspondentie is daarover niet meer mogelijk.

Oh, en natuurlijk ook bedankt, ook namens mijn familie - ik voel mij stukken minder alleen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Voorstel beeindigingsoverenkomst - om te lachen?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat is dát frustrerend, als de werkgever doet alsof het jouw beslissing is. Zoiets is mij ook overkomen, 2 jaar terug. Mijn toenmalige 'chef' riep 'dat hij het niet meer zag zitten'. Nou, ik had zelf ook de buik vol van die man hoor. Dus ik hop naar huis, bond ingeschakeld.
Kwam hij met 'een gespreksvoorstel' 2 weken later, dat ik 'begeleid moest worden naar werk buiten de organisatie'. Hélemaal de hakken in het zand gezet want ik had A) niks misdaan en B) wilde blijven - het is een heel grote organisatie.
Nou had toevallig de voorganger van deze man mijn voorgangster ook op een vuile manier willen wegwerken - en zij had de hoogste bazen aangeklaagd.
Dus die dachten waarschijnlijk: niet nog een keer! En ze kwamen met ander werk voor mij. Heel leuk werk voor heel leuke mensen dat ik nu nog steeds doe.
En die 'chef'? Die is de maand erna zelf vertrokken... :roll:

Gesloten