weigering vakantiedagenopname na ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Hai,

Ik heb eind september mijn contract opgezegd bij mijn werkgever. Ik heb een opzegtermijn van 2 maanden (staat in het contract, dat klopt ook helemaal) en per 1 december ben ik dus niet meer werkzaam. Echter heb ik nog 3 weken vakantie over, die ik graag zou op willen nemen. Dat zou betekenen dat ik de week vanaf 7 november vakantieverlof opneem. Nu heeft mijn manager gezegd (per mail) dat dat niet kan, omdat er tijd nodig is om vervanging te zoeken. Zijn voorstel is om tot 1 december te blijven werken mijn vakantiedagen uit te laten betalen (al klonk het niet als een voorstel, meer een verplichting). Dit wil ik liever niet.

Verder hoef ik geen overdracht oid te doen in mijn baan, het gaat er echt om dat mijn uren worden overgenomen (ik werk als behandelaar in de zorg zonder vaste client-behandelaarkoppels). Echter lukt het mijn werkgever niet om nieuwe collega's te vinden, vooral vanwege de slechte arbeidsvoorwaarden en inflexibiliteit (vakantie moet je 3 maanden van te voren aanvragen bijvoorbeeld).

Nu hebben wij een collega die als zzp'er bij ons werkt als we het rooster niet rond krijgen. Blijkbaar is zij helemaal niet benaderd of ze kan werken, terwijl zij wel 80% van de dagen zou kunnen invallen voor mij.
Ik heb verder weinig contact met de manager, er zijn veel priveproblemen bij hem en hij is weinig aanwezig. Ook op dagen dat hij thuis zou werken is hij toch uiteindelijk niet telefonisch bereikbaar. Al met al best frusterend en ik merk dat ik het hem kwalijk neem dat hij niet heeft gezocht voor vervanging, zelfs niet in ons directe team (de collega zit zelfs in de groepsapp). Sta ik hier sterk of mogen zij alsnog eisen dat ik gewoon door blijf werken?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

Ben je lid van een vakbond? Indien ja, vraag het de vakbond. Indien nee kan het wellicht zin hebben om eens naar het juridisch loket te gaan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klik op de voorlaatste vraag en u krijgt uw antwoord.

https://juridischplatform.nl/ontslag/ar ... antiedagen

Endat er geen vervanger is, is geen goede reden voor de werkgever om te weigeren.

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Lady1234 schreef:
09 okt 2022 22:20
Klik op de voorlaatste vraag en u krijgt uw antwoord.

https://juridischplatform.nl/ontslag/ar ... antiedagen

Endat er geen vervanger is, is geen goede reden voor de werkgever om te weigeren.
Mijn manager zijn reden is: er is geen vervanging. Bij die link zie ik staan ‘de uitzondering is als de werkgever echt een gewichtige reden heeft, zoals de capaciteit van het bedrijf laat het niet toe, er blijven dan te weinig mensen over om het werk te doen’.
Maar jij zegt dat geen vervanging dus geen goede reden is als ik het goed begrijp?

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

kuklos schreef:
09 okt 2022 22:12
Ben je lid van een vakbond? Indien ja, vraag het de vakbond. Indien nee kan het wellicht zin hebben om eens naar het juridisch loket te gaan.
Ik zal morgen even bellen, dank je.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen vervanging is geen goede reden. Het is geen hoogzomer met vakanties. Dan schakelt hij maar een uitzendbureau in of die ZZP-er.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
09 okt 2022 23:36
Geen vervanging is geen goede reden. Het is geen hoogzomer met vakanties. Dan schakelt hij maar een uitzendbureau in of die ZZP-er.
Klopt, tenzij er sprake zou zijn van een functie waarin een dergelijke vervanging feitelijk onmogelijk is. Onvervangbaarheid is een probleem van de werkgever, niet van de werknemer.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door rwolters »

Een werknemer heeft recht op 2 weken aaneengesloten vakantie per jaar, indien langer dan is altijs overleg met de werkgever nodig. Wat als je 2 weken voorstelt en 1 week laat uitbetalen?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
09 okt 2022 23:36
Geen vervanging is geen goede reden. Het is geen hoogzomer met vakanties. Dan schakelt hij maar een uitzendbureau in of die ZZP-er.
Theorie ja. Praktijk momenteel nee. Er is domweg vrijwel geen personeel beschikbaar.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is dan toch nog steeds het probleem van de werkgever. Drie weken later heeft hij dat ook. Sneller personeel zoeken dus.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door scontra »

Neem hierover contact op met de HR of P&O afdeling van uw werkgever en leg daar uw vraag voor.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In principe bepaald werknemer wanneer de verlofdagen opgenomen wordt. Alleen bij gewichtige redenen mag werkgever de aanvraag weigeren. Uw werkgever zegt dat hij geen vervanger kan regelen. Wij op dit forum kunnen dit niet controleren.

Wel is uw werkgever verplicht om u minimaal 2 weken per jaar aaneengesloten verlof te laten genieten.

U kunt dit verhaal het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl of met uw vakbond. Bij sommige werkgevers kunt u ook terecht bij de ondernemingsraad.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door sjohie »

Als u zeg één van de vijf IBM z16 onderhoudsmedewerkers bent in Nederland, is dat een gewichtige reden om te te weigeren. Echter, als u loodgieter of secretaresse zou zijn, kan uw werkgever prima een vervanger vinden, met wat tijd en moeite.

In uw branche, de zorg, is een nijpend personeelstekort, echter is dat niet een door u gecreëerd probleem, of eentje wat u eigenhandig voor uw werkgever op kan lossen door wat langer te blijven.

Kortom, uw werkgever zit met zijn kan van dit verhaal, aan de donkergrijze kant van iets wat volgens de wet en jurisprudentie best zwart/wit is. Dat uw manager door privé omstandigheden dit niet zo voortvarend oppakt, is wederom het probleem van uw werkgever, niet het uwe, en zou verlof niet de in de weg mogen staan. Als u de vigerende route volgt mbt verlof vragen, is daarmee de kous af, en moet de werkgever, desnoods de manager van uw manager, me goede argumenten komen als ze dit willen weigeren.

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Bedankt allemaal. Het is gelukt. Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ga hiermee en dat er gewoon vervanging mogelijk is met de zzp collega. En heb daarbij gevraagd wat zijn acties zijn geweest in vervanging zoeken. Ik heb er geen antwoord op gehad, maar zie wel dat ik in het rooster eruit ben gehaald de laatste 3 weken. Het is fijn om te weten dat ik ook rechten heb hierin, dus bedankt voor alle antwoorden!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, bedankt voor het terugmelden.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door artilux »

:roll: Echt als ik het over zou moeten doen in mijn leven, zou ik nooit en werkgever meer worden.
Je doet het nooit goed, je moet overal zelf achter aan, weet het hoor...... rechten , maar als werkgever heb je die niet zo veel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door scontra »

artilux schreef:
10 okt 2022 18:01
:roll: Echt als ik het over zou moeten doen in mijn leven, zou ik nooit en werkgever meer worden.
Je doet het nooit goed, je moet overal zelf achter aan, weet het hoor...... rechten , maar als werkgever heb je die niet zo veel.
Wat voegt dit toe ?
Blijkbaar een verkeerde keuze gemaakt in het verleden, maar dat probleempje is zo simpel te herstellen. :wink:

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

update: mijn euforie was van korte duur. Ik zag eerder dat mijn rooster was geblokt, nu niet meer. Manager gesproken, die weigert mij vakantiedagen te laten opnemen, de zzp'er is extra kosten voor het bedrijf en in het handboek staat vakantie aanvragen 3 maanden van te voren. Hij ziet dit als een standaard verlof aanvraag en die moet dus 3 maanden van te voren gebeuren.
Ik heb benoemd wat mijn rechten zijn, manager zegt dat zij nu ook een jurist gaan inschakelen. Het was een erg onprettig gesprek. Ik ga straks nogmaals juridisch loket bellen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

Dank voor de update, en sterkte gewenst met dit proces.
ikbensamen schreef:
12 okt 2022 09:13
.............. de zzp'er is extra kosten voor het bedrijf ...........
Dit is geen zwaarwegende reden die het bedrijf mag aanvoeren als reden om vakantie te weigeren.
ikbensamen schreef:
12 okt 2022 09:13
en in het handboek staat vakantie aanvragen 3 maanden van te voren. Hij ziet dit als een standaard verlof aanvraag ...........
Wat in het handboek is vermeld is wel iets wat ze als reden kunnen aanvoeren. maar of de manager gelijk heeft dat dit een standaard verlofaanvraag is weet ik niet.

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Dank je, ik zal juridisch loket inderdaad weer even bellen. Ik begrijp niet waarom ze liever willen dat ik met enorme tegenzin ga werken. Ik loop al de laatste maanden niet meer blij rond en doe erg mijn best nog zodat de clienten er niks van merken.
Ik heb al water bij de wijn gedaan en gezegd dat ik ipv 3 weken 2 weken wel wil opnemen. Mijn manager voelt zich ook mentaal niet goed en dat komt er nu ook nog bij schat ik. Dus het is voor niemand leuk.

Plaats reactie