weigering vakantiedagenopname na ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Juridisch loket gaf aan dat ze niet kunnen zeggen of beroepen op het handboek een goede reden is. Loket zei dat ik ook gewoon niet meer kan komen opdagen die laatste 2 weken. Ze benoemden dat de gevolgen kunnen zijn dat ik ontslagen word (haha) en dat ze mijn loon niet uitbetalen voor die weken dat ik niet kom werken. Dan moeten ze alsnog mijn vakantiegeld uitbetalen.
Echter vind ik dat een vervelende manier van een bedrijf verlaten, dus we gaan het zien..

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet niet dat u waarschijnlijk ook nog recht heb op vakantiegeld/toeslag. Over het inkomen na de vorige uitbetaling van vakantiegeld.

Persoonlijk vind ik, niet komen opdagen, een slecht advies. Dan kunt u gaan knokken om uw dagen uitbetaald te krijgen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit ook nog eens helemaal door.

https://www.wisemen.nl/nl/artikelen/hoe ... erknemer-/


Mijns inziens kunt u ook slechts 14 dagen vakantie eisen.

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Lady1234 schreef:
12 okt 2022 14:18
Vergeet niet dat u waarschijnlijk ook nog recht heb op vakantiegeld/toeslag. Over het inkomen na de vorige uitbetaling van vakantiegeld.

Persoonlijk vind ik, niet komen opdagen, een slecht advies. Dan kunt u gaan knokken om uw dagen uitbetaald te krijgen.
Ja, ik heb inderdaad nog vakantiegeld wat ook nog uitbetaald moet worden.
Ik zou het liever ook niet op die manier willen en wil ook graag water bij de wijn doen (2 weken vakantie ipv 3 weken bijvoorbeeld), maar mijn manager is heel star en wil verder niet meer meedenken. Behalve als hij vervanging heeft geregeld wat het bedrijf niet extra geld gaat kosten (dus niet die zzp'er). Er zijn verder ook vacatures uitgezet oid, dus er wordt ook niet gezocht naar vervanging.

Lady1234 schreef:
12 okt 2022 14:26
Lees dit ook nog eens helemaal door.

https://www.wisemen.nl/nl/artikelen/hoe ... erknemer-/


Mijns inziens kunt u ook slechts 14 dagen vakantie eisen.
Bedankt voor de link. Twee weken vind ik ook prima. Maar mijn manager wil mij geen dag eerder laten stoppen dan mijn einddatum, terwijl bijvoorbeeld op de laatste dagen van november mijn agenda overwegend leeg is en ik mij dan gewoon aan het vervelen ben op werk.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens staat u volkomen in uw recht om 14 dagen vakantie op te nemen, maar ik weet natuurlijk niet hoe hard u het wilt spelen. Ook niet of u het zich kunt permitteren om eventueel te moeten vechten om uitbetaling van die dagen, als u niet verschijnt.

Ik heb, lang geleden, het omgekeerde aan de hand gehad. Ik had mij opgezegd en toen moest ik binnen 30 minuten het bedrijf verlaten. Ik had nog voldoende vakantiedagen en die moest ik maar opnemen volgens mijn werkgever. Daar was ik het niet mee eens.

Ik heb mijn vakantiedagen, plus toeslag en nog zo het een en ander via de rechter moeten halen. Heeft wel 1,5 jaar geduurd. En hij heeft ook mijn kosten moeten betalen.

Maar ik kon me zijn vertragingstactieken permitteren. En ik trok aan het langste eind.

Neem anders elke dag een krant mee om te lezen als u het niet op de spits wilt drijven.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou toch even melden dat dus duidelijk is dat ZZP'er gewoon uw uren kan overnemen en dat de kosten voor het bedrijf daarin niets uitmaken. Daarna zou ik zeggen "daarom concludeer ik dus dat mijn vakantieaanvraag is goedgekeurd en zal ik dus die 3 weken vrij zijn. Discussie is vanaf nu uitgesloten als de toon niet verandert.".

Gewoon even lekker de boel op stang jagen en zorgen dat ze met hangende pootjes bij je aan moeten kloppen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heb je schriftelijk aangegeven dat je vakantie wilt opnemen vanaf die en die datum? en dan de volle drie weken?

Als men dan niet schriftelijk reageert binnen 2 weken met zwaarwegende reden kun je gewoon de dagen opnemen namelijk!!

Gezien het aflopende kontrakt, ontslag, is het niet snel aannemelijk dat er een dusdanig gewichtige reden bestaat om deze vakantie te weigeren!

http://www.arbeidsrechtchecker.nl/werkn ... aangenomen.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Gaat u overstappen naar een nieuwe baan en heeft u vakantie-uren over die u niet meer kunt opnemen? Dan krijgt u deze vakantie-uren uitbetaald.

Verder mag u de wettelijke vakantie-uren die u niet meer kunt opnemen, bij uw nieuwe werkgever opnemen. Hij betaalt u deze uren niet uit. Let op: de datum waarop deze wettelijke vakantie-uren vervallen blijft hetzelfde als u ze meeneemt naar uw nieuwe baan.

Of u bovenwettelijke vakantie-uren mag meenemen, hangt van uw nieuwe werkgever af.

Om vakantie-uren mee te nemen naar uw nieuwe werkgever, heeft u een verklaring van uw vorige werkgever nodig. Hierin moet staan hoeveel vakantie-uren u over heeft.

Bron: Rijksoverheid.nl

Zelf heb ik in dezelfde situatie verlof aangevraagd. Mijn werkgever heeft niet gereageerd op mijn aanvraag. Hij moet echter binnen 14 dagen schriftelijk bezwaar maken tegen een verlof aanvraag. In mijn geval heb ik dat opgevat als automatisch goedgekeurd en heb gewoon genoten van mijn vrije dagen.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: weigering vakantiedagenopname na ontslag

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Je kan misschien de vakantiedagen opnemen, MAAR houd één ding wel in de gaten dat 3 geen loon hebt. Bevraag je best eerst.

Plaats reactie