LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgedankt door COA/Start people

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
IJAHMN
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2021 16:15

Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door IJAHMN »

L.S,
IK heb sinds 15-12-2015 gewerkt met veel inzet en energie, via Start People als uitzendkracht bij COA, locatie Almere in de functie van woonbegeleider. Heb in al die jaren nooit een dag gemist, zelfs toen het persoonlijk wat minder ging i.v.m. een scheiding, nooit ziek gemeld (als enig medewerker op deze locatie ),nooit opmerkingen gehad op mijn functioneren tijdens functionering gesprekken, integendeel , heb zelf vaak complimenten gekregen voor mijn werkhouding, ben altijd zeer flexibel qua werktijden, wordt gewaardeerd zowel door collega's, als door bewoners. Sta altijd voor iedereen klaar en o.a. door mijn talenkennis (Frans, Spaans, Portugees, Engels) werd/word door veel collega’s gewaardeerd.
Ook ben ik o.a. gevraagd om een als BHV-ploegleider te functioneren. Hoewel het nooit op zwart wit is gezegde is mij wel te verstaan gegeven dat als er een mogelijkheid zou zijn, ik in aanmerking zou komen voor een vast aanstelling, (niet tegen mij persoonlijk) is dit ook het verleden tegen een paar collega’s verteld, toe ze zich afvroegen waarom ik niet een vast contract kreeg.
Ineens werden er twee vacatures uitgesteld, waarop men op kon solliciteren als uitzendkracht, d.w.z. 4 collega’s, waarvan een met een tijdelijk COA contract en 3 uitzendkrachten dat veel korter in dienst zijn, en jongere qua leeftijd.
Tot mijn verbazing moest ik ook solliciteren, wat ik vreemd vond aangezien mijn staat van dienst. Nog meer was ik verbaast toen ik te horen kreeg dat ik niet aangenomen was omdat ik niet zou passen in de nieuwe visie van COA !!!, geen kartrekker ben, ook zou ik mij niet genoeg hebben ontwikkeld in de laatste maanden!!! dit terwijl ik een functionering gesprek heb gehad, waar geen negatief opmerkingen werden gemaakt, en inderdaad o.a. door een scheiding, misschien met mijn hoofd ergens anders was, maar dit is nooit ten kost gegaan van mijn werkzaamheden.
Zoals u kunt begrijpen was ik zeer teleurgesteld/verbaasde, en ook mijn collega's delen dat gevoel met mij gezien de veel steunbetuigingen. Hoe is het mogelijk dat ik in al die jaren goed heb gefunctioneerd zonder enig negatief feedback en ineens zou ik niet meer passen in de visie !!! als dit inderdaad zo is, zegt het meer misschien over mijn leidinggevende dan over mijzelf. Heb gemerkt dat door de manier van leidinggeven, er bij veel collega’s er negatief over werd/word gesproken en sommige zelfs een gevoel van onveiligheid ervaren, ik heb me echter nooit in die discussie gemengd en heb zelfs voor haar opgekomen. Ook het aanname beleid van een paar medewerkers werd door sommige als vreemd ervaren: zo is een collega aangenomen met een tijdelijke COA contract zonder dat er overleg was gewest en niet in het bezit is van de benodigde diploma’s, op zichzelf niet erg (dit is een van diegene, dat nu een vast aanstelling heb gekregen) saillant detail is echter dat er ook een collega dat hier al lang werk in het verleden te horen heb gekregen dat ze geen vast aanstelling zou kunnen krijgen omdat ze de benodigde papier niet had. Ook werd zomaar van een dag op de andere collega, aangenomen met een COA contract, zonder dat er niemand iets van afwist. Dit zegt uiteraard niks oer de functioneren van deze collega’s, integendeel. Maar wel op die manier waarop ze in dienst zijn aangenomen

Ik besef mij dat dit is mijn eigen emotioneel beleving en zullen uiteraard tegen argumenten zijn, dit is ook niet bedoeld als een soort klaagzang, en ook niet om als zielig gevonden te worden, maar zie het meer als een uiting van frustratie/onbegrip/onrecht, en daar zal ik altijd mij over spreken, m.b.t. tot mijzelf of iemand anders.
Heb mijn werk bij het COA als zeer bevredigend en waardevolle ervaren, en vind het jammer dat ik nu een soort nare smaak er over houd, maar natuurlijk de houding van één iemand is niet tekenend voor een heel organisatie…maar toch.
Weet dat er soms beslissingen moeten worden genomen dat niet leuke uitvallen en dat men voor het beste moet gaan, maar in dit geval is de kwaliteits- verschil in mijn inziens en in die van de meeste collega’s er niet, integendeel…het word ” vriendjespolitiek” doet snel de ronde aangezien de twee aangenomen vriendinnen van elkaar zijn.
Wat ook men om me heen merkwaardig vind, is het feit dat er momenteel vacatures worden uitgezet bij Start People voor mijn functie.
Iedereen inclusief mijzelf vraag zich af of het te maken heeft met mijn leeftijd (61) , hoewel dat natuurlijk wordt ontkend door mij leidinggevende. Omdat het mij niet kan voorstellen dat een overheid organisatie onderuit probeer te komen door mij niet een contract aan te bieden, aangezien dat de enigste mogelijkheid zou zijn, kan niet langer als uitzendkracht blijven werken. En ben per 31-12-2020 werkloos.

Met Vriendelijke groet,
J.A de Campos Neto

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik las vandaag ook al dit over het COA (Apeldoorn):
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/18/as ... n-a4032447

Aan de topicstarter: wil je vooral je verhaal kwijt, of ook tips en advies?

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Lullig, maar blijkbaar hebben ze geen behoefte aan een 61-jarige met een vast contract. Te veel risico’s, statistisch gezien. Begrijpelijk, maar oneerlijk.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door kuklos »

Arizonakid schreef:
19 feb 2021 17:24
Lullig, maar blijkbaar hebben ze geen behoefte aan een 61-jarige met een vast contract. Te veel risico’s, statistisch gezien. Begrijpelijk, maar oneerlijk.
Oh? Welke risico's zijn er dan bij 61 jarigen, statistisch gezien?
Ik ben het niet met je eens dat het begrijpelijk is. Als dit aan te tonen valt dat het leeftijdsdiscriminatie is, ontslaan die hele hap die met overheidsgeld loopt te discrimineren. Maar dat zei ik ook bij de toeslagenaffaire bij de belastingdienst en daar is helaas ook niemand eruit gezet.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heel verhaal, ik raak de draad kwijt. Ben je ontslagen, of niet aangenomen bij een andere functie?

Niet aangenomen bij de andere functie? Niks aan te doen.
Ontslagen (of word je als oproepkracht niet meer opgeroepen)? Neem contact op met vakbond, rechtsbijstandverzekering, of juridische loket voor persoonlijke advies

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Jablan »

COA werkt veel met tijdelijke contracten, omdat deze organisatie van nature groeit en krimpt. Tegelijk wil het een goede personeelsopbouw hebben, alle leeftijdsgroepen en achtergronden min of meer evenredig vertegenwoordigd. Dit bepaalt voor meer dan de helft de kans of een vaste aanstelling. Pas daarna komt het functioneren en veel later eventuele opleidingen en diploma's.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo vergaat het vele 60+'ers. Of doorwerken tot je er bij neervalt of ontslagen of afgekeurd worden omdat je te duur of iets ongezonder bent geworden, waardoor je niet meer aan de hedendaagse eisen kan voldoen. Helaas lopen vele "ouderen" aan het einde van hun werkzame leven hier tegen aan.
Dat je uitermate goed werk leverd telt amper mee, je bent slechts een personeelsnummer.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het tegenwicht tegen dit soort praktijken is de vakbond. En hoewel ik als manager gods blij ben dat ik nooit meer met het gestaalde kader van het FNV te maken heb, wat waren die lui onredelijk, betekent de afwezigheid van de vakbond dat managers ongestoord over de schreef kunnen gaan zonder verantwoordelijk af te hoeven leggen. Als individu ben je gewoon machteloos in dit soort situaties.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Arizonakid »

kuklos schreef:
19 feb 2021 17:37
Arizonakid schreef:
19 feb 2021 17:24
Lullig, maar blijkbaar hebben ze geen behoefte aan een 61-jarige met een vast contract. Te veel risico’s, statistisch gezien. Begrijpelijk, maar oneerlijk.
Oh? Welke risico's zijn er dan bij 61 jarigen, statistisch gezien?
Ik ben het niet met je eens dat het begrijpelijk is. Als dit aan te tonen valt dat het leeftijdsdiscriminatie is, ontslaan die hele hap die met overheidsgeld loopt te discrimineren. Maar dat zei ik ook bij de toeslagenaffaire bij de belastingdienst en daar is helaas ook niemand eruit gezet.
Oudere werknemers zijn eerder en vaker ziek, kosten meer geld, en zijn minder flexibel. Nogmaals, heel oneerlijk, maar zo wordt wel gedacht.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door kuklos »

Arizonakid schreef:
20 feb 2021 21:07
kuklos schreef:
19 feb 2021 17:37
Arizonakid schreef:
19 feb 2021 17:24
Lullig, maar blijkbaar hebben ze geen behoefte aan een 61-jarige met een vast contract. Te veel risico’s, statistisch gezien. Begrijpelijk, maar oneerlijk.
Oh? Welke risico's zijn er dan bij 61 jarigen, statistisch gezien?
Ik ben het niet met je eens dat het begrijpelijk is. Als dit aan te tonen valt dat het leeftijdsdiscriminatie is, ontslaan die hele hap die met overheidsgeld loopt te discrimineren. Maar dat zei ik ook bij de toeslagenaffaire bij de belastingdienst en daar is helaas ook niemand eruit gezet.
Oudere werknemers zijn eerder en vaker ziek, kosten meer geld, en zijn minder flexibel. Nogmaals, heel oneerlijk, maar zo wordt wel gedacht.
Is daar een bron voor of is dat enkel wat gedacht wordt?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door BL2 »

Nou, die bron lijkt me wel duidelijk.
Kijk om je zou ik zeggen.

Erthanax
Berichten: 9692
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk liever naar deze bron; het lijkt nogal mee te vallen met dat ziekteverzuim van oudere werknemers.
Het aantal dagen neemt wel toe met de leeftijd, maar het percentage ouderen dat verzuimt is lager. Je moet gewoon een krasse knar selecteren, geen dor hout.

Uitkijktoren
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2016 11:04

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Uitkijktoren »

BL2 schreef:
20 feb 2021 10:56
Zo vergaat het vele 60+'ers. Of doorwerken tot je er bij neervalt of ontslagen of afgekeurd worden omdat je te duur of iets ongezonder bent geworden, waardoor je niet meer aan de hedendaagse eisen kan voldoen. Helaas lopen vele "ouderen" aan het einde van hun werkzame leven hier tegen aan.
Dat je uitermate goed werk levert telt amper mee, je bent slechts een personeelsnummer.
Maar je mag altijd gratis, dus als vrijwilliger, komen werken.
Mocht je dat doen (bij COA of elders) en je ontvangt een uitkering dan oppassen en wel de regels volgen zoals vrijwilligerswerk melden en toestemming voor vragen. Anders word je daar ook nog genept.

Methusalah
Berichten: 1173
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Afgedankt door COA/Start people

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik zal je uit de illusie helpen, als je na 5 jaar nog geen vast contract hebt betekent dat gewoon dat ze geen ruk om je geven en je willen dumpen als het hun uit komt. Ik was daar al lang weg geweest. Dit soort bedrijven geven niet om hun medewerkers.

Vijf jaar als uitzendkracht bij een bedrijf is not done.

Een werknemer krijgt automatisch een vast contract als:

Hij langer dan 3 jaar lang meerdere tijdelijke contracten heeft gekregen bij dezelfde werkgever. Of voor hetzelfde soort werk bij opvolgende werkgevers. (Bijvoorbeeld als de werknemer eerst via een uitzendbureau en later rechtstreeks bij de werkgever in dienst komt als uitzendkracht werkt. Als werknemer kunt u bij het Juridisch Loket gratis advies vragen of dit in uw situatie geldt);
Er maximaal 6 maanden tussen de contracten zit (de tussenpoos). Voor tijdelijk terugkerend werk (niet beperkt tot seizoensarbeid) dat maximaal 9 maanden per jaar gedaan kan worden mag er maximaal 3 maanden tussen de contracten zitten. Dit moet wel zijn opgenomen in de cao;
In de cao geen andere voorwaarden hierover staan. De afspraken in de cao gaan voor.

Gesloten