Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik werk sinds 4 weken als productie medewerker en heb daar geen eerdere ervaring mee. De eerste weken nog geen machines hoeven bedienen maar vooral dingen verzamelen, klaarzetten voor in de machines en opruimen. Kreeg te horen dat ik echt sneller moest werken maar veel producten en moet soms even zoeken. Gaat wel steeds beter omdat ik het systeem beter door heb.

Vanaf deze week moest ik ook echt een paar machines gaan bedienen en aan de gang houden en dat was nog best een uitdaging voor me want er zijn zoveel handelingen en dingen waar je op moet letten. En dan is er weer een storing waar ik een collega bij moet roepen. Vond het ook best wel spannend want ik heb nog nooit met zulke grote machines gewerkt.

Wederom was ik te langzaam en kreeg ik regelmatig te horen dat er een machine stil stond en ik ze echt aan de gang moest houden.

Ik twijfel heel erg of ik wel geschikt ben voor dit werk want voor mijn gevoel vlieg ik van hot naar her en ben ik nog te langzaam. Maar ik vraag me ook af: verwachten ze niet gewoon te snel te veel?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door kuklos »

Geisha schreef:
08 okt 2022 02:24
Maar ik vraag me ook af: verwachten ze niet gewoon te snel te veel?
Dat is niet te zeggen. Om hierover iets te kunnen zeggen zouden mensen eigenlijk met je mee moeten kijken als jij je werk doet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door grun »

Als je zelf het idee hebt dat het iedere dag weer een stukje sneller en beter gaat, zou ik me geen zorgen maken. Machines bedienen betekent vaak dezelfde handelingen in een bepaalde volgorde uitvoeren, naarmate je het vaker doet krijg je meer ervaring en gaat het steeds beter. Misschien dat je nu (te) bang bent om fouten te maken maar juist van de fouten leer je het meest.

Vind je het wel leuk werk, of zou je liever iets anders doen? Tegenwoordig hebben ze in alle sectoren tekort aan personeel, lijkt het wel.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Been there done that. Productie werk is in mijn opinie hersendodend slavenwerk. Ga er maar vanuit dat je tempo inderdaad te traag is want dat werk kan je alleen op vol stoom doen.

In deze industrie hebben ze ook vaak de neiging om mensen slecht te trainen en te veel te verwachten in een korte tijd. Je hebt maar twee opties, doorstomen of een andere baan zoeken.

Ik ben nog nooit zo blij in mijn leven geweest met de melding dat ik niet meer terug hoefde te komen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door rwolters »

Methusalah schreef:
08 okt 2022 12:32
Been there done that. Productie werk is in mijn opinie hersendodend slavenwerk. Ga er maar vanuit dat je tempo inderdaad te traag is want dat werk kan je alleen op vol stoom doen.
Het is ook zonde van de menselijke capaciteit. Productiewerk moet gewoon 100% geautomatiseerd worden zodat mensen kunnen worden ingezet voor werk wat lastig is te automatiseren.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik vind de term hersen dodend slavenwerk de mensen tekort doen die (al dan niet noodgedwongen) dit werk doen. Ik heb het een korte tijd gedaan en werkte daar met mensen die het al jaren deden en er veel plezier in hadden.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Methusalah en @rwolters, makkelijk gezegd als je bureauwerk hebt. Gelukkig denkt niet iedereen zo over productiewerk, en zijn er ook genoeg mensen die kijk hebben op de complexiteit van productiewerk en snappen dat 100% automatiseren heel leuk, maar heel lastig realiseerbaar is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet iedereen kan hoogleraar of zo zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Geisha schreef:
08 okt 2022 02:24
Ik werk sinds 4 weken als productie medewerker en heb daar geen eerdere ervaring mee. (...)

Ik twijfel heel erg of ik wel geschikt ben voor dit werk want voor mijn gevoel vlieg ik van hot naar her en ben ik nog te langzaam. Maar ik vraag me ook af: verwachten ze niet gewoon te snel te veel?
Zit je nog in de proeftijd?
Vraag anders even een functioneringsgesprek aan met je leidinggevende.
Geef het e.e.a wat tijd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door scontra »

Geisha schreef:
08 okt 2022 02:24

Ik twijfel heel erg of ik wel geschikt ben voor dit werk want voor mijn gevoel vlieg ik van hot naar her en ben ik nog te langzaam. Maar ik vraag me ook af: verwachten ze niet gewoon te snel te veel?
Zolang uw werkgever u de kans geeft heeft u de gelegenheid om uw werkzaamheden onder de knie te krijgen.
Laat u niet opjutten, maar al doende leert men en over een paar weken kijkt u er waarschijnlijk heel anders tegen aan.
Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan is er nog geen m/v overboord en kunt u misschien terug naar een baan in de thuiszorg ?
Daar zijn vacatures in overvloed en u weet wat er van u verwacht zal worden.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
08 okt 2022 13:05
Niet iedereen kan hoogleraar of zo zijn.
Ik heb het niet over hoogleraar. Maar is heel veel werk dat nu niet gedaan kan worden door personeelstekort. Al was het maar koffie drinken met eenzame ouderen en meer van dat soort dingen. Zaken waar nu geen tijd voor is.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
08 okt 2022 13:03
@Methusalah en @rwolters, makkelijk gezegd als je bureauwerk hebt. Gelukkig denkt niet iedereen zo over productiewerk, en zijn er ook genoeg mensen die kijk hebben op de complexiteit van productiewerk en snappen dat 100% automatiseren heel leuk, maar heel lastig realiseerbaar is.
Het is vooral een kwestie van geld. Zolang arbeid goedkoper is dan automatiseren worden mensen ingezet. En ik heb wel wat kennis van automatiseren. Ik heb 15 jaar PLCs geprogrammeerd en heb bij diverse bedrijven robotica geïmplementeerd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rwolters schreef:
08 okt 2022 13:59
Lady1234 schreef:
08 okt 2022 13:05
Niet iedereen kan hoogleraar of zo zijn.
Ik heb het niet over hoogleraar. Maar is heel veel werk dat nu niet gedaan kan worden door personeelstekort. Al was het maar koffie drinken met eenzame ouderen en meer van dat soort dingen. Zaken waar nu geen tijd voor is.

Koffie drinken met ouderen wordt niet echt betaald.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
08 okt 2022 13:03
@Methusalah en @rwolters, makkelijk gezegd als je bureauwerk hebt. Gelukkig denkt niet iedereen zo over productiewerk, en zijn er ook genoeg mensen die kijk hebben op de complexiteit van productiewerk en snappen dat 100% automatiseren heel leuk, maar heel lastig realiseerbaar is.

Ik zeg toch letterlijk dat ik het werk heb gedaan. Een half jaar om exact te zijn. En elke dag stond ik ongeveer 8 uur op één plek, één handeling, non-stop uit te voeren afgezien van de pauzes. En niemand werkte daar voor zijn plezier, management behandelde iedereen alsof ze idioot waren. Heel veel omhoog gevallen teamleaders die compleet ongeschikt zijn om te leiden. Commanderen doe je maar in het leger.

Complexiteit is zeer ver te zoeken. Als je dit complex vindt dan dan weet ik niet wat ik moet zeggen. Ik vind de relativiteitstheorie complex. Deze werkzaamheden kan een kind doen.

Het absoluut hersendodend en daar beledig ik niemand mee.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door kuklos »

Methusalah schreef:
08 okt 2022 17:58
kuklos schreef:
08 okt 2022 13:03
@Methusalah en @rwolters, makkelijk gezegd als je bureauwerk hebt. Gelukkig denkt niet iedereen zo over productiewerk, en zijn er ook genoeg mensen die kijk hebben op de complexiteit van productiewerk en snappen dat 100% automatiseren heel leuk, maar heel lastig realiseerbaar is.

Ik zeg toch letterlijk dat ik het werk heb gedaan. Een half jaar om exact te zijn. En elke dag stond ik ongeveer 8 uur op één plek, één handeling, non-stop uit te voeren afgezien van de pauzes. En niemand werkte daar voor zijn plezier, management behandelde iedereen alsof ze idioot waren. Heel veel omhoog gevallen teamleaders die compleet ongeschikt zijn om te leiden. Commanderen doe je maar in het leger.

Complexiteit is zeer ver te zoeken. Als je dit complex vindt dan dan weet ik niet wat ik moet zeggen. Ik vind de relativiteitstheorie complex. Deze werkzaamheden kan een kind doen.

Het absoluut hersendodend en daar beledig ik niemand mee.
Opnieuw praat je als kantoormedewerker die zichzelf boven anderen stelt. Beslis niet voor een ander hoe het werk ervaren wordt en dient te worden.
Plus dat je jouw zeer beperkte ervaring als norm neemt voor al het productiewerk en alle productiebedrijven.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
08 okt 2022 18:08
Methusalah schreef:
08 okt 2022 17:58
kuklos schreef:
08 okt 2022 13:03
@Methusalah en @rwolters, makkelijk gezegd als je bureauwerk hebt. Gelukkig denkt niet iedereen zo over productiewerk, en zijn er ook genoeg mensen die kijk hebben op de complexiteit van productiewerk en snappen dat 100% automatiseren heel leuk, maar heel lastig realiseerbaar is.

Ik zeg toch letterlijk dat ik het werk heb gedaan. Een half jaar om exact te zijn. En elke dag stond ik ongeveer 8 uur op één plek, één handeling, non-stop uit te voeren afgezien van de pauzes. En niemand werkte daar voor zijn plezier, management behandelde iedereen alsof ze idioot waren. Heel veel omhoog gevallen teamleaders die compleet ongeschikt zijn om te leiden. Commanderen doe je maar in het leger.

Complexiteit is zeer ver te zoeken. Als je dit complex vindt dan dan weet ik niet wat ik moet zeggen. Ik vind de relativiteitstheorie complex. Deze werkzaamheden kan een kind doen.

Het absoluut hersendodend en daar beledig ik niemand mee.
Opnieuw praat je als kantoormedewerker die zichzelf boven anderen stelt. Beslis niet voor een ander hoe het werk ervaren wordt en dient te worden.
Plus dat je jouw zeer beperkte ervaring als norm neemt voor al het productiewerk en alle productiebedrijven.

En wat is jouw ervaring in die branche? Blijkbaar denk jij dat je mij heel goed kent. Jammer dat je zo uit de hoogte doet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door scontra »

Methusalah schreef:
08 okt 2022 17:58
A/ Deze werkzaamheden kan een kind doen.

B/ Het absoluut hersendodend en daar beledig ik niemand mee.
A/ Deze opmerking is uiteraard niet op het overgrote deel van productiewerkzaamheden van toepassing,

B/ Hier had u misschien beter de benaming "geestdodend" kunnen gebruiken.

En let wel, zonder productiemedewerkers, op welk niveau dan ook actief, zou de huidige economie niet bestaan aangezien er maar zeer weinig producten zijn waar geen mensenhand aan te pas komt.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door kuklos »

Methusalah schreef:
09 okt 2022 08:52
kuklos schreef:
08 okt 2022 18:08
Methusalah schreef:
08 okt 2022 17:58



Ik zeg toch letterlijk dat ik het werk heb gedaan. Een half jaar om exact te zijn. En elke dag stond ik ongeveer 8 uur op één plek, één handeling, non-stop uit te voeren afgezien van de pauzes. En niemand werkte daar voor zijn plezier, management behandelde iedereen alsof ze idioot waren. Heel veel omhoog gevallen teamleaders die compleet ongeschikt zijn om te leiden. Commanderen doe je maar in het leger.

Complexiteit is zeer ver te zoeken. Als je dit complex vindt dan dan weet ik niet wat ik moet zeggen. Ik vind de relativiteitstheorie complex. Deze werkzaamheden kan een kind doen.

Het absoluut hersendodend en daar beledig ik niemand mee.
Opnieuw praat je als kantoormedewerker die zichzelf boven anderen stelt. Beslis niet voor een ander hoe het werk ervaren wordt en dient te worden.
Plus dat je jouw zeer beperkte ervaring als norm neemt voor al het productiewerk en alle productiebedrijven.

En wat is jouw ervaring in die branche? Blijkbaar denk jij dat je mij heel goed kent. Jammer dat je zo uit de hoogte doet.
Ik doe uit de hoogte? Jij bent de persoon die zegt dat productiewerk geestdodend IS. Niet jij vindt het geestdodend, of het werk dat jij moest doen was geestdodend, je maakt geen enkel voorbehoud en maakt van jouw mening een feit. Daarmee doe jij uit de hoogte. En jouw mening is gebaseerd op 6 maanden 1 functie binnen 1 bedrijf. Het werk wat jij beschrijft gecombineerd met de houding van het management klinkt eerder als een uitzondering dan de regel.
We hebben in dit land heel veel productiebedrijven, waarbij het onderling enorm kan verschillen. ASML is ook een productiebedrijf om maar een voorbeeld te noemen en daar zit het heel anders in elkaar. Er zijn zoveel productiebedrijven in Nederland waar met plezier gewerkt wordt, in allerlei verschillende branches. En ook de serie Superfactories die op National Geographic te zien was laat een ander beeld zien dat jij schetst.
Hetgeen jij schrijft herken ik wel aan wat een oud studiegenoot ooit vertelde over zijn ervaring. Maar ook dat is anekdotisch en niet de norm.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien zou deze discussie duidelijker worden als omschreven wordt wat de definitie van productie medewerker is.

Voor TS, het ene bedrijf is wat geduldiger als de andere.
Of je moet nog ff door pakken en kijken wat je functie nog verder kan brengen voor je, of goed gaan bedenken of je dit elke week 40 uren wilt doen.
En sws ff met je leidinggevende praten. Dat verschaft sws meer duidelijkheid over wat er van jou verwacht wordt.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Nieuwe baan: Verwacht men teveel?

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
09 okt 2022 10:27
Methusalah schreef:
09 okt 2022 08:52
kuklos schreef:
08 okt 2022 18:08


Opnieuw praat je als kantoormedewerker die zichzelf boven anderen stelt. Beslis niet voor een ander hoe het werk ervaren wordt en dient te worden.
Plus dat je jouw zeer beperkte ervaring als norm neemt voor al het productiewerk en alle productiebedrijven.

En wat is jouw ervaring in die branche? Blijkbaar denk jij dat je mij heel goed kent. Jammer dat je zo uit de hoogte doet.
Ik doe uit de hoogte? Jij bent de persoon die zegt dat productiewerk geestdodend IS. Niet jij vindt het geestdodend, of het werk dat jij moest doen was geestdodend, je maakt geen enkel voorbehoud en maakt van jouw mening een feit. Daarmee doe jij uit de hoogte. En jouw mening is gebaseerd op 6 maanden 1 functie binnen 1 bedrijf. Het werk wat jij beschrijft gecombineerd met de houding van het management klinkt eerder als een uitzondering dan de regel.
We hebben in dit land heel veel productiebedrijven, waarbij het onderling enorm kan verschillen. ASML is ook een productiebedrijf om maar een voorbeeld te noemen en daar zit het heel anders in elkaar. Er zijn zoveel productiebedrijven in Nederland waar met plezier gewerkt wordt, in allerlei verschillende branches. En ook de serie Superfactories die op National Geographic te zien was laat een ander beeld zien dat jij schetst.
Hetgeen jij schrijft herken ik wel aan wat een oud studiegenoot ooit vertelde over zijn ervaring. Maar ook dat is anekdotisch en niet de norm.

Dus je hebt zelf 0 ervaring in deze branch. Duidelijk.

Plaats reactie