Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Paraplu87
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2023 19:28

Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Paraplu87 »

Hallo,

Afgelopen week heb ik een schriftelijke verlof aanvraag gekregen voor de zomervakantie 2023.
Daarop stond een uiterlijke terugkoppelings datum op van pas over 2 maanden (Maart).
Nu is mijn vraag natuurlijk, geld hier de wettelijke termijn van 2 weken voor de goedkeuring/afkeuring?
Of moet ik wachten tot na deze datum vootdat ik weet of ik met vakantie mag ja of de nee?

Ik weet dat als je normaal een schriftelijke aanvraag doet dit ook door de werkgever binnen 2 weken moet worden goedgekeurd/afgekeurd. Dat is wettelijk geregeld namelijk.

En in het cao kan ik er niet veel over vinden alleen het volgende:
"De werkgever bevordert, dat de werknemer zijn vakantiedagen in het lopende vakantiejaar opneemt. Daartoe zal de werkgever tijdig in overleg met de werknemers jaarlijks een goede vakantieplanning maken"

Daaruit maak ik op dat hij alleen een goede planning moet maken met werknemer. Maar niet echt een datum.

Ik hoop dat iemand hierop een antwoord heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is tweeledig. Een werkgever hoort binnen 2 weken een reactie te geven, echter is de zomerperiode altijd een hekel punt. Ikzelf boek bijvoorbeeld al in December terwijl anderen last minute gaan. U hebt al nagedacht over wanneer u wilt gaan terwijl collegae net pas nuchter zijn van de Kerstborrel. Het is begrijpelijk dat een werkgever iedereen de kans wilt geven om vakantie te nemen in de zomer en dat hij 1 keer een goede planning wil maken. Om die reden geeft hij een ultimatum waarin alle verloven aangevraagd moet zijn. Iedereen moet een kans hebben op een zomervakantie en niet "wie het eerst komt".

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Het kan heel erg schelen als U de beroepsgroep aangeeft. Universitaire ziekenhuizen bijvoorbeeld hanteren zo'n 2 maanden om te kunnen bepalen. Dus u dient bijvoorbeeld in November 2022 een aanvraag in en hoort in Januari 2023 of die wordt goedgekeurd. Het juist plannen in een bedrijf met enkele duizenden medewerkers vergt nu eenmaal een andere planning dan een bedrijf met 10 of 20 medewerkers. Dan hebben we het nog niet over "de bouw" waar collectief zomervakantie wordt ingepland. Kortom er zijn heel veel factoren van toepassing. En om U gelijk uit de droom te helpen: schoolgaande kinderen zijn nu juist NIET een excuus om die mensen voorrang te geven!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Paraplu87 schreef:
15 jan 2023 12:32
Afgelopen week heb ik een schriftelijke verlof aanvraag gekregen voor de zomervakantie 2023.
Daarop stond een uiterlijke terugkoppelings datum op van pas over 2 maanden (Maart).
Nu is mijn vraag natuurlijk, geld hier de wettelijke termijn van 2 weken voor de goedkeuring/afkeuring?
Gaat het om vakantiedagen? Dan geldt dat de vakantie is vastgesteld als de werkgever niet binnen twee weken schriftelijk gewichtige redenen heeft opgevoerd waaruit volgt dat de vakantie niet geaccordeerd kan worden. Het gaat hier om half-dwingende wetgeving zodat hiervan niet in het nadeel van de werkgever kan worden afgeweken, ook niet als dat in de CAO gebeurt.
NeoDutchio schreef:
15 jan 2023 22:37
Om die reden geeft hij een ultimatum waarin alle verloven aangevraagd moet zijn.
Daar hoeft een werknemer zich dus niets van aan te trekken.
Albert1955 schreef:
15 jan 2023 23:01
Universitaire ziekenhuizen bijvoorbeeld hanteren zo'n 2 maanden om te kunnen bepalen.
Dan geldt voor die werknemers dat hun vakantie aanvraag is vastgesteld.
Albert1955 schreef:
15 jan 2023 23:01
Dan hebben we het nog niet over "de bouw" waar collectief zomervakantie wordt ingepland.
Het vaststellen van vakantie is mogelijk in een schriftelijk overeenkomst of collectieve arbeidsovereenkomst. Die situarie doet zich hier alleen niet voor.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 jan 2023 01:07
NeoDutchio schreef:
15 jan 2023 22:37
Om die reden geeft hij een ultimatum waarin alle verloven aangevraagd moet zijn.
Daar hoeft een werknemer zich dus niets van aan te trekken.
Maar met een verstoorde werkrelatie schiet je ook niets mee op.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De werkrelatie raakt niet verstoord als de werknemer geen vakantie aanvraag indient voor een door de werkgever genoemde datum, maar dat doet na deze datum.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met een vakbond of uw rechtsbijstandverzekering.

Het lastige hiervan is dat er afwijkende regels kunnen gelden. Dit kan in de CAO opgenomen zijn.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Je hebt in dit geval niets te maken met die juridische regels, zonder te weten waar je werkt. In ieder bedrijf gelden andere regels/afspraken. Je heb nu eenmaal met je collega's te maken. Het is niet een strijd tussen een individuele werknemer en de werkgever. Niet iedereen kan week 30 aanvragen om vakantie op te nemen. Voor de werknemer zul je je moeten voegen aan de onderlinge afspraken.
Nu kun je zeggen dat aanvragen voor maart een beetje laat is, want dan zijn de populairste vakantieplekken al niet meer vrij. Er zijn ook mensen die een half tot een heel jaar van te voren wel erg vroeg vinden. Je doet het als werkgever nooit goed.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
16 jan 2023 08:49
U kunt het beste contact opnemen met een vakbond of uw rechtsbijstandverzekering.
Waarom? De casus is volstrekt helder.

De enige vraag is hoe hard TS het wil spelen.
xflorisx schreef:
16 jan 2023 08:54
Je hebt in dit geval niets te maken met die juridische regels, zonder te weten waar je werkt.
Natuurlijk wel. De wet geldt voor iedereen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 jan 2023 08:31
De werkrelatie raakt niet verstoord als de werknemer geen vakantie aanvraag indient voor een door de werkgever genoemde datum, maar dat doet na deze datum.
De werkrelatie word wel verstoord als jij als enige wil afwijken van een afspraak en nu al een antwoord wil hebben terwijl anderen ook nog vakantie willen gaan plannen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:41
De werkrelatie word wel verstoord als jij als enige wil afwijken van een afspraak...
TS heeft helemaal geen "afspraak".

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Voor de werkgever is het simpel om binnen die 2 weken een reden op te geven. Daarna kan TS zich aanpassen aan de mores in het bedrijf.
Juridisch waterdicht.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:52
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:41
De werkrelatie word wel verstoord als jij als enige wil afwijken van een afspraak...
TS heeft helemaal geen "afspraak".
De werkgever maakt een afspraak met al het personeel om voor een bepaalde datum de aanvraag voor de zomervakantie te ontvangen om er dan er eenmalig mee aan de slag te gaan om een sluitende planning te maken waarbij de continuïteit niet in het gedrang komt.
Aangezien er meer belangen zijn dan die ene medewerker en er ook andere afspraken kunnen gelden, zoals voorrang aan ouders met kinderen of als de partner aan een verplichte bedrijfssluiting vast zit, zal je dus moeten schipperen.
In het woord samenwerking zit niet voor niets het woord samen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:41
De werkrelatie word wel verstoord als jij als enige wil afwijken van een afspraak en nu al een antwoord wil hebben terwijl anderen ook nog vakantie willen gaan plannen.
Ik wens de werkgever heel veel succes bij de rechter.

Beste rechter,

Ik heb in de arbeidsovereenkomst gezet dat ik op vakantieaanvragen beslis op 1 maart. Deze werknemer heeft zijn aanvraag ingediend op 2 januari en wilt van mij binnen twee weken een antwoord hebben. En ja, ik weet dat dit wettelijk dwingend is en ik dat moet doen, maar ik heb er geen zin in en ik vind dan ook dat de relatie verstoord is. Kan ik nu van deze werknemer af?

Groetjes,
Werkgever


De term 'verstoorde werkrelatie' is geen toverterm waar de werkgever mee kan smijten wanneer hij van een werknemer af wilt. Als de werkgever alles op alles zet om relatie te doen verstoren en wel van de werknemer af kan, dan moet hij een schadevergoeding betalen en die kan neer komen op het doorbetalen van het salaris met verwachte verhogingen.
xflorisx schreef:
16 jan 2023 11:51
Voor de werkgever is het simpel om binnen die 2 weken een reden op te geven. Daarna kan TS zich aanpassen aan de mores in het bedrijf.
Juridisch waterdicht.
Het mag niet zomaar een reden zijn, maar het moet gaan om een gewichtige redenen. Hierbij moet je denken aan een situatie waardoor bedrijf niet moeten kan functioneren. Daarvan zal geen sprake zijn.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"zoals voorrang aan ouders met kinderen " Hier zou mijn werkgever een hele slechte aan mij hebben als mijn werkgever deze regel gehanteerd zou hebben. Er zijn namelijk ook mensen die om de een of andere medische reden geen kinderen kunnen krijgen, Deze mensen voelen zich toch al zeer zwaar benadeeld, en als dat ook nog eens extra wordt benadrukt door een werkgever, dat kan op zijn zachts gezegd, de verhouding ten opzichte van de werkgever voorgoed verpesten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ouders met kinderen zouden ze gewoon de herfstvakantie en meivakantie moeten geven en in de zomervakantie kan dan gewoon gerouleerd worden.

Overigens zal er een flinke verstoring van de werkrelatie plaatsvinden als een werknemer niet mee wil denken met collega's en bedrijf en af wil dwingen dat ie binnen 2 weken weet dat ie vakantie heeft. Ik zou zo'n collega niet meer respecteren, als ik me zelf netjes aan de afspraak om pas op 1 maart de vakantieaanvraag voor de zomervakantie rond te hebben en ieder jaar niet vrij krijg, omdat Pietje daaraan niet mee wil doen. Het zou een ander verhaal zijn als Pietje de baas vraagt of deze termijn naar voren gehaald kan worden.

Het is natuurlijk onzin te stellen dat een vakantie niet meer geboekt kan worden met nog meer dan 4 maanden te gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 jan 2023 11:59
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:41
De werkrelatie word wel verstoord als jij als enige wil afwijken van een afspraak en nu al een antwoord wil hebben terwijl anderen ook nog vakantie willen gaan plannen.
Ik wens de werkgever heel veel succes bij de rechter.
Dan wens ik de werknemer veel succes als deze weer met zijn leidinggevende aan tafel zit.
alfatrion schreef:
16 jan 2023 11:59
Beste rechter,

Ik heb in de arbeidsovereenkomst gezet dat ik op vakantieaanvragen beslis op 1 maart. Deze werknemer heeft zijn aanvraag ingediend op 2 januari en wilt van mij binnen twee weken een antwoord hebben. En ja, ik weet dat dit wettelijk dwingend is en ik dat moet doen, maar ik heb er geen zin in en ik vind dan ook dat de relatie verstoord is. Kan ik nu van deze werknemer af?

Groetjes,
Werkgever
Gelukkig maar dat alle andere vakantieaanvragen geen problemen geeft en er niets in het arbeidsovereenkomst staat. Ik zou het eerder formuleren als:
Beste rechter,
Om elke werknemer de kans te geven om in de zomervakantie vrij te kunnen nemen, om alle vaststaande afspraken te kunnen respecteren (zoals CAO regels) en om teleurstellingen achteraf te voorkomen wil ik voor 1 maart de verlofaanvragen voor de zomervakantie hebben.
Ik snap dat een werknemer binnen 2 weken uitsluitsel wil hebben, maar die kan ik simpelweg niet geven aangezien er ander recht is waaraan ik mij ook moet houden.
alfatrion schreef:
16 jan 2023 11:59
De term 'verstoorde werkrelatie' is geen toverterm waar de werkgever mee kan smijten wanneer hij van een werknemer af wilt. Als de werkgever alles op alles zet om relatie te doen verstoren en wel van de werknemer af kan, dan moet hij een schadevergoeding betalen en die kan neer komen op het doorbetalen van het salaris met verwachte verhogingen.
Wie praat er nu weer over van een werknemer af willen? Ik geef aan dat als jij als werknemer op je strepen gaat staan en een zaak start tegen je werkgever dit een verstoorde relatie geeft. Je zet jezelf in een lastige positie.
alfatrion schreef:
16 jan 2023 11:59
xflorisx schreef:
16 jan 2023 11:51
Voor de werkgever is het simpel om binnen die 2 weken een reden op te geven. Daarna kan TS zich aanpassen aan de mores in het bedrijf.
Juridisch waterdicht.
Het mag niet zomaar een reden zijn, maar het moet gaan om een gewichtige redenen. Hierbij moet je denken aan een situatie waardoor bedrijf niet moeten kan functioneren. Daarvan zal geen sprake zijn.
En dan geef je deze werknemer akkoord voor het verlof waarna een andere medewerker komt die volgens de CAO recht heeft op de bouwvak. Maar helaas, er is te weinig personeel dan en die mag niet. Wat voor nut heeft die CAO dan?
Samenwerken betekend het samen doen. Dus met je directe collegae aan tafel gaan zitten met de vraag wie wanneer vrij wilt. Probleem opgelost zonder ruzie en zonder rechter.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 11:55
Moneyman schreef:
16 jan 2023 10:52
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:41
De werkrelatie word wel verstoord als jij als enige wil afwijken van een afspraak...
TS heeft helemaal geen "afspraak".
De werkgever maakt een afspraak met al het personeel om voor een bepaalde datum de aanvraag voor de zomervakantie te ontvangen om er dan er eenmalig mee aan de slag te gaan om een sluitende planning te maken waarbij de continuïteit niet in het gedrang komt.
Welnee. Dat is geen afspraak. Een afspraak is tweerichtingsverkeer en daarvan is in casu geen sprake.
xflorisx schreef:
16 jan 2023 11:51
Voor de werkgever is het simpel om binnen die 2 weken een reden op te geven. Daarna kan TS zich aanpassen aan de mores in het bedrijf.
Juridisch waterdicht.
Absoluut niet waterdicht natuurlijk. De werkgever moet niet "een reden" opgeven, de werkgever moet een zwaarwegend belang hebben. Die lat ligt zo hoog dat die in de praktijk zelden gehaald wordt. Je moet echt absoluut onvervangbaar zijn ofzo.
Nijogeth schreef:
16 jan 2023 12:44
Het is natuurlijk onzin te stellen dat een vakantie niet meer geboekt kan worden met nog meer dan 4 maanden te gaan.
Welkom in de wereld van vakantie met kinderen. De werkelijkheid is veel gecompliceerder dan jij hier doet lijken. Veel vakantiebestemmingen moet je in de zomervakantie tegenwoordig al een jaar van tevoren boeken om überhaupt een plekje te hebben. En als er nog factoren als een partner die in een bepaalde periode wel of juist geen vrij moet hebben of een scheiding waarbij de kids verdeeld moeten worden bij komen kijken, wordt het nóg lastiger.

Gelukkig is het in de praktijk vaak prima te doen, als zowel de werkgever als de werknemer flexibel zijn en collega's rekening met elkaar houden. Ik loop al even mee, en heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat collega's geen vakantie konden krijgen op de gewenste duur en lengte.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 12:45
alfatrion schreef:
16 jan 2023 11:59
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 10:41

Gelukkig maar dat alle andere vakantieaanvragen geen problemen geeft en er niets in het arbeidsovereenkomst staat. Ik zou het eerder formuleren als:
Beste rechter,
Om elke werknemer de kans te geven om in de zomervakantie vrij te kunnen nemen, om alle vaststaande afspraken te kunnen respecteren (zoals CAO regels) en om teleurstellingen achteraf te voorkomen wil ik voor 1 maart de verlofaanvragen voor de zomervakantie hebben.
Ik snap dat een werknemer binnen 2 weken uitsluitsel wil hebben, maar die kan ik simpelweg niet geven aangezien er ander recht is waaraan ik mij ook moet houden.

Ik zou zeggen:
" Beste werknemers, Ik snap dat sommige mensen pas in februari hun vakantieplannen willen maken, maar die ruimte kan ik simpelweg niet geven aangezien er ander recht is waaraan ik mij moet houden: de wet. Dat betekent dat de aangevraagde vakantie van Ts is vastgelegd als ik niet na 2 weken maar na 2 maanden pas een reactie geef over de aanvraag".
.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door scontra »

Paraplu87 schreef:
15 jan 2023 12:32
Hallo,

Afgelopen week heb ik een schriftelijke verlof aanvraag gekregen voor de zomervakantie 2023.
Daarop stond een uiterlijke terugkoppelings datum op van pas over 2 maanden (Maart).
Nu is mijn vraag natuurlijk, geld hier de wettelijke termijn van 2 weken voor de goedkeuring/afkeuring?
Of moet ik wachten tot na deze datum vootdat ik weet of ik met vakantie mag ja of de nee?
Bent u de enige werknemer waar een zomervakantie voor moet worden gepland of zijn er meerdere werknemers ?

Er zal vast een datum zijn gesteld waarop de vakantieaanvraag uiterlijk moet zijn ingediend, pas daarna is het mogelijk om een planning te maken. Vanuit die datum zou twee weken reactietijd gelden.
Er zijn twee groepen waar rekening mee moet worden gehouden, nl. met werknemers die buiten de schoolvakantie periode willen gaan en zij die juist in die periode met vakantie willen.
Voor de laatste groep wordt meestentijds geprobeerd om een ieder drie aaneengesloten weken in de schoolvakantie te geven, maar voor sommigen kan dat voor slechts twee weken zijn met een derde aangesloten week voor of na de schoolvakantieperiode.

Plaats reactie