Werkgever keurt vakantie niet goed

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
01 mar 2023 18:05
Erthanax schreef:
01 mar 2023 15:47
kuklos schreef:
01 mar 2023 15:03
Hou nou eens op hiermee, elke keer weer externe instanties erbij slepen, terwijl TS gewoon eerst een echt gesprek moet aangaan met de werkgever. Pas daarna is het eventueel tijd voor externe hulp.
Het is toch niet verkeerd om, voorafgaand aan het gesprek met de werkgever, deskundig advies in te winnen?
Laten we het forum dan gelijk maar sluiten en voor elke vraag een tooltje aanmaken die je verwijst naar of het Juridisch Loket of de rechtsbijstandverzekering of de vakbond of ...... (diegenen die ik vergeten ben).
Dat vind ik wel een beetje flauw. Voor vaste forumbezoekers liggen het Juridisch Loket etc. misschien voor de hand, voor nieuwe vraagstellers (en nieuwevraagstellers :wink: ) hoeft dat niet zo te zijn. Het noemen van de verschillende mogelijkheden lijkt mij dan ook beslist niet zinloos.

Bovendien had u bezwaar tegen de volgorde en legde u er de nadruk op dat er eerst een gesprek moet zijn, en pas daarna elders advies moet worden gevraagd. In mijn reactie wees ik erop dat de andere volgorde (eerst advies vragen, dan het gesprek) heel verstandig kan zijn; men komt dan goed beslagen ten ijs.

Verder vind ik het onnodig een keurig forumlid als Seinhuis op nogal barse toon ("Hou nou eens op hiermee [...]) terecht te wijzen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
01 mar 2023 16:03
Ga eens eens een camping zoeken op een populaire locatie in het hoogseizoen... Succes met 2 weken tevoren boeken dan ..
Dat soort plaatsen wordt in november van het jaar ervoor al vastgelegd.
Maar, dat valt niet onder 'geen vakantie meer te boeken'. Dat valt onder 'de exacte vakantie die wij willen niet meer te boeken'.

En zoals gezegd is dat helemaal prima en heeft TS naar mijn mening ook recht op die vakantie. Maar dat betekent niet dat TS niet op vakantie kon en dat stelt TS wel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:
01 mar 2023 15:03
Seinhuis schreef:
01 mar 2023 14:54
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met de vakbond. Hun kunnen u antwoorden geven en hopelijk helpen.
Hou nou eens op hiermee, elke keer weer externe instanties erbij slepen, terwijl TS gewoon eerst een echt gesprek moet aangaan met de werkgever. Pas daarna is het eventueel tijd voor externe hulp.
Het is goed om in het achterhoofd te houden dat dit slechts jouw mening is, dat anderen er een andere mening op mogen nahouden, en dat anderen vanuit een andere hoek andere aspecten kunnen belichten waar je zelf niet aangedacht hebt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door alfatrion »

juliomariner schreef:
01 mar 2023 16:14
Klopt opzich Deltoer maar ook daar komen soms last minutes van vrij. Je moet alleen iets flexibeler qua bestemming etc. zijn.
Dat is jezelf wegcijferen. Vakantie die schriftelijk is aangevraagd is vastgesteld als daar na twee weken geen reactie op is gekomen. Het is onverstandig om er met een gestrekt been in je gaan, maar je hoeft ook niet te gaan liggen. Er is een gulle middenweg. Ik zou gaan voor een gesprek én het boeken van die vakantie.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal mee eens, wilde alleen maar aangeven dat je ook wel last minutes voor populaire bestemmingen kunt krijgen mits je wat flexibeler bent.
Je hoeft nat5uurlijk niet allews te pikken van je werkgever. Je rechten staan gewoon beschreven en daar mag je de baas best op wijzen.
Maar met gestrekt been erin gaan vind ik helemaal niet aan te bevelen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
01 mar 2023 18:44
Maar, dat valt niet onder 'geen vakantie meer te boeken'. Dat valt onder 'de exacte vakantie die wij willen niet meer te boeken'.
En dat staat dus haaks op het vakantierecht van de werknemer.

Het vakantierecht is er in beginsel om geheel naar eigen wens en inzicht van de werknemer te besteden. En precies om die reden wordt het recht 14 dagen na aanvraag van rechtswege goedgekeurd, indien de werkgever binnen die periode niet met een schriftelijke gemotiveerde afwijzing komt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het vakantierecht heeft helemaal niets te maken met de vakantie die iemand wel of niet wil doen. Als ik pas in mei bedenk dat ik op vakantie wil, vrij vraag, vrij krijg en er vervolgens achter kom dat net die precieze vakantie niet beschikbaar is, dan kan ik dat vakantierecht echt niet inschakelen om die precieze vakantie te boeken.

Dat vakantierecht is er gewoon om zekerheid voor de werknemer te creëren. En zoals ik al meerdere keren heb vermeld, daar heeft TS gewoon recht op.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
02 mar 2023 18:38
Het vakantierecht heeft helemaal niets te maken met de vakantie die iemand wel of niet wil doen.
Dit is onjuist…

... omdat dit juist is:
Nijogeth schreef:
02 mar 2023 18:38
Dat vakantierecht is er gewoon om zekerheid voor de werknemer te creëren. En zoals ik al meerdere keren heb vermeld, daar heeft TS gewoon recht op.
Onder die zekerheid valt namelijk nu juist het kunnen boeken van de gewenste vakantie.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als ze na het indienen van je vakantie aanvraag niet binnen drie weken afkeuren, is het automatisch goedgekeurd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
02 mar 2023 19:27
Nijogeth schreef:
02 mar 2023 18:38
Het vakantierecht heeft helemaal niets te maken met de vakantie die iemand wel of niet wil doen.
Dit is onjuist…

... omdat dit juist is:
Nijogeth schreef:
02 mar 2023 18:38
Dat vakantierecht is er gewoon om zekerheid voor de werknemer te creëren. En zoals ik al meerdere keren heb vermeld, daar heeft TS gewoon recht op.
Onder die zekerheid valt namelijk nu juist het kunnen boeken van de gewenste vakantie.
Nee, daar valt echt alleen het vrij krijgen van de gewenste data onder. Of de werknemer nu een treinreis naar Pyongyang wil gaan maken, een vliegreis naar Zuid-Laren of een voetreis naar Hawaï, dat maakt daar helemaal niet voor uit.

Maar ik denk dat het spaak loopt (zwemt of vliegt) op hoe wij 'gewenste vakantie' interpreteren. Aangezien de TS al aangaf dat als TS in mei de gewenste vakantiedata vrij kreeg, dit niet direct betekent dat TS ook de gewenste vakantie krijgt (omdat bijvoorbeeld de camping in Zuid Laren geen plek heeft voor vliegtuigen). En geen gewenste vakantie is geen vakantie. Maar wel vrij op de gewenste vakantiedata.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar voor die treinreis naar Pyongyang, vliegreis naar Zuid-Laren, of de voetreis naar Hawaï, maakt het wel uit of vrijgesteld van arbeid bent of niet. Het vakantierecht heeft daarom iets te maken met de vakantie.
Arizonakid schreef:
02 mar 2023 21:05
Als ze na het indienen van je vakantie aanvraag niet binnen drie weken afkeuren, is het automatisch goedgekeurd.
Dat moet zijn twee weken.
Artikel 7:838 lid 2 tweede volzin BW
Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
02 mar 2023 22:31
Nee, daar valt echt alleen het vrij krijgen van de gewenste data onder. Of de werknemer nu een treinreis naar Pyongyang wil gaan maken, een vliegreis naar Zuid-Laren of een voetreis naar Hawaï, dat maakt daar helemaal niet voor uit.
Je denkt te klein, omdat je verzuimt naar de geest van de wettekst te kijken. Het tijdig na aanvraag (want dáár gaat het om!) vrij krijgen heeft álles te maken met de gewenste vakantie - want die regel maakt dat nu juist mogelijk.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
03 mar 2023 08:55
Nijogeth schreef:
02 mar 2023 22:31
Nee, daar valt echt alleen het vrij krijgen van de gewenste data onder. Of de werknemer nu een treinreis naar Pyongyang wil gaan maken, een vliegreis naar Zuid-Laren of een voetreis naar Hawaï, dat maakt daar helemaal niet voor uit.
Je denkt te klein, omdat je verzuimt naar de geest van de wettekst te kijken. Het tijdig na aanvraag (want dáár gaat het om!) vrij krijgen heeft álles te maken met de gewenste vakantie - want die regel maakt dat nu juist mogelijk.
En bovendien heeft TS, via de app, de opmerking al dat "het geen probleem" zou zijn!!!!

erikd_o
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:28

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door erikd_o »

alfatrion schreef:
02 mar 2023 22:40
Maar voor die treinreis naar Pyongyang, vliegreis naar Zuid-Laren, of de voetreis naar Hawaï, maakt het wel uit of vrijgesteld van arbeid bent of niet. Het vakantierecht heeft daarom iets te maken met de vakantie.
Arizonakid schreef:
02 mar 2023 21:05
Als ze na het indienen van je vakantie aanvraag niet binnen drie weken afkeuren, is het automatisch goedgekeurd.
Dat moet zijn twee weken.
Artikel 7:838 lid 2 tweede volzin BW
Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Niet artikel 838 maar 638 van Boek 7 BW.

Fvm-Schiedam
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2023 11:06

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Fvm-Schiedam »

Daar staat toch iets redelijk duidelijks over in de CAO, zoals al eerder werd opgemerkt...
Ik zou daar dan ook naar verwijzen naar bij teamleider (of hoe dat bij jullie mag heten) en hem in enkellettergrepige bewoordingen dus duidelijk maken (mede verwijzend naar dat WhatsApp-berichtje), dat je géén formele afwijzing ontving binnen de gestelde wettelijke termijn waardoor jouw aanvraag dus is goedgekeurd!
(En los daarvan: kennelijk 'lopen ze over je heen'; kijk dus eens uit naar een ándere baan...)

Plaats reactie