Werkgever keurt vakantie niet goed

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Issa1991
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2023 13:56

Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Issa1991 »

Beste,

De vakantie aanvraag voor de zomer moest bij mijn werkgever uiterlijk 31 januari binnen zijn, nou was ik al redelijk vroeg en had het op 22 november al ingediend maar door ziekte kon er toen nog niet naar gekeken worden. De aanvraag is nooit afgewezen, is mij alleen mondeling gezegd.

Nou heeft iedereen zijn of haar vakantie ingediend en wij zouden midden februari bericht terug krijgen. Nou is het al bijna maart en ik heb nog steeds geen toezeggen en/of afwijzing. Als ik erom vraag zijn ze er mee bezig, alleen de vakantie van de andere collegas en jonge partimers zijn wel goedgekeurd. (zijn later ingediend maar als eerste goedgekeurd)
Nou heb ik zwart op wit staan (whatsapp) dat mijn vakantie geen probleem is en dat ze moeten wachten op antwoord van een andere collega omdat wij een paar dagen overlappen met elkaar. Alleen ze willen mijn vakantie niet goedkeuren voordat ze antwoord hebben van mijn andere collega.

hij is officieel dus nog niet goedgekeurd.

Wij werken in een redelijk groot team met 10 collega's, dus het bedrijf hoeft niet te sluiten als ik dat zo bekijk. Ik kan ook niet gaan schuiven meer omdat mij partner allang goedkeuring heeft gekregen. ik kan ook niet een week achter of vooruit want dan overlap ik met 2 andere collegas en dat vinden ze te veel en die collegas hebben al goedkeuring dus ik zit een beetje vast.

Vorige jaar waren ze nog veel later en kwam in mei pas mijn goedkeuring en toen was er natuurlijk geen vakantie meer te boeken, ik zou dit jaar graag wel op vakantie willen.
Nou is het zo dat ze heel prikkelbaar worden als je ze de wettelijke termijn van 2 weken noemt zoals ook in de cao beschreven staat.

wat kan ik hieraan doen zonder dat ik een verstoorde werkhouding creëer want dat wil ik natuurlijk ook niet.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Issa1991 schreef:
28 feb 2023 14:09
Nou is het zo dat ze heel prikkelbaar worden als je ze de wettelijke termijn van 2 weken noemt zoals ook in de cao beschreven staat.
Tsja. Je weet wat je rechten zijn (niet alleen op basis van de CAO maar ook op basis van de wet). Als je werkgever echt niet meewerkt, heb je maar drie keuzes: of je laat het op z'n beloop, of je oefent je rechten uit, of je gaat het constructieve gesprek aan. Daarin kan je prima én laten weten dat je weet wat je rechten zijn, én begrip tonen voor mogelijke issues aan de zijde van je werkgever.

Ik zou het gesprek ingaan met het uitgangspunt dat je er vanuit gaat dat je vakantie inmiddels vast staat.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door kuklos »

Issa1991 schreef:
28 feb 2023 14:09
Vorige jaar waren ze nog veel later en kwam in mei pas mijn goedkeuring ..........
Puur op basis van je verhaal krijg je als lezer het idee dat ze met jou een loopje nemen en de anderen wel serieus nemen. Wellicht is het handig om een andere baan te zoeken. Daar heb je nu niks meer aan, maar voor de toekomst kan dit minder gezeur opleveren.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Methusalah »

Gelukkig is het zo dat vakanties automatisch worden goedgekeurd als de werkgever niet tijdig reageert:

Als een werknemer een vakantieaanvraag schriftelijk indient, moet de werkgever daar binnen twee weken schriftelijk op reageren. Doet hij dat niet, dan krijgt de werknemer automatisch een stilzwijgend akkoord. Een werkgever mag alleen bij 'gewichtige redenen' een vakantieverzoek afwijzen.

Ah, je gaf dit zelf ook al aan. Nou ja, dan is het kiezen of delen. Over je heen laten lopen of het spel hard spelen. Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan. Ze kunnen wel heel erg gaan mieperen maar mijn reactie zou dan zijn,'Zal ik eens even informeren wat de arbo inspectie van je protesten vind?'

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Methusalah schreef:
01 mar 2023 13:25
Gelukkig is het zo dat vakanties automatisch worden goedgekeurd als de werkgever niet tijdig reageert:

Als een werknemer een vakantieaanvraag schriftelijk indient, moet de werkgever daar binnen twee weken schriftelijk op reageren. Doet hij dat niet, dan krijgt de werknemer automatisch een stilzwijgend akkoord. Een werkgever mag alleen bij 'gewichtige redenen' een vakantieverzoek afwijzen.
Maar er is tijdig gereageerd, namelijk dat de zomervakantie voor iedereen op een bepaald tijdstip aangevraagd moet zijn om daarna de planning te maken.
Bedrijfstechnisch is een zomervakantie lastig te plannen. Als werknemer wil je op tijd kunnen boeken, maar je bent ook afhankelijk van de collega’s waar je mee samenwerkt. Als je zegt dat wie eerst komt eerst maalt kom je later in de knoop met werknemers die op basis van de CAO rechten hebben. Daar zal in geschipperd moeten worden.
Echter wil dat niet zeggen dat de een eerder antwoord krijgt dan de ander, dan ook ineens de hele planning doorgeven.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
01 mar 2023 13:43
Maar er is tijdig gereageerd, namelijk dat de zomervakantie voor iedereen op een bepaald tijdstip aangevraagd moet zijn om daarna de planning te maken.
Dat is geen afdoende antwoord. Een afdoende antwoord is óf een goedkeuring, óf een onderbouwde afkeuring (wegens zwaarwegend bedrijfsbelang).

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door kuklos »

NeoDutchio schreef:
01 mar 2023 13:43
Maar er is tijdig gereageerd, namelijk dat de zomervakantie voor iedereen op een bepaald tijdstip aangevraagd moet zijn om daarna de planning te maken.
Dat is geen reactie, dat is aangeven wat de deadlines zijn. Een reactie op het verzoek van de vakantie is nog steeds niet gekomen, terwijl die medio februari zou worden gegeven en bij andere collega's al wel is gegeven.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kuklos schreef:
01 mar 2023 14:07
NeoDutchio schreef:
01 mar 2023 13:43
Maar er is tijdig gereageerd, namelijk dat de zomervakantie voor iedereen op een bepaald tijdstip aangevraagd moet zijn om daarna de planning te maken.
Dat is geen reactie, dat is aangeven wat de deadlines zijn. Een reactie op het verzoek van de vakantie is nog steeds niet gekomen, terwijl die medio februari zou worden gegeven en bij andere collega's al wel is gegeven.
Vandaar ook mijn laatste regel.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vakantie verlof mag alleen afgewezen worden bij zwaar wegende bedrijfsbelangen.
Er zijn wettelijke regels, maar meestal ook regels in CAO. Omdat elk CAO anders is ga ik niet meer zeggen.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met de vakbond. Hun kunnen u antwoorden geven en hopelijk helpen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door kuklos »

Seinhuis schreef:
01 mar 2023 14:54
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met de vakbond. Hun kunnen u antwoorden geven en hopelijk helpen.
Hou nou eens op hiermee, elke keer weer externe instanties erbij slepen, terwijl TS gewoon eerst een echt gesprek moet aangaan met de werkgever. Pas daarna is het eventueel tijd voor externe hulp.

Dus dit advies van Moneyman eerst opvolgen:
Moneyman schreef:
01 mar 2023 09:46
Als je werkgever echt niet meewerkt, heb je maar drie keuzes: of je laat het op z'n beloop, of je oefent je rechten uit, of je gaat het constructieve gesprek aan. Daarin kan je prima én laten weten dat je weet wat je rechten zijn, én begrip tonen voor mogelijke issues aan de zijde van je werkgever.

Ik zou het gesprek ingaan met het uitgangspunt dat je er vanuit gaat dat je vakantie inmiddels vast staat.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
01 mar 2023 15:03
Seinhuis schreef:
01 mar 2023 14:54
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met de vakbond. Hun kunnen u antwoorden geven en hopelijk helpen.
Hou nou eens op hiermee, elke keer weer externe instanties erbij slepen, terwijl TS gewoon eerst een echt gesprek moet aangaan met de werkgever.
Is dat zo? Als ik de openingspost zo lees krijgt TS continue nul op het rekest. Geen bezwaar om de bond erbij te halen.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
01 mar 2023 15:03
Hou nou eens op hiermee, elke keer weer externe instanties erbij slepen, terwijl TS gewoon eerst een echt gesprek moet aangaan met de werkgever. Pas daarna is het eventueel tijd voor externe hulp.
Het is toch niet verkeerd om, voorafgaand aan het gesprek met de werkgever, deskundig advies in te winnen?
Laatst gewijzigd door Erthanax op 01 mar 2023 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door juliomariner »

Methusalah schreef:
01 mar 2023 13:25

Ah, je gaf dit zelf ook al aan. Nou ja, dan is het kiezen of delen. Over je heen laten lopen of het spel hard spelen. Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan. Ze kunnen wel heel erg gaan mieperen maar mijn reactie zou dan zijn,'Zal ik eens even informeren wat de arbo inspectie van je protesten vind?'
Ik vind dat nu een dreigement die de onderlinge relaties nou niet echt gaan verbeteren. Ik zou als werkgever nou niet echt blij zijn met iemand die dit soort dreigementen uit.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Issa1991 schreef:
28 feb 2023 14:09
Vorige jaar waren ze nog veel later en kwam in mei pas mijn goedkeuring en toen was er natuurlijk geen vakantie meer te boeken
Nu sta je volledig in jouw recht, maar ik vind dit wel een hele vreemde opmerking. Ik boek mijn vakanties vaak pas 2 weken van tevoren en dan is er nog voldoende te vinden. Zeker als je gewoon een lijnvlucht boekt en geen chartervlucht.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ga eens eens een camping zoeken op een populaire locatie in het hoogseizoen... Succes met 2 weken tevoren boeken dan ..
Dat soort plaatsen wordt in november van het jaar ervoor al vastgelegd.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door juliomariner »

Klopt opzich Deltoer maar ook daar komen soms last minutes van vrij. Je moet alleen iets flexibeler qua bestemming etc. zijn.

Issa1991
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2023 13:56

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Issa1991 »

Beste allemaal, bedankt voor alle reacties eind deze week heb ik een gesprek aangevraagd. Ze moeten hierop nog reageren.

Maar zoals hierboven wordt gezegd willen wij graag naar een camping in Italië en dat is geliefd. Als ik nu krijg is er al niet veel meer te krijgen en je betaald dan meteen de hoofdprijs.

Informatie bij mijn rechtsbijstand heb ik al opgevraagd en sta volgens hun in mijn recht. Omdat de werkgever niet binnen 2 weken heeft gereageerd.

De collega heeft ook aangegeven niet te willen schuiven dus hoe dit afloopt zullen we zien.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
01 mar 2023 15:55
Nu sta je volledig in jouw recht, maar ik vind dit wel een hele vreemde opmerking. Ik boek mijn vakanties vaak pas 2 weken van tevoren en dan is er nog voldoende te vinden. Zeker als je gewoon een lijnvlucht boekt en geen chartervlucht.
Leuk voor jou.

Maar als je vanwege je kinderen of het werk van je partner aan het hoogseizoen gebonden bent én je wilt ergens een leuk en enigszins betaalbaar plekje bemachtigen voor je vakantie, dan moet je eigenlijk al in december of januari je vakantie boeken.

De vakantieparken, resorts en campings die populair zijn bij gezinnen met kinderen, zijn vaak al half/eind januari vrijwel volledig volgeboekt voor juli&augustus.

Wanneer je je vrije dagen buiten de schoolvakanties opneemt, hoef je inderdaad niet bang te zijn dat er geen plek is.

Verder is het natuurlijk gewoon ontzettend slecht van de werkgever dat deze eerst een deadline aangeeft voor vakantie-aanvragen voor de zomervakantie, maar er vervolgens niet binnen een paar werkdagen na die deadline duidelijkheid is voor al het personeel mbt de goedkeuring van de vakanties.
Zo'n werkgever kan bij mij de boom in. Er is alle reden om aan te nemen dat wanneer 14 dagen na de deadline géén gemotiveerde schriftelijke afwijzing is ontvangen, de vakantie gewoon is goedgekeurd. En er kan dus gewoon geboekt worden. Als het verlof alsnog wordt ingetrokken wegens onvoorziene omstandigheden, moet de werkgever immers alle gemaakte kosten vergoeden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door Ivo.w »

juliomariner schreef:
01 mar 2023 16:14
Klopt opzich Deltoer maar ook daar komen soms last minutes van vrij. Je moet alleen iets flexibeler qua bestemming etc. zijn.
Je moet dan alsnog geluk hebben dat die paar last-minutes wegens annulering wat betreft aankomst/vertrekdag, voorzieningen op de vrijgekomen camping en verblijsduur enigszins aansluiten bij je wensen. Zeker bij een gezin met kinderen snap ik dat je hierover gewoon duidelijkheid wenst en tijdig wilt boeken.
Als stel zonder kinderen is het allemaal wat makkelijker om flexibeler te zijn en je daar op in te stellen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever keurt vakantie niet goed

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
01 mar 2023 15:47
kuklos schreef:
01 mar 2023 15:03
Hou nou eens op hiermee, elke keer weer externe instanties erbij slepen, terwijl TS gewoon eerst een echt gesprek moet aangaan met de werkgever. Pas daarna is het eventueel tijd voor externe hulp.
Het is toch niet verkeerd om, voorafgaand aan het gesprek met de werkgever, deskundig advies in te winnen?
Laten we het forum dan gelijk maar sluiten en voor elke vraag een tooltje aanmaken die je verwijst naar of het Juridisch Loket of de rechtsbijstandverzekering of de vakbond of ...... (diegenen die ik vergeten ben).

Plaats reactie