WW Uitkering bij omscholingsstage

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Bverhulst2
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2023 17:29

WW Uitkering bij omscholingsstage

Ongelezen bericht door Bverhulst2 »

Hallo allen,

Ik zit met een vraag.

Mijn situatie is als volgt:

-Ik heb een contract voor bepaalde tijd dat per 30 april 2024 zal eindigen.
-Ik volg in de avonduren een opleiding omdat ik mij wil omscholen. Als onderdeel hiervan zal ik een stage moeten lopen (waar ik geen vergoeding voor zal ontvangen).

Nu is mijn vraag de volgende:
Kan ik mijn WW-uitkering behouden gedurende deze stage?
De kans is namelijk reëel dat mijn werkgever mijn contract niet gaat verlengen. En eigenlijk ben ik zelf ook dusdanig niet op mijn plek dat ik liever mijn contract niet verlengd zie.

Echter, ik weet niet hoe dit in zijn/haar werk gaat.

Zouden jullie inzicht kunnen bieden?

Bij voorbaat dank!

Bram

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WW Uitkering bij omscholingsstage

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je eenmaal WW hebt zal je alle gegevens toch al door moeten geven aan het UWV. Je kunt dus ook nu al contact opnemen om te vragen hoe het zit. Zijn er trouwens geen mogelijkheden dat je een betaalde stage gaat doen of i.d.? Een buurvrouw hier is vanuit een ander land hier naar toe gekomen, is vrij snel gaan werken zonder papieren, maar de werkgever betaalt de opleiding en alles. Toen ik me liet omscholen tot hovenier was het ook zoiets: Vier dagen werken, één dag school. Zou iets dergelijks ook voor jou mogelijk zijn?

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: WW Uitkering bij omscholingsstage

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het is nu nog veel te vroeg om om het UWV te contacteren omdat uw contract volgend jaar pas afloopt.
Als u op eigen initiatief een omscholingscursus volgt en die middels een stage af dient te ronden dan bent u tijdens die dagen niet beschikbaar voor betaald werk en zou gevolgen voor de WW uitkering kunnen hebben.
M.i. zal het UWV niet negatief besluiten want de bedoeling van een omscholingscursus maakt dat u sneller weer aan het werk geraakt en niet op uw WW uitkering gaat korten.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: WW Uitkering bij omscholingsstage

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Ik heb, weliswaar een ruime tien jaar geleden, ook stage gelopen terwijl ik in de WW zat. Omdat mijn kans op werk nihil was en ik na de verplichte stages wel een baangarantie had (door krapte op de arbeidsmarkt) was stage geen enkel probleem zolang ik maar actief bleef doorgaan met solliciteren en als er een baan zou opdagen moest ik die ook accepteren. Ik heb netjes gesolliciteerd maar zoals verwacht nergens beet. Na het behalen van mijn diploma kon ik meteen aan de slag bij mijn laatste stage adres.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: WW Uitkering bij omscholingsstage

Ongelezen bericht door Methusalah »

Elke scholing zal je aangeven dat je dat moet checken bij het UWV. Dus de enige die die vraag kan beantwoorden is het UWV. (Heb er toevallig zelf ervaring mee).

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: WW Uitkering bij omscholingsstage

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij zijn er bepaalde beroepen waarvoor het toegestaan is om tijdens WW een opleiding (inclusief stage lijkt mij) te mogen volgen. Dat kan je alvast op de UWV website vinden; hierop kan je gewoon zoeken zonder dat je eerst moet aanmelden.
Als je opleiding er niet bij staat dan kan je eventueel toestemming vragen nadat je je hebt aangemeld (zodra je werkgever aangeeft dat het contract niet verlengd wordt een account aanmaken, als je geaccepteerd bent vragen of je die opleiding/stage mag volgen. Als het niet mag, eventueel besluiten om tijdelijk te stoppen met de opleiding en de stage later af te maken als je bijvoorbeeld weer een (deeltijd)baan hebt.

Plaats reactie