LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lang wachten op WIA-uitkering door plotselinge herkeuring

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
pttyw
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2017 19:24

Lang wachten op WIA-uitkering door plotselinge herkeuring

Ongelezen bericht door pttyw »

Op 10 juli 2017 heb ik een aanvraag gedaan voor een WAZO uitkering i.v.m. mijn zwangerschap met ingang van 24 juli 2017
Op 18 augustus 2017 heb ik hiervan de beslissing gekregen en heb ik inderdaad recht op een WAZO uitkering de wazo uitkering heeft gelopen tot en met 13 november in de periode die volgde heb ik een aantal keren achter de WAZO uitkering moeten aanbellen
Toen het eenmaal op de rit was qua uitbetaling van de WAZO uitkering heb ik regelmatig contact gehad met het UWV met de vraag ‘als mijn WAZO straks afgelopen is, gaat de WIA uitkering dan weer automatisch lopen ? want ik kan het me niet veroorloven om straks met een kleine te zitten zonder geld’ waarop het antwoord continu was ‘jahoor mevrouw, zodra de WAZO afgelopen is gaat de WIA automatisch weer lopen daar hoeft u zelf niks aan te doen.’
heb weer gebeld voor bevestiging en het verhaal van de UWV medewerkers bleef het zelfde.Op 22 augustus 2017 ben ik bevallen en daar kwamen de twijfels weer..
het antwoord van de UWV medewerkers hetzelfde bleef ‘Jahoor mevrouw, dit gaat automatisch weer in werking’.
13 november 2017 is mijn WAZO uitkering gestopt, en ik zou op 23 november een uitbetaling kunnen verwachten van de periode van 13 november tot eind november en dan zou de eerstvolgende complete betaling plaatsvinden in december. Dit telefoon gesprek heb ik ook opgenomen!
Op 23 november heb ik geen geld ontvangen Ik heb weer de telefoon gepakt en gebeld. Toen ineens was het bericht : ‘de WIA uitkering moet helemaal opnieuw aangevraagd worden en u moet opnieuw gekeurd worden’. ik heb al die weken, bijna wekelijks gebeld met het UWV en het was allemaal goed, ik zou mijn zoon gewoon kunnen geven wat ie nodig heeft
heb weer de telefoon gepakt om het verhaal nog maar een keer te doen. En toen was het antwoord ‘ik denk dat mijn collega aan u de verkeerde informatie heeft gegeven, er hoeft alleen een sijntje gegeven te worden en dan word de WIA weer gewoon aan u uitgekeerd. Dit sijntje ga ik nu doorgeven en u ontvangt binnen 3 tot 5 werkdagen bericht.’
ben weer gaan bellen op maandag 27 november en ze waren er nog steeds mee bezig
Op 28 november heb ik weer gebeld en werd ik terug gebeld en werd mij verteld ‘mevrouw, de WIA aanvraag moet opnieuw worden gedaan en u word geherkeurd. Als hieruit komt dat u nog steeds arbeidsongeschikt bent word er een uitbetaling gedaan’.
ik heb zoveel telefoontjes gepleegd. Alles zou goed komen, ik hoefde mij niet druk te maken. Mijn WAZO uitkering is gestopt, en ik krijg helemaal GEEN geld totdat er een herkeuring is geweest, terwijl hier in al die tijd, weken, maanden dat ik heb gebeld geen sprake van is geweest!
Ik heb zo mijn best gedaan om alles op orde te hebben dat gevoel, dat ik het zelfde geregeld had en allemaal goed kwam is compleet in duigen gevallen.

dries.walker
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:27
Contacteer:

Re: Lang wachten op WIA-uitkering door plotselinge herkeuring

Ongelezen bericht door dries.walker »

Wat is precies je vraag?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lang wachten op WIA-uitkering door plotselinge herkeuring

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @pttyw, heel beroerd dit soort gedoe. Ik zou hulp zoeken als ik u was. Via een bijvoorbeeld een juridische afdeling van een vakbond of Het Juridisch Loket.
Ik zie op deze pagina bij het UWV https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... hapsverlof staan dat een loongerelateerde WGA-uitkering gewoon weer doorloopt als uw zwangerschaps- en bevallingsverlof afgelopen is. Maar ik weet niet of het bij uw WIA-uitkering om een loongerelateerde WGA-uitkering gaat.
Succes en sterkte.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Lang wachten op WIA-uitkering door plotselinge herkeuring

Ongelezen bericht door Har45 »

Wellicht kan de nationale ombudsman wat voor u betekenen

https://www.nationaleombudsman.nl

Bel met vragen gratis: 0800 - 33 55 555

Gesloten