LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lose beloftes bij het vinden van baan

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Muse
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:59

lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Muse »

Het is me uiteindelijk gelukt om een deeltijd baan te vinden na een lange periode werkeloos te zijn geweest. Vanuit de gemeente waaronder ik val was mij aan het begin van het jaar een boekje toegestuurd met de titel: "Zo zit het met werk en bijstand" 2007.
Daar staan een aantal 'voordelen' vermeld over inkomensvrijlating en een premie bij het vinden van een baan. Maar die gelden toch niet voor mij en waarschijnlijk voor weinigen of niemand.

De inkomensvrijlating (maximaal zes maanden 25% van de inkomsten tot max 177 euro p.mnd) heeft namelijk de voorwaarde dat het werk de kans vergroot op een baan waarmee de bijstand kan komen te vervallen. Er zijn weinigen die dat van te voren kunnen weten, dus daar komen ze makkelijk onderuit.

Bij de premie wordt het nog leuker!
"Als u een bijstandsuitkering ontvanget en een (deeltijd) baan hebt gevonden, komt u mogelijk in aanmerking voor een premie. Dit is een eenmalige uitkering van ten hoogste 2115 euro. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de sociale dienst."
En wat hoor ik daar?
Elke gemeente is vrij om die wel/niet toe te kennen (let maar op het woordje 'mogelijk') en mijn gemeente doet er niet aan mee, tenzij ik een baan gevonden heb waarmee ik uit de bijstand ben. Dus een deeltijd baan waarmee ik dat nog niet ben telt gewoon niet.

Ik vraag me af wat de smoes was geweest als ik wel de bijstand uit had kunnen gaan, want dan kan de gemeente gewoon weer beweren er helemaal niet aan te doen.

En zo kan elke gemeente het woordje 'mogelijk' dus gewoon tot 'onmogelijk' maken, want als client heb je daar geen enkel zicht op!

Dus wel beloven met een folder vol woordspelinkjes, maar als het puntje bij paaltje komt, komt van het nakomen gewoon niets terecht!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Deeltijdwerk en bijstand.

Hou er in dit soort zaken er rekening mee dat je zeer zorgvuldig de loonstroken, van de maandelijks in te vullen overzicht voor de "sociale"dienst van het loon een copy maakt; en de uitekeringspecifikatie bewaart over een periode van minimaal 5 jaar!!

Let er ook op dat het loon naar alle waarschijnlijkheid inclusief vakantiegeld is en dat loon + vakantiegeld voor de volle 100% door deze "sociale"dienst wordt ingeslikt maar dat dit hoogstwaarschiijnlijk in Juni nogmaals gebeurt en je dus nogmaals gekort wordt op iets dat in die vorige maanden ook al is afgetrokken. LET DAAR OP!!

Waarom je alles moet bewaren is het feit van eigen ervaring dat deze "sociale"dienst weleens zelfs na 4 jaar gaat zeggen dat u teveel heeft gekregen en de bewijslast bij u zal neerleggen!!
Zelf vernietigd de "sociale"dienst de uitkeringsspecifikaties zodat, als u deze niet zelf heeft bewaart U dit bewijs van de onjuistheid moeilijk nog kan overleggen.

Ja, ja, die "sociale"dienst toch.

Grootvader.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Gaan ze mij een premie geven omdat ik nooit gebruik heb hoeven maken van een uitkering? Heb je werk gevonden, dan ga je uit de bijstand.

Muse
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:59

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Muse »

Bedankt voor het advies Grootvader!

En jeroentje271: het leven geeft jou de premie dat je nooit met de asociale dienst te maken hebt gehad!

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Dat doe ik zelf. Niet het leven. Ik heb 3 keer in 7 jaar tijd een andere baan moeten zoeken. Met succes. Zonder enige stimulans behalve mijn eigen drive.

Muse
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:59

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Muse »

Dit wordt weer een ellenlange discussie dat iedereen toch makkelijk werk moet kunnen vinden, waar ik zo langzamerhand flink van baal. Ben overigens 55+ en er zijn tal van redenen waarom dat NIET zomaar lukt voor iedereen. Fijn voor degenen die niet onder die categorieën vallen, maar die hebben vaak maar al te graag een bord voor hun kop over hoe dat voor anderen kan zijn.

Ik heb overigens geen deeltijd baan gevonden vanwege de premie, maar het gaat mij erom dat die met misleidende tekst wel wordt aangeboden, waarbij je ook nog eens bij dezelfde instantie die weet dat ze er niet aan willen doen wel wordt aangemoedigd erom te vragen!!!

Muse
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:59

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Muse »

U bent dan nogal goed op de hoogte zonder zelf werkeloos te zijn. Is de materie uw hobbie?
In ieder geval, ik wist het dus niet en het stond ook nergens zo vermeld in de aan mij toegestuurde info.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Moet je een persoon belonen omdat hij werk vindt? **** it. De werkenden dragen deze maatschappij, deel nemen wanneer mogelijk vind ik een plicht. En niet een beloning waard. De beloning bestaat uit het feit dat je je eigen boontjes kan doppen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door antonh »

@jeroentje271,
hoe oud ben je?
Ik heb 44 jaar gewerkt en werkloos geworden.
Van de WAO en een deel WW naar de bijstand.
Ik kan je vertelen dat dat geen vetpot is.
En dan kom je bij het CWI en daar zit zo een "Snotneus" van 23 jaar.
Die verteld ijskoud, "Mijneer als U moeite doet heb U zo werk".
Jij ben volgens mij ook zo iemand.
Nu katten op de mensen maar als je zelf zonder zit de instanties afzeiken dat ze het niet goed doen.
En "JIJ" te weinig krijgt en zij zich niet aan de regels houden.
Makkelijk zo he af te geven op werklozen.
Maar zelf 3x in 7 jaar zonder werk?
Spreekt niet voor jou he.
Overigens ik heb gelukkig weer werk gekregen en had ook nog nooit van die regeling gehoord.
Toch wel erg dat er zo veel mensen zijn die niet willen he jeroentje271?

Muse
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:59

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Muse »

Zo is dat antonh!
Ik heb toen ik jonger was ook gewerkt, toen jeroentje en die snotneus van 23 nog niet geboren waren of nog in hun poepluiers lagen en ik heb toen bijgedragen aan de werkeloosheid van anderen, misschien wel jeroentjes grootouders of z'n minder op de arbeidsmarkt aantrekkelijke oom of tante!
Wacht maar tot je er zelf naast staat jeroentje, dan piep je wel anders!

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Zo is dat niet, Antonh. Ik zeg dat belonen niet de weg is. 28. jaren jong ben ik overigens en mag mijn mening hebben


3x in 7 jaar is 3x wegwezen omdat het werk wat ik deed kwam te vervallen. Niet omdat ik het slecht deed, integendeel. Jij veldt een oordeel over mij, daar waar jij mij van beschuldigt een oordeel over jouw te vellen. Denk daar eens goed over na. En ben nu weer succesvol in mijn nieuwe baan door een continu inzet.

Ik weet dat oudere mensen het zeer moeilijk hebbenop de arbeidsmarkt, en heb alle respect dat het niet vanzelf gaat. Maar om geld mee te geven als je werk hebt, nee. Ik vind dat dat in de mens zelf moet zitten zoals je zelf aangeeft.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door antonh »

@jeroentje
Ik had ook nog nooit van de beloning gehoort hoor.

Maar het blijft heel moeilijk voor mensen boven de 45 hoor.
Wees blij dat je werk hebt en zorg dat je het houd.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Je begrijpt mijn punt? Ik veroordeel niemand, maar veroordeel wel zo`n beloning.

Maran
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2007 13:45

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Maran »

Beste Mensen ,

Niet zo gek toch dat ouderen geen werk kunnen vinden alhoewel
de jongeren ouder dan 18 gaat het ook al niet makkelijk af.
Dat komt door alle vrijwilligerswerk en stagelopers okay , fijn dat
mensen dat doen.
We kunnen elkaar daar ook geen kritiek op geven want wie
is daar nu verantwoordelijk voor ?
Vroeger bestond het niet vrijwilligers en stagewerk.
Ik vind dat het idee wel leuk is maar niet sucsesvol.
Mensen die graag willen werken voor hun centen zijn daar de dupe van.
Tja mooi voor de werkgever (lekker goedkoop) maar het is geen pretje als mensen (kostwinner) met een gezin daar voor moeten wijken en natuurlijk mensen die zeker geen uitkering willen.
Dan word je zonder pardon ingekort als straf omdat je niet snel genoeg iets kan vinden.
Het enige resultaat is dat de bevolking het op elkaar af reageert
en de hoge heren daar geen weet van hebben of het niet willen weten.
Kortom waar is/ligt de oplossing ik dacht dat het welzijn van de bevolking zo belangrijk is tenminste dat maken ze ons wijs.
Tja , dit is mijn mening !!!

Groetjes An.

Maran
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2007 13:45

Re: lose beloftes bij het vinden van baan

Ongelezen bericht door Maran »

Uitkering asociaal nee , dat denk ik niet de regels die hier zijn toegepast dat is asociaal.
En daarbij de verschillende vormen van aanpak.
Het betekend in mijn ogen niet dat als iemand een net pak
en wel werk heeft draagt dan ook sociaal is.
Tja en alle mensen zijn niet hetzelfde gelukkig maar de een
heeft meer geluk , hersens , diploma's enof papa heeft goede contacten.
Daarom kun je niet iedereen zomaar veroordelen.
We hebben tenslotte ook mensen nodig voor de vuilnis daar heb ik
juist heel veel respect voor.
Kortom dat zijn ook mensen die graag een belegt boterhammetje willen.
Maar ja wie ben ik een vrouw die een uitkering heeft genoten zoals
ze dat zo mooi zeggen en heeft gewerkt.
Kortom ik ken de slagen van de zweep en gun iedereen een leuke baan.
Wel of geen uitkering een beetje respect voor elkaar dat stelt iedereen
toch op prijs uiteindelijk zijn niet wij de oorzaak van deze problemen.
Tja ,wie zou dat dan wel zijn ???

Gesloten