LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help werkloos en 20 jaar oud

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Melanie12345
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2014 22:20

Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door Melanie12345 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Melanie, 20 jaar oud en woon sinds oktober op mijzelf doordat ik niet langer bij mijn ouders kon wonen. In februari is mijn arbeidscontract niet verlengd. Door de huidige economische crisis. Nu heb ik een ww-uitkering voor 3 maanden toegekend gekregen. In augustus wordt ik 21. Eind van de maand heb ik geen recht meer op een ww-uitkering en kan ik de bijstand in.

De bijstand heb ik inmiddels aangevraagd en ik stond te kijken van de hoogte van het bedrag. Als 20 jarige heb je namelijk maar recht op een uitkering van €234,01. Naast mijn uitkering krijg ik € 147 huursubsidie en € 72 zorgtoeslag. Tenzamen maakt dit een bedrag ad € 453,01. Nou vroeg ik mij af hoe kan men hiervan leven? Mijn huurprijs alleen is al € 425,- dan heb je nog je zorgverzekering, woonverzekeringen, telefoon/internet en natuurlijk het belangrijkste je boodschappen.

Nu zal een ieder die niet in de bijstand zit zeggen dan moet je werk gaan zoeken. Ik wil niets liever dan werken, alleen dan moeten er wel passende vacatures zijn. Waarna men zegt dan zal je verder moeten studeren. Waarop mijn vraag is waarvan? Ik heb twee MBO diploma's en helaas mijn HBO-opleiding niet kunnen afronden omdat deze te hoog gegrepen was. Inmiddels heb ik de basis-beurs en studenten-ov terug betaald, van mijn laatste spaargeld. Achteraf gezien niet de slimste keus maar ik dacht dat ik voorlopig wel voorzien was van een baan.

Ondanks ik vanaf mijn 12 af altijd heb gewerkt. Kan ik tot mijn 21ste naar de voedselbank omdat er geen geld is voor eten. Aangezien men verwacht dat je ouders tot die tijd wel bij kunnen springen, echter heeft niet iedereen ouders die dat kunnen. Mijn ouders zouden dat met alle liefde willen doen maar zij kunnen zelf amper rondkomen. Zo zijn er dus ook mensen die in de bijstand zitten en bij de voedselbank lopen, waarvan het niet hun eigen schuld is.

Mijn plannen om in leven te blijven.... 2 maanden ergens geld lenen om rond te komen. Aangezien ik met een bijstanduitkering van een 21 jarig bedrag ad. €504,92 net rond kan komen.

Maar in Nederland kennen wij geen armoede hoor. Want niet je eigen eten kunnen betalen is de normaalste zaak van de wereld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door sjohie »

Melanie12345 schreef:Hallo allemaal,

Mijn naam is Melanie, 20 jaar oud en woon sinds oktober op mijzelf doordat ik niet langer bij mijn ouders kon wonen. In februari is mijn arbeidscontract niet verlengd. Door de huidige economische crisis. Nu heb ik een ww-uitkering voor 3 maanden toegekend gekregen. In augustus wordt ik 21. Eind van de maand heb ik geen recht meer op een ww-uitkering en kan ik de bijstand in.

De bijstand heb ik inmiddels aangevraagd en ik stond te kijken van de hoogte van het bedrag. Als 20 jarige heb je namelijk maar recht op een uitkering van €234,01. Naast mijn uitkering krijg ik € 147 huursubsidie en € 72 zorgtoeslag. Tenzamen maakt dit een bedrag ad € 453,01. Nou vroeg ik mij af hoe kan men hiervan leven? Mijn huurprijs alleen is al € 425,- dan heb je nog je zorgverzekering, woonverzekeringen, telefoon/internet en natuurlijk het belangrijkste je boodschappen.

Nu zal een ieder die niet in de bijstand zit zeggen dan moet je werk gaan zoeken. Ik wil niets liever dan werken, alleen dan moeten er wel passende vacatures zijn. Waarna men zegt dan zal je verder moeten studeren. Waarop mijn vraag is waarvan? Ik heb twee MBO diploma's en helaas mijn HBO-opleiding niet kunnen afronden omdat deze te hoog gegrepen was. Inmiddels heb ik de basis-beurs en studenten-ov terug betaald, van mijn laatste spaargeld. Achteraf gezien niet de slimste keus maar ik dacht dat ik voorlopig wel voorzien was van een baan.

Ondanks ik vanaf mijn 12 af altijd heb gewerkt. Kan ik tot mijn 21ste naar de voedselbank omdat er geen geld is voor eten. Aangezien men verwacht dat je ouders tot die tijd wel bij kunnen springen, echter heeft niet iedereen ouders die dat kunnen. Mijn ouders zouden dat met alle liefde willen doen maar zij kunnen zelf amper rondkomen. Zo zijn er dus ook mensen die in de bijstand zitten en bij de voedselbank lopen, waarvan het niet hun eigen schuld is.

Mijn plannen om in leven te blijven.... 2 maanden ergens geld lenen om rond te komen. Aangezien ik met een bijstanduitkering van een 21 jarig bedrag ad. €504,92 net rond kan komen.

Maar in Nederland kennen wij geen armoede hoor. Want niet je eigen eten kunnen betalen is de normaalste zaak van de wereld.
Als jij fysiek gezond bent kan je, wat voor kl*tebaan dan ook, wel aan het werk. De vakanties komen er aan, dus er worden links en rechts vakantiekrachten gezocht. Het aspergeseizoen loopt nog een week of 5, afhankelijk van je locatie kan je daar bijvoorbeeld eens polsen of er nog werk is. Kranten/folderbezorgers is ook vaak een tekort aan, en daarvoor hoef je alleen straatnamen en huisnummers te kunnen lezen, en rechtuit te fietsen. Dan red je het wel die 2 maanden.

Melanie12345
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2014 22:20

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door Melanie12345 »

Ja alleen als 20 jarige ben je te duur voor de kl*tebanen zoals u deze zo mooi noemt. Aangezien 15-16 jarige een stuk goedkoper zijn.

Enige mogelijkheid bij deze baantjes is op het moment dat er per stuk wordt afgerekend. Dan is €234 euro plus reiskosten heel veel. Momenteel ben ik alle advertenties aan het af gaan per dag verzend ik gemiddeld 20 sollicitaties op allerlei functies van patatschepper in de frietzaak tot aan administrateur.
Echter wilt het niet baten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door ruud_a »

Melanie12345 schreef:Hallo allemaal,

Mijn naam is Melanie, 20 jaar oud en woon sinds oktober op mijzelf doordat ik niet langer bij mijn ouders kon wonen. In februari is mijn arbeidscontract niet verlengd. Door de huidige economische crisis. Nu heb ik een ww-uitkering voor 3 maanden toegekend gekregen. In augustus wordt ik 21. Eind van de maand heb ik geen recht meer op een ww-uitkering en kan ik de bijstand in.

De bijstand heb ik inmiddels aangevraagd en ik stond te kijken van de hoogte van het bedrag. Als 20 jarige heb je namelijk maar recht op een uitkering van €234,01. Naast mijn uitkering krijg ik € 147 huursubsidie en € 72 zorgtoeslag. Tenzamen maakt dit een bedrag ad € 453,01. Nou vroeg ik mij af hoe kan men hiervan leven? Mijn huurprijs alleen is al € 425,- dan heb je nog je zorgverzekering, woonverzekeringen, telefoon/internet en natuurlijk het belangrijkste je boodschappen.

Nu zal een ieder die niet in de bijstand zit zeggen dan moet je werk gaan zoeken. Ik wil niets liever dan werken, alleen dan moeten er wel passende vacatures zijn. Waarna men zegt dan zal je verder moeten studeren. Waarop mijn vraag is waarvan? Ik heb twee MBO diploma's en helaas mijn HBO-opleiding niet kunnen afronden omdat deze te hoog gegrepen was. Inmiddels heb ik de basis-beurs en studenten-ov terug betaald, van mijn laatste spaargeld. Achteraf gezien niet de slimste keus maar ik dacht dat ik voorlopig wel voorzien was van een baan.

Ondanks ik vanaf mijn 12 af altijd heb gewerkt. Kan ik tot mijn 21ste naar de voedselbank omdat er geen geld is voor eten. Aangezien men verwacht dat je ouders tot die tijd wel bij kunnen springen, echter heeft niet iedereen ouders die dat kunnen. Mijn ouders zouden dat met alle liefde willen doen maar zij kunnen zelf amper rondkomen. Zo zijn er dus ook mensen die in de bijstand zitten en bij de voedselbank lopen, waarvan het niet hun eigen schuld is.

Mijn plannen om in leven te blijven.... 2 maanden ergens geld lenen om rond te komen. Aangezien ik met een bijstanduitkering van een 21 jarig bedrag ad. €504,92 net rond kan komen.

Maar in Nederland kennen wij geen armoede hoor. Want niet je eigen eten kunnen betalen is de normaalste zaak van de wereld.
dat passend viel mij op.
wat verstaat u onder passend?
het is over in nederland met het pamperen.
het gas is op en het geld is uitgegeven aan allerlei onzinnige projecten.

passend zal dus in de toekomst betekenen alles wat u aan kunt pakken.
ook aan de lopende band plakjes worst in plastic zakjes stoppen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:passend zal dus in de toekomst betekenen alles wat u aan kunt pakken.
ook aan de lopende band plakjes worst in plastic zakjes stoppen.
Helaas is dergelijk "passend" werk of geheel ge-automatiseerd, of naar lage lonen land verplaatst, en is er simpelweg onvoldoende aanbod van passend werk.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door gilas »

Dat je zo weinig bijstand krijgt is logisch omdat je ouders tot je 21ste verantwoordelijk zijn voor je.
Volgens de wet moeten zij dus bijspringen ook al zit je nu op jezelf.
Wat je kan doen is kijken of je bijzondere bijstand kan aanvragen als aanvulling tot je 21ste maar daarvoor kan je het beste naar de gemeente gaan.
En verder is het gewoon op zoek naar werk.
Voor een krantenwijk heb je geen bepaalde leeftijd,dus je zou eventueel dat kunnen doen en in een callcenter vragen ze meestal ook niet naar een leeftijd.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door Frantic2 »

in iedere regio zitten call centres, misschien niet je eerste keuze, maar het betaald! Hard werken, wel boven minimum loon. En dan op je gemak uitkijken naar werk dat je wel wil doen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door eleven »

gilas schreef:Dat je zo weinig bijstand krijgt is logisch omdat je ouders tot je 21ste verantwoordelijk zijn voor je.
Volgens de wet moeten zij dus bijspringen ook al zit je nu op jezelf.

Wat je kan doen is kijken of je bijzondere bijstand kan aanvragen als aanvulling tot je 21ste maar daarvoor kan je het beste naar de gemeente gaan.
En verder is het gewoon op zoek naar werk.
Voor een krantenwijk heb je geen bepaalde leeftijd,dus je zou eventueel dat kunnen doen en in een callcenter vragen ze meestal ook niet naar een leeftijd.
TS schreef dit, dus deze optie is verkeken.
Aangezien men verwacht dat je ouders tot die tijd wel bij kunnen springen, echter heeft niet iedereen ouders die dat kunnen. Mijn ouders zouden dat met alle liefde willen doen maar zij kunnen zelf amper rondkomen.
Callcenter is en heel goede optie, maar ook bij een schoonmaakbedrijf is een mogelijkheid, dan ben je tenminste zeker, weer wat geld te hebben.
Uitzendbureau´s hebben meestal ook banen ter beschikking.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb zelden vast werk gehad, altijd tijdelijk. Maar er waren jaren dat ik geen dag zonder werk zat, om de simpele reden dat ik gewoon alles aanpakte dat geld opleverde. Voor de cv wat minder goed; maar waar ik was, daar was werk, en waar werk was, daar was ik.

Inderdaad, schoonmaakwerk, op eigen kosten omscholing gedaan, schoffelwerk in de plantsoenen, midden in de nacht op de veemarkt achter de kassa, je kon het zo gek niet bedenken. En ik was in die tijd toch echt wel een stukkie ouder dan 20.

Het enige probleem is: bedrijven verlangen tegenwoordig een cv dat klinkt als een klok. Alle werkervaring moet relevant zijn, en anders heb je onvoldoende ervaring, of weet ik veel met wat voor smoes ze aankomen om je buiten de deur te houden. Maar in de praktijk is die cv die klinkt als een klok voor de meesten simpelweg niet haalbaar. Zeker niet voor degenen die gewoon willen werken en desnoods alles aan willen pakken wat ze te pakken kunnen krijgen. Daar zit inderdaad een bepaald manco in.

Dus Melanie: vergeet dat 'passend' werk nu maar, en ga gewoon aan de slag. Overigens zal je heus wel zijn uitgelegd dat je 'passend' werk wel kunt vergeten. Werk zonder dat woordje 'passend' is immers ook werk, en levert een inkomen op dat aanzienlijk hoger is dan je uitkering.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door kweenie »

Aangezien men verwacht dat je ouders tot die tijd wel bij kunnen springen, echter heeft niet iedereen ouders die dat kunnen. Mijn ouders zouden dat met alle liefde willen doen maar zij kunnen zelf amper rondkomen.
Als je nog thuis zou wonen, dan zouden ze toch ook kosten hebben aan je levensonderhoud? Even heel simpel en hard gezegd, als je te weinig inkomen hebt om zelfstandig te wonen, dan moet je weer bij je ouders gaan wonen. En dan hebben zij ook kosten aan je. Dus je ouders hebben daarin weinig keuze: linksom of rechtsom zullen ze een bijdrage moeten leveren.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door gilas »

eleven schreef:TS schreef dit, dus deze optie is verkeken.
Daarom zette ik er ook bij dat ze bijzondere bijstand aan moet vragen bij de gemeente.
En uiteindelijke beslist die dan of ze dat ook krijgt of niet maar aanvragen kan geen kwaad.
Er zijn verder weinig opties en het enige wat je echt uit die situatie krijgt is een baan,ongeacht of die passend is of niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
ruud_a schreef:passend zal dus in de toekomst betekenen alles wat u aan kunt pakken.
ook aan de lopende band plakjes worst in plastic zakjes stoppen.
Helaas is dergelijk "passend" werk of geheel ge-automatiseerd, of naar lage lonen land verplaatst, en is er simpelweg onvoldoende aanbod van passend werk.
ik geef het maar als voorbeeld, omdat ik er (heel)veel jaar geleden een keer een programma over heb gezien en dacht "wat een armoe de hele dag aan zo'n band staan"
verstand op nul en de blik op de langskomende plakjes vleeswaren.
er zijn nog wel andere baantjes in het westland (moet je dan wel in de buurt wonen natuurlijk) of zo.
dat is waarschijnlijk zelfs een stuk leuker dan die lopende band.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door eleven »

Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
+1

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door ruud_a »

eleven schreef:
Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
+1
ruud heeft er meer dan 40 jaar werk opzitten.
die vindt het wel mooi geweest.
die geniet van zijn luie stoel.
verdiend met eerlijk werken.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door eleven »

ruud_a schreef:
eleven schreef:
Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
+1
ruud heeft er meer dan 40 jaar werk opzitten.
die vindt het wel mooi geweest.
die geniet van zijn luie stoel.
verdiend met eerlijk werken.
Dan weet je ook, hoe de situatie was, toen jij 20 jaar was.
Makkelijk werk te vinden en te houden, zelf 40 jaar.
Nu uit de luie stoel kinderen met 20 jaar afkraken, getuigt niet van levenservaring.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door witte angora »

Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
Ik vind het ook wel mooi geweest, ik denk dat ik toch al een stukkie meer gewerkt heb dan jij... En harder ook, dat staat in een bericht hierboven.

Geniet lekker van je leventje op zoek naar passend werk terwijl je je rond wentelt in een riante uitkering; maar sta niet vreemd te kijken als je op een dag helemáál geen uitkering meer hebt omdat je volgens de soos niet genoeg doet om aan het werk te komen.

Dat koekje zal ik maar niet aannemen, de maand is nog niet voorbij, en ik zou niet willen dat je honger moet lijden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door sjohie »

Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
Ga toch fietsen, er is heus wel werk. Misschien niet leuk, je moet er voor vechten, en het zal niet altijd wat je wil, maar het is er wel. Zo is mijn vriendin door de crisis 2x haar baan kwijt geraakt door een reorganisatie, maar had beide keren binnen 3 maanden een nieuwe functie. En als ik op de radio eigenaren van bouwbedrijven hoor die een opleiding + 5 jaar baangarantie bieden voor eenieder die de keus voor een vakopleiding als timmerman etc wil maken, ben ik dus van mening dat er zeker wel banen zijn.

Hier in de streek zijn redelijk wat aspergeboeren, en die hebben sowieso de komende 5 weken nog volop werk.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
Ga toch fietsen, er is heus wel werk. Misschien niet leuk, je moet er voor vechten, en het zal niet altijd wat je wil, maar het is er wel. Zo is mijn vriendin door de crisis 2x haar baan kwijt geraakt door een reorganisatie, maar had beide keren binnen 3 maanden een nieuwe functie. En als ik op de radio eigenaren van bouwbedrijven hoor die een opleiding + 5 jaar baangarantie bieden voor eenieder die de keus voor een vakopleiding als timmerman etc wil maken, ben ik dus van mening dat er zeker wel banen zijn.

Hier in de streek zijn redelijk wat aspergeboeren, en die hebben sowieso de komende 5 weken nog volop werk.
Dan kan je toch TS zeker een optie aanbieden, waar het werkt ligt. :wink:
Kom mij niet met je aspergeboeren, want deze nemen mensen, welke stukken goedkoper dan Nederlanders zijn.
Probeer eens als Nederlander bij deze een baan te krijgen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door ruud_a »

ook toen was werk niet makkelijk.
het is in die tijd geweest, dat een hele generatie arbeiders ingestroomd is in een levenslange WAO uitkering, misbruikt als afvloeingsregeling voor het overtollige personeel in bedrijven.
daarvan zijn de laatsten nu op weg naar de AOW.

Gesloten