IVA-uitkering en werken

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
cashob
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2024 20:06

IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door cashob »

Beste mensen,

Sinds 2 jaar heb ik een iva uitkering. Dit betekent dat ik voor 80-100% duurzaam arbeidsongeschikt ben. Ik ben ruim 20 jaar werkzaam geweest als docent op een middelbare school. Door een slopende ziekte ben ik in de ziektewet gekomen en na 2 jaar afgekeurd. Helaas is mijn situatie in die 2 jaar niet veranderd maar omdat ik nu al zolang thuis zit zou ik best wel weer eens iets willen gaan doen (werken). Mijn ziektebeeld is helaas zo onvoorspelbaar dat ik de ene dag best een paar uur zou kunnen werken maar op een slechte dag kan ik helemaal niets. Hier valt dus heel moeilijk een planning op te maken.

Nu heb ik een aantal vragen in de hoop hier de antwoorden te vinden:

- Ik heb begrepen dat je tot 20% van je laatstverdiende loon mag (bij)verdienen. Zonder dat dit gevolgen heeft voor je iva-uitkering. Natuurlijk worden dan wel je inkomsten van je uitkering afgetrokken, niet meer dan logisch. Ik ben echter behoorlijk huiverig want ik moet er niet aan denken dat mijn iva-uitkering wordt gestopt of dat ik een herkeuring krijg en dan bijvoorbeeld een WGA-uitkering zal krijgen. Mijn situatie zal (waarschijnlijk) niet verbeteren en "normaal" weer aan het werk zal niet meer lukken. Is dit scenario denkbaar? Heeft iemand hier ervaring mee?

- Vanwege mijn onvoorspelbare dagen zal ik dan waarschijnlijk bij werk uitkomen dat ik vanuit huis kan doen en waarbij ik mijn eigen werktijden kan indelen. Heeft iemand hier ideeën over of ervaring?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet,
LC

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik ben van de leeftijd die gezien heeft hoe de WAO werd misbruikt om werknemers te lozen en de echte WAO ers buiten de boot vielen.
De IVA heeft u niet voor de lol. Verpest deze voorziening niet voor uw medemens. Ken genoeg mensen die in de Bijstand terecht zijn gekomen op grond van die strenge regels. Ga vrijwilligerswerk doen.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door riddert »

Begin iets voor jezelf. Dan heb je je werktijden zelf in de hand.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact wat Morgan le Fay zegt. Ik heb dus zo'n WAO, de voorwaarden om bij te verdienen zijn redelijk gelijk denk ik. Als ik langere tijd meer dan 8 uur per week zou gaan werken (geldt ook voor vrijwilligerswerk) dan komt een herkeuring in beeld waar de vraag gesteld gaat worden of er niet afgeschaald kan worden. En juist daar ben ik huiverig voor, omdat betaald werk er gewoonweg niet in zit. Zeker omdat de AOW over een jaar of zes al een feit is.

Ik werk twee dagdelen in een kringloopwinkel, en dat gaat goed. Soms heb ik mindere dagen, dat weten ze. Dan doe ik rustiger aan. Heb ook een eigen 'kantoor', in feite een plek in een van de vele magazijntjes waar ik even op adem kan komen als het nodig is. Dan ga ik niet voor me uit zitten staren; dan kan ik op mijn gemakje uitzoeken of cd's en dvd's verkoopbaar zijn, om wat te noemen. Of ik neem even een pauze.

Het scheelt dat ik het werk 'zie' en gewoon oppak. Als ik niet hoef te assisteren kan ik gewoon doen wat ik denk dat nodig is, en dat werkt prima. Een vergoeding krijg ik niet, maar het is vooral de structuur en het feit dat ik zinvol bezig ben wat me verder helpt.

Overigens: juist doordat ik dit doe laat ik zien dat ik wil werken, maar bovendien: als er ooit nog een herkeuring komt kan ik exact aangeven waar ik tegen aan loop inzake mogelijkheden om weer te gaan werken. Juist omdat ik er steeds weer tegen aan loop.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door IvoPep »

Op puls inzetbaarheid staat meer info. Speel niet met je uitkering,dat kan betekenen dat je in de wga komt. Ga vrijwilligers werk doen dan merk je zelf wat kkan

Janne.B.
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Ik zou de IVA uitkering koesteren en niet op het spel zetten door zichtbaar te gaan werken, waar je geld voor ontvangt. De AOW tijd zal hopelijk ook een keer aanbreken, en daar is wat meer ruimte op dit punt.

cashob
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2024 20:06

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door cashob »

Hartelijk dank voor de reacties. Gezien jullie antwoorden moet ik voorzichtig zijn, dat stemt mij wel droevig moet ik zeggen. Je wil wel iets proberen en je inzetten maar dat wordt je niet gemakkelijk gemaakt. Ook omdat ik pas 45 ben en het nog wel even duurt voordat ik de pensioen gerechtigde leeftijd heb.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik zo de rest van mijn leven door moet gaan, natuurlijk ook een deel acceptatie wat mij maar moeilijk lukt.

Ik ben natuurlijk wel heel "blij" met mijn iva-uitkering en koester deze uiteraard. Ik begreep dat er niet veel mensen zijn die volledig en duurzaam worden afgekeurd. Alleen mijn toekomst had ik natuurlijk anders gezien en aan dat deel zal ik moeten gaan werken.

Groet,
LC

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

witte angora schreef:
15 feb 2024 10:12
Exact wat Morgan le Fay zegt. Ik heb dus zo'n WAO, de voorwaarden om bij te verdienen zijn redelijk gelijk denk ik. Als ik langere tijd meer dan 8 uur per week zou gaan werken (geldt ook voor vrijwilligerswerk) dan komt een herkeuring in beeld waar de vraag gesteld gaat worden of er niet afgeschaald kan worden. En juist daar ben ik huiverig voor, omdat betaald werk er gewoonweg niet in zit. Zeker omdat de AOW over een jaar of zes al een feit is.

Ik werk twee dagdelen in een kringloopwinkel, en dat gaat goed. Soms heb ik mindere dagen, dat weten ze. Dan doe ik rustiger aan. Heb ook een eigen 'kantoor', in feite een plek in een van de vele magazijntjes waar ik even op adem kan komen als het nodig is. Dan ga ik niet voor me uit zitten staren; dan kan ik op mijn gemakje uitzoeken of cd's en dvd's verkoopbaar zijn, om wat te noemen. Of ik neem even een pauze.

Het scheelt dat ik het werk 'zie' en gewoon oppak. Als ik niet hoef te assisteren kan ik gewoon doen wat ik denk dat nodig is, en dat werkt prima. Een vergoeding krijg ik niet, maar het is vooral de structuur en het feit dat ik zinvol bezig ben wat me verder helpt.

Overigens: juist doordat ik dit doe laat ik zien dat ik wil werken, maar bovendien: als er ooit nog een herkeuring komt kan ik exact aangeven waar ik tegen aan loop inzake mogelijkheden om weer te gaan werken. Juist omdat ik er steeds weer tegen aan loop.
No offence overigens.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door witte angora »

cashob schreef:
15 feb 2024 11:13
natuurlijk ook een deel acceptatie wat mij maar moeilijk lukt.
Volkomen begrijpelijk. Dit is niet waar je voor tekent op het moment dat je de arbeidsmarkt op gaat. Maar soms is het niet anders. Geef het tijd, maar kijk vooral naar datgene wat wél kan; en zie de WIA als een zegen, juist omdat je je werkzaamheden nu kan beperken binnen datgene wat voor jou mogelijk is.

Overigens, ook als je vrijwilligerswerk doet ben je verplicht dat aan te geven. Of de regels voor de WIA hetzelfde zijn als voor de WAO weet ik niet. Je zou even moeten nazien hoe dat voor jou is.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ga eens kijken wat je in een van de Adviesraden binnen je Geemeente kan doen. Er is vaak vraag naar mensen met specifieke kennis en ervaringen.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Ik heb ook een IVA uitkering, ik ben 65. Ik wilde toch wat nuttigs doen en ben vrijwilligerswerk gaan doen op een basisschool. Overal zijn vrijwilligers nodig dus er is altijd wel iets dat bij je past.
Je moet het wel doorgeven aan het UWV.

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

IVA uitkering betekent dat je duurzaam volledig arbeidsongeschikt bent.
Daarom krijg je ook die hoge uitkering . Als je dan gaat bijverdienen betekent dat dat je nog wel kunt werken je hebt restcapaciteit en daarbij kun je ook een inkomen genereren.
Het UWV zal dan een herkeuring aanvragen met mogelijk ook een andere uitkering, dat kun je toch zelf ook bedenken. Je komt dan bij een arbeidsdeskundige terecht die gaat vaststellen dat je nog restcapaciteit hebt, je krijgt dan een gedeeltelijke uitkering en moet voor die restcapaciteit gaan solliciteren. Gewoon wat vrijwilligers werk doen lijkt mij de oplossing je komt anders van de regen in de drup.

Tojke
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2024 14:29

Re: IVA-uitkering en werken

Ongelezen bericht door Tojke »

Ik vind als je afgekeurd bent omdat je niet meer kan werken je ook niet kan bijverdienen. Als je kan bijverdienen, kan je ook gaan werken. Dat is mijn mening.

Plaats reactie