Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
22 sep 2023 17:39
Maar de bond of de HR moeten u toch zo kunnen zeggen wat en hoeveel u van iedereen gaat krijgen.

75% van € 37.500 zit ruim onder de huurtoeslag grens, vooropgesteld dat u een flinke huur betaalt, maar dat het sociale huur is.

Elk inkomen telt mee.

U hoeft die autokosten echt niet op de cent uit te rekenen, € 0,45 per kilometer vice versa wordt zo geaccepteerd.
Mijn huur valt flink mee, kleine 600 kale huur en met GWE, afvalheffingen etc erbij zit ik op 900 euro per maand. En dan nog zorgkosten en afbetaling studieschuld etc..

De bond kan mijn inderdaad wat duidelijkheid geven, namelijk dat ik na 2 jaar ziekte een aanvulling kan krijgen vanuit het ABP en Loyalis. Waarmee ik uiteindelijk toch boven de huurtoeslaggrens zit. En netto hou ik minder over omdat ik geen arbeidskorting krijg wanneer ik niet werk. Wat overigens heel raar is: als je 100% arbeidsongeschikt bent (waar je niks aan kunt doen) betaal je een heel stuk meer belasting. Mijn teamleider zei dat ik moest oppassen en de Loyalis uitkering niet moet verwachten, omdat ze vaak wel redenen vinden om niet uit te hoeven keren (redenen zoals eerder ziek zijn geweest oid). Maar ik denk zelf dat het wel lukt, ik heb een goede rechtsbijstandverzekering en ik kan aantonen dat de ziekte die ik had is verergerd (artsen dachten dat ik een goedaardige tumor had maar deze blijkt na verder onderzoek, weefselkweek toch kwaadaardig te zijn, met een progressief ziektebeloop dus ik ga niet meer beter worden).

Op de website van het Nibud staan wel normbedragen (meer dan 0,45 per kilometer) die ik kan gebruiken om mijn aftrekposten te berekenen, dat is heet prettig. Dus als alles goed verloopt kan ik de arbeidskorting die ik mis ga lopen, deels opvangen door de extra aftrekposten. Onder de streep hou ik toch wel minder over, maar het is niet anders. Ik heb wel gezien dat vakbonden werk maken van het feit dat mensen die niet kunnen werken meer belasting moeten betalen, ben benieuwd of daar nog wat uitkomt.

Nu is het vooral afwachten wat het UWV gaat zeggen over mijn vervroegde IVA aanvraag. Ik had het heel anders gewild. Ik zou naar een inkomen boven modaal gaan met 30 uur per week, wat voor een starter een super fijn inkomen is. Daarna zou ik kunnen doorstromen naar een meer uitdagende functie. Dat valt nu allemaal in duigen. Maar ik ga m'n best doen om er nog wat van te maken. Desnoods 2 halve dagen werken op minimumloon zodat ik onder die 20% blijf, en vrijwilligerswerk.

Bedankt voor jullie input allemaal! Zodra ik meer weet zal ik een update posten voor het geval iemand in een soortgelijke situatie terechtkomt.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Update: het UWV heeft mijn vervroegde WIA aanvraag geaccepteerd en me volledig afgekeurd omdat ik in de palliatieve fase zit.. :( ik had het zo graag anders gewild.

Met Loyalis gebeld, meneer vertelde mij dat de beslissing van het UWV leidend is en dat er op basis daarvan wordt gekeken vanaf wanneer ik een aanvullende uitkering van Loyalis ontvang. Hij zei dus niet dat ik er geen recht op had oid. Dat is een hele teleurstelling. Plus het beetje wat het ABP zal uitkeren, zal ik ongeveer op 90% van m’n laatstverdiende loon zitten. De terugbetaling van mijn studieschuld gaat wel omhoog met 150 euro per maand, dus ik ga er wel aardig op achteruit. Maar ik kan het net redden. Dat is in ieder geval fijn om te weten.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat u geruststelling bedoelt, ipv teleurstelling.

Sterkte verder.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Even een update, voor het geval er mensen zijn met eenzelfde soort vraag.

Ik ben ziek sinds feb 2023, en heb in dec 2023 een vervroegde IVA gekregen, dit is 75% van mijn oude loon. Inmiddels ook bericht gehad van het ABP en Loyalis. Zij vullen beide met 10% aan. Alleen het ABP kijkt naar de specificatie van het UWV om die 10% te berekenen, en Loyalis kijkt naar het loon wat ik bij 1 werkgever kreeg in 2022.

De uitkering van Loyalis valt veel lager uit omdat ik in 2022 twee werkgevers had, en er 10% wordt uitgekeerd van het inkomen van de werkgever waarbij ik de verzekering had afgesloten. Het is wat het is. Onder de streep is zo’n AOV van Loyalis handig, maar ik hou er netto weinig van over.. 150 euro per maand. Dit was 2x zoveel geweest als het berekend was over mijn totale loon van beide werkgevers, maar ik begrijp waarom dit niet is gedaan . Ze zeiden aan de telefoon wel dat ze UWV-leidend zijn dus dat klopt niet helemaal.

Samen zijn mijn IVA, de ABP en de Loyalis uitkering 95% van het loon in het jaar voordat ik ziek werd, BRUTO. Netto is het lager, ongeveer 80% van wat ik eerder netto verdiende. Dit is wel een voelbaar verschil, maar ik kan er net mee rondkomen wat betreft het betalen van mijn vaste lasten en een bescheiden boodschappenbudget. Dus achteraf blij dat ik deze verzekering heb aangevraagd, ik zou het iedereen aanraden. Ook een laag bedrag kan een groot verschil maken, vooral als je als ik net op de grens zit van wel/niet kunnen rondkomen.

Het recht op de IVA én de aanvullingen vanuit Loyalis en het ABP zijn allemaal ingegaan op december 2023. Dus wat hierboven gezegd werd dat je een korte periode boven de 100% kan zitten, klopt wel.
Bij mij is dat niet het geval omdat ik nu 70% krijg van de werkgever dus zit totaal op 90% en na mijn ontslag ga ik naar totaal 95%. Nogmaals dit is bruto, netto valt het lager uit door het ontbreken van de arbeidskorting die ik wel zou krijgen als ik werk.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
15 aug 2023 21:26
Ik weet niet onder welke CAO de Ts valt.

Maar dat u in uw eerste ziekte jaar 100% salaris plus een uitkering van Loyalis, plus een uitkering van het ABP ontving, kan volgens mij niet kloppen.

Maar dat is voor de Ts niet van belang.
Ja dat kan wel kloppen, ik dacht ook dat de aanvulling vanuit het ABP en Loyalis pas in zouden gaan wanneer mijn dienstverband werd beëindigd, maar het recht op deze aanvulling ontstaat op het moment dat er recht op WIA ontstaat. Bij een vervroegde IVA aanvraag kan het dus zijn dat je binnen 2 jaar ziekte vanuit de CAO nog 100% krijgt van de werkgever tot einde contract, en daarbij de Loyalis en ABP aanvulling. Dat is in zijn geval een gelukje geweest dan, ik vind het ook apart. In mijn geval is dat niet zo, omdat ik in mijn tweede ziektejaar naar 70% ben gegaan.

Plaats reactie