Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Ik heb een paar vragen over dit bedrijf omdat ik in een lastige situatie zit, en hoop hier mensen te treffen die ervaring hebben met Loyalis. Op websites zoals trustpilot vind ik namelijk vooral slechte reviews.

Ik werk sinds half 2021 voor een overheidsinstantie en verdien prima. Ik heb een 3-jarig contract. Ik worstel al vele jaren met kanker, maar na mijn bestraling in 2020 was de prognose dat alles minimaal 10 jaar stabiel zou blijven. Tijdens mijn afstuderen heb ik een leuke baan gevonden. In 2022 via mijn werkgever een verzekering bij Loyalis afgesloten, mocht het toch weer een keer mis gaan, je weet het nooit.

Begin 2023.. de kanker is weer gaan groeien. De chirurg verwachtte met een operatie alles weg te kunnen krijgen, ik had dus nog goede hoop. Bleek niet zo te zijn, en de kankercellen blijken na weefselkweek agressiever geworden te zijn. Daarom volg ik nu 12 chemokuren en zit ik in de ziektewet.

Mijn artsen zeggen dat ik niet beter ga worden. Ik ga toch proberen te re-integreren want ik wil gewoon graag kunnen werken en een fijn inkomen hebben. Ik heb de optie om een vervroegde IVA aan te vragen, maar met 75% van mijn huidige loon minus de arbeidskorting ziet het er niet heel rooskleurig uit, hiervan kan ik net op het randje m’n vaste lasten betalen.

Loyalis beloofde toen ik de polis afsloot om aan te vullen tot 90%. Later las ik dat ze 10% van het laatstverdiende loon uitkeren en verwachten dat ABP de overige 10% uitkeert oid? Dit begrijp ik niet helemaal. Maar ik ben ook bang dat ze me gaan weigeren, omdat de kanker er al was, hoewel wel stabiel. In de polis staat als de gezondheid verslechterd heb je wel recht op de uitkering, maar als ik de reviews lees wordt ik een beetje angstig.

Edit: er staat in de polis ook dat de verzekering stopt wanneer ik niet meer werkzaam ben bij de werkgever. Betekent dat dat mijn evt uitkering ook stopt zodra het contract bij mijn werkgever afloopt?

Heeft iemand ooit aanspraak moeten maken van zo’n arbeidsongeschiktheidsverzekering, en hoe is dat gegaan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Jantine_ op 11 aug 2023 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39
Beste antwoord
Gekozen door Jantine_

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

door IvoPep » 11 aug 2023 15:55

Heel simpel die verzekering. Wij hebben beiden, mijn man en ik, deze afgesloten bij loyalist. Onze werkgever had een afspraak dat je als je in vaste dienst kwam, dit zonder medische selectie mocht doen
. Wij zijn beiden arbeidso geschikt geworden en krijgen beiden 10% van loyalist. Alleen geen verhoging dit jaar ivm tegenvallende resultaten. Wel moest je een melding doen naar loyalis op het moment dat je een jaar ziek was. Het abp vult ook aan waardoor je nog beter uitkomt. Alleen vakantiegeld en 13e maand ontbreken bij beiden. Dus kort en goed wees niet te bezorgd.
Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat u uw hele medische toestand uitgebreid op het vragenformulier hebt vermeld?

En hebt u Loyalis nu gemeld dat u in de ziektewet zit?

En wat bedoelt u met “beloofd”. In de polis moet toch staan welke percentage uitgekeerd worden en in welke gevallen?

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
11 aug 2023 14:58
Ik mag toch aannemen dat u uw hele medische toestand uitgebreid op het vragenformulier hebt vermeld?

En hebt u Loyalis nu gemeld dat u in de ziektewet zit?

En wat bedoelt u met “beloofd”. In de polis moet toch staan welke percentage uitgekeerd worden en in welke gevallen?
Er werden destijds geen medische vragen gesteld op het vragenformulier. Ze ‘adverteerden’ er zelfs mee, als je voor die en die datum afsluit hoef je geen vragen over je huidige gezondheid te beantwoorden. Uiteraard had ik dat wel gedaan indien nodig. Ik was op het moment van afsluiten ook niet ziek, heb een jaar daarvoor zelfs nog een relatief goede prognose gekregen van de radioloog.. waardoor ik toen enthousiast ben gaan solliciteren.

En ja ik heb inderdaad Loyalis laten weten dat ik nu in de ziektewet zit.

Met ‘beloofd’ bedoel ik dat je destijds (nu nog steeds volgens mij) een risicoscan kan doen, en kunt zien wat je inkomen gaat zijn als je (deels) arbeidsongeschikt raakt. Maar als ik zelf een rekensom maak obv de polis wijkt het ruim 10% af.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik u was zou ik met mijn vragen naar de personeelsafdeling van uw werkgever gaan. U zult niet de enige zijn die daar, aanvullend, verzekerd is, zonder medische toetsing.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door IvoPep »

Heel simpel die verzekering. Wij hebben beiden, mijn man en ik, deze afgesloten bij loyalist. Onze werkgever had een afspraak dat je als je in vaste dienst kwam, dit zonder medische selectie mocht doen
. Wij zijn beiden arbeidso geschikt geworden en krijgen beiden 10% van loyalist. Alleen geen verhoging dit jaar ivm tegenvallende resultaten. Wel moest je een melding doen naar loyalis op het moment dat je een jaar ziek was. Het abp vult ook aan waardoor je nog beter uitkomt. Alleen vakantiegeld en 13e maand ontbreken bij beiden. Dus kort en goed wees niet te bezorgd.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

IvoPep schreef:
11 aug 2023 15:55
Heel simpel die verzekering. Wij hebben beiden, mijn man en ik, deze afgesloten bij loyalist. Onze werkgever had een afspraak dat je als je in vaste dienst kwam, dit zonder medische selectie mocht doen
. Wij zijn beiden arbeidso geschikt geworden en krijgen beiden 10% van loyalist. Alleen geen verhoging dit jaar ivm tegenvallende resultaten. Wel moest je een melding doen naar loyalis op het moment dat je een jaar ziek was. Het abp vult ook aan waardoor je nog beter uitkomt. Alleen vakantiegeld en 13e maand ontbreken bij beiden. Dus kort en goed wees niet te bezorgd.
Hoi,
Hartelijk dank voor je reactie! Dit stelt mij wel enigszins gerust :) ik weet niet of ik ook recht heb op aanvulling van ABP (omdat ik tijdens mijn hbo opleiding ben gaan werken en nog maar 3 jaar werk en dus nog maar 3 jaar pensioen heb opgebouwd) maar dat ga ik dan wel zien. En ik weet ook niet hoe het zit omdat ik een tijdelijk contract heb en niet ontslagen wordt vanwege mijn ziekte.. Die 10% is voor mij net het verschil tussen wel en niet kunnen rondkomen, zonder te hoeven leven op broodjes met pindakaas ;)
Misschien kan ik m’n vraag voorleggen bij Loyalis zelf, maar ik heb veel horrorverhalen gehoord dat verzekeraars altijd redenen proberen te zoeken om niet uit te keren, dus ik ben een beetje huiverig om persoonlijke details te geven.

Nogmaals, bedankt voor de reactie!

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
11 aug 2023 15:14
Als ik u was zou ik met mijn vragen naar de personeelsafdeling van uw werkgever gaan. U zult niet de enige zijn die daar, aanvullend, verzekerd is, zonder medische toetsing.
Dat kan ik ook proberen. Of misschien voorleggen aan de bedrijfsarts zelf, zij bood aan om een vervroegde WGA aanvraag te doen. Ik twijfel gewoon zo erg. Ik wil wel re-integreren maar ik ga nooit meer beter worden. Lastige afwegingen om te maken, maar ik zal het zelf moeten beslissen.
Dank voor het meedenken!

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laar u heel goed voorlichten over de consequenties van de stappen die u gaat/kunt nemen.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door IvoPep »

Eerdere afkeuring kan meer inkomen betekenen, in mijn Cao (mbo) staat dat je bij vervroegde afkeuring 100% van je salaris krijgt en abp en loyalist betalen vanaf dat moment,, dus veel extra tot 2 jaar ziek

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

IvoPep schreef:
12 aug 2023 15:26
Eerdere afkeuring kan meer inkomen betekenen, in mijn Cao (mbo) staat dat je bij vervroegde afkeuring 100% van je salaris krijgt en abp en loyalist betalen vanaf dat moment,, dus veel extra tot 2 jaar ziek
Ah oke!
U zei eerder dat u beide arbeidsongeschiktheid zijn geworden en van loyalis 10% erbij kregen. En via de IVA 75% gok ik dan? Hoe hebben jullie dat ervaren? Want met een uitkering krijg je geen arbeidskorting van de belastingdienst wat ruim 5000 euro per jaar is per persoon. Bij een modaal inkomen en arbeidsongeschiktheid zou ik als alleenstaande van 2600 netto naar ca 1800 netto gaan, wat een enorm verschil is. En als hierdoor vaste lasten niet meer genoeg betaald kunnen worden (huurwoningen zijn duur tegenwoordig) is er geen recht op toeslagen. Ik vraag me af hoe andere mensen dit op hebben gelost.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

IvoPep schreef:
11 aug 2023 15:55
Heel simpel die verzekering. Wij hebben beiden, mijn man en ik, deze afgesloten bij loyalist. Onze werkgever had een afspraak dat je als je in vaste dienst kwam, dit zonder medische selectie mocht doen
. Wij zijn beiden arbeidso geschikt geworden en krijgen beiden 10% van loyalist. Alleen geen verhoging dit jaar ivm tegenvallende resultaten. Wel moest je een melding doen naar loyalis op het moment dat je een jaar ziek was. Het abp vult ook aan waardoor je nog beter uitkomt. Alleen vakantiegeld en 13e maand ontbreken bij beiden. Dus kort en goed wees niet te bezorgd.
Allereerst wil ik zeggen dat het een nare situatie is, en in die omstandigheden zijn deze zorgen niet fijn. Maar ik snap niet helemaal de vergelijking want Ts is toch niet (na een tijdelijk contract) in vaste dienst gekomen? Dus is hun situatie niet zonder meer van toepassing op Ts.

Maar Loyalis heeft zelf blijkbaar geadverteerd met "nu een aov afsluiten zonder medische vragen" ; heb je daar bewijs van ?

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
12 aug 2023 14:44
Laar u heel goed voorlichten over de consequenties van de stappen die u gaat/kunt nemen.
Jazeker, daar ben ik mee bezig maar ik krijg verwarrende antwoorden. Bij de revalidatiekliniek heb ik een arbeidsdeskundige die zegt dat ze bij een IVA kijken naar het laatstverdiende inkomen, dus het inkomen wat ik verdiende op het moment dat ik me ziek meldde. Maar als ik andere bronnen zoals de website van het UWV bekijk, zouden ze naar het inkomen kijken van het jaar vóórdat ik ziek werd.

in 3023 een flinke loonsverhoging en meer uren gekregen en een fikse huurverhoging maar mijn uitkering zal worden gebaseerd op mijn veel lagere inkomen uit 2022, maar dat terzijde. Ik word gewoon verkeerd geïnformeerd door deskundigen en dat maakt het extra moeilijk.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

HandigeHarrie schreef:
12 aug 2023 15:57
IvoPep schreef:
11 aug 2023 15:55
Heel simpel die verzekering. Wij hebben beiden, mijn man en ik, deze afgesloten bij loyalist. Onze werkgever had een afspraak dat je als je in vaste dienst kwam, dit zonder medische selectie mocht doen
. Wij zijn beiden arbeidso geschikt geworden en krijgen beiden 10% van loyalist. Alleen geen verhoging dit jaar ivm tegenvallende resultaten. Wel moest je een melding doen naar loyalis op het moment dat je een jaar ziek was. Het abp vult ook aan waardoor je nog beter uitkomt. Alleen vakantiegeld en 13e maand ontbreken bij beiden. Dus kort en goed wees niet te bezorgd.
Allereerst wil ik zeggen dat het een nare situatie is, en in die omstandigheden zijn deze zorgen niet fijn. Maar ik snap niet helemaal de vergelijking want Ts is toch niet (na een tijdelijk contract) in vaste dienst gekomen? Dus is hun situatie niet zonder meer van toepassing op Ts.

Maar Loyalis heeft zelf blijkbaar geadverteerd met "nu een aov afsluiten zonder medische vragen" ; heb je daar bewijs van ?
Ik heb even gekeken, gelukkig heb ik hier wel bewijs van middels een mail die ik kreeg vlak voordat ik de verzekering afsloot:

Afbeelding

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Ik krijg door alle info die ik uit verschillende bronnen krijg en lees het gevoel dat ik ondanks ernstig ziek te zijn beter kan proberen te re-integreren uit de hoop dat ik toch nog een vast contract krijg. Als ik moet rondkomen van uitlsuitend een IVA uitkering dan zit ik namelijk net boven de grens waarop ik recht heb op extra toeslagen en huurtoeslag etc, maar het maandbedrag is wel een paar honderd euro te laag om mijn woonlasten, verzekeringen en levensonderhoud van te betalen.
Laatst gewijzigd door Jantine_ op 12 aug 2023 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

IVA wordt berekend over het loon van het jaar vóór ziekmelding. Uiteraard inclusief vakantiegeld en eventuele 13e maand.

Maar hoe dat bij u uitpakt ivm meer werken en loonsverhoging, zou ik niet weten

Maar ik lees ook dat bij een vervroegde Iva de loondoorbetaling door de werkgever voor 100% doorgaat, waar de Iva uitkering op in mindering wordt gebracht.

Geen lid van de bond? Is wel zo nuttig in deze gevallen.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Jantine_ schreef:
12 aug 2023 16:05
Lady1234 schreef:
12 aug 2023 14:44
Laar u heel goed voorlichten over de consequenties van de stappen die u gaat/kunt nemen.
Jazeker, daar ben ik mee bezig maar ik krijg verwarrende antwoorden. Bij de revalidatiekliniek heb ik een arbeidsdeskundige die zegt dat ze bij een IVA kijken naar het laatstverdiende inkomen, dus het inkomen wat ik verdiende op het moment dat ik me ziek meldde. Maar als ik andere bronnen zoals de website van het UWV bekijk, zouden ze naar het inkomen kijken van het jaar vóórdat ik ziek werd.

in 3023 een flinke loonsverhoging en meer uren gekregen en een fikse huurverhoging maar mijn uitkering zal worden gebaseerd op mijn veel lagere inkomen uit 2022, maar dat terzijde. Ik word gewoon verkeerd geïnformeerd door deskundigen en dat maakt het extra moeilijk.
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... -uitkering
Hier staat dat de basis van de uitkering de 12 maanden van het afgelopen jaar is zonder de laatste maand (dit om administratieve redenen, namelijk omdat het anders te lang duurt voordat ze die berekening kunnen maken).
Maar volgens mij wordt je ontslagen na 2 jaar ziektewet en je wordt doorbetaald tot die tijd (met het hogere salaris).
De uitkering wordt (helaas) berekend over het laatste jaar voordat je ziek werd, dus met het lagere salaris - ik heb het even opgezocht :
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 12 aug 2023 17:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
12 aug 2023 16:18
IVA wordt berekend over het loon van het jaar vóór ziekmelding. Uiteraard inclusief vakantiegeld en eventuele 13e maand.

Maar hoe dat bij u uitpakt ivm meer werken en loonsverhoging, zou ik niet weten

Maar ik lees ook dat bij een vervroegde Iva de loondoorbetaling door de werkgever voor 100% doorgaat, waar de Iva uitkering op in mindering wordt gebracht.

Geen lid van de bond? Is wel zo nuttig in deze gevallen.
Welke bond bedoelt u?

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De FNV bijvoorbeeld.

Als u IVA hebt betaalt u geen pensioenpremie meer. Dat scheelt.

Jantine_
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Lady1234 schreef:
12 aug 2023 16:32
De FNV bijvoorbeeld.

Als u IVA hebt betaalt u geen pensioenpremie meer. Dat scheelt.
Ik ben lid van het FNV, heb er niet bij nagedacht dat zij mij evt kunnen adviseren. Ik dacht dat deze vakbond vooral bedoeld was om werknemers mee te laten beslissen in de CAO enzo.

Ik ben toen ik een halfjaar werkzaam was bij deze overheidsinstantie afgestudeerd, en ben maar lid geworden van een bond en heb extra verzekeringen afgesloten want ik dacht je weet maar nooit. Mijn plan was om 3 jaar deze (junior) functie uit te voeren en daarna door te stromen in een medior functie of een andere (sowieso vaste) functie. Maar alles loopt anders dan gehoopt. Ik ben nog zeker een jaar bezig met chemotherapieën, wil graag re-integreren maar ik kan zo weinig.

Ik denk toch dat ik ga proberen te re-integreren, ook al werk ik minder uren en wordt mijn werk aangepast, ik heb niet voor niets zo hard geknokt voor die studie. Maar aan de andere kant, ik weet niet hoelang ik nog heb en wil ook van het leven genieten met de beperkte energie die ik heb. Lastige afwegingen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis arbeidsongeschiktheidsverzekering: betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maak een afspraak bij de bond en laat u zorgvuldig informeren over eventuele uitkeringen en aanvullingen. Daar zijn ze ook voor. Sterkte.

Plaats reactie