Nabetaling Uwv, belastingschade?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Kokei
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2023 11:24

Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Kokei »

Hallo allemaal,

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Na 3 rechtszaken gewonnen heb ik uiteindelijk na 55 maanden met terugwerkende kracht een Wia uitkering nabetaling gekregen in Mei 2022. ( totaal jaarinkomen 2022 was 90 duizend euro bruto)
Mijn uitkering loopt nog.

Ik heb gelezen dat middeling geen oplossing was omdat er geen rekening wordt gehouden met heffingskortingen. Hoe hoger de inkomen hoe minder recht op heffingskortingen. Ik moet dus meer belasting betalen. Met andere woorden heb ik nu een belastingschade opgelopen door een foute beslissing van uwv.

Op de website van uwv:

Schade moet het gevolg zijn van de beslissing
Uw schade moet duidelijk te maken hebben met de verkeerde beslissing of actie van UWV. Bijvoorbeeld als u recht had op een uitkering, maar deze door onze fout niet is betaald. U krijgt dan achteraf in 1 keer een nabetaling van de uitkering over een aantal jaren. Door deze nabetaling moet u meer belasting betalen, dan wanneer u de uitkering per maand en in het juiste jaar had gekregen. UWV moet deze schade dan vergoeden.

Ook las ik:

https://www.fiscaalvanmorgen.nl/dossier ... g-uwv-kan/

Klopt dit allemaal? Heb ik recht op een schadevergoeding? Ook had ik door de nabetaling geen recht op zorgtoeslag in 2022.

Ik hoop dat iemand mij kan beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Kokei

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat klopt zeker, maar u zult daar wel hulp bij nodig hebben om dat te claimen bij het UWV.

Zoek een goede belastingconsulent die voor u de “schade kan uitrekenen.

Die zorgtoeslag moet u mijns inziens vergeten, want tenslotte zou u bij een tijdige toekenning van het inkomen over voorgaande jaren minder zorgtoeslag gehad hebben,

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Allereerst grandioos voor uw vasthoudendheid. Regel dit inderdaad met een fiscalist.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, daar heb je recht op. Middelen is afgeschaft per 1 jan 2023. De schadevergoeding hoef je niet als inkomen op te geven.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts zou, als dat voordeel op zou leveren, natuurlijk nog wel kunnen middelen.

Middelen is afgeschaft vanaf het belastingjaar 2023.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
20 apr 2023 13:57
Middelen is afgeschaft vanaf het belastingjaar 2023.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/
Het leest tegenstrijdig...maar het staat er wel:
Vanaf 1 januari 2023 vervalt de middelingsregeling. Het laatste tijdvak waarover u kunt middelen is 2022, 2023 en 2024.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt dus niet beginnen met middelen met het belastingjaar 2023.

Maar het doet er niet toe, want de Ts heeft die nabetaling ontvangen in 2022.

Dus de afschaffing is voor hem niet van belang.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Als u alle jaren wel het juiste, hogere bedrag had gekregen had u daar ook nadeel van kunnen ondervinden. Zoals minder of geen toeslagen. Hogere inkomsten dus meer belasting moeten betalen of minder terug krijgen. Dus per saldo denk ik niet dat u er heel veel op achteruit gaat.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kan nog weleens mee- of tegenvallen, afgezien van hoe je het bekijkt.

We weten de hoogte van de nabetaling niet en ook niet op hoeveel jaar die nabetaling betrekking heeft.

Hat scheelt in ieder geval al zo’n ruim 12 procent over€ 20.000,00.

anhtuannguyen77
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2023 09:33

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door anhtuannguyen77 »

Beste lezer,

Op 10 dec 2010 had ik een bedrijfsongeval gehad. Met alle procesdures heb ik uit eindelijk rechtzaak gewonnen tegen UWV heb ik WIA (IAV) uitkering gekregen met terug werken kracht vanaf 2015 tot 2021 een groot bedrag eenkeer heb gekregen, waar met alle gevolgen van dien belastingdienst naheffingtoeslag krijgt door UWV de loonheffing teweinig is ingehouden. Ik heb telefonisch contact met belastingdienst een en andere verteld dat UWV de loonheffing teweing is ingehouden de balstingdienst kon me verder niet helpen, maar mij wel verteld dat ik middeling inkomsten kunt aanvragen over 2022. Op de belasting website las ik per 1 jan 2023 de middeling is afgeschaft wat ik nu geen middeling inkomen kunt aanvragen.

Oproep wie kunt me erbij helpen juridische stappen tegen UWV ondernemen loonheffing verkeerd is in gehouden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nabetaling Uwv, belastingschade?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De loonheffing is niet verkeerd ingehouden. Middeling kunt u welzeker nog aanvragen, maar is redelijk zinloos.

U kunt bij het UWV de schade claimen die u lijdt, maar dan zult u eerst die schade moeten laten berekenen door bijvoorbeeld een belastingconsulent.

Plaats reactie