Part-time uitkering - Wat kan ik met de resterende uren?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
JoyceSpeelmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2022 14:19

Part-time uitkering - Wat kan ik met de resterende uren?

Ongelezen bericht door JoyceSpeelmans »

Recent ben ik helaas werkloos geraakt. Ik werkte 32 uur (4x8 uur) en heb op basis hiervan momenteel een uitkering. Voor hoeveel uur ben ik voor het UWV beschikbaar? Is mijn oude part-time dag nog mijn dag of beschikt het UWV hierover. Hoe mag ik deze 8 uur invullen zonder dat ik het UWV hierover moet inlichten?

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Part-time uitkering - Wat kan ik met de resterende uren?

Ongelezen bericht door DeetjeB »

je mag die 8 uur invullen zonder het UWV in te lichten door te wandelen, fietsen, etc. Maar zodra je betaald werk verricht moet je het UWV inlichten. Dat geldt voor elk uur dat je werkt. Maakt niet uit of dat op je voorgaande part-time dag, in het weekend of 's-nachts is. Als je voor 32 uur een uitkering ontvangt moet je ook voor minimaal 32 uur beschikbaar zijn. Het maakt niet uit welke tijdstippen of dagen. Als jij bijv. op maandag-dinsdag-donderdag-vrijdag werkte moet je nu ook de woensdag beschikbaar zijn.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Part-time uitkering - Wat kan ik met de resterende uren?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Je moet je 24/7 beschikbaar stellen voor geschikt werk, totdat je uitkering gestopt wordt.

Dat stoppen van de uitkering kan zijn omdat je een nieuwe baan hebt gevonden voor 32 uur of meer per week. Of omdat de termijn waarin je recht hebt op WW is verstreken (en geen vervolg uitkering zoals bijstand krijgt)
Of omdat je uitkering wegens fraude oid wordt stopgezet.


Werkte je voorheen op maandag tm donderdag van 8 tot 17 ( met totaal een uur pauze per dag) en ga je nu elke zaterdag en zondag in de horeca werken van 14 tot 23 uur (met weer een uur pauze per werkdag) dan ben je met die nieuwe baan nog voor 16 uur werkloos. Je komt dan dus nog in aanmerking voor een WW aanvulling op basis van 16 uur 'werkloosheid', maar daarvoor moet je wel beschikbaar zijn op alle dagen dat je niet voor je nieuwe werkgever werkt. En alle verplichtingen zoals de sollicitatieplicht blijven gelden.

Als WW-ontvanger heb je geen "vrije dagen" (behalve je 20 werkdagen vakantie per jaar). Het is niet zoals bij de meeste deeltijdbanen dat je één of meerdere vaste vrije dagen hebt.

Gesloten