Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Hoi,

Ik ben van plan minimalistischer te gaan leven om zo meer tijd te krijgen om in te kunnen zetten op de opbouw van mijn eigen neveninkomsten.

Mijn doel is zo min mogelijk te werken bij een baas, maar 2 dagen per week werken zal minimaal nodig zijn.

Ik vroeg me wel af, hoe zit dat met uitkering mocht er in de toekomst ontslag vallen, een 'wat als' scenario dus waar ik me alvast op probeer voor te bereiden.

Ik las her en der dat je toeslagen kan aanvragen omdat je onder bijstandsniveau valt. Maar stel bijv. dat inkomsten uit loon 800 euro per maand waren, bij WW krijg je dan zo'n 560 euro. Maar heb je dan wel recht op deze toeslagen als je altijd 'vrijwillig' minder gewerkt had, dus die 2 dagen per week? En hoe zit dat als je direct de bijstand in gaat na werkloosheid?

Mocht er dan recht zijn op een toeslag, moet je deze dan bij het UWV of de bijstand aanvragen?

Alvast bedankt. Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik een 'wat als' onderwerp heb aangemaakt.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

U probeert uit te vogelen hoe u het bette met behulp van een baas waar u voor werkt, uw eigen bedrijf op te zetten. U gaat zelfstandig werken toch, en u heeft even een sprintplank nodig.
Leg het bij uw baas neer en bespreek het openlijk, misschien ziet hij er ook wel weer de voordelen van in en hoeft u helemaal niet in de bijstand of weet ik veel voor een toeslag of uitkering.

WW krijg je pas als je ontslagen wordt, wilt u dat? Dan zit u aan UWV vast.

Bijstand wilt u dat? iedere piek extra wat u bij snabbel gaat van uw uitkering af.

Wat wilt u nu eigenlijk precies?

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door witte angora »

Frederik84 schreef:
21 jul 2022 16:10
opbouw van mijn eigen neveninkomsten.

[...]

Ik las her en der dat je toeslagen kan aanvragen omdat je onder bijstandsniveau valt.
Geen idee hoe het met die neveninkomsten zit. Er wordt van iedereen verwacht om 'neveninkomsten' keurig netjes bij de belastingdienst op te geven. Zeker als je een uitkering van het UWV hebt, of een bijstandsuitkering, kun je flink in de problemen komen als na verloop van tijd blijkt dat je zwart bij klust.

Normaal is het zo dat, als je uitkering van het UWV onder het sociaal minimum komt, deze aan wordt gevuld tot maximaal bijstandsniveau, maar nooit meer dan je in je vorige baan hebt verdiend. Wil je alsnog het minimum hebben, dan zal je voor de rest naar sociale zaken moeten. Maar dan moet je dus wel je papieren van het UWV kunnen laten zien. Dat is immers een voorliggende voorziening.

Voor toeslagen maakt het niet uit waar je geld vandaan komt: de hoogte van toeslagen wordt bepaald aan de hand van je totale inkomen in een kalenderjaar.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Ik zal het wat verduidelijken, misschien heb ik het verkeerd geschreven.

Ik heb nu nog WW van mijn vorige baan, maar ik wil dus bij mijn volgende baan minimaal werken. Hier zal ik natuurlijk wat dingen voor moeten opgeven om het financieel rond te krijgen. Maar dat terzijde.

Het is niet mijn bedoeling om toeslag van een uitkering te krijgen naast mijn toekomstige inkomsten uit loondienst. Mijn vraag was eigenlijk hoe het zit met mijn inkomen (uitkeringen) als ik mijn toekomstige baan, waar ik dan bijv. 2 dagen werk, zou verliezen.

Vooral omdat de inkomsten uit loondienst dan zo laag waren geweest en je met WW of bijstand ver onder bijstandsniveau zal vallen.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

U heeft dus WW van UWV, dat is die 560 euro dus. Nu wilt u gaan werken bij een baas die maximaal 2 dagen voor u kan roosteren, de rest wilt u bijverdienen met uw eigen handel en wandel.

Als u dan deze baan ook weer zou verliezen vraagt u zich af hoe uw inkomen er uit zou komen te zien.

Dat is afhankelijk hoe gek u uw nieuwe baas kan maken hoeveel hij u wilt betalen voor twee dagen werken!

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Frederik84 »

Bij mijn vorige baan werkte ik 3 dagen, maar het loon lag ook best hoog. Ik ben in de toekomstige situatie uitgegaan van om en nabij het minimumloon. Momenteel ligt het bedrag dat ik nu krijg van WW dus wel een stuk hoger.

Ik snap wat je bedoelt, maar stel we gaan uit van mijn benoemde voorbeeld van 800 euro.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door witte angora »

Frederik84 schreef:
21 jul 2022 19:22
Mijn vraag was eigenlijk hoe het zit met mijn inkomen (uitkeringen) als ik mijn toekomstige baan, waar ik dan bijv. 2 dagen werk, zou verliezen.
Volgens mij heb ik het antwoord al gegeven. Of denk je dat er verschillende soorten WW zijn, een voor mensen die full-time hebben gewerkt, en een voor mensen die part-time hebben gewerkt? Dat is dus niet zo.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

We gaan uit...dat zijn er twee. Maar ik ben hier maar een toevallig neergeslagen gast en heb er verder niet zoveel kijk op, Maar W.A zal u zeker kunnen helpen, deze kan zelfs raden waar u woont of werkt.

Ik ga het volgen.

Frederik84
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2009 16:12

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Frederik84 »

@Oldsmobile442, ik vraag me af of je überhaupt wel hebt opgelet, en dat sarcastische toontje mag wel wat lager. Wat een bizar raar en onvriendelijk antwoord van jou.

Het voorbeeld van 800 is netto, 560 = wat je dan krijgt aan WW.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Je timing is goed, je komt op het juiste moment wat mij betreft op het forum, Ben je eigenlijk wel dankbaar. Verder weet ik niets van bijstand en al die flauwekul, ik heb nooit mijn hand hoeven op te houden. Dus ik kan je verder ook niet helpen.
Succes verder met jullie ondernemingen, maak er wat van.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snuffel1 schreef:
22 jul 2022 13:55
De KvK kan u wat dat betreft van informatie voorzien want in sommige gevallen hoeft een partime zzpér niet btw plichtig te zijn.
Dat hangt af van de omzet die TS gaat draaien als het te laag is, of dat het een dienstverlenend bedrijf is.
Uitdaging voor TS is wel dat er een urennorm geldt voor diverse aftrekposten. Om dat te krijgen moeten er minimaal 1.225 uur aan het bedrijf besteed worden. En dat per kalenderjaar.
Start je op 1 augustus je onderneming, dan moet je dit jaar dus 55 uur per week in het bedrijf steken om de voordelen er uit te halen.
Voor 2023 is er dan een baan in loondienst voor 16 uur per week en moet daarnaast nog 24 uur per week aan het bedrijf besteden. In alle cijfers zijn vakanties en ziektes niet meegerekend. Die uren gelden namelijk niet als werkuur. Voldoe je daar niet aan kan het zomaar een paar duizend euro schelen.

Voordeel is wel dat de 14% winstvrijstelling niet meer onder de urennorm valt.

Alvorens als zzp'er aan de slag te gaan, maak een goede berekening. En neem hierin alles mee. 16 uur per week in loondienst klinkt leuk, maar wat gaat het moet uw pensioen doen? Bij ziekte krijgt u de 16 uur wel doorbetaald, maar een verzekering als zzp'er is niet goedkoop. Laat staan bij arbeidsongeschiktheid. En dat laatste ben ik al vaker tegengekomen dat het echt een redding is als het mis gaat.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Dus het is eigenlijk een ondernemersvraag, en daar weet ik dan wel weer wat van af. Eigenlijk wilt u meer gaan verdienen en omzetten met een onderneming. Welke? Zoals gezegd moet u dan ook 1225 uren actief hier in bezig zijn, en aantoonbaar natuurlijk. Dan hoeft u die BTW in ieder geval al niet voor te schieten.
Maar dit is een consumenten forum, ja ik weet het...sommige zijn daar heel strikt in, dus higherlevel zou u heel graag verwelkomen. En daar zitten de echte experts.
Bent u al ingeschreven bij de K.V.K. ze verwachten wel dat u een ondernemer bent!

Succes hoor,

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door dmv »

Oldsmobile442 schreef:
22 jul 2022 16:07
Dus het is eigenlijk een ondernemersvraag, en daar weet ik dan wel weer wat van af. Eigenlijk wilt u meer gaan verdienen en omzetten met een onderneming. Welke? Zoals gezegd moet u dan ook 1225 uren actief hier in bezig zijn, en aantoonbaar natuurlijk. Dan hoeft u die BTW in ieder geval al niet voor te schieten.
Maar dit is een consumenten forum, ja ik weet het...sommige zijn daar heel strikt in, dus higherlevel zou u heel graag verwelkomen. En daar zitten de echte experts.
Bent u al ingeschreven bij de K.V.K. ze verwachten wel dat u een ondernemer bent!

Succes hoor,
Die 1225 geldt niet meer. Er is inmiddels een KOR regeling.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Die bestaat wel: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... ncriterium

De KOR is bedoeld voor het BTW gebeuren, je mag dan niet meer dan 20.000 verdienen en duurt 3 jaar.
Maar nogmaals, dit is een consumenten forum, en volgens mij niet bestemd voor ondernemers.

Beste groet,

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

dmv schreef:
22 jul 2022 18:47
Oldsmobile442 schreef:
22 jul 2022 16:07
Dus het is eigenlijk een ondernemersvraag, en daar weet ik dan wel weer wat van af. Eigenlijk wilt u meer gaan verdienen en omzetten met een onderneming. Welke? Zoals gezegd moet u dan ook 1225 uren actief hier in bezig zijn, en aantoonbaar natuurlijk. Dan hoeft u die BTW in ieder geval al niet voor te schieten.
Maar dit is een consumenten forum, ja ik weet het...sommige zijn daar heel strikt in, dus higherlevel zou u heel graag verwelkomen. En daar zitten de echte experts.
Bent u al ingeschreven bij de K.V.K. ze verwachten wel dat u een ondernemer bent!

Succes hoor,
Die 1225 geldt niet meer. Er is inmiddels een KOR regeling.
De KOR is iets dat apart aangevraagd kan worden. de 1225 uren regeling bestaat ook nog gewoon en heeft invloed op de aftrekposten. De KOR lijkt positief, maar kan ook nadelig uitpakken. Je draagt geen BTW af, maar je kan het ook niet verrekenen met investeringen. Ook heb je geen zelfstandigenaftrek en startersaftrek meer. De grootste uitdaging van de KOR is toch wel dat je omzet onder de €20.000 moet blijven. Dat is €1.666 per maand aan omzet. Daar moeten nog kosten van af, maar vergeet ook de verzekeringen en andere lasten niet. Dan blijft er zeer weinig netto inkomen van over.
Kort samengevat, heb je een lage omzet kan je voor KOR kiezen, wil je starters- en zelfstandigenaftrek hebben moet je minimaal 1225 uur per kalenderjaar gaan werken. Aan TS dan de taak om het voordeligste uit te rekenen.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Dan als TS kiest om 2 dagen voor een baas te werken, dan blijven er weinig uren over, iets meer dan 1225 uur. Om precies te zijn 1248 bij een normale werkweek van 40 uur.
Als je de vakantie dagen er van aftrekt haal je het al niet eens meer, nog niet te denken als je ziek wordt of een ongeval krijgt.

Hij kan het dus wel uit rekenen, maar dat maakt je nog geen ondernemer. Het is een vak wat in je bloed zit. Op higherlevel voorbeelden genoeg te lezen van startende hoogvliegers die hun spullen stallen of te koop aanbieden bij, webshops, e-bay, bol, amazon, marktplaats... noem het maar op. Je kan natuurlijk ook beginnen met stalen plantenbakken of kunststof kozijnen op dropship basis.

Beste groet,

Mice2
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 mar 2020 16:57

Re: Recht op uitkering als loon onder bijstandsniveau lag

Ongelezen bericht door Mice2 »

Op uw technische “wat als vraag” kan ik geen antwoord geven. Andere forumleden zijn daar beter in. Wat mij wel bezig houdt is waarom u daar mee bezig bent. U wilt minimalistisch leven met twee dagen werken. Niets houdt u tegen indien deze baan stopt om gewoon een andere baan, desnoods voor meerdere dagen even aan te nemen zodat er weer wat vet op de botjes komt en u later weer uw ideaal kunt oppakken. Uitkeringen zijn m.i. hier niet voor bedoelt. Het is wel gemeenschapsgeld.

Plaats reactie