LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
TechNAB76
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:38

UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TechNAB76 »

Hallo, mijn naam is Niels. Mijn vriendin en ik hebben recentelijk een huis gekocht, waar wij maar al te graag in samen willen gaan wonen. Alles is al geregeld, de koop akte is ondertekend, de notaris is geregeld en verzekeringen zijn goed gekeurd... alleen ligt 1 enkel ding ons vreselijk dwars... het UWV.

Mijn vriendin heeft namelijk reuma, artritis en astma. Zijn is nu al 7 jaar werkeloos en thuis zittende omdat ze dus door haar aandoeningen niet meer normaal kan functioneren op de banen markt. Zij heeft destijds een reïntegratie traject, bij het UWV, doorlopen en daaruit is naar voren gekomen dat zij voor 80% tot 100% is afgekeurd. Daarvan is een schrijven uitgebracht in 2007, waarin dat staat vermeld.

Het probleem is nu dat onze hypotheek adviseur van VEH (Vereniging eigen Huis) nog geen groen licht krijgt van de Hypotheek verstrekker, de BLG, omdat zij van mijn vriendin een recentere document willen zien waarin het staat vermeld dat zij voor 80% tot 100% is afgekeurd met geen mogelijkheid op herstel. Reuma hou je tot je dood!!

Nu heeft mijn vriendin meerdere malen zelf het UWV gebeld om te vragen voor dit document, omdat wij dat nodig hebben om onze hypotheek en waarborg som te krijgen van de hypotheek verstrekker. Maar het UWV ligt zo gigantisch dwars, want zij willen mijn vriendin die papieren niet geven!!!

Juist dit stukje bewijs materiaal hebben wij nodig om onze hypotheek te krijgen. Maar wij weten nu dus niet waar wij het zoeken moeten. Mijn vriendin is ten einde raad en het maakt mij ook kapot om haar zo te zien.

Wij zoeken hulp. Is er iemand die ons kan helpen, die wellicht met deze situatie, of iets in deze vorm, te maken heeft gehad en ons daarover kan inlichten. Zijn er stappen die wij nog niet hebben bewandeld?

Wij hopen zeer snel iets te mogen horen wat we kunnen doen want er is al 2 weken uitstel gevraagd... en die zijn bijna om.

Bij voorbaat hartelijk dank voor alle informatie en hulp.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door sjohie »

TechNAB76 schreef:Hallo, mijn naam is Niels. Mijn vriendin en ik hebben recentelijk een huis gekocht, waar wij maar al te graag in samen willen gaan wonen. Alles is al geregeld, de koop akte is ondertekend, de notaris is geregeld en verzekeringen zijn goed gekeurd... alleen ligt 1 enkel ding ons vreselijk dwars... het UWV.

Mijn vriendin heeft namelijk reuma, artritis en astma. Zijn is nu al 7 jaar werkeloos en thuis zittende omdat ze dus door haar aandoeningen niet meer normaal kan functioneren op de banen markt. Zij heeft destijds een reïntegratie traject, bij het UWV, doorlopen en daaruit is naar voren gekomen dat zij voor 80% tot 100% is afgekeurd. Daarvan is een schrijven uitgebracht in 2007, waarin dat staat vermeld.

Het probleem is nu dat onze hypotheek adviseur van VEH (Vereniging eigen Huis) nog geen groen licht krijgt van de Hypotheek verstrekker, de BLG, omdat zij van mijn vriendin een recentere document willen zien waarin het staat vermeld dat zij voor 80% tot 100% is afgekeurd met geen mogelijkheid op herstel. Reuma hou je tot je dood!!

Nu heeft mijn vriendin meerdere malen zelf het UWV gebeld om te vragen voor dit document, omdat wij dat nodig hebben om onze hypotheek en waarborg som te krijgen van de hypotheek verstrekker. Maar het UWV ligt zo gigantisch dwars, want zij willen mijn vriendin die papieren niet geven!!!

Juist dit stukje bewijs materiaal hebben wij nodig om onze hypotheek te krijgen. Maar wij weten nu dus niet waar wij het zoeken moeten. Mijn vriendin is ten einde raad en het maakt mij ook kapot om haar zo te zien.

Wij zoeken hulp. Is er iemand die ons kan helpen, die wellicht met deze situatie, of iets in deze vorm, te maken heeft gehad en ons daarover kan inlichten. Zijn er stappen die wij nog niet hebben bewandeld?

Wij hopen zeer snel iets te mogen horen wat we kunnen doen want er is al 2 weken uitstel gevraagd... en die zijn bijna om.

Bij voorbaat hartelijk dank voor alle informatie en hulp.
Nou is het UWV niet de meest fijne club om (noodgedwongen) mee samen te werken, maar doorgaans geven ze toch wel duidelijk aan waarom ze iets niet doen/geven/uitvoeren. Wat is hun reden om die verklaring niet te geven?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben bang dat je dit document niet gaat krijgen, en afgekeurd word je niet voor je hele
leven mits je een IVA uitkering hebt.
Reuma hou je wel voor je hele leven maar wil niet zeggen dat ze haar misschien over een
x aantal jaar toch goed gaan keuren, nieuwe wetten = nieuwe regels voor uwv

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo Niels, ik mag ervan uitgaan dat uw vriendin volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is volgens de IVA normen? Aangezien de beschikking van het UWV van 2007 is kan er toch geen sprake zijn van een (mogelijk tijdelijke) WGA situatie? Daar had anders na 2007 absoluut meer post en procedures over moeten zijn.

In het kader van IVA weet de bank toch zeker dat haar situatie zo blijft?! Volledig arbeidsongeschikt zonder kans op herstel. Het lijkt erop dat uw bank de procedures rond arbeidsongeschiktheid niet kent en niet beseft dat de financiële situatie van uw vriendin (helaas) stabiel is. Probeer iemand op directie-niveau te spreken te krijgen. Of wellicht zijn jullie lid van een vakbond en kan de juridische afdeling jullie helpen. Misschien wil het Juridisch Loket voor jullie inspringen? Sterkte en succes.

TechNAB76
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:38

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TechNAB76 »

Persoonlijk ben ik lid van de FNV, kan die iets dan betekenen voor ons, ook al is het lidmaatschap onder mijn naam?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Gewoon vragen denk ik. Jij hebt er ook last van tenslotte omdat het huis van jullie beiden moet worden. Ben nog wel benieuwd of het inderdaad een IVA arbeidsongeschiktheid betreft.

TechNAB76
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:38

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TechNAB76 »

Ze heeft een gigantische stapel papier die het bewijs zijn. Alles wat ze toen heeft moeten doorstaan bij het UWV, keuringen, controlle's, reïntegratie trajecten... en van alles in document vorm.

riddert
Berichten: 2131
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door riddert »

TechNAB76 schreef:Ze heeft een gigantische stapel papier die het bewijs zijn. Alles wat ze toen heeft moeten doorstaan bij het UWV, keuringen, controlle's, reïntegratie trajecten... en van alles in document vorm.
Is het misschien niet handiger om de financiering alleen op jouw inkomen te doen? Mocht dit mogelijk zijn natuurlijk.

TechNAB76
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:38

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TechNAB76 »

Helaas is dat dus niet mogelijk. Ik kan het niet zonder haar inkomen en zij kan het niet zonder mijn inkomen.

riddert
Berichten: 2131
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door riddert »

Dacht ik al, maar soms worden de eenvoudigste oplossingen over het hoofd gezien. Succes verder.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Dat van die stapel papieren weet ik Niels, maar wat staat er nu in de brief van 2007? De beschikking dus. Alleen dàt document.

'U bent volledig arbeidsongeschikt bevonden maar we weten op dit moment nog niet of dat duurzaam is'. Een WGA uitkering dus.
Of 'u bent volledig èn duurzaam arbeidsongeschikt'. Een IVA uitkering dus.

In het geval van WGA heeft de bank geen garantie dat de situatie c.q. de uitkering stabiel is. Het UWV komt er op termijn op terug. Een bank zal niet happig zijn om zo'n onzeker inkomen mee te rekenen.
In het geval van een IVA uitkering is die financiële situatie wel stabiel. Een bank zal dit inkomen eerder meetellen.

Kijk dat eens na want hier zit exact de kneep.

TechNAB76
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:38

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TechNAB76 »

Dank u voor deze informatie, dit zullen we zeker doen. Nog een vraag dan... mocht mijn vriendin dan geen IVA blijken te hebben, houd dat dan in dat we onze gekocht huis vaarwel kunnen zeggen?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Ik ben geen bankier natuurlijk maar ik zou een onzeker inkomen niet snel meetellen als ik een hypotheek moest verstrekken. Ook is het voor jullie zelf in dat geval niet verstandig om langdurige en zware financiële verplichtingen aan te gaan. Gezien het feit dat het inkomen van uw vriendin nog behoorlijk kan veranderen bij een herbeoordeling in het geval van WGA uitkering.
Win meer advies in elk geval. Vakbond inderdaad maar wat zegt de notaris of de makelaar?
Nogmaals succes.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door sjohie »

TechNAB76 schreef:Dank u voor deze informatie, dit zullen we zeker doen. Nog een vraag dan... mocht mijn vriendin dan geen IVA blijken te hebben, houd dat dan in dat we onze gekocht huis vaarwel kunnen zeggen?
Als jullie nog in het koop-traject zitten, kan het betekenen dat jullie je op de financieringsclausule moeten beroepen, omdat jullie het geld voor de koop niet kunnen krijgen. Maar de mitsen en maren daaromtrent kan jullie tussenpersoon jullie haarfijn uitleggen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Men moet toch weten als je een uitkering ontvangt van UWV welke
uitkering dat is ?

Waarom is er door UWV toch een reintregratieproject opgezet ?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heel simpel ondat de keurings brief,daar gaat het om van jaren geleden is,
Wet is strenger geworden en de bank weet ook,als uwv kwaad wil,ga je met reuma straks weer aan het werk...rg streng geworden,ze willen,zwart op wit zien dat er nu geen perspectief is.

Wat je kan doen is zo spoedig mogelijk hetkeuring vragen,ik heb dat ooit gedaan wilde weten waar ik aan toe was,met nw regels...binnen 2 wk zat ik er...niks versnderd alleen maar verslechterd,wist ik zelf ook wl,maar wilde bevestiging,dan kan je vragen om spoed achter documentatie te zetten...maar dan nog ben je denk ik 6 wk verder..


Dit is denk ik de enige manier om recente nw uwv garantie te krijgen...en uh .,.maar ook kans dat ze haar nu wel goed keuren....ja ook met reuma,geloof me,weet wasr ik het over heb,
Dus....dat is wT ik e van kan maken,ik snap uwv wel,eerlijk gezegd...Niemand is zeker met wao....
Nou ik moet zeggen bij mij staat er wel wat in brief....geen zorgn toekomst ,totaal geen mogelijkheid..dusmij. Dossier voldoet wel,

Wens je veel succes...probeer uwv nogmaals deze anier te benaderen,maar weet ook waar je aan begint...wat ik zeg,kans zit erin goedgekeurd,


Maar wat iemand al zei is het verstandig wao ,of wia wat ze heeft mee laten rekenen..
Stel ze wordt goedgekeurd geen uitkeuring merr,kunt u hypo dan nog betalen...

Wil me niet met financiele bemoeien denk er alleen over na

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Klaas Bart schreef:Dank u wel kunt u ze niet wat geld lenen om dat huisje te verkopen ?
Wie ik??

Nou uh heb zelf wao

Als ik de staatsloterij ooit zou winnen zou ik aantal mensen happy maken,aar nu helas nee :oops:

Nog wel even heb het over wao,maar weet niet welke uitkering u vriendin heeft????

Succes
En ja nogaals reuma hoeft echt niet te betekenen dat ze voorgoed uitkering houd....
Dat weet de bank ook,anno nu met de crisis zijn ze nog strenger,,

Hoop dat u het toch voor elkaar krijgt,,,

TechNAB76
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:38

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TechNAB76 »

Ik heb het gisteren nog eventjes nagekeken en de situatie is als volgt. In 2005/2006 was er destijds een wetswijziging in de WAO. Toen mijn vriendin in het traject zat van keuringen en controle's, is zij letterlijk en figuurlijk tussen de wal en het schip gevallen, want op het document staat letterlijk vermeld;

WAO - IVA - WGA.

Het blijkt dus dat ze zelfs bij het UWV niet eens weten waar mijn vriendin nu exact onder valt. Erg meewerkend zijn ze dus ook niet om dit uit te zoeken en eindelijk een definitief besluit te geven. En hier zit mijn vriendin nu dus al jaren mee. Bellen heeft geen zin, schrijven heeft geen zin... wat dan nog wel??

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door TonGr »

Enige wat het UWV zou kunnen doen is herkeuren zowel voor hunzelf, maar ook voor uw vriendin.
Houd wel in, dat wanneer ze goedkeuren, uw vriendin haar uitkering kwijt raakt.

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: UWV Verstrekt de nodige papieren niet!

Ongelezen bericht door Fleura »

Goedemorgen,
De meeste financieel adviseurs en banken weten (al jaren) dat het uwv deze verklaringen niet meer afgeeft. Vraag je een financiering aan met NHG dan stelt de NHG de volgende regel:
WAO en WAZ worden beschouwd als blijvende uitkeringen indien de aanvrager op of voor 1 juli 1954 is geboren of indien uit het toekenningsbesluit blijkt dat een (her)beoordeling heeft plaatsgevonden op of na 1 oktober 2004. In de overige situaties dient de duur van de uitkering te blijken uit het toekenningsbesluit.
Volgens mij maak ik uit je tekst op dat je vriendin een beoordeling na 2004 heeft?
Is dit het geval wijs je adviseur hier eens op. Deze bovenstaande informate komt van de site van de NHG.
Heel erg veel succes!
Laat anders je adviseur bellen met NHG je betaalt hem ervoor! Hij vraagt je nu een papier aan te leveren welke niet meer wordt afgegeven, dit had hij moeten weten!!

Gesloten