LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Joha*
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:31

UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Joha* »

Onverhoopt heb ik geen werk. Ik solliciteer me suf om weer werk te vinden.

Mijn WW uitkering is lager dan de uitkering die via de Participatiewet wordt verkregen (bijstandsuitkering). Ik begreep dat het UWV dat dan aanvult tot het bijstandsniveau. Ik ben alleenstaande gescheiden ouder met 1 kind van 12 jaar. Nu zegt het UWV: Omdat ik een kind heb, krijg ik ook kindgebondenbudget. Daarom vullen zij NIET aan tot bijstandsuitkering.

In de bijstand krijg je als alleenstaande ouder met 1 kind hetzelfde als een alleenstaande zonder kind. De argumentatie is dat het kind betaald kan worden uit het kindgebonden budget. Ik dacht dat dit het absolute minimum was in Nederland.

Maar er is dus nog een lager niveau: WW-uitkering die onder bijstandsniveau uitkomt als je een kind hebt. Waar moet je het kind dan van betalen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Dit is toch krom beredeneerd?

Voorheen had ik altijd goede banen met prima inkomen. Ik had geen idee hoeveel moeite je moet doen om rond te komen van zo weinig geld. Hoeveel tijd het kost al die loketten af te gaan om overal een beetje geld te krijgen. Hoe weinig tijd er over blijft om gedegen voor te bereiden voor sollicitaties (en al helemaal niet om je eigen vakgebied bij te houden). En het allerergste, hoe denigrerend instanties kunnen zijn als je een uitkering hebt. Alsof ik niet WIL werken. Inmiddels heb ik diep respect voor mensen die dit volhouden en helemaal die het lukt weer uit deze put te komen.

Lowieze
Berichten: 6601
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lowieze »

Joha* schreef:Onverhoopt heb ik geen werk. Ik solliciteer me suf om weer werk te vinden.

Mijn WW uitkering is lager dan de uitkering die via de Participatiewet wordt verkregen (bijstandsuitkering). Ik begreep dat het UWV dat dan aanvult tot het bijstandsniveau. Ik ben alleenstaande gescheiden ouder met 1 kind van 12 jaar. Nu zegt het UWV: Omdat ik een kind heb, krijg ik ook kindgebondenbudget. Daarom vullen zij NIET aan tot bijstandsuitkering.

In de bijstand krijg je als alleenstaande ouder met 1 kind hetzelfde als een alleenstaande zonder kind. De argumentatie is dat het kind betaald kan worden uit het kindgebonden budget. Ik dacht dat dit het absolute minimum was in Nederland.

Maar er is dus nog een lager niveau: WW-uitkering die onder bijstandsniveau uitkomt als je een kind hebt. Waar moet je het kind dan van betalen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Dit is toch krom beredeneerd?

Voorheen had ik altijd goede banen met prima inkomen. Ik had geen idee hoeveel moeite je moet doen om rond te komen van zo weinig geld. Hoeveel tijd het kost al die loketten af te gaan om overal een beetje geld te krijgen. Hoe weinig tijd er over blijft om gedegen voor te bereiden voor sollicitaties (en al helemaal niet om je eigen vakgebied bij te houden). En het allerergste, hoe denigrerend instanties kunnen zijn als je een uitkering hebt. Alsof ik niet WIL werken. Inmiddels heb ik diep respect voor mensen die dit volhouden en helemaal die het lukt weer uit deze put te komen.
Volgens mij mag een kindgebondenbudget niet als inkomen meegerekend worden.
Het is wel juist dat een alleenstaande recht heeft op hetzelfde bedrag bij een bijstandsuitkering als een alleenstaande ouder. Per 1 juli is dat bedrag 996,56 euro per maand.
Ik zou, als ik u was, dit eens voorleggen aan het Juridisch Loket, want volgens mij zit het UWV fout als u nu onder bijstandsniveau zou komen.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u alleen samenwoont met uw kind hebt u mijns inziens recht op een toeslag tot het sociaal minimum en hoort het KGB niet mee te tellen.

Die toeslag had u overigens gelijk met de WW kunnen aanvragen.

Dus maak bezwaar als u een beschikking hebt gehad dat u dat niet krijgt.

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... -uitkering

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Je zou bezwaarschrift kunnen indienen bij het UWV. je zou tevens een aanvraag kunnen doen bij de gemeente voor aanvulling bijstandsniveau.
Wat ook een optie is, inlichtingen vragen bij rechtsbijstand of de vakbond.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Ben toch wel nieuwsgierig hoe u dit voor elkaar krijgt. Ik zal wel iets over het hoofd zien.

Bijstandsnorm voor alleenstaande ouder = 70% minumumloon + kgb > WW-uitkering = 75/70% laatst verdiende maandloon

Werkte u, voordat u een WW aanvroeg, onder het minimumloon of iets dergelijks?

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht geen 40 uren werken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien in dienst bij Barabas geweest :wink:

Joha*
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:31

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Joha* »

Dank iedereen voor de reacties!

Mijn laatste werk was inderdaad parttime (50%). En bij een professor Barabas die erg weinig betaalde :)

Bij WW-aanvraag heb ik meteen de toeslag aangevraagd, maar kreeg deze niet.
Daarom nogmaals aangevraagd.
Afgelopen vrijdag 15-6 werd ik verrast door iemand van UWV die mij belde. Ze zei dat ik geen recht had op de toeslag omdat ik een KGB krijg. Dat het nog even zou duren voordat ik de afwijzing officieel zou weten, dat die geen uitleg bevatte, dat ze me daarom belde. Ik probeerde haar aan te geven dat ik het raar vind, dat ik lager uitkom dan in de bijstand etc etc, maar ze week voor geen cm. Ik waardeerde dat (een waar levend) iemand van UWV belde, maar het werd toch een vervelend gesprek, omdat ze me niets kon uitleggen. Ze gaf niet aan dat ik bezwaar kon aantekenen en wist niet of ik dan bij de gemeente moest zijn voor aanvulling. Ja proberen kon altijd, dat moest ik zelf maar weten.

Ik heb, zoals zij al aankondigde, nog geen bericht in mijn uwv of werk.nl of in de echte brievenbus.

Ik zal zsm Juridisch loket bellen, en evt via een andere rechtbijstand. Ben helaas geen lid van een vakbond (stom).
En ga pas langs de gemeente nadat ik heel goed ben geïnformeerd en zelf exact weet of er een kastje of muur is waar ik me kan melden.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat het daar in zit, dat u maar part-time werkte. Ik weet natuurlijk niet wat u toen verdiende, maar in de oude “kopjesregeling” was de toeslag door het UWV ook maar beperkt als het inkomen voordien door deeltijd al laag was. Men moest dan voor een aanvulling naar de sociale dienst oftewel bijstand.

En daar spelen natuurlijk nog hele andere voorwaarden een grote rol. Eigen huis, vermogen, een auto en ga maar door.

Dus maar meteen melden bij de sociale dienst, want bijstand krijgt men niet achteraf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het gaat om het lage inkomen van voor de WW, dan zou ik het vreemd vinden als ze het KGB erbij zouden halen. Maar het is inderdaad ook zo dat je WW inclusief eventuele toeslag nooit hoger wordt dan je dagloon van toen je werkte.

Wat ik mij nog wel kan voorstellen is dat ze je wilden uitleggen dat de gebruikte minimumnorm voor iemand met kind niet hoger is dan die voor iemand zonder kind. Dat die gelijk is omdat ze er vanuit gaan dat de extra kosten van een kind grotendeels uit het KGB kunnen worden betaald. Een dat je in die reden dus geen hogere norm hebt als je een kind hebt. Maar vermoedelijk wordt dit in de brief ook uitgelegd.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo joha*,

Ik snap, dat dit oneerlijk op je overkomt. Vandaar dat ik je graag wat meer informatie over toeslagen wil geven.

Een toeslag (bijvoorbeeld zorgtoeslag) van de belastingdienst, heeft geen invloed op de (aanvraag voor) toeslag op je WW-uitkering: http://bit.ly/2ox3RoN

Doordat je een kind-gebonden budget krijgt, zit je op (of boven) het sociale minimum. Hierdoor heb je geen recht op een toeslag op je WW-uitkering. Deze is er echt alleen, voor als je onder dat sociale minimum komt.
Het kind-gebonden Budget is een bijdrage in de kosten voor je kind(eren), het is geen toeslag: http://bit.ly/2JTjrdS
Daarom heeft het invloed op de (aanvraag voor) toeslag op je WW-uitkering: Het wordt gezien als inkomen.

Kijk hier, of je in aanmerking kunt komen voor een aanvulling van de bijstand: http://bit.ly/2o4feJF
Deze vraag je aan bij de Gemeente, op werk.nl: http://bit.ly/Uk5C55. Ook voor vragen over de bijstand, kun je bij de Gemeente terecht.

Contact opnemen met Juridisch Loket of rechtsbijstand, is altijd een goed idee. Zij kunnen je meer vertellen over het juridische aspect en je daar beter bij helpen.

Heb ik je zo wat meer duidelijkheid kunnen geven?

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@uwv webcare

Een hele lijst van wat je allemaal NIET door hoeft te geven. Het komt mij voor dat het verstandig zou zijn dan men dan vermeldt dat men de KGB juist wel door moet geven, met een LET OP net zoals bij die vrijwilligersvergoeding.

Maar dat dat in ieder geval gemeld wordt bij de aanvraag voor ern toeslag.

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... al-minimum

Joha*
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:31

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Joha* »

Super dat jullie zo meedenken. Het was mij uit de UWV site inderdaad niet helder dat KGB door UWV als inkomen wordt gezien.
Het Is mij helder dat UWV mij geen toeslag geeft bovenop mijn uitkering, omdat ik daarvoor maar 50% werkte met een niet zo hoog inkomen.
Ik kan naar de gemeente voor aanvulling tot bijstandsniveau

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat 2 overheidsinstanties UWV en de gemeente verschillend omgaan met het minimum.

UWV vindt dat KGB inkomen is en de gemeente niet. Ouder met kind moet daarom naar een extra 'loket' (de gemeente). Volwassene zonder kind hoeft maar naar 1 'loket' (UWV) om de aanvulling tot bijstandsniveau krijgen

De gemeente betaalt alleenstaande zonder kind evenveel bijstandsuitkering als ouder met kind.

Tot slot, ik had ook nog gebeld met het Juridisch Loket. Die wilden geen advies geven omdat ik het besluit van het UWV nog niet op papier had. Daar werd ik dus niet wijzer

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die toeslag van het UWV of bijstand van de sociale dienst kennen hele verschillendende regels. Uiterst belangrijke verschillen.

Wend u in ieder geval per omgaande tot de sociale dienst, want zoals gezegd, bijstand krijgt u niet met terugwerkende kracht.

Zou het UWV het mis hebben, kan mij dat niet voorstellen, dan hoort u dat vast ook van de sociale dienst.

Lowieze
Berichten: 6601
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: UWV vult WW niet aan tot bijstandsniveau

Ongelezen bericht door Lowieze »

Joha* schreef:Super dat jullie zo meedenken. Het was mij uit de UWV site inderdaad niet helder dat KGB door UWV als inkomen wordt gezien.
Het Is mij helder dat UWV mij geen toeslag geeft bovenop mijn uitkering, omdat ik daarvoor maar 50% werkte met een niet zo hoog inkomen.
Ik kan naar de gemeente voor aanvulling tot bijstandsniveau

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat 2 overheidsinstanties UWV en de gemeente verschillend omgaan met het minimum.

UWV vindt dat KGB inkomen is en de gemeente niet. Ouder met kind moet daarom naar een extra 'loket' (de gemeente). Volwassene zonder kind hoeft maar naar 1 'loket' (UWV) om de aanvulling tot bijstandsniveau krijgen

De gemeente betaalt alleenstaande zonder kind evenveel bijstandsuitkering als ouder met kind.

Tot slot, ik had ook nog gebeld met het Juridisch Loket. Die wilden geen advies geven omdat ik het besluit van het UWV nog niet op papier had. Daar werd ik dus niet wijzer
Inderdaad vreemd dat het UWV het KBG als inkomen rekent en voor de bijstand dit niet geldt.
Wat het advies vragen bij het Juridisch Loket betreft, dit hadden ze wel zo aan u kunnen doorgeven, ook zonder dat u al iets op papier had staan. Het ging immers alleen maar om een advies.
Ik heb ze laatst via e-mail een kwestie voorgelegd en nadat ze e.e.a. hadden uitgezocht hebben ze mij netjes terug gebeld met juridisch advies.

Gesloten