LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
conimusje
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2016 15:59

UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door conimusje »

Mijn partner loopt nu bijna 2 jaar thuis met ernstige psychische klachten. Zij is in een eerder stadium al gediagnosticeerd met Post Traumatisch Stress syndroom en ernstige depressie. Doordat zij erg veel hinder ondervind met het vertrouwen van mensen heeft zij meerdere behandelaars gehad welke allemaal met dezelfde diagnose kwamen. Nu heeft zij twee weken geleden een afspraak gehad bij het UWV omtrent een Toetsing Verbetering Belastbaarheid 2e ziektejaar. Hier werd vrijwel direct gemeld dat men voornemens is een z.g. Psychiatrische Expertise te laten uitvoeren door Psyon. Zij zal hier volgende week gezien worden door een psycholoog en ruim twee weken later door een psychiater. Doordat mijn partner kampt met ernstige stress, paniekaanvallen en depressies is zij hierdoor helemaal van slag. Alsof de situatie nog niet slecht genoeg was houdt het UWV geen enkele rekening met haar problematiek. Zij moet nu opnieuw de oorzaak van haar trauma's benoemen in het bijzijn van vreemde personen. Psyon heeft duidelijk aangegeven dat er tijdens deze gesprekken GEEN partner of andere familie aanwezig mag zijn hetgeen voor mijn partner voor nog meer stress en onrust heeft gezorgd!

Wat wij nu willen weten is of het UWV dit zomaar kan en mag eisen? En dient het UWV geen rekening te houden met de beperkingen die mijn partner ondervind? En hoe zit het met de z.g. onafhankelijkheid wanneer het UWV deze organisatie betaald om een rapportage te maken? Daarnaast heeft mijn partner over 1,5 week een intakegesprek bij een nieuwe behandelaar welke aldaar opnieuw een diagnose gaat stellen en vervolgens gaat bepalen welk behandelplan voor mijn partner noodzakelijk zal zijn.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door john18 »

Ik kan daar niks over zeggen. Maar geef als tip aan u mee. Neem het gesprek stiekem op! Dan heeft u bewijs als het allemaal niet klopt wat ze melden.
Dat moet u ook doen met gesprekken met uwv. Uit ervaring praat ik dat ze dingen zeggen en melden wat niet klopt. Had ik het opgenomen dan kon ik het aantonen en had het mij een jaar lang een hoop geld gescheeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door moederslink »

conimusje schreef:Mijn partner loopt nu bijna 2 jaar thuis met ernstige psychische klachten. Zij is in een eerder stadium al gediagnosticeerd met Post Traumatisch Stress syndroom en ernstige depressie. Doordat zij erg veel hinder ondervind met het vertrouwen van mensen heeft zij meerdere behandelaars gehad welke allemaal met dezelfde diagnose kwamen. Nu heeft zij twee weken geleden een afspraak gehad bij het UWV omtrent een Toetsing Verbetering Belastbaarheid 2e ziektejaar. Hier werd vrijwel direct gemeld dat men voornemens is een z.g. Psychiatrische Expertise te laten uitvoeren door Psyon. Zij zal hier volgende week gezien worden door een psycholoog en ruim twee weken later door een psychiater. Doordat mijn partner kampt met ernstige stress, paniekaanvallen en depressies is zij hierdoor helemaal van slag. Alsof de situatie nog niet slecht genoeg was houdt het UWV geen enkele rekening met haar problematiek. Zij moet nu opnieuw de oorzaak van haar trauma's benoemen in het bijzijn van vreemde personen. Psyon heeft duidelijk aangegeven dat er tijdens deze gesprekken GEEN partner of andere familie aanwezig mag zijn hetgeen voor mijn partner voor nog meer stress en onrust heeft gezorgd!

Wat wij nu willen weten is of het UWV dit zomaar kan en mag eisen? En dient het UWV geen rekening te houden met de beperkingen die mijn partner ondervind? En hoe zit het met de z.g. onafhankelijkheid wanneer het UWV deze organisatie betaald om een rapportage te maken? Daarnaast heeft mijn partner over 1,5 week een intakegesprek bij een nieuwe behandelaar welke aldaar opnieuw een diagnose gaat stellen en vervolgens gaat bepalen welk behandelplan voor mijn partner noodzakelijk zal zijn.
Zoals ik lees vermoed ik dat ook het Psyon zeer waarschijnlijk met dezelfde diagnose zal gaan komen als de eerdere behandelaars.
De aanwezigheid van partners en/of familie zou de uitkomst kunnen doen kleuren , dus hoe moeilijk ook, het is beter wanneer uw partner alleen gezien wordt.
Het UWV is het uitvoerende/ betalende orgaan dus zij kunnen dit i.d.d initiëren en zo.n Psyon is echt wel onafhankelijk .
Dat uw partner nu al wordt bevangen door de stress , begrijp ik best.
Maar tijdens zo.n setting met Psyon geeft dat natuurlijk wel zuiver weer hoe uw partner en aan toe is. Heb een beetje vertrouwen, ok?

Zelf zou ik u als advies mee willen geven om de komende intake bij die andere psychiater over 1.5 week vooralsnog even " on hold " te zetten, als dat kan.......ook daar komen ze waarschijnlijk dan toch ook weer met dezelfde diagnose en dat is nu vooralsnog weer extra onnodige stress.
U kunt altijd na Psyon weer voor een second opinion gaan...als dat al nodig is.
Wacht nu eerst Psyon af ; het UWV kan en mag dit zomaar eisen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

john18 schreef:Ik kan daar niks over zeggen. Maar geef als tip aan u mee. Neem het gesprek stiekem op! Dan heeft u bewijs als het allemaal niet klopt wat ze melden.
Dat moet u ook doen met gesprekken met uwv. Uit ervaring praat ik dat ze dingen zeggen en melden wat niet klopt. Had ik het opgenomen dan kon ik het aantonen en had het mij een jaar lang een hoop geld gescheeld.
Waarom stiekem?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door john18 »

GJvdZ schreef:
john18 schreef:Ik kan daar niks over zeggen. Maar geef als tip aan u mee. Neem het gesprek stiekem op! Dan heeft u bewijs als het allemaal niet klopt wat ze melden.
Dat moet u ook doen met gesprekken met uwv. Uit ervaring praat ik dat ze dingen zeggen en melden wat niet klopt. Had ik het opgenomen dan kon ik het aantonen en had het mij een jaar lang een hoop geld gescheeld.
Waarom stiekem?
Omdat b.v. bij uwv borden staan van verboden op te nemen e.d. en huisregels. Als je het meld mag het niet en gaan ze moeilijk doen. Maar gjvdz als jij dat wilt melden moet je dat vooral doen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door kokka »

Stiekem gemaakte opnames zijn niet rechtsgeldig toch?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

kokka schreef:Stiekem gemaakte opnames zijn niet rechtsgeldig toch?
Jawel hoor.
Het is ook niet strafbaar om je eigen gesprekken op te nemen. De wederpartij hoef je niet in te lichten. De opnamen kunnen wel degelijk als bewijs worden gebruikt.
De wet verbiedt alleen het stiekem maken van opnames van gesprekken waaraan je geen deelnemer bent (art. 139a Strafrecht.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo conimusje, ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd. Dat kunt u vinden onder uw eigen profiel. Sterkte en succes!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

snuffel1 schreef:Psyon gaat niet opnieuw de diagnose vaststellen maar de mate van arbeidsgeschiktheid, het UWV wil middels een onafhankelijk bureau vaststellen wat de kansen op werkhervatting zouden kunnen zijn. Aan de hand van het onderzoek wordt er een advies naar het UWV uitgebracht en het is aan het UWV om dat advies over te nemen. Stiekem of met aanzegging dat het gesprek wordt opgenomen heeft geen zin want Psyon kan geen beslissingen nemen.
Dat klopt niet. Zo'n rapport wordt op aanvraag van het UWV opgesteld en wordt door het UWV gebruikt om een beslissing te nemen.
Het UWV neemt dus een beslissing mede op basis van het rapport van Psyon. Opnemen, indien gewenst, heeft dus heel erg veel zin.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door moederslink »

Psyon diagnosticeert ook;
ook wordt de psychische belastbaarheid gemeten en hun bevindingen daarover gaan naar het UWV (in dit geval).
In die zin dus ook de mate van arbeids (on) geschiktheid.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de partner van topicstarter zal niet aan het gesprek ontkomen. Daarom een paar praktische tips:

Zet van tevoren dingen puntsgewijs op papier, en neem dat mee. Dat mag namelijk. Je mag het zelfs van tevoren opsturen. Leg uit dat je dat doet omdat je niks wil vergeten, of wat dan ook. Je partner mag gerust op een nette manier uitleggen dat hij/zij heel erg tegen het gesprek op zag, of dat het onzekerheid gaf, benoem het gewoon zoals het is. Dat mag ook, en zo'n arts begrijpt dat ook heel goed.

Als je het over je belastbaarheid hebt: probeer zoveel mogelijk bij de feiten te blijven. Emotioneel gedoe en zo, dat helpt je niet veel verder. Feiten zijn: hoe functioneert je partner op het ogenblik. Noem voorbeelden, vertel hoe de dag loopt, in grote lijnen dan. Dus niet van minuut tot minuut, maar iets van: vanmorgen de was opgehangen, voelde me daarna... ben toen op de bank/in bed gaan hangen/liggen. Gewoon zoals het is.

Misschien iemand nog andere tips?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Goede tips.
Wat betreft de emoties denk ik daar anders over. Als de zaken die in het dagelijks leven ook spelen aan de orde komen en dat leidt tot tranen of paniekreacties dan zou ik dat gewoon laten gebeuren. Niet tegenhouden, niet overdrijven maar zeker niet proberen in te houden. Blijf jezelf, met al je problemen en alle uitingen van die problemen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit soort tips is prima...gewoon wat je zoal vanaf het opstaan doet en aankunt en hoe het slaappatroon is.
En of je er op uit gaat, naar het WC , wandelingetjes aandurft , verjaardagen, bezoekjes etc etc etc.
Maar ook emoties mogen getoond worden , zeker ook tijdens zo.n gesprek.
De spanning van te voren zal zich zeker ontladen, geeft niets!

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien ook: wat je partner tot nu toe gedaan heeft om te revalideren, en wat dat betreft de plannen/wensen voor de komende drie maanden zijn? Eigen initiatief wordt best wel gewaardeerd, en als de plannen/wensen eigenlijk te hoog zijn gegrepen, dan beseft zo'n arts dat heus wel.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nog een aanvulling van mijn kant: het inwinnen van een psychiatrische expertise is totaal iets anders dan een gesprek met een UWV arts en/of een arbeidsdeskundige. Bij het eerste gaat het om het in kaart brengen van medische problemen. En niet om de UWV criteria in een procedure met UWV artsen/arbeidsdeskundigen.
Het aflopen van bijvoorbeeld een Functionele Mogelijkheden Lijst door een UWV arts is niet aan de orde bij en psychiatrische expertise. Sterker nog, dat is niet het terrein van een psychiatrisch expertisebureau. Dat is wel een rapporteren over de psychische gezondheid van een persoon.

U gaat dus naar een psychiatrisch expertisebureau en niet naar het UWV.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door sjohie »

conimusje schreef:Mijn partner loopt nu bijna 2 jaar thuis met ernstige psychische klachten. Zij is in een eerder stadium al gediagnosticeerd met Post Traumatisch Stress syndroom en ernstige depressie. Doordat zij erg veel hinder ondervind met het vertrouwen van mensen heeft zij meerdere behandelaars gehad welke allemaal met dezelfde diagnose kwamen. Nu heeft zij twee weken geleden een afspraak gehad bij het UWV omtrent een Toetsing Verbetering Belastbaarheid 2e ziektejaar. Hier werd vrijwel direct gemeld dat men voornemens is een z.g. Psychiatrische Expertise te laten uitvoeren door Psyon. Zij zal hier volgende week gezien worden door een psycholoog en ruim twee weken later door een psychiater. Doordat mijn partner kampt met ernstige stress, paniekaanvallen en depressies is zij hierdoor helemaal van slag. Alsof de situatie nog niet slecht genoeg was houdt het UWV geen enkele rekening met haar problematiek. Zij moet nu opnieuw de oorzaak van haar trauma's benoemen in het bijzijn van vreemde personen. Psyon heeft duidelijk aangegeven dat er tijdens deze gesprekken GEEN partner of andere familie aanwezig mag zijn hetgeen voor mijn partner voor nog meer stress en onrust heeft gezorgd!

Wat wij nu willen weten is of het UWV dit zomaar kan en mag eisen? En dient het UWV geen rekening te houden met de beperkingen die mijn partner ondervind? En hoe zit het met de z.g. onafhankelijkheid wanneer het UWV deze organisatie betaald om een rapportage te maken? Daarnaast heeft mijn partner over 1,5 week een intakegesprek bij een nieuwe behandelaar welke aldaar opnieuw een diagnose gaat stellen en vervolgens gaat bepalen welk behandelplan voor mijn partner noodzakelijk zal zijn.
Dat zijn in sommige gevallen ook de mensen die niet bijdragen aan de genezing in dit soort gevallen, of er soms zelfs mede de veroorzakers van zijn. Ik zeg niet dat dat hier zo is, dat is niet te zeggen op basis van 1 post hier, maar bedenk aub wel, dat er vele facetten zijn in dit soort gevallen, en zij toch iets redelijks algemeens wat betreft afspraken en voorwaarden zullen moeten hebben. Wat betreft dat liever geen opnames maken, ook die medewerkers hebben een wens tot, en tot een zekere hoogte recht op, privacy. Nog los van het feit dat zij er op ingericht zijn om een medische geheimhoudingsplicht te garanderen met diverse beveiligde systemen etc, waar dat bij particulieren niet altijd even goed geregeld is. Wederom iets wat zij als werkgever niet kunnen inschatten, en al zeker niet kunnen beïnvloedden, ondanks hun verplichtingen hiertoe naar hun eigen werknemers.

Ik kan de angst zeker wel begrijpen, zeker van je partner, maar op voorhand al zoveel negatiefs aannemen, doet niemand goed voor mijn gevoel.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@ sjohie, wat een merkwaardige reactie! De schrijver van dit bericht meldt een afspraak met een behandelaar en u meent te moeten suggereren dat die 'soms zelfs mede de veroorzakers' zijn van de problemen? Bizar. Graag feiten, aantallen en ervaringen!
Tot die er zijn doe ik dit af als onzin die nergens op gebaseerd is.

Een medewerker van een bureau heeft recht op privacy, maar dat is niet aan de orde bij het uitoefenen van een functie. Dat heeft niks met privacy te maken. Opnemen wat er gezegd wordt om achteraf discussies en misverstanden te voorkomen mag en heeft niks met privacy te maken maar wel met het uitoefenen van een functie. Het betreft hier een zakelijk en feitelijk gebeuren.

En de argwaan van de berichtschrijver is zeer terecht. Dat is geen loze opmerkingen maar op basis van eigen ervaring kan ik u meedelen zeer terecht.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Klaas Jan, ik maak uit de post van sjohie niet op dat de behandelaar soms mede veroorzaker is van de problematiek. Ik maak er uit op, omdat sjohie dat vet heeft gezet, dat hij de partner en andere familieleden bedoeld.

En helaas heeft hij hierin volkomen gelijk. Ik ben zeer nauw betrokken bij de wereld van mensen met autisme, en ik kan je vertellen dat overbezorgde ouders, overheersende ouders, of ouders die vanuit een eigen behoefte aan aandacht handelen, vaak meer kwaad doen dan goed.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door john18 »

Wat betreft dat liever geen opnames maken, ook die medewerkers hebben een wens tot, en tot een zekere hoogte recht op, privacy. Nog los van het feit dat zij er op ingericht zijn om een medische geheimhoudingsplicht te garanderen met diverse beveiligde systemen etc,
Dit vind ik dus een opmerking wat mensen veel problemen kan veroorzaken. Ik kan uit ervaring praten dat het wel degelijk zin heeft! :!: :!:
Mensen maken fouten. Maar er zijn bedrijven/instanties waar het lijkt dat ze ervoor getraind zijn om fouten te maken. Zelfs kan ik zeggen dat bij sommige bedrijven wel degelijk daarvoor specifiek zijn getraind/betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: UWV wil psychiatrische expertise bij Psyon

Ongelezen bericht door moederslink »

jonge mensen die langdurig en al vele jaren werkloos zijn en in de bijstand zitten worden ook naar een expertisebureau gestuurd om in een onafhankelijk rapport boven water te krijgen waarom deze mensen niet werken of niet kunnen werken.
*is dat faalangst?
*medische problematiek?
*trauma.s? ( denk bv aan incest-- pesten op de werkvloer )
En zo kun je nog verschillende redenen bedenken.

Zo.n expertise bureau , in dit geval Psyon, een psychiatrisch diagnostisch bureau wil de cliënt alleen zien, juist i.v.m de onafhankelijkheid.
De ervaring leert dat direct betrokkenen, partners, broers, zussen , ouders de neiging kunnen krijgen het gesprek over te nemen juist bij psychisch zwaar belaste cliënten , die dichtklappen, in huilen uitbarsten enz.
Begrijpelijk, maar het geeft een gekleurd beeld wanneer de cliënt zelf niet meer aan het woord durft of wil komen.
Zij gedragen zich echt anders in het bijzijn van naast betrokkenen.
Een copie van het rapport mag je uiteraard zelf om vragen en ontvangen.
Wanneer daarna een gesprek met het UWV volgt zou ik me van te voren goed inlezen en zeker het gesprek opnemen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 03 jun 2016 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten