Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
13 mei 2023 23:13
De rechter kiest geen kant, de rechter kijkt naar de wet.
https://www.sociaalverhaal.com/uitkerin ... s-de-dupe/

https://www.groene.nl/artikel/het-uwv-k ... igen-vlees

En dan nog een hoop ervarings verhalen.

miranda0405
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2023 08:08

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door miranda0405 »

Al 4 jaar aan het tobben met mijn gezondheid en het UWV. na de 1e 2 jaar uit de ziektewet gestuurd, dus de ww in. na een jaar met re-intergratie begeleiding verergeren mijn klachten en wordt er gezegd door mijn casemanager : "ik ga jou met deze klachten niet aan het werk krijgen, dus ga maar terug de ziektewet in". nu weer ruim een jaar later weer op bezoek geweest en daar gaan we weer, " tja volgens ons systeem kunnen wij u niet toelaten in de wia". Ik wacht op dit moment nog op de definitieve klap maar waarschijnlijk wordt het weer terug naar de ww voor de resterende maanden dat ik daar recht op heb. Daarna heb ik nergens meer recht op. Dan moeten we het maar gaan doen met het salaris van mijn man. Ik ben de laatste 4 jaar regelmatig benaderd voor werk, maar zodra ik uitleg wat er met mij aan de hand is, haken de werkgevers af. Een te groot risico zelfs voor parttime werk. En de banen die de arbeidsdeskundige heeft verzonnen vindt men mij niet geschikt, omdat ik gezien mijn cv over gekwalificeerd zou zijn voor deze functies, zegt men die mij benaderd. En de banen waar de arbeidsdeskundige mee komt. uiteraard de favoriet van het UWV telefoniste en ondersteunend administratief medewerkster. Aangezien ik niet voor langer dan 1 uur kan zitten gaat dat het niet worden. Maar volgens hun systeem moet ik dat gewoon kunnen. En dan ondersteunend administratief medewerker. Voor ik de ziektewet inging was ik technisch administratief medewerkster. Deze functie kan ik niet meer doen volgens het UWV, maar ondersteunend administratief zou ik dan wel kunnen? En dan de rekenformule waar mee gerekend wordt. ze gaan uit van een uurloon dat ik nog nooit op mijn loonstrook heb zien staan. Als je daar naar vraagt krijg je een vaag antwoord. Uiteraard ben ik in beroep gegaan tegen de eerste keer dat ik uit de ziektewet ben gezet maar je vecht tegen een overheidsinstelling, dus alles word van tafel geveegd. Wel werden de beroepen nog aangepast, maar de uitslag blijft hetzelfde. als ik het er niet mee eens was moest ik maar naar de rechter. Aangezien ik genoeg stress aan mijn hoofd heb i.v.m. mijn gezondheid en de strijd met het UWV heb ik hier maar vanaf gezien, want dat ga je toch nooit winnen van een overheidsinstelling. Ik wacht het maar af en dan kijken wel wel waar het schip strand. lichamelijk zal ik alleen maar verder achteruit gaan. Het is niet dat ik niet wil werken maar dat ik het echt niet kan. 10 jaar geleden heb ik ook een wia aanvraag moeten doen van mijn toenmalige werkgever waarvan ik op voorhand al wist dat het geen kans van slagen had. Maar i.v.m het te volgen traject moest dat aangevraagd worden. Uiteraard afgewezen. Maar zelfs deze aanvraag wordt mij nu voor mijn voeten gegooid door het UWV. Zo van u heeft het 10 jaar geleden ook al geprobeerd en toen heeft u het OOK niet gehad, en nu zit u hier weer. Alsof ik het erom doe. Kort gezegd ik wacht het maar af. Ik ga er maar vanuit dat ik na ruim 30 jaar werken gewoon gestraft wordt door een computersysteem. Er wordt gewoon niet gekeken naar de persoon maar naar het systeem.

JessicaWieringa
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2023 10:27

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door JessicaWieringa »

Onkruid71 schreef:
13 mei 2023 20:15
Moneyman schreef:
13 mei 2023 19:16
Onkruid71 schreef:
13 mei 2023 12:30
UWV heeft vaak een kistje dat niet reëel is.
:?: :?:
Omg, heb ik dat echt getypt? 🤣😂🤣
Ik bedoelde lijstje.
Hoihoi. Ik heb inmiddels de beslissing binnen en gelijk maar contact opgenomen met een advocaat en die heeft het me dat systeem van de functies en de berekenning uitgelegd. Het is me nu iets duidelijker maar ik vind het nog steeds een gek systeem.

Iemand ervaring met de website www.uitkeringterug.nu ? Een advocaat van hun gaat bezwaar voor me indienen. Ik hoop dat het gaat lukken.

EdwinAngelique
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2023 09:44

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door EdwinAngelique »

Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

EdwinAngelique schreef:
23 mei 2023 09:51
Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?
Ik zou eens contact opnemen met de nationale ombudsman, zij kunnen u misschien hierover advies geven.
https://www.nationaleombudsman.nl/vraag ... er-het-uwv

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

EdwinAngelique schreef:
23 mei 2023 09:51
Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?
Dat inderdaad het gedrocht dat UWV heet. Er is moeilijk tegen te vechten zonder schade op te lopen.
Inderdaad probeer de nationale ombudsman, of iets met een advocaat.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door riddert »

Lowieze schreef:
23 mei 2023 11:12
EdwinAngelique schreef:
23 mei 2023 09:51
Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?
Ik zou eens contact opnemen met de nationale ombudsman, zij kunnen u misschien hierover advies geven.
https://www.nationaleombudsman.nl/vraag ... er-het-uwv
En in aanvulling op bovenstaande, als de wiederweerga alles qua inkomsten en uitgaven in kaart brengen en alvast besparen waar mogelijk.

Ninkecd
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2023 13:32

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Ninkecd »

Twee jaar geleden werd de ziektewet zonder problemen toegekend. Tijdens de eerstejaars ziektewet beoordeling waren de klachten nog niet verholpen maar ik kon gewoon aan het werk volgens de verzekeringsarts. Mijn bezwaar werd echter gegrond verklaard en ik mocht de ziektewet weer in.
Nu zijn de klachten alleen maar toegenomen maar ik kom niet in aanmerking voor de WIA want ik kan meer dan 35% van mijn oude uurloon verdienen en 'gewoon' 20 uur per week werken. De klachten kunnen alleen verholpen met een operatie waar ik op zit te wachten... Toch maar weer bezwaar maken?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u het er niet mee eens bent, is dat de enige weg.

JessicaWieringa
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2023 10:27

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door JessicaWieringa »

HoiHoi! Echt typusch het UWV. Ik zou zeker bezwaar maken als ik jou was, al dan niet met een jurist/advocaat. Als je wil kun je me DM'en (kan dat hier??) voor tips die ik van me advocaat heb gekregen.

Groetjes Jessica
Ninkecd schreef:
23 jun 2023 13:41
Twee jaar geleden werd de ziektewet zonder problemen toegekend. Tijdens de eerstejaars ziektewet beoordeling waren de klachten nog niet verholpen maar ik kon gewoon aan het werk volgens de verzekeringsarts. Mijn bezwaar werd echter gegrond verklaard en ik mocht de ziektewet weer in.
Nu zijn de klachten alleen maar toegenomen maar ik kom niet in aanmerking voor de WIA want ik kan meer dan 35% van mijn oude uurloon verdienen en 'gewoon' 20 uur per week werken. De klachten kunnen alleen verholpen met een operatie waar ik op zit te wachten... Toch maar weer bezwaar maken?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als je een minimum salaris hebt, ben je bij voorbaat al kansloos om in de WIA te komen, meesten belanden dan ook in de bijstand.
Het vreemde is dat je dan als zoeken daar niks hebt te zoeken vanwege participatiewet.
En dan zit je als het ware gevangen, terwijl je er niks aan kan doen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
28 jun 2023 17:18
Als je een minimum salaris hebt, ben je bij voorbaat al kansloos om in de WIA te komen, meesten belanden dan ook in de bijstand.
Het vreemde is dat je dan als zoeken daar niks hebt te zoeken vanwege participatiewet.
En dan zit je als het ware gevangen, terwijl je er niks aan kan doen.
97% verdient meer dan het minimumloon, dus er komt maar een hele kleine groep in de bijstand.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
28 jun 2023 18:04
Onkruid71 schreef:
28 jun 2023 17:18
Als je een minimum salaris hebt, ben je bij voorbaat al kansloos om in de WIA te komen, meesten belanden dan ook in de bijstand.
Het vreemde is dat je dan als zoeken daar niks hebt te zoeken vanwege participatiewet.
En dan zit je als het ware gevangen, terwijl je er niks aan kan doen.
97% verdient meer dan het minimumloon, dus er komt maar een hele kleine groep in de bijstand.
Waar heb je die cijfers van?


Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

En dan heb je nog de groep die iets met verdiend, dan komen ze nog meer onzin vacatures, en dan in ieder geval bij mij met een onzin verhaal van wat ik allemaal wel een niet kon. Dus werd het participatiewet voor mij ipv WIA.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Iets met verdiend”?

Participatiewet ipv WIA?

Misschien wat duidelijker schrijven?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
28 jun 2023 23:02
“Iets met verdiend”?

Participatiewet ipv WIA?

Misschien wat duidelijker schrijven?
Het lijkt me toch duidelijk dat als men geen WIA krijgt dat men in de bijstand komt, in de participatiewet als men daar dan nog recht op heeft.

En met verdienen is iets meer verdienen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U verdient toch helemaal niets en hebt bijstand?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
28 jun 2023 23:08
U verdient toch helemaal niets en hebt bijstand?
Ik werkte, werd ziek, kreeg geen WIA, reden onzin verhaaltjes dat ik nog kon werken, onzin tips gekregen, maar geen WIA, dus bijstand, participatiewet, en dan zit je vast. Ondanks dat je ziek bent.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zit niet vast, u krijgt bijstand, zoals zovelen.

Plaats reactie