Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Onkruid71 schreef:
29 jun 2023 23:19
WeerIemandanders schreef:
29 jun 2023 22:58
Onkruid71 schreef:
29 jun 2023 19:18
@weeriemandanders, toch zit er wel degelijk verschil in, ik ga slapen wanneer ik bijna Omval, ik typ wanneer ik kan, ik hoef geen prestatie te verrichten, dus geen druk, niks.
De problemen van deze ziekte zijn individueel al een probleem. Allemaal bij elkaar. Is het bijna onmogelijk.
En van een bijstandsuitkering rond komen is sws al geen pretje, daar is weinig mee te doen. Anders had ik echt wel aan het werk gegaan als ik kon.
Ik had eisen in het leven, dat heb ik helaas allemaal moeten laten varen.
Maar dat is mijn ziekte, helaas neemt het uwv vaak mensen met deze ziekte niet serieus.
Vandaar dat ik ook zei, dat met die FML lijst, dat dat natte vingerwerk was, en dat dat wat ze zeiden voor mij allemaal onmogelijk is.

Nu hopen dat ik vrijstelling van de participatiewet krijg, omdat ik net van gemeente ben verandert.
Is dit niet wat iedereen wil? Slapend rijk worden?
U zal vast klachten heviger ervaren dan een ander maar bent niet bereid naar artsen te luisteren of wat moeite te doen. U legt zich er te gemakkelijk bij neer en eist te veel.
Geen idee wat u voor onzin kletst, slapend rijk worden?
Welke arts moet ik luisteren, die zegt dat meer bewegen de oplossing is?
En ik leg me er te gemakkelijk bij neer?
Waarop baseert u dat allemaal?
Er zijn geen behandelingen die werken of helpen.
Wat moet ik dan doen?
Er zijn groep mensen die deze aandoening hebben. Een aantal werkt nog gewoon, hetzij in deeltijd, hetzij aangepast of allebei. Er is ook een deel wat niet kan werken.
Dit staat natuurlijk op internet en u zal niet de enige zijn die denkt: oh, je kan er dus voor afgekeurd worden, dan moet ik dat ook!

Heb je al geprobeerd te werken? Deeltijd of aangepast? Om te zien of het echt niet gaat of misschien toch wel? Voordat u meteen hiervan uit gaat en het niet eens wil proberen. Ik mis de motivatie bij u.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nou weer is motivatie genoeg, alleen met PEM (https://me-cvsvereniging.nl/post-exerti ... alaise-pem) is dat niet te doen.
Als ik mijn hobbies al niet kan doen, laat staan dat ik dan voor een baas kan werken.
Dus dat u motivatie mist, ziet u totaal verkeerd.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
29 jun 2023 23:47
@onkruid71

Vrijstelling van de participatiewet? En wat behelst die vrijstelling dan?
In ieder geval niet meer solliciteren.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 04:31
Lady1234 schreef:
29 jun 2023 23:47
@onkruid71

Vrijstelling van de participatiewet? En wat behelst die vrijstelling dan?
In ieder geval niet meer solliciteren.
Dat kan in uw geval alleen als u duurzaam 100% arbeidsongeschikt bent verklaard.
Vreemd als je op zoiets hoopt, de meeste mensen zijn helemaal niet blij met zo’n verklaring.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 04:23
Nou weer is motivatie genoeg, alleen met PEM (https://me-cvsvereniging.nl/post-exerti ... alaise-pem) is dat niet te doen.
Als ik mijn hobbies al niet kan doen, laat staan dat ik dan voor een baas kan werken.
Dus dat u motivatie mist, ziet u totaal verkeerd.
Dit is nu precies wat ik bedoel, jij zoekt op internet naar van alles en wijst deze klachten aan jezelf toe. Jij doktert zelf zogezegd.
En je wilt het niet eens proberen. Jij leest op internet dat mensen bij een kleine inspanning al moe kunnen worden en gaat er nu al vanuit dat jij dat ook gaat voelen en dus probeer je het niet eens.
Geen motivatie dus.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

WeerIemandanders schreef:
30 jun 2023 07:14
Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 04:23
Nou weer is motivatie genoeg, alleen met PEM (https://me-cvsvereniging.nl/post-exerti ... alaise-pem) is dat niet te doen.
Als ik mijn hobbies al niet kan doen, laat staan dat ik dan voor een baas kan werken.
Dus dat u motivatie mist, ziet u totaal verkeerd.
Dit is nu precies wat ik bedoel, jij zoekt op internet naar van alles en wijst deze klachten aan jezelf toe. Jij doktert zelf zogezegd.
En je wilt het niet eens proberen. Jij leest op internet dat mensen bij een kleine inspanning al moe kunnen worden en gaat er nu al vanuit dat jij dat ook gaat voelen en dus probeer je het niet eens.
Geen motivatie dus.
Je kraamt flinke onzin uit. Ik lees niet, ik ervaar, dat is wat anders.
Schuif niet zomaar iets in iemands schoenen. Zonder dat je er kennis van hebt.
Het feit. Dat je het al over moe hebt zegt eigenlijk al genoeg.
Je aannames zijn nergens op gebaseerd in ieder geval.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 07:32
WeerIemandanders schreef:
30 jun 2023 07:14
Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 04:23
Nou weer is motivatie genoeg, alleen met PEM (https://me-cvsvereniging.nl/post-exerti ... alaise-pem) is dat niet te doen.
Als ik mijn hobbies al niet kan doen, laat staan dat ik dan voor een baas kan werken.
Dus dat u motivatie mist, ziet u totaal verkeerd.
Dit is nu precies wat ik bedoel, jij zoekt op internet naar van alles en wijst deze klachten aan jezelf toe. Jij doktert zelf zogezegd.
En je wilt het niet eens proberen. Jij leest op internet dat mensen bij een kleine inspanning al moe kunnen worden en gaat er nu al vanuit dat jij dat ook gaat voelen en dus probeer je het niet eens.
Geen motivatie dus.
Je kraamt flinke onzin uit. Ik lees niet, ik ervaar, dat is wat anders.
Schuif niet zomaar iets in iemands schoenen. Zonder dat je er kennis van hebt.
Het feit. Dat je het al over mooie hebt zegt eigenlijk al genoeg.
Dat laat je anders wel zien. Je zegt hier ook onder andere dat je je hobby’s niet kan uit oefenen maar wat is Radar hier dan voor jou? Is dat niet 1 van de hobby’s?

Nogmaals, ik ervaar ook wel dat ik moe kan zijn, juist na inspanning, dat ik op mijn werk zware oogleden heb. Ik heb ook altijd moeite gehad met opstaan in de ochtend en ben vast de enige niet.
Ik ken genoeg mensen die dit gevoel continue hebben. Ik heb dat onder andere bij een burn-out gevoeld een paar jaar geleden. Maar ik was mijn dagritme kwijt en als ik daar niet snel wat aan ging doen kreeg ik het nooit meer terug.
Dat is een voorbeeld, er zijn legio mensen die hetzelfde ervaren. De ene persoon is bereid aan zichzelf te werken en zich beter te voelen en de ander wil er liever in blijven hangen en doet die moeite liever niet. Die voelt zich liever slap op bed dan moe in slaap.
Je kan niet ervaren hoe het is om te werken nu als je het niet eens probeert. Je weet niet hoe het voelt om echt moe te zijn als je ook niets doet om Het te worden.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

WeerIemandanders schreef:
30 jun 2023 07:44
Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 07:32
WeerIemandanders schreef:
30 jun 2023 07:14


Dit is nu precies wat ik bedoel, jij zoekt op internet naar van alles en wijst deze klachten aan jezelf toe. Jij doktert zelf zogezegd.
En je wilt het niet eens proberen. Jij leest op internet dat mensen bij een kleine inspanning al moe kunnen worden en gaat er nu al vanuit dat jij dat ook gaat voelen en dus probeer je het niet eens.
Geen motivatie dus.
Je kraamt flinke onzin uit. Ik lees niet, ik ervaar, dat is wat anders.
Schuif niet zomaar iets in iemands schoenen. Zonder dat je er kennis van hebt.
Het feit. Dat je het al over mooie hebt zegt eigenlijk al genoeg.
Dat laat je anders wel zien. Je zegt hier ook onder andere dat je je hobby’s niet kan uit oefenen maar wat is Radar hier dan voor jou? Is dat niet 1 van de hobby’s?

Nogmaals, ik ervaar ook wel dat ik moe kan zijn, juist na inspanning, dat ik op mijn werk zware oogleden heb. Ik heb ook altijd moeite gehad met opstaan in de ochtend en ben vast de enige niet.
Ik ken genoeg mensen die dit gevoel continue hebben. Ik heb dat onder andere bij een burn-out gevoeld een paar jaar geleden. Maar ik was mijn dagritme kwijt en als ik daar niet snel wat aan ging doen kreeg ik het nooit meer terug.
Dat is een voorbeeld, er zijn legio mensen die hetzelfde ervaren. De ene persoon is bereid aan zichzelf te werken en zich beter te voelen en de ander wil er liever in blijven hangen en doet die moeite liever niet. Die voelt zich liever slap op bed dan moe in slaap.
Je kan niet ervaren hoe het is om te werken nu als je het niet eens probeert. Je weet niet hoe het voelt om echt moe te zijn als je ook niets doet om Het te worden.
Het is echt onzin wat je uitkraamt, als jij denkt dat ik niet weet wat mooie zijn is, heb je het ook mis, uitputting is iets heel anders, en als je denkt dat ME/cvs alleen maar more zijn is heb je het mis, er zijn veel meer symptomen.
Maar goed als jij dat denkt dat ik niet genoeg inzet toon, omdat hij dat baseert op een paar regels tekst op internet, blijf ik vreemd vinden.
Je beoordeelt me totaal verkeerd in ieder geval. Ik ben altijd vooruitstrevend geweest, heb wensen in het leven gehad, totdat dit me overkwam, heb die wensen nog wel, maar zijn niet meer realiseerbaar, niet omdat ik niet wil.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Je kan het op zijn minst proberen om een paar uurtjes te werken om te zien of het echt niet kan. Dan heb je wel laten zien dat je mee werkt. Lukt het niet dan kan je altijd nog aangeven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door moederslink »

Onkruid71 schreef:
29 jun 2023 23:19
Welke arts moet ik luisteren, die zegt dat meer bewegen de oplossing is?
En ik leg me er te gemakkelijk bij neer?
Waarop baseert u dat allemaal?
Er zijn geen behandelingen die werken of helpen.
Wat moet ik dan doen?
Héél lang geleden heb ik hier op het forum geschreven dat ook ik zware ME/CVS heb gehad.
Ik denk dat dat zo.n 25 jr geleden is en toen wist men er nog bijna helemaal niets van!
Ik lag ook bijna de hele dag te rusten. Na bv een afwas doen was ik uitgeput + ik had zware hoofdpijnen/migraine. Laat staan dat ik , zoals jij, de hele dag op een forum kon zitten typen.
Ik zat in therapie , in een lotgenotencontact groepje. Dat hielp niets!
Tóch ben ik er doorheen gekomen , maar het heeft een hele tijd geduurd.
Het helpt écht wanneer je er niet de hele dag, in je hoofd , mee bezig bent of erover praat/typt.
Laat het los, praat er niet steeds over en doe wat je wél kunt .
Hier op het forum is er niemand die jou kan helpen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

moederslink schreef:
30 jun 2023 09:38
Onkruid71 schreef:
29 jun 2023 23:19
Welke arts moet ik luisteren, die zegt dat meer bewegen de oplossing is?
En ik leg me er te gemakkelijk bij neer?
Waarop baseert u dat allemaal?
Er zijn geen behandelingen die werken of helpen.
Wat moet ik dan doen?
Héél lang geleden heb ik hier op het forum geschreven dat ook ik zware ME/CVS heb gehad.
Ik denk dat dat zo.n 25 jr geleden is en toen wist men er nog bijna helemaal niets van!
Ik lag ook bijna de hele dag te rusten. Na bv een afwas doen was ik uitgeput + ik had zware hoofdpijnen/migraine. Laat staan dat ik , zoals jij, de hele dag op een forum kon zitten typen.
Ik zat in therapie , in een lotgenotencontact groepje. Dat hielp niets!
Tóch ben ik er doorheen gekomen , maar het heeft een hele tijd geduurd.
Het helpt écht wanneer je er niet de hele dag, in je hoofd , mee bezig bent of erover praat/typt.
Laat het los, praat er niet steeds over en doe wat je wél kunt .
Hier op het forum is er niemand die jou kan helpen.
Het ging hier toch over UWV en WIA ervaringen, als ik dan uitleg wat er gebeurt is, en er vragen gesteld worden beantwoordt ik ze toch, of geef een reactie.
En natuurlijk ben ik er niet de hele dag mee bezig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door moederslink »

Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 09:52
En natuurlijk ben ik er niet de hele dag mee bezig.
👍👍👏 goed zo 😉 maar je wekt een andere indruk.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

moederslink schreef:
30 jun 2023 10:01
Onkruid71 schreef:
30 jun 2023 09:52
En natuurlijk ben ik er niet de hele dag mee bezig.
👍👍👏 goed zo 😉 maar je wekt een andere indruk.
Ik vind dat altijd maar een vreemde aanname, als ik op een moment ergens mee bezig ben, dan wil dat toch niet zeggen dat ik daar de hele dag mee bezig ben. Ik heb net een ander huis, dus dat ben ik ook nog steeds mee bezig, dan nog met alles regelen wat ik moet regelen, en voor de rest lig ik in het donker, licht kan ik niet goed tegen. Dus tja, ik heb te veel dingen te doen voor mijn doen.

En met het UWV ben ik ook al lang niet meer mee bezig, dat komt wel weer als de tijd rijp is.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Voor mensen met kinderen maakt WIA of bijstand groot verschil lees ik in dit artikel.

https://www.ad.nl/geld/bijstandsgezin-k ... ~aebb7085/

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan wordt de kinderbijslag nog verlaagd met ingang van 1 juli.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
30 jun 2023 17:54
En dan wordt de kinderbijslag nog verlaagd met ingang van 1 juli.
Dat is maar een paar euro per kind.

De kinderbijslag beweegt mee met de gemiddelde prijsontwikkeling. Dit is wettelijk zo vastgelegd en gebeurt aan de hand van de consumentenprijsindex (cpi). Na flinke stijgingen van de cpi, is er nu sprake van een daling vanwege lagere energieprijzen. Daarom gaat het basisbedrag van de kinderbijslag met ongeveer 3% omlaag. Dit betekent een verlaging van het kwartaalbedrag met € 8,06 voor kinderen in de leeftijd van 0 t/m 5 jaar, € 9,79 voor kinderen van 6 t/m 11 jaar en € 11,52 voor kinderen vanaf 12 jaar.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ets-omlaag

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zult maar een huis vol hebben.😁

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
30 jun 2023 18:23
Je zult maar een huis vol hebben.😁
Tja, dat is dan echt een eigen keuze. Genoeg middelen om een huis vol te voorkomen. Voordeel is dan weer wel, dat kleding, fietsen enz. vele malen kan worden doorgeschoven. :mrgreen: Vind sowieso al decennia dat KB gewoon bij het 3e kind moet stoppen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lang geleden begon die KB pas bij het derde kind voor een zelfstandige.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
30 jun 2023 18:28
Vind sowieso al decennia dat KB gewoon bij het 3e kind moet stoppen.
Eens. Volledig mee eens.

Plaats reactie