LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Buffalo Tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2015 20:27

Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Buffalo Tom »

Beste mensen,
Met ingang van oktober ben ik gaan werken via Randstad. Van Randstad kreeg ik te horen dat ik zeker 32 uur kon gaan werken. Ik heb dit doorgegeven aan het UWV. Mijn uitkering is aangepast. Er is besloten door het UWV dat ik 40% van uitkeringsbedrag zou ontvangen. Ik ging ermee akkoord.

Ik ging fijn aan de slag. Helaas nooit geen 32 uur per week. De eerste week 22,5 uur. Daarna gemiddeld 16 uur per week. Deze week maar 8 uur en vandaag kreeg ik te horen dat er geen werk meer voor mij is.

Ik heb dit aan het UWV doorgegeven, maar ze willen het uitkeringsbedrag niet verhogen tot waar ik recht op heb. Dit vanwege dat ik heb aangegeven dat ik 32 uur zou gaan werken. Het UWV werkt met geautomatiseerde systemen en volgens de medewerker kan dit niet aangepast worden. Ik kan echter niet rondkomen van 40% van uitkeringsbedrag. Ik heb dit ook aangegeven. Maar helaas de medewerker kan (of wil ???? dit niet aanpassen. Dit geldt tot januari 2016.
De medewerker zei dat ik maar geld moet gaan lenen bij mijn familie. Ik werd best wel kwaad en zei dat mijn familie dit geld niet heeft. Ik zei hoe moet dat dan. Ze bleef bij haar standpunt. Het systeem kan niet aangepast worden. Ik kwam er verder niet doorheen. Ik heb nu meermalen op "Mijn UWV" dit ook aangeven en gevraagd of uitkeringsbedrag weer helemaal betaald kan worden. Zo niet dat ik dan in de problemen ga komen. Er wordt helaas niet op gereageerd.
Ik vraag me af of dat zomaar kan ?
Zou bureau Rechtshulp iets voor mij kunnen betekenen ?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U moet weer werkeloos melden en formeel bezwaar gaan (laten) maken bij het UWV hiertegen. Schakel juridische hulp als u die daarbij nodig hebt. Met een laag inkomen kunt u hiervoor terecht bij het juridisch loket of de sociaal raadslieden in uw gemeente.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 13 nov 2015 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Buffalo Tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2015 20:27

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Buffalo Tom »

Bedankt voor de reacties!!!
Vandaag heb ik telefonisch gesprek gehad met UWV medewerker. Het was een fijn gesprek en de vrouw begreep mijn probleem en zei ook dat ik recht heb op volledige betaling.

Ik moet een wijzigingsformulier invullen en hierop vermelden dat ik geen inkomsten heb uit arbeid (zoals MichielFRL schreef). Op 9 november is de deadline voor de uitbetaling voor november volgens het systeem. Ik ben dus te laat. Maar als ik aangeef dat ik bij geen volledige betaling van de uitkering ik in problemen kom met huur, ziektekostenverzekering, gas- en licht en andere vaste lasten dat ik dan wel de volledige uitkering ontvang . Buiten het systeem om kan dan een betaling plaatsvinden. Daar houd ik me aan vast. Ik heb inmiddels wijzigingsformulier ingevuld en op post gedaan. Nu afwachten of ik inderdaad de uitkering ontvang.
Pffff... Geeft allemaal een hoop stress. Ik hoop dat alles goed komt.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Met dat wijzigingsformulier is de 'oude' situatie nog niet met terugwerkende kracht geregeld. Daar zult u dus nog achteraan moeten gaan.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

stofzuigertje

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U had beter kunnen melden dat je tijdelijk werk vond en niet het werkelijke aantal uren.

De opgave achteraf van werkelijke uren is beter dan gelijk die 32 uren vast te leggen.
Ja, hun UWV systeem is erg lomp en niet echt vriendelijk.
Als je zelfs 40 uren zo u werken, alle gewerkte uren moet je opgeven en worden elke maand verrekend en dan zie je later wet hoeveel ze moeten aanvullen.

Ik vermoed dat een uitzend bureau een hoge opgave doet om mensen te krijgen omdat je voor 20 uren of minder nauwelijks gemotiveerde kreeg.
Zelfs bij 1 dag per week is het nog rendabel maar dan kregen ze zo weinig aanmeldingen dat ook zij
gedwongen worden deze fraude te plegen.

Vertrouw nooit op tijdelijk werk en geef het altijd achteraf op.
Tijdelijk werk heeft zelden een garantie per week en een belofte of garantie, het blijft tijdelijk werk....

Kans op vast werk, ja het komt zelden voor, 1% of minder maar ze melden het wel alsof een veel groter percentage dit kan krijgen.
Verder weet ik dat mensen die vast werk kregen vaak een contract voor 1 of 2 jaren kregen en daarna...
Ja dus vast contract voor bepaalde tijd dus is dit nu vast werk waarmee ze adverteren?

Buffalo Tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2015 20:27

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Buffalo Tom »

Uw Jurist schreef:Met dat wijzigingsformulier is de 'oude' situatie nog niet met terugwerkende kracht geregeld. Daar zult u dus nog achteraan moeten gaan.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Bedankt Monique Doomernik!
Ik wacht even af. Volgens medewerker UWV kan de zaak met wijzigingsformulier worden geregeld. Ik vertrouw erop dat de UWV medewerker mij goed heeft geïnformeerd. Blijkt dat dit niet zo is dan volg ik je raad op.

Buffalo Tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2015 20:27

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Buffalo Tom »

stofzuigertje schreef:U had beter kunnen melden dat je tijdelijk werk vond en niet het werkelijke aantal uren.

De opgave achteraf van werkelijke uren is beter dan gelijk die 32 uren vast te leggen.
Ja, hun UWV systeem is erg lomp en niet echt vriendelijk.
Als je zelfs 40 uren zo u werken, alle gewerkte uren moet je opgeven en worden elke maand verrekend en dan zie je later wet hoeveel ze moeten aanvullen.

Ik vermoed dat een uitzend bureau een hoge opgave doet om mensen te krijgen omdat je voor 20 uren of minder nauwelijks gemotiveerde kreeg.
Zelfs bij 1 dag per week is het nog rendabel maar dan kregen ze zo weinig aanmeldingen dat ook zij
gedwongen worden deze fraude te plegen.

Vertrouw nooit op tijdelijk werk en geef het altijd achteraf op.
Tijdelijk werk heeft zelden een garantie per week en een belofte of garantie, het blijft tijdelijk werk....

Kans op vast werk, ja het komt zelden voor, 1% of minder maar ze melden het wel alsof een veel groter percentage dit kan krijgen.
Verder weet ik dat mensen die vast werk kregen vaak een contract voor 1 of 2 jaren kregen en daarna...
Ja dus vast contract voor bepaalde tijd dus is dit nu vast werk waarmee ze adverteren?

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het uitzendbureau maakte me lekker. Ik zou minstens 32 uur per week kunnen werken. Een of ander verkooppraatje om mij binnen te lokken. Nou het is gelukt. Randstadmedwerkers krijgen hiervoor een speciale training voor. Ze spiegelen de situatie veel rooskleuriger voor dan in werkelijkheid is.

Als je gaat werken dan moet je dit binnen 1 week melden bij het UWV want anders krijg je een boete.
Je moet dan aangeven hoeveel uur ik ga werken. Dat moet op een wijzigingsformulier bij "Mijn UWV". Ik ben verplicht een getal in te voeren. Ik had beter een lager getal in kunnen tikken. Maar die Randstadmedewerker kwam zeer overtuigend en vriendelijk over. Maar nu begrijp ik dat hij ook gewoon voor zichzelf zit. Hoe meer uitzendkrachten hij binnen kan lullen hoe meer hij verdient. Ik zou zeker 32 uur kunnen werken en hij begon zelf over overwerken. Ik dacht dat zit wel goed. Kan ik lekker wat uren draaien en geld verdienen. In werkelijkheid klopte hier niets van. Een aantal uitzendkrachten roept maandag na het werk al heel cynisch ----> fijn weekend.

Ik vind het UWV systeem ook erg lomp. De medewerker van het UWV heeft het mij proberen uit te leggen, maar ik snap er niet veel van. Volgens mij snappen UWV medewerkers zelfs ook niet veel van het systeem wat daar wordt gehanteerd. Wat ik wel irritant vind is dat medewerkers zich verschuilen achter het systeem. Zo kunnen ze verantwoordelijkheden doorschuiven. Als ik met mijn emo verhaal kom over dat als ik geen uitkering krijg (waar ik recht op heb) ik mijn huur, ziektekosten, elektra, gas etc niet kan betalen dan wordt verwezen naar het UWV systeem en dat dit niet kan worden aangepast. Ik vind dat niet kunnen. Je stelt dan een systeem boven mensen. Terwijl een systeem eigenlijk de cliënt moet dienen.
De UWV medewerker die ik gisteren heb gesproken kon wel met mij meevoelen en zei ook dat dit niet kan. Er zijn dus ook nog UWV medewerkers die zich kunnen inleven in een situatie van een ander mens.

Buffalo Tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2015 20:27

Re: Het UWV (niet) aanvulling uitkering

Ongelezen bericht door Buffalo Tom »

Met UWV is nu alles goed geregeld. Mijn uitkering is aangevuld en ik heb nog recht op een nabetaling.
Wat mij betreft een warme douche voor UWV.

Gesloten