LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt maar daarnaast werk ik ook.

Nadat ik vorig jaar 4 maanden werkloos ben geweest, heb ik (gelukkig) toch weer een nieuwe baan gevonden. Deze baan wordt een stuk minder beloond dan mijn vorige en daarom krijg ik een aanvulling vanuit de WW. Maandelijks geef ik aan UWV mijn verdiensten door en een week of twee daarna wordt de (aanvullende) WW betaald. So far, so good.

Het doorgeven van de inkomsten van mei stelde me voor een probleem. Door het vakantiegeld, een extra uitbetaling, en terugbetaling van te weinig ingehouden belastingen en uitbetaling van een paar declaraties, was het voor mij niet duidelijk, hoe de inkomstenverklaring juist in te vullen.

Ik nam contact op met UWV. De eerste medewerkster wist het duidelijk ook niet omdat ze telkens ruggespraak moest houden en omdat de vervolgantwoorden in tegenspraak met eerder gegeven antwoorden , vroeg ik haar mij door te verbinden met iemand die het wel wist, verbrak ze nijdig het gesprek. Ik terugbellen en uiteindelijk heb ik de inkomsten doorgeven, conform de gekregen aanwijzingen. Dit bleek fout: toen ik de inkomsten van juni moest doorgeven, moest ik die van mei controleren, omdat UWV van mijn werkgever en de belastingdienst andere gegevens had ontvangen. Contact met UWV: kreeg het zelfde (foute) advies en de medewerker adviseerde dan maar de salarisstrook te uploaden. Zo gezegd, zo gedaan.

Gisteren op de voicelmail bericht van UWV met het bericht, dat ík de inkomstenopgave fout had ingevuld en de teveel ontvangen uitkering moet terugbetalen en de waarschuwing dat bij herhaling een sanctie wordt opgelegd .

Kan UWV inderdaad een sanctie opleggen? En wat vinden jullie? Moet ik terugbetalen, terwijl UWV ook niet weet hoe de inkomstenopgave ingevuld moet worden? Ik heb overigens de namen van de gesproken medewerkers en tijdstippen genoteerd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Tja, uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor het juist invullen van de formulieren. Als je het vaker fout invult kunnen daar inderdaad consequenties aan zitten.

Het is sneu dat de belmiep je verkeerd had voorgelicht, maar dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid voor het juist invullen ineens naar hen over gaat.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Vervelende kwestie.

Het UWV (Uitkeringsinstituut Werknemersverzekeringen) is een Zbo (zelfstandig bestuursorgaan). Dit houdt in dat de Awb (Algemene wet bestuursrecht) van toepassing is. Hierin zijn een aantal, maar niet allemaal, abbb's (algemene beginselen van behoorlijk bestuur) opgenomen. Eén van deze beginselen is het materiële rechtszekerheidsbeginsel, ook wel het vertrouwensbeginsel, genoemd. Dit houdt in dat als u informatie omtrent uw rechten en plichten ontvangt van een overheidsorgaan u erop mag vertrouwen dat deze informatie juist is. Bij terecht geschepte verwachtingen mag u ervan uitgaan dat deze worden waargemaakt.

Concreet: Teveel ontvangen vanuit de uitkering dient u terug te betalen omdat u hier nooit recht op heeft gehad. Een sanctie hiervoor zou mijns inziens niet terecht zijn. De beslissing om u een sanctie op te leggen is een beschikking en daar kunt u tegen in bezwaar gaan (binnen een termijn van 6 weken na het besluit). Wanneer ongegrond verklaard, eventueel gevolgd door een beroepsprocedure.

Succes

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Ongelezen bericht door Berteman »

Julie4444 schreef:Tja, uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor het juist invullen van de formulieren. Als je het vaker fout invult kunnen daar inderdaad consequenties aan zitten.

Het is sneu dat de belmiep je verkeerd had voorgelicht, maar dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid voor het juist invullen ineens naar hen over gaat.
Beetje kort door de bocht.

De in te vullen inkomstenopgave is geen formulier waarop eventuele opmerkingen kunnen worden gemaakt (of desnoods de salarisstrook kan worden overgetypt) , maar een webapplicatie waar enkel een bedrag moet worden ingevuld, aangevuld met vragen die alleen met ja of nee kunnen worden beantwoord.. Ruimte voor een eventuele toelichting is er niet. Als in dit geval de "klantenservice" niet weet, welk bedrag ingevuld moet worden, kan UWV moeilijk verwachten dat uitkeringgerechten dat wél moeten weten. Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Over het sanctie- en boetebeleid van UWV is ook nog wel het een en ander te zeggen. Ik heb één keer de inkomstenopgave onjuist ingevuld: per abuis twee getallen verwisseld. Daardoor had ik maar liefst negen euro te weinig doorgegeven. Toen ik de fout ontdekte, telefonisch contact met UWV, hoe dit te herstellen. Volgens de "klantenservice" was het allemaal niet zo erg en de maand erop kan het pas aangepast worden.

mh73

Re: Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Ongelezen bericht door mh73 »

Wat loopt TS op de zaken vooruit: hij heeft geen sanctie gekregen, alleen een waarschuwing dat bij herhaling een sanctie kan worden opgelegd.

En teveel ontvangen uitkering moet natuurlijk terug betaald worden. Want op dat geld had TS geen recht, verkeerd voorgelicht of niet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onjuiste voorlichting UWV, ontvangen uitkering terugbetalen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:Wat loopt TS op de zaken vooruit: hij heeft geen sanctie gekregen, alleen een waarschuwing dat bij herhaling een sanctie kan worden opgelegd.

En teveel ontvangen uitkering moet natuurlijk terug betaald worden. Want op dat geld had TS geen recht, verkeerd voorgelicht of niet.
Dat dus, exact.

Gesloten