Hoe zit het met mijn uitkering als ik toch niet kan werken?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Ron0011
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2023 09:03

Hoe zit het met mijn uitkering als ik toch niet kan werken?

Ongelezen bericht door Ron0011 »

Hallo, ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet online kan vinden. Ik ontvang een IVA uitkering, deze is gebaseerd op een parttime baan die ik had en ik ontvang van de IVA 940 euro bruto, de rest (ongeveer 300 euro) wordt tot het bijstandsminimum aangevuld door een bijstandsuitkering.

Na langere tijd in deze wil ik toch graag een poging doen om aan het werk te gaan en mijn bijdrage leveren aan de maatschappij. Aangezien ik niet zeker weet hoe ik dit ga ervaren (gezien de aard van mijn ziekte) en of het voor mij vol te houden is wil ik graag weten wat er gebeurd als het toch mis gaat.

Bijvoorbeeld: Ik vind een baan en het blijkt na 2 maanden toch niet te lukken, verlies ik dan mijn IVA status? Moet ik dan een herbeoordeling krijgen door het UWV en/of heb ik überhaupt recht op een WIA herbeoordeling? Kan ik dan een nieuwe WIA claim afdwingen? Ik hoop dat iemand die hier ervaring mee heeft mij hier een antwoord op kan geven. Ik wil wel graag aan het werk maar ik ben ook bang voor de gevolgen (en eventuele problemen met het UWV) mocht het niet lukken om het werk vol te houden.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe zit het met mijn uitkering als ik toch niet kan werken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou, als ik u was, eens bij het UWV uw vragen stellen, in sommige gevallen is er een proefplaatsing mogelijk voor 2 maanden met behoud van uitkering. Ook verstandig om bij de Sociale Dienst hierover informatie te vragen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe zit het met mijn uitkering als ik toch niet kan werken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ron0011 schreef:
06 sep 2023 09:06
Na langere tijd in deze wil ik toch graag een poging doen om aan het werk te gaan en mijn bijdrage leveren aan de maatschappij.
Prima instelling! Maar er zijn meer mogelijkheden om dit doel te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een aantal uren vrijwilligerswerk. Mogelijkheden te over. Ook dit kun je uiteraard overleggen met de uitkeringsinstantie, maar het zou je zomaar een stapje verder kunnen helpen in je leven. Het zou zelfs een opstapje kunnen zijn naar een betaalde baan voor een x-aantal uren.

Lees ook eens de informatie van het UWV op deze pagina: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... n-het-werk

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe zit het met mijn uitkering als ik toch niet kan werken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je vrijwilligerswerk wil gaan doen, ben je verplicht dit te melden bij de Sociale Dienst.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Hoe zit het met mijn uitkering als ik toch niet kan werken?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Heeft u geen werkconsulent bij de sociale dienst?

Plaats reactie