Wijziging uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
waterfluit69
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2022 05:09

Wijziging uitkering

Ongelezen bericht door waterfluit69 »

Hallo, na 2 jaar ziekte heb ik vanaf september 2022 een loongerelateerde WGA-uitkering. Nu krijg ik vandaag een brief dat deze per januari 2023 wordt omgezet naar een loonaanvullings uitkering (hoogte blijft gelijk).

Mij is echter niet duidelijk op welke gronden deze wijziging genomen is en wat de verschillen tussen beide uitkeringen zijn. Wordt ik hier slechter of beter van?

Groet Laurens

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wijziging uitkering

Ongelezen bericht door riddert »

De tijd zal het leren..... Of u vraagt even na bij de uitkeringsinstantie.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wijziging uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een en ander is afhankelijk van het feit of u nog werkt, en hoeveel procent u daarmee verdient.

Maar gewoon navragen bij het UWV.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wijziging uitkering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Uitleg hierover (zoek en vind de verschillen) vind je hier https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Wijziging uitkering

Ongelezen bericht door Emcede »

De duur van de loongerelateerde uitkering is afhankelijk van je arbeidsverleden. De uitkering duurt minimaal 3 maanden en maximaal 24 maanden. Dit is dus niet een 'beslissing die genomen wordt'.

Daarna volgt de loonaanvullingsuitkering. Hierbij wordt ook gekeken naar het inkomen dat je nog verdient. Eerder is al vastgesteld hoeveel je theoretisch nog kunt verdienen. Lukt het om minimaal de helft daarvan te verdienen? Dan krijg je een aanvulling op het loon dat je verdient (vandaar de naam 'loonaanvullingsuitkering').

Op internet is allerlei informatie te vinden over deze uitkeringen. De link hierboven naar de site van UWV lijkt een goed begin te zijn.

Plaats reactie