Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
rob323
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2007 17:43

Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door rob323 »

Vorige week hebben wij een aankoop gedaan bij Eijerkamp,
Tot onze verbazing moesten we een aanbetaling doen van 50%, de mederwerker vertelde ons dat dit normaal is.

Toch ben ik op onderzoek gegaan, Eijerkamp is aangesloten bij de CBW ,
op hun site staat duidelijk dat een maximale aanbetaling van van 15 tot 25% mogen vragen aan hun klanten.
https://www.cbw-erkend.nl/aanbetaling-meubels

Na contact met Eijerkamp geven ze aan dat ze hier gerust van mogen afwijken, ik heb immers getekend.
Terwijl ik tafel tijdens de aankoop duidelijk heb aangeven dat ik 50% teveel vind.

Hebben meer mensen dit ervaren?

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De vraag of 50% mag hangt af van de wet. Als de CBW strenger dan de wet als eis stelt dat dit voor hun leden max 25% mag zijn, dan kunnen ze Eijerkamp eventueel eruit gooien, maar daar bent u ook niet mee geholpen. Als u nog niet betaald heeft, leg dit dan voor aan de CBW, wie weet kunnen zij het bedrijf wat onder druk zetten.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom tekent u als u het er niet mee eens bent? Als ik iets koop in een winkel wat besteld/gemaakt moet worden, betaal ik hooguit een miniem bedrag aan.

rob323
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2007 17:43

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door rob323 »

Lady1234 schreef:
17 nov 2023 12:04
Maar waarom tekent u als u het er niet mee eens bent? Als ik iets koop in een winkel wat besteld/gemaakt moet worden, betaal ik hooguit een miniem bedrag aan.
Tja, als je daar aan tafel zit om de papieren te tekenen dan ga je er vanuit dat je juist wordt voorgelicht. ook als je als koper aangeeft dat je 50% te hoog vindt, werd ons verteld dat dit normaal is. Van Eijerkamp mag je toch verwachten dat zij zich aan hun eigen regels houden?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is niet alleen in strijd met de CBW-voorwaarden, maar ook met hun eigen algemene voorwaarden. Alleen als je een zakelijke overeenkomst sluit, is dat anders.
ARTIKEL 5 - DE OVEREENKOMST (VOOR OVEREENKOMSTEN BUITEN DE VERKOOPRUIMTE OF OP AFSTAND: ZIE ARTIKEL 18)
De aanbetaling
1. De ondernemer mag bij het aangaan van een overeenkomst met een consument een aanbetaling vragen. Bij een zakelijke afnemer (niet consument) gelden geen maximum percentages. Bij een consument is de hoogte van het maximum percentage afhankelijk van het product.
2. De maximale aanbetaling voor consumenten is 25%, behalve bij onderstaande producten waarvoor 15% het maximum is:
a. keukens/badkamers/sanitaire artikelen en/of onderdelen daarvan, en/of daarmee verband houdende werkzaamheden;
b. parket, vloerplanken van massief hout, marmoleum, traprenovatie, natuurstenen-, grind-, (grind)tegel-, giet-, beton-, betonlook-, kurk- en laminaatvloeren en/of in verband met deze producten te verrichten werkzaamheden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Had vorige maand zelfde bij Swiss Sense. Op website en overal spreken ze over 25% aanbetalen maar meisje wilde toch 50%. Dit geweigerd ovv hun voorwaarden en bij navraag manager maakte ze een uitzondering :lol:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door crazyme »

Eijerkamp houdt zich dus niet eens aan hun eigen regels.

Cbw voorwaarden zijn helder : Max 25 procent.

U zou een klacht kunnen indienen bij het cbw (inretail.nl)

rob323
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2007 17:43

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door rob323 »

crazyme schreef:
17 nov 2023 15:09
Eijerkamp houdt zich dus niet eens aan hun eigen regels.

Cbw voorwaarden zijn helder : Max 25 procent.

U zou een klacht kunnen indienen bij het cbw (inretail.nl)
Ja heb al contact gehad met het cbw, zijn kunnen echter niet bemiddelen.

rob323
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2007 17:43

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door rob323 »

Moneyman schreef:
17 nov 2023 13:23
Het is niet alleen in strijd met de CBW-voorwaarden, maar ook met hun eigen algemene voorwaarden. Alleen als je een zakelijke overeenkomst sluit, is dat anders.
ARTIKEL 5 - DE OVEREENKOMST (VOOR OVEREENKOMSTEN BUITEN DE VERKOOPRUIMTE OF OP AFSTAND: ZIE ARTIKEL 18)
De aanbetaling
1. De ondernemer mag bij het aangaan van een overeenkomst met een consument een aanbetaling vragen. Bij een zakelijke afnemer (niet consument) gelden geen maximum percentages. Bij een consument is de hoogte van het maximum percentage afhankelijk van het product.
2. De maximale aanbetaling voor consumenten is 25%, behalve bij onderstaande producten waarvoor 15% het maximum is:
a. keukens/badkamers/sanitaire artikelen en/of onderdelen daarvan, en/of daarmee verband houdende werkzaamheden;
b. parket, vloerplanken van massief hout, marmoleum, traprenovatie, natuurstenen-, grind-, (grind)tegel-, giet-, beton-, betonlook-, kurk- en laminaatvloeren en/of in verband met deze producten te verrichten werkzaamheden.
Toch erg bijzonder!
deze medewerker was zeker niet nieuw! Ik vind het een bijzondere situatie, zal Eijerkamp het financieel nodig hebben?
Bij een faillissement, ben ik via het CBW echter maar gedekt tot 25%

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bij die 25% dekking gelden nog een heleboel restricties.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik zou argwanend worden als bedrijven zoveel vooraf willen hebben. Het lijkt er op dat ze een cashflow probleem hebben. En een cashflow probleem is een eerste teken van een aanstaand faillissement.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door 16again »

rob323 schreef:
17 nov 2023 16:16
Ja heb al contact gehad met het cbw, zijn kunnen echter niet bemiddelen.
Natuurlijk niet, CBW is vooral een vereniging voor en door de aangesloten winkels.
Hier kun je een klacht indienen over de handelswiijze:
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Erthanax »

De ACM doet toch ook niets aan individuele klachten, dacht ik? Als er voldoende meldingen komen over een branche of een bedrijf doen ze een onderzoek en kunnen eventueel maatregelen nemen, maar ze bieden geen oplossing voor de individuele zaken.

Geschillen in o.a. de meubelbranche worden behandeld door https://www.uitgesprokenzaak.nl/

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
17 nov 2023 19:38
Ik zou argwanend worden als bedrijven zoveel vooraf willen hebben. Het lijkt er op dat ze een cashflow probleem hebben. En een cashflow probleem is een eerste teken van een aanstaand faillissement.
Is hier niet nodig. Ik heb er al heel wat meubels gekocht, meermaals meer dan die 25% aanbetaald. Is hun standaard werkwijze.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door 16again »

Die "standaard werkwijze" noem ik een oneerlijke handelspraktijk

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom zou je zoveel aanbetalen?is toch nergens voor nodig.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 nov 2023 22:20
Die "standaard werkwijze" noem ik een oneerlijke handelspraktijk
Terecht. Maar dat is iets anders dan een cashflow issue.

rob323
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2007 17:43

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door rob323 »

16again schreef:
17 nov 2023 19:55
rob323 schreef:
17 nov 2023 16:16
Ja heb al contact gehad met het cbw, zijn kunnen echter niet bemiddelen.
Natuurlijk niet, CBW is vooral een vereniging voor en door de aangesloten winkels.
Hier kun je een klacht indienen over de handelswiijze:
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer
Goede tip ga ik doen!

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door Erthanax »

rob323 schreef:
18 nov 2023 08:34
16again schreef:
17 nov 2023 19:55
rob323 schreef:
17 nov 2023 16:16
Ja heb al contact gehad met het cbw, zijn kunnen echter niet bemiddelen.
Natuurlijk niet, CBW is vooral een vereniging voor en door de aangesloten winkels.
Hier kun je een klacht indienen over de handelswiijze:
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer
Goede tip ga ik doen!
De ACM doet niets aan individuele klachten. Als er voldoende meldingen komen over een branche of een bedrijf doen ze een onderzoek en kunnen eventueel maatregelen nemen, maar ze bieden geen oplossing voor de individuele zaken. Zie de informatie op de gelinkte pagina onde de knop “Wat doen we met uw melding”:
ACM schreef:(…) Uw melding helpt ons om te bepalen welke bedrijven we moeten onderzoeken. Blijkt uit een onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan beslissen wat nodig is. We spreken het bedrijf bijvoorbeeld aan op hun overtreding. Blijft het bedrijf de regels overtreden? Dan komen wij in actie, door bijvoorbeeld consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of het bedrijf een boete op te leggen.
Geschillen in o.a. de meubelbranche worden behandeld door https://www.uitgesprokenzaak.nl/

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eijerkamp vraagt 50% aanbetaling, volgens CBW is max 15 tot 25%

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
18 nov 2023 11:12
Geschillen in o.a. de meubelbranche worden behandeld door https://www.uitgesprokenzaak.nl/
Als TS alleen maar laat doorschemeren, dit daar voor te leggen, dan krabbelt de winkel al terug.
Terwijl klachten bij consuwijzer mogelijk aanleiding vormen dat de winkel wel de voorwaarden gaat naleven.

Plaats reactie