LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gamma houdt geld achter

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Gamma houdt geld achter

Voor mijn verjaardag heb ik een cadeaupas van de Gamma gekregen met 20 euro tegoed erop. Ik heb toen een artikel gekocht bij de Gamma Roermond ter waarde van 72,89 euro, dus 52,89 euro contant betaald en 20 euro met de cadeaupas. Ik heb dat artikel terug gebracht binnen 30 dagen en dan krijg je bij de inleverbalie een geldretourbon van 52,89 euro en een nieuwe cadeaupas van 20 euro. De orginele bon werd bij het terug brengen van het artikel ingenomen bij de inleverbalie. Aangezien ik hetzelfde artikel wou hebben, alleen een andere kleur, ben ik daarmee naar de kassa gegaan en is er afgerekend met de geldretourbon van 52,89 euro en de cadeaupas van 20 euro. Hiervan kreeg ik keurig een nieuwe kassabon. Uiteindelijk besloot ik toch om het artikel niet te houden. Met het bonnetje ging ik terug naar de Gamma.

Hun computersysteem gaf aan dat ik het bedrag alleen terug kon krijgen op een cadeaupas. Daar was ik het uiteraard niet mee eens, aangezien ik ook 52,89 euro contant betaald had. Dat geld wou ik ook contant terug en niet als tegoedbon. De medewerker (Giel) werd er bij gehaald en hij zei dat hij eigenlijk de eerste bon nodig had omdat daarop te zien zou zijn hoe ik toen betaald had. Die bon had ik dus niet, want die houden ze bij dezelfde balie gelijk in als je een artikel terug komt brengen en dan de geldretourbon krijgt. Ook is het onzin want bij diezelfde balie krijg je ook maximaal een geldretourbon voor het bedrag wat je contant of gepind betaald hebt. Wat je met een cadeaupas betaald hebt, krijg je bij dezelfde balie ook direct een nieuwe cadeaupas voor terug. Het is dus niet zo dat op het tweede bonnetje waar op staat dat je met geldretourbon betaald hebt, hier bij de eerste aankoop een gedeelte van een cadeaupas in kan zitten. Met die denkwijze sloeg de manager dan ook finaal de plank mis en de eerste bon is dus ook helemaal niet nodig.

Dat ik voor die tweede aankoop een geldretourbon heb gebruikt en een cadeaupas, stond keurig op de kassabon bij de tweede aankoop. Waar het nu dus op neer komt is dat doordat hun computersysteem de retour niet kan verwerken (tenminste dat zei hij), ik genoegen moest nemen met dat het volledig bedrag nu op een cadeaupas kwam te staan en ik niet de 52,89 euro contant terug kon krijgen. Het was slikken of nemen. Meer kon hij niet voor mij doen. Uiteindelijk zal dat geld ook wel opkomen, want het is onbeperkt houdbaar, maar toch voel ik me verschrikkelijk genaaid. Zij maken fouten en de klant moet er voor opdraaien. Je krijgt dus niet je geld terug waar je recht op hebt, en moet als gevolg daarvan genoegen nemen met een tegoed bon. Wat zijn nu mijn rechten en wat kan je hiertegen beginnen?
Laatst gewijzigd door doemaarwat op 02 nov 2018 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een kassabon wordt gescand bij de retourbalie waarna enkel artikelen gescand kunnen worden die ook daadwerkelijk op die bon staan. Na het retourscannen wordt altijd de kassabon ingenomen en zal een nieuwe bon uit de printer komen. Hier staan alle artikelen op met daarop ook een aanduiding welke artikelen al ingeleverd zijn. Dit om te voorkomen dat er meerdere keren eenzelfde artikel terug gebracht kan worden. Heeft u maar 1 artikel op de bon staan zal u deze niet meer terug krijgen, immers staat er na retourbrengen niets meer op de bon.

Of u bent toch met uw eerste bon terug gegaan waardoor er niets retour gescand kon worden en dat u uit coulance een kadobon zou krijgen ter waarde van het product, of Gamma heeft geen zin in 'klanten' die steeds iets kopen en weer terug brengen.

Overigens, rechten heeft u niet als koper. Koop is koop in een stenen winkel. Als u zou weten hoeveel het kost om iets te verkopen, terug te nemen, iets anders te kopen en die weer terug te brengen. Zodra u iets koopt zal de computer het product opnieuw gaan bestellen. Dankzij uw actie zijn er dus 2 artikelen onnodig extra besteld. Meer dood geld in de winkel en personeel die aan het werk moest voor u. Waar ook nog een 0,0 marge tegenover staat. Prijzen zouden een stuk lager kunnen worden als dat soort handelingen niet meer nodig zijn. Dat er iets terug gebracht mag worden is een gunst. Ook geld terug of een tegoedbon is een gunst.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De voorwaarden van Gamma zijn dat u geld terug krijgt, als u iets terugbrengt. Maar twee keer hetzelfde kopen en twee keer terugbrengen? Maar het komt dus door dat bonnnengedoe.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 01 nov 2018 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft recht op dat Gamma de gemaakt afspraken nakomt. Kunt u bewijs leveren?

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden:
1) Of hun computersysteem kan de transactie echt niet verwerken. Dan denk ik als je weet dat je klant in zijn recht staat, dan pas je het systeem toch aan zodat het wel verwerkt kan worden i.p.v. de klant af te schepen. Dat is echt "not done" en niet klantvriendelijk.
2) Of de manager maakt denkfout en denkt echt dat er misschien bij betaling met geldretourbon geld van een cadeaubon kan inzitten. Daarom wou hij zo graag de eerste aankoopbon zien, die dezelfde balie zelf in beslag neemt bij het retourneren en mij dan verwijt dat ik die niet meer heb. Zoals eerder uitgelegd is dat uitgesloten aangezien je bij het terugbrengen voor het bedrag wat met een cadeaubon is betaald een nieuwe cadeaubon krijgt voor hetzelfde bedrag en alleen voor dat wat je contant / gepind betaald hebt een geldretourbon krijgt.
Laatst gewijzigd door doemaarwat op 01 nov 2018 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Lady1234 schreef:
01 nov 2018 18:49
De voorwaarden van Gamma zijn dat u geld terug krijgt, als u iets terugbrengt. Maar twee keer hetzelfde kopen en twee keer terugbrengen? Maar het komt dus door dat bonnnengedoe.
Het maakt niet uit wat je koopt de tweede keer. Het gaat erom dat je de tweede keer met een geldretourbon betaald hebt. Dus mensen let op, als je betaald met een geldretourbon weet zeker dat je het artikel niet hoef terug te brengen want dan krijg je je geld niet terug! Beter is dus eerst het geld van de geldretourbon te incasseren en dan met dat contant geld te betalen en totaal nieuwe bon te krijgen waar niks meer van geldretourbon op vermeld staat!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

doemaarwat schreef:
01 nov 2018 19:42
Het maakt niet uit wat je koopt de tweede keer. Het gaat erom dat je de tweede keer met een geldretourbon betaald hebt. Dus mensen let op, als je betaald met een geldretourbon weet zeker dat je het artikel niet hoef terug te brengen want dan krijg je je geld niet terug! Beter is dus eerst het geld van de geldretourbon te incasseren en dan met dat contant geld te betalen en totaal nieuwe bon te krijgen waar niks meer van geldretourbon op vermeld staat!
Beter is om eerst vooraf te beslissen wat u wel wil kopen.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U jebt nu een fiks gevulde cadeaukaart, dus zo rampzalig is het niet.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik denk zo dat de Gamma wel een beetje klaar met u was.
Dor uw terugbrengactirs heeft u alleen maar veel geld gekost, met deze kasbon hopen ze ooit nog wat definitief aan je te verkopen.

doemaarwat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door doemaarwat »

Ik zal de vraag korter formuleren zodat het overzichtelijker is.
Stel, iemand heeft 100% recht op zijn geld terug, maar wordt afgescheept met een tegoedbon. Wat kan je daar dan aan doen?

P.S. Het personeel van de Gamma weet dat ik recht daarop heb en is het ook met mij eens. Zij kregen het alleen niet verwerkt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan dan naar de rechter en je geld contant eisen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door mahadma »

Kijk of er iemand anders toevallig wat nodig heeft bij de gamma, ga mee en ontvang cash van de koper en betaal met je kaart, zal minder moeite kosten als een gang naar de rechter voor € 72,00.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door moederslink »

mahadma schreef:
02 nov 2018 11:12
Kijk of er iemand anders toevallig wat nodig heeft bij de gamma, ga mee en ontvang cash van de koper en betaal met je kaart, zal minder moeite kosten als een gang naar de rechter voor € 72,00.
De oplossing kan soms zo simpel zijn :
i.pv. een hoop gesputter en gedoe , misschien even wat creatief zijn. :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mahadma schreef:
02 nov 2018 11:12
Kijk of er iemand anders toevallig wat nodig heeft bij de gamma, ga mee en ontvang cash van de koper en betaal met je kaart, zal minder moeite kosten als een gang naar de rechter voor € 72,00.

En dan die koper opzadelen met gedoe? Hij kan ook als een dakloze bij de ingang van de Gamma gaan staan en de bon te koop aanbieden voor 50 euro.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door mahadma »

ZeerPrivé schreef:
02 nov 2018 11:41
mahadma schreef:
02 nov 2018 11:12
Kijk of er iemand anders toevallig wat nodig heeft bij de gamma, ga mee en ontvang cash van de koper en betaal met je kaart, zal minder moeite kosten als een gang naar de rechter voor € 72,00.

En dan die koper opzadelen met gedoe? Hij kan ook als een dakloze bij de ingang van de Gamma gaan staan en de bon te koop aanbieden voor 50 euro.
Een gang naar de rechter (als dat al kan voor € 72,00) is slim ......

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door mahadma »

ZeerPrivé schreef:
02 nov 2018 11:41
mahadma schreef:
02 nov 2018 11:12
Kijk of er iemand anders toevallig wat nodig heeft bij de gamma, ga mee en ontvang cash van de koper en betaal met je kaart, zal minder moeite kosten als een gang naar de rechter voor € 72,00.

En dan die koper opzadelen met gedoe? Hij kan ook als een dakloze bij de ingang van de Gamma gaan staan en de bon te koop aanbieden voor 50 euro.
Een gang naar de rechter (als dat al kan voor € 72,00) is slim ......

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De rechter ermee opzadelen. Dat is recht.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mahadma schreef:
02 nov 2018 11:45

Een gang naar de rechter (als dat al kan voor € 72,00) is slim ......

Nee, gewoon die tegoedbon houden en voortaan niet 'maarwatdoen', maar 'ikdenkvoordatikwatdoe'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
02 nov 2018 11:41
En dan die koper opzadelen met gedoe? ...........
Overleg bv even met je zoon , je buurman, je zwager, je collega ..het hoeft echt geen gedoe te worden :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gamma houdt geld achter

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
02 nov 2018 11:54
ZeerPrivé schreef:
02 nov 2018 11:41
En dan die koper opzadelen met gedoe? ...........
Overleg bv even met je zoon , je buurman, je zwager, je collega ..het hoeft echt geen gedoe te worden :wink:

Vrouwen kopen nooit wat bij de Gamma? Wauw, wat een hokjes denken. :shock:

Gesloten