LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Kriti-Klant
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:59

Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Kriti-Klant »

Op 29 februari 2020, vanaf 8:32:45 t/m 8:33:05, was er op NPO Radio 1 een reclame van Jumbo te horen, waarin de vraag werd gesteld, wat boodschappen doen bij haar nou goedkoper maakt, dan bij andere winkels. Volgens haar zou dat liggen aan de laagste prijsgarantie en seizoensaanbiedingen.

Wat bedoelt Jumbo nou met “andere winkels”? Zijn dat alle andere winkels, of zijn er uitsluitingen? Geldt die laagste prijsgarantie nou voor alle producten, of zijn er producten uitgesloten? Dit alles wordt niet duidelijk in de voornoemde reclame. Daarnaast kan de vraag worden gesteld, of van de gemiddelde consument kan worden verwacht, dat die op de hoogte is van de voorwaarden, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie.

Uit de kleine lettertjes in de voorwaarden bij de laagste prijsgarantie, blijkt, dat bepaalde winkels zijn uitgesloten. Groente- en fruitwinkels zijn daarvan een voorbeeld. Daarnaast blijkt, dat die garantie alleen geldt voor exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak). Dit betekent, dat die garantie niet geldt voor huismerken, die specifiek door een bepaalde winkel worden gevoerd en ook niet voor merkloze zaken, zoals groente, fruit, aardappelen, vlees, vleeswaren, eieren, enz..

Kan van de gemiddelde consument worden verwacht, dat die op de hoogte is van voornoemde beperkingen in de laagste prijsgarantie?
1. Voor wat betreft “andere winkels” heeft de Reclame Code Commissie (RCC) op 9-2-2015, naar aanleiding van een klacht tegen Jumbo wegens misleiding, gesteld:
“Blijkens bovengenoemde spelregels geldt de laagste prijsgarantie van Jumbo echter in relatie tot een specifieke groep aanbieders van onder meer groente en fruit en wordt geen rekening gehouden met prijzen, gehanteerd door bepaalde andere aanbieders (van onder meer groente en fruit). Naar het oordeel van de Commissie is dit voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk. In de eerste plaats kan bij de gemiddelde consument niet als algemeen bekend worden verondersteld dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep aanbieders ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 20 jaar hanteert, zoals zij heeft gesteld. Voorts valt deze beperking tot een bepaalde groep aanbieders niet, althans niet voldoende duidelijk uit (elk van) de bestreden uitingen op te maken. Ook de vrij algemene mededeling “Kijk voor meer informatie op Jumbosupermarkten.nl” in de radioreclame geeft onvoldoende duidelijkheid over de bewuste “Spelregels”.”
(bron: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/l ... 18/146660/ (geraadpleegd op 29-2-2020)).
2. Voor wat betreft de soort producten, waarvoor de laagste prijsgarantie (niet) geldt, kan naar analogie van de uitspraak van de RCC onder punt 1, worden gesteld, dat bij de gemiddelde consument, niet als algemeen bekend kan worden verondersteld, dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep producten ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 25 jaar (is 20 jaar in 2015 plus 5 jaar sinds 2015 tot 2020) hanteert. De analogie is daarom gerechtvaardigd, daar de specificatie van product uitsluitingen, ook behoort tot dezelfde groep spelregels, zoals die onder punt 1 is aangekaart.

Op grond van het voorgaande kan worden gesteld, 1. dat Jumbo in haar reclame niet rept over beperkingen, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie, 2. dat die beperkingen er wel degelijk zijn, en 3. dat van de gemiddelde consument niet kan worden verwacht, dat hij van dergelijke beperkingen op de hoogte is. Dit heeft tot gevolg, dat de consument, in deze reclame van Jumbo, een mooier beeld wordt voorgespiegeld, dan in de praktijk blijkt. De conclusie is derhalve gerechtvaardigd, dat de reclame van Jumbo met de laagste prijsgarantie, de consument op een te rooskleurig been zet.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door rvjapio »

Elke klant met een beetje kritisch vermogen weet al jaren dat de laagste prijs garantie van Jumbo niet klopt. Tenzij je nooit in een andere supermarkt komt natuurlijk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Die garantie geld voor hun Jumbo Huismerk, nergens goedkoper, uitgezonderd de gratis voedselbank dan!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door berndv »

Kriti-Klant schreef:
06 mar 2020 11:38
Uit de kleine lettertjes in de voorwaarden bij de laagste prijsgarantie
Dan moet u uw computer nakijken, bij mij wordt in de voorwaarden gebruik gemaakt van 1 lettertype in 1 formaat.
Kriti-Klant schreef:
06 mar 2020 11:38
Daarnaast blijkt, dat die garantie alleen geldt voor exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak).
lijkt mij toch ook vrij logisch? Je gaat toch niet een fles pepsi in prijs vergelijken met het goedkoopste huismerk van bijvoorbeeld de appie heijn? Natuurlijk moet je voor die garantie een vergelijking doen met exact hetzelfde, anders is het toch ook geen vergelijking?
Kriti-Klant schreef:
06 mar 2020 11:38
Voor wat betreft de soort producten, waarvoor de laagste prijsgarantie (niet) geldt, kan naar analogie van de uitspraak van de RCC onder punt 1, worden gesteld, dat bij de gemiddelde consument, niet als algemeen bekend kan worden verondersteld, dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep producten ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 25 jaar (is 20 jaar in 2015 plus 5 jaar sinds 2015 tot 2020) hanteert. De analogie is daarom gerechtvaardigd, daar de specificatie van product uitsluitingen, ook behoort tot dezelfde groep spelregels, zoals die onder punt 1 is aangekaart.
Wat betreft de beperking in winkels heeft u een punt, en dat heeft de RCC ook bevestigd zo te zien, maar om dit zo door te trekken naar producten, waarbij het dus gaat om een exact gelijk product, slaat u de plank mis. Het is immers niet beperkt tot een groep producten zoals u stelt, er worden wel voorwaarden gesteld, die voorwaarden betekenen dat, zoals een laagste prijsgarantie meestal is, het gaat om hetzelfde artikel. Sterker nog, volgensmij is dat juist onderdeel van de reclamecampagne.

Ik lees het op hun site overigens zeer duidelijk:
Heb jij bij een andere supermarkt in jouw buurt een hetzelfde product gevonden voor een vaste lagere prijs? Dan passen wij onze prijs zo snel mogelijk aan. Als dank krijg je het product gratis mee naar huis.
Hier zie ik al 2 duidelijke zaken staan, in de eerste plaats staat hier duidelijk de term supermarkt, een groenteboer is geen supermarkt. Daarnaast staat er hetzelfde en niet iets als gelijkwaardig.

De aanbevelingen van de RCC zijn dan ook uitsluitend gericht op de huidige reclamecampagne.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door berndv »

ts is denk ik gewoon niet zo blij met de jumbo. Dit is al zijn 3e topic over de jumbo. Ik heb ook een vermoeden dat ts hier niet meer terug komt om te reageren en over een paar maand gewoon weer een klaagtopic opent over de jumbo. Ondanks dat in het topic over de prijs van de aardappelen 3 pagina's aan reacties heeft en het topic over broccoli telt 2 pagina's. het gaat al 2 pagina's om zogenaamde kleine letters, waarbij die bij broccoli ergens van uit ging, in plaats van ook daadwerkelijk het prijskaartje te lezen. Conclusie was toen dat de jumbo feitelijk gewoon gelijk had, maar voor ts voelde het toch niet goed.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Het is sowieso allemaal lastig. Bij onze Nettorama supermarkt hing de poster ''Winnaar Vers-Battle 2019!''. Ik heb het gegoogeld, maar zelfs Google heeft nog nooit van de Vers-Battle gehoord... Ik doe er sowieso al boodschappen, maar zo snap ik wel meer dingen niet. zo maakt de Lidl reclame dat ze de beste kwaliteit voor groente en fruit hebben gewonnen, en óók in onze Nettorama supermarkt hangt dat zij de 1e prijs voor beste kwaliteit voor groente en fruit hebben gewonnen. Het zullen wel verschillende wedstrijden enzo zijn, maar je hebt er geen bal aan.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Erthanax »

De verklaring is, denk ik, te vinden in de eerste zin van het eerste topic van Kriti-Klant:
Kriti-Klant schreef:
19 jun 2019 10:26
Kostte tot voor kort bij Emté, door Jumbo opgekocht en afgebroken, (...)
Ik vermoed dat Kriti-Klant heel tevreden was over Emté en dat hij het vervelend vindt dat zijn vertrouwde winkel er nu anders is. Daar heb ik wel begrip voor. Kriti-Klant moet zich wel realiseren dat Emté verkocht is vanwege tegenvallende resultaten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door witte angora »

Emté heb ik indertijd inderdaad als een erg prettige winkel ervaren. Jumbo is wat dat betreft toch een beetje anders, het voelt voor mij een beetje als een verwende puber die zichzelf zo nodig moet bewijzen/promoten.

Als we het toch al over Jumbo-reclame hebben, dan vraag ik me toch af hoe lang hun seizoenen zijn. Een paar weken geleden was er een nieuw seizoen: een bepaald merk kaas was 1+1 gratis. Een week of 5 later gold die actie al niet meer. Daar is ook geen touw aan vast te knopen.

En als je het over groente en fruit van de Lidl hebt, daar ben ik niet bepaald kapot van. Aardbeien die 's ochtends geplukt zijn, maar die je 's avonds al in de kliko kunt gooien omdat ze beschimmeld zijn, kom op...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door witte angora »

Smaken verschillen, maar het kan natuurlijk ook aan de winkel liggen. ;)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is elke supermarktketen de goedkoopste. Ze zeggen het zelf. Al die claims streep je tegen elkaar weg en voilà: er blijft niets van over. Blijft over: je eigen verstand. Doe er wat mee!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

[verwijderd]

Ben vanmiddag nog bij een heel prettige Jumbo geweest. En koop daar wat ik wil en nodig hebt, zonder wat voor onzin garantie dan ook.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mar 2020 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvallende opmerking verwijderd

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

Als je alleen op het topic kunt reageren door aanvallende opmerkingen jegens de TS te plaatsen, reageer dan gewoon niet. Enkele berichten zijn verwijderd.

Met vriendelijke groeten,
Radar forummoderatie ^FG

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volwassen consumenten zouden toch moeten weten wat reclame is?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Lady1234 schreef:
06 mar 2020 23:15
Volwassen consumenten zouden toch moeten weten wat reclame is?
Precies! Een uiting met een misschien bestaand voordeel bij genoemde winkel. Maar alleen te consumeren met een flinke lepel zout. Wees eerlijk, we hebben hier toch allemaal de leeftijd dat we hier doorheen prikken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zolang de Jumbo naast AH zit zal iedereen het voordelig vinden, maar Dekamarkt en Deen worden ook steeds duurdere, net als de Plus, en vaak hebben winkel een klein pakket dat anders is dan de andere winkels wat ze voordelig aanbieden.
Maak een lijstje met 30 weinig verkochte producten en zet dat laag in de markt en bij een vergelijk ben je de goedkoopste.

Elke andere lijst vallen ze dan door de mand!
Lidl heeft 99% huismerk net als de Aldi en vergeleken met huismerken, niet elk huismerk smaakt hetzelfde dus is niet altijd vergelijkbaar.

Ook nog de Jam in 300, 350, 400, 450 gram potjes en de Kg prijs ontbreekt meestal!

De grotere winkel ketens zouden door inkoop voordeel goedkoper moeten zijn, maar waarom zijn in Turkse & Marrokaanse
winkels dan wekelijks zoveel Nederlanders te vinden? Die duiken moeiteloos onder de prijs.
Vaak vol gestapeld en waar we ooit de Aldi als dozen verkoper op veroordeelden, zijn doen het ook en iedereen vind het prima.
En nu maar hopen dat de PVV stemmers mijn nu niet gaan aanvallen door de Halal winkels als beste hier uit te roepen!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Koop een liter huismerk olijfolie bij Aldi. Die is duurder dan bij AH. Kwaliteit is hetzelfde Tien jaar geleden was dat ondenkbaar: Aldi duurder dan AH.

Supermarkten maken weinig winst en moeten stevig concurreren. Er zijn er nu nog 4000 in dit land. Door Picnic etc worden dat er minder. Ben benieuwd hoeveel het er over tien jaar zijn. Laagste prijsgarantie is een wassen neus. Jumbo's in grote steden zijn daarbij vaak duurder dan op het platteland. Als je graag de laagste prijs wil, zul je zélf de prijzen van je vaste boodschappen moeten vergelijken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
06 mar 2020 19:41
@Radar: als ik het me goed herinner, stond er in dit topic een reactie van Moneyman. Hij wees erop dat de TS er een handje van heeft een topic te openen en vervolgens niet meer te reageren, en gaf aan dat de mods daar iets mee moeten. Ik ben het daar helemaal mee eens. Als een TS een topic opent en vervolgens nooit meer op het forum verschijnt, is daar weinig aan te doen. Als een TS een topic opent, daar niet of nauwelijks in reageert, en vervolgens weer een topic opent zou daar wel wat mee gedaan moeten worden. Gaan jullie hier iets mee doen?
Die opmerking stond er inderdaad. En met een reden: Radar heeft aangegeven tegen niet-reagerende TS-en op te treden. Dat blijkt hier echter niet: het bericht wordt slechts verwijderd en er wordt slechts een verwijt dat het een aanvallend bericht jegens TS zou zijn gemaakt. Dat was het echter niet: het was slechts een simpele constatering, die iedereen kan maken die de drie topics van deze TS bekijkt. Helaas valt Radar dus niet eens aan haar eigen beleid te houden.

Gesloten