Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
s1h4d0w
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2023 11:40

Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door s1h4d0w »

PS4 spel gekocht op Marktplaats en daarvoor €40 betaald en laten verzenden door DHL.

DHL is het toen tijdens de verzending naar mijn woning kwijt geraakt en heeft dit toegegeven. Toen werd het spel opeens gevonden maar direct terug naar de verzender gestuurd omdat het zogenaamd "niet veilig" zou zijn het langer bij het distributiecentrum te laten liggen. Hele vreemde reden.

Toen kwam het spel echter nooit aan bij de verzender. Na een maand contact opgenomen en DHL geeft aan het wéér kwijt te zijn geraakt. Er is toen een onderzoek gestart en het resultaat daarvan is dat ze mij €3,40 willen vergoeden.

DHL licht mensen gewoon op, ze raken zelf goederen kwijt die gekocht zijn bij een directe partner van ze, waar ze dus gemakkelijk kunnen controleren wat er betaald is voor de goederen, en proberen je dan af te schepen met een fractie van het aankoopbedrag.

Marktplaats is lekker makkelijk en zegt "ja daarvoor moet je bij DHL zijn, daar hebben wij niks mee te maken".

Ik zal in ieder geval nooit meer iets via DHL verzenden.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij is dat gewoon logisch en volgens de geldende wetgeving, ik vind het eigenlijk al vreemd dat ze €3,40 willen betalen aan de ontvanger.

Normaal moet de verkopende partij de ontvanger schadeloos stellen, tenzij het risico is verlegd naar de ontvanger, waarna de verzender dan weer met de pakketdienst in conclaaf mag gaan, maar tenzij het pakket verzekerd is, hoeft deze pakketdienst normaliter wettelijk gezien geen schade te vergoeden.

Ik zie ook niet direct wat hier de oplichting zou zijn, hoogstens is er sprake van een vermissing. Maar dat komt niet in de buurt van oplichting of definitie van oplichting wordt hier wel heel erg opgerekt.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

MP heeft er inderdaad niets mee te maken. De verkoper heeft niet geleverd, dus hij moet je geld terug storten. Als de verkoper gemeld heeft dat verzending op jouw risico is, hoeft hij je het geld niet terug te geven.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij DHL werken ontzettend veel mensen, deze hebben echt niet allemaal inzicht in wat er in alle miljoenen pakjes zit die ze dagelijks verwerken.

U bent de koper en geen partij voor DHL. De verzender moet het met DHL regelen en deze moet u of een nieuw spel leveren, of het geld terug geven.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, mis compleet de kant van de verkopende partij in het verhaal van de topicstarter.

Muziekman
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2014 21:17

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Muziekman »

Waardevolle spullen verstuur ik altijd aangetekend sowieso via POSTNL. Dan is het verzekerd tot een bedrag van €500,- standaard. Dan letten ze wel op en moet er getekend worden. Eigenlijk zou dat de manier moeten zijn standaard. En beter nog. Betaal de bezorgers beter, want vooral DHL zet pakketjes aan je deur en zijn pleite.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

De verzender is verantwoordelijk voor de verzending en hoort dit op te lossen.

https://help.marktplaats.nl/s/article/p ... oplichting.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Speedy123 »

WeerIemandanders schreef:
18 sep 2023 13:13
De verzender is verantwoordelijk voor de verzending en hoort dit op te lossen.

https://help.marktplaats.nl/s/article/p ... oplichting.
Marktplaats:
Zonder Kopersbescherming is er helaas geen mogelijkheid tot terugbetaling. Vermoed je dat er sprake is van oplichting, doe dan aangifte bij de politie via het Meldpunt Internetoplichting.
Mocht je de verkoper kunnen achterhalen uit de gegevens van DHL, dan zou je die aansprakelijk kunnen stellen. Het is echter een hoop werk voor een paar tientjes.

Grapes
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2018 13:52

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Grapes »

Echt, dit is al heel lang aan de gang.
Maar de Kampioen 'niet vergoeden en aantoonbaar niet geleverd' is toch echt PostNL ... de duurste die bestaat.

Op Facebook kun je dozen kopen met pakjes Aliexpress. 50 euro oid. Die bij ons geleverd worden door POSTNL !!! HOE ZOU DIT NU KUNNEN??
Ik doe alleen nog zaken met DHL en DTP.

Er gaan overal wel dingen mis. En bovenstaand mag niet gebeuren.
Persoonijk met DHL geen problemen gehad.

TIP, llaat je pakket bezorgen bij een afhaaladres. Kán niet fout gaan.

Nou ja, wél bij PostNL .........................

Marcurios
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2023 17:36

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Marcurios »

NOOIT gebruik maken van DHL op Marktplaats !!!!
Ze hebben bij mij in 1 jaar tijd 5 pakketten kwijtgemaakt !!

En als je een vergoeding wilt hebben ben je maanden bezig voor een schijntje, DHL weet dat Marktplaats gebruikers geen poot hebben om op te staan dus neemt het niet zo nauw met particulieren. Ze hebben ook niet voor niets geen optie om verzekerd te versturen via Marktplaats.

PostNL is bij mij nog nooit een pakket van Marktplaats kwijtgeraakt, en bij PostNL kun je op het PostNL punt de verzendmethode nog aanpassen naar verzekerd versturen indien gewenst, zodat als ze het kwijt mochten raken dat je je geld terug kunt krijgen.

En voor de mensen die klagen dat ze bij PostNL hun geld niet vergoed kregen, dan moet je het verzekerd opsturen en bewijs bewaren van de waarde van je verstuurde product, als je dat niet doet is het je eigen schuld...simpel..

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoe weet DHL dat een pakketje dat verstuurd wordt iets bevat dat op Marktplaats is geadverteerd?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
12 nov 2023 15:10
Hoe weet DHL dat een pakketje dat verstuurd wordt iets bevat dat op Marktplaats is geadverteerd?
Marktplaats heeft een samenwerking met DHL, zodat je direct via marktplaats een DHL code kan aanmaken. https://help.marktplaats.nl/s/article/h ... arktplaats

Daar zal dus ongetwijfeld ergens een koppeling zitten zodat deze samenwerking ook commercieel gezien afgerekend kan worden tussen MP en DHL.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Grapes schreef:
19 sep 2023 14:19
Op Facebook kun je dozen kopen met pakjes Aliexpress. 50 euro oid. Die bij ons geleverd worden door POSTNL !!! HOE ZOU DIT NU KUNNEN??
Ik doe alleen nog zaken met DHL en DTP.
Heeft u wel eens zo'n doos gekocht dan? Dit forum bestaat bij de gratie dat argeloze mensen doorklikken op facebook. Ik heb vaak deze advertentie voorbij zien komen, maar er zit echt geen vindbaar bedrijf achter. RTL nieuws is er eens achteraan gegaan, de pakjes die via vage kanalen gekocht werden kwamen niet uit Nederland. Hoe de verkopers er aan kwamen is altijd een raadsel gebleven.
Maar ja, het stond op facebook, dus zou het wel waar zijn.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Berteman »

Cro schreef:
12 nov 2023 15:41
Nijogeth schreef:
12 nov 2023 15:10
Hoe weet DHL dat een pakketje dat verstuurd wordt iets bevat dat op Marktplaats is geadverteerd?
Marktplaats heeft een samenwerking met DHL, zodat je direct via marktplaats een DHL code kan aanmaken. https://help.marktplaats.nl/s/article/h ... arktplaats

Daar zal dus ongetwijfeld ergens een koppeling zitten zodat deze samenwerking ook commercieel gezien afgerekend kan worden tussen MP en DHL.
Aan het pakket is niet af te zien, dat de verzender op Marktplaats de inhoud van het pakket verkocht heeft.Vorige week ontving ik twee pakketjes van DHL via Marktplaats. Op het adres label stond de naam van de verzender, een barcode en uiteraard mijn adres.

Het zou natuurlijk mogelijk zijn dat door de barcode een link gelegd kan worden naar Marktplaats. Of dat dan ook iets zegt over de voorgaande transactie, lijkt me onwaarschijnlijk, al was het om redenen van privacy. Maar mocht dat al het geval zijn, dan kost het een kwaadwillende meer dan een dagtaak, om tientallen zo niet honderden pakjes te scannen. En dan is het nog maar de vraag of alle pakketjes iets waardevols bevatten.

Zo heb ik eens op Marktplaats een onderdeel gekocht voor € 3,75 waarmee ik maar mee wil zeggen dat via Marktplaats niet alleen dure en kostbare spullen worden verhandeld. Tot slot, ik heb geen negatieve ervaringen met DHL. Of PostNL. Voor het merendeel is en blijft het mensenwerk, geen mens is onfeilbaar en ook niet alle medewerkers van de pakketdiensten zijn dieven of criminelen.

EMolenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2024 10:20

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door EMolenaar »

Het nieuwe verdienmodel van DHL:

Gooi alle pakketjes van minder dan kilo direct in een container.
Klanten betalen (minimaal) €3,99 om dit te versturen.
Na de "sorry, we zijn uw pakket kwijt" procedure betalen ze
het fantastische bedrag van € 3,40 uit.
Winst per niet geleverd pakketje: €0,59
Dat is toch een mooie verdienste.
Verkoop dan na enkele maanden de container aan een opkoper
want "pakjes onbestelbaar" Nog eens kassa!

Ik begrijp de topic starter volledig.
Voor kopers op Marktplaats blijft het erg gevaarlijk om met DHL te laten versturen.
Zelfs koperbescherming helpt niet. MP zegt gewoon "ons probleem niet".
(waar betaal je dan voor MP?)
Ik ben klaar met DHL en zal ze nooit meer gebruiken via Marktplaats.
Die QR code procedure rammelt aan alle kanten.
Een pakketje ongeadresseerd inleveren is vragen om om problemen.
Zodra de barcode onleesbaar geworden is (of kwijt raakt) weet niemand nog waar het pakje naar toe moet.

Als laatste:
Als je op Marktplaats iets koopt met een betaalverzoek van de verkoper
en je betaalt dit, dan bij jij (de betaler) de opdrachtgever van de zending.
Dus niet de verkoper. Daarom krijgt de koper ook het (minieme) schadebedrag en niet de verkoper
want de koper heeft voor de zending betaald (en niet de verkoper)

Ik hoop met dit bericht meer mensen te waarschuwen voor de slechte praktijken van DHL.
Er zijn genoeg andere alternatieven.
Dat Marktplaats dit niet aanbiedt wil niet zeggen dat je ze niet zou kunnen gebruiken.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon gaan halen en betalen, boter bij de vis.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Moneyman »

EMolenaar schreef:
03 jan 2024 11:06
Het nieuwe verdienmodel van DHL:

Gooi alle pakketjes van minder dan kilo direct in een container. Klanten betalen (minimaal) €3,99 om dit te versturen.
Na de "sorry, we zijn uw pakket kwijt" procedure betalen ze het fantastische bedrag van € 3,40 uit. Winst per niet geleverd pakketje: €0,59 Dat is toch een mooie verdienste. Verkoop dan na enkele maanden de container aan een opkoper want "pakjes onbestelbaar" Nog eens kassa!
Ja, da's nou écht een mooi, toekomstbestendig verdienmodel :lol: :lol:

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Marktplaats en DHL weigeren kwijtgeraakt pakket te vergoeden

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ja je zou zo een transportbedrijf beginnen.
Nooit iets bezorgen, alles verkopen, dan word je vanzelf multimiljonair.

Plaats reactie