LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Marijke1990
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2015 17:28

Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door Marijke1990 »

Onlangs heb ik een eetkamertafel en zes eetkamerstoelen gekocht bij een meubelzaak. Bij het bestellen is er een orderformulier ingevuld, wat ik ook ondertekend heb, waarop de prijs stond van 4 stoelen en de tafel. Ik was in de veronderstelling dat ik 2 stoelen 'cadeau' had gekregen (het was ook allemaal behoorlijk prijzig).

Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door crazyme »

Marijke1990 schreef:Onlangs heb ik een eetkamertafel en zes eetkamerstoelen gekocht bij een meubelzaak. Bij het bestellen is er een orderformulier ingevuld, wat ik ook ondertekend heb, waarop de prijs stond van 4 stoelen en de tafel. Ik was in de veronderstelling dat ik 2 stoelen 'cadeau' had gekregen (het was ook allemaal behoorlijk prijzig).

Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Misschien moet je eerst even uitleggen waarom er 6 stoelen zijn geleverd ipv 4. En is de prijs van de stoelen op de orderbon gelijk aan de prijs op de factuur ? Je bent wel erg onduidelijk. Wil je graag van ons horen dat je twee stoelen gratis krijgt ?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door witte angora »

Marijke1990 schreef: Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Heb je al met de leverancier gesproken, en zo ja, wat zei die?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door 16again »

Zat er in de offerte een duidelijk herkenbare fout?
Bijvoorbeeld stoel 6 stuks prijs 6x 100,- = 400,-

Zo ja, dan heb je een problem, want dan had je kunnen weten dat offerte niet klopte
Zo nee, dan heeft de winkel een problem

Je kan ook voorstellen het verschil te delen.

Marijke1990
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2015 17:28

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door Marijke1990 »

crazyme schreef:
Marijke1990 schreef:Onlangs heb ik een eetkamertafel en zes eetkamerstoelen gekocht bij een meubelzaak. Bij het bestellen is er een orderformulier ingevuld, wat ik ook ondertekend heb, waarop de prijs stond van 4 stoelen en de tafel. Ik was in de veronderstelling dat ik 2 stoelen 'cadeau' had gekregen (het was ook allemaal behoorlijk prijzig).

Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Misschien moet je eerst even uitleggen waarom er 6 stoelen zijn geleverd ipv 4. En is de prijs van de stoelen op de orderbon gelijk aan de prijs op de factuur ? Je bent wel erg onduidelijk. Wil je graag van ons horen dat je twee stoelen gratis krijgt ?
Sorry voor de onduidelijkheid, ik had niet zo'n idee van wat jullie wilden weten. Op de orderbevestiging staat:

Tafel €100,-
4x stoel blauw á €100,- €400,-
2x stoel rood


Totaal €500,-

Ik heb dus ook 6 stoelen besteld en geen 4. Daarom zijn er ook 6 geleverd en geen 4. Op de factuur staan echter alle 6 de stoelen berekend en dus (in dit voorbeeld) i.p.v. nog €500,- betalen, nog €700,- betalen.
witte angora schreef:
Marijke1990 schreef: Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Heb je al met de leverancier gesproken, en zo ja, wat zei die?
Ik ben meteen langsgegaan maar ze hebben me gevraagd om volgende week terug te komen omdat dan degene er is die het aan me verkocht heeft. Maar ik wil dus graag voor die tijd even weten waar ik sta.
16again schreef:Zat er in de offerte een duidelijk herkenbare fout?
Bijvoorbeeld stoel 6 stuks prijs 6x 100,- = 400,-

Zo ja, dan heb je een problem, want dan had je kunnen weten dat offerte niet klopte
Zo nee, dan heeft de winkel een problem

Je kan ook voorstellen het verschil te delen.
(Zie hierboven) er staat dus geen herkenbare fout, ze zijn gewoon 'vergeten' het bedrag achter die 2 andere stoelen in te vullen.

Natuurlijk zal ik het verschil delen voorstellen als ik er niet uitkom met ze.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Marijke1990 schreef:....er staat dus geen herkenbare fout, ze zijn gewoon 'vergeten' het bedrag achter die 2 andere stoelen in te vullen.

Natuurlijk zal ik het verschil delen voorstellen als ik er niet uitkom met ze.
Dat heet een kennelijke fout en u constateerde die meteen ook. En veronderstelde maar wat om er 'gebruik' van te maken. In het geval van een kennelijke fout hebt u helemaal nergens recht op. Een ander een fout gunnen zou u gesierd hebben. En dat u nu het zogenaamde verschil denkt te gaan delen maakt het moreel des te dubieuzer.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou, als het om 6 dezelfde stoelen ging, kan ik me indenken dat het gaat om 6 halen 4 betalen. Maar het gaat om 4 blauwe stoelen die per stuk worden afgerekend, en dan 2 andere stoelen gratis erbij? Je geeft zelf al aan dat ze vergeten zijn dat bedrag te berekenen.

Maar goed, je kunt altijd in conclaaf gaan, volgende week, wie weet wat het oplevert.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit lijkt mij ook een rekenfout. U verwijst niet naar een actie, dus die zal er ook niet zijn geweest.

Even de reactie van de winkel afwachten en dan zonder morren accoord gaan met hun voorstel.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben geniegd om in de factuur de structuur: aantal, prijs, totaalprijs in te lezen. Ik had achter rood iets als gratis verwacht. Nu ik dat niet zie ga ik uit van een fout.
Marijke1990 schreef:Ik ben meteen langsgegaan maar ze hebben me gevraagd om volgende week terug te komen omdat dan degene er is die het aan me verkocht heeft. Maar ik wil dus graag voor die tijd even weten waar ik sta.
Heb je het met die persoon niets over de prijs gehad?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door 16again »

De winkel heeft wel een goed punt om de 2 stoelen ook in rekening te brengen.

Wat nu als TS stelt "700 ipv 500 gaat boven mijn budget, voor die prijs had ik de overeenkomst niet gesloten."
Is dan onder de koop uit te komen? Dan heeft de winkel een groter probleem: inkomstenderving.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:De winkel heeft wel een goed punt om de 2 stoelen ook in rekening te brengen.

Wat nu als TS stelt "700 ipv 500 gaat boven mijn budget, voor die prijs had ik de overeenkomst niet gesloten."
Is dan onder de koop uit te komen? Dan heeft de winkel een groter probleem: inkomstenderving.
Bij een kennelijke vergissing gaat die vlieger niet op. Ts wist bij de koop wat de afzonderlijke onderdelen kostten.

Marijke1990
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2015 17:28

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door Marijke1990 »

Hartelijk dank voor alle reacties. Ik vind het alleen vervelend dat het nu lijkt alsof ik het niet wil of kan betalen. Daar gaat het niet om. Ik was echt in de veronderstelling dat de 2 stoelen gratis waren. Misschien wat naïef... Ik ga volgende week nog even langs de winkel en we komen er ongetwijfeld uit.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Marijke1990 schreef:Hartelijk dank voor alle reacties. Ik vind het alleen vervelend dat het nu lijkt alsof ik het niet wil of kan betalen. Daar gaat het niet om. Ik was echt in de veronderstelling dat de 2 stoelen gratis waren. Misschien wat naïef... Ik ga volgende week nog even langs de winkel en we komen er ongetwijfeld uit.
En dat zei je niet tegen de verkoper toen hij de opdrachtbevestiging gaf? Ik denk ook dat als ze gratis waren geweest de verkoper dat ongetwijfeld triomfantelijk gezegd had tijdens de aankoop: "En speciaal voor u mevrouwtje, twee gratis stoelen!" (of iets van die strekking).

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef: Bij een kennelijke vergissing gaat die vlieger niet op. Ts wist bij de koop wat de afzonderlijke onderdelen kostten.
Had TS dan in de winkel op de zakjapanner de offerte na moeten rekenen?
Prijzen zullen anders zijn dan de mooi ronde voorbeeld getallen in dit topic.
Het lijkt mij de verantwoording winkelier om het rekenwerk correct te doen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
crazyme schreef: Bij een kennelijke vergissing gaat die vlieger niet op. Ts wist bij de koop wat de afzonderlijke onderdelen kostten.
Had TS dan in de winkel op de zakjapanner de offerte na moeten rekenen?
Prijzen zullen anders zijn dan de mooi ronde voorbeeld getallen in dit topic.
Het lijkt mij de verantwoording winkelier om het rekenwerk correct te doen.
Basisschoolniveau mag toch wel verwacht worden. Moet de winkelier de klant soms ook helpen met een toiletbezoek ? Het is wel bekend dat jij alles de verantwoordelijkheid van de ondernemer wil maken, maar dit slaat nergens op.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef: Basisschoolniveau mag toch wel verwacht worden.
Hou dan de verkoper eerst even een spiegel voor! Daar ligt immers de oorsprong van de fout.

Bij een kennelijke fout is verkoper niet gebonden om te leveren voor foutieve prijs, en verkoper mag daarom de koop ontbinden.
Achteraf even de prijs verhogen is heel wat anders, en niet zomaar toegestaan. Uit niets blijkt namelijk dat TS ook voor de hogere prijs gekocht zou hebben.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Als u een tafel en 6 stoelen hebt besteld, wat is er dan mis mee om een tafel en 6 stoelen te betalen?
U wist al dat de prijs op de offerte niet juist was.
Dan had u daar ook gelijk naar kunnen vragen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
crazyme schreef: Basisschoolniveau mag toch wel verwacht worden.
Hou dan de verkoper eerst even een spiegel voor! Daar ligt immers de oorsprong van de fout.

Bij een kennelijke fout is verkoper niet gebonden om te leveren voor foutieve prijs, en verkoper mag daarom de koop ontbinden.
Achteraf even de prijs verhogen is heel wat anders, en niet zomaar toegestaan. Uit niets blijkt namelijk dat TS ook voor de hogere prijs gekocht zou hebben.
De prijs wordt helemaal niet verhoogd. De prijzen blijven gelijk. Een stoel kost net zoveel zoals overeengekomen. De rekenfout wordt hersteld en dat mag gewoon. Of je dat nu leuk vindt of niet.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat er gebeurd was als er op de offerte 8 stoelen berekend stonden en op de factuur 6. Zou de topicstarter dan die 8 willen betalen terwijl ze er 6 krijgt en hier een topic over openen?

Maar sowieso, al voor de offerte opgemaakt werd wist ze wat het spul ging kosten, en kon ze zelf wel uitrekenen wat het totaal bedrag zou zijn. Het probleem zal dus niet zijn dat ze het geld niet heeft liggen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef: De prijs wordt helemaal niet verhoogd. De prijzen blijven gelijk. Een stoel kost net zoveel zoals overeengekomen. De rekenfout wordt hersteld en dat mag gewoon. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Op de getekende offerte is weldegelijk voor een lagere totaalprijs getekend , als welke nu op de factuur staat. In ons getallen voorbeeld 700 ipv 500 euro. Dat kun je niet verhogen/gelijk blijven noemen , maar dat is het natuurlijk niet.

De verkoper kan onder de rekenfout uit komen door de koop te ontbinden, niet door het product voor een hogere totaalprijs door de strot van de afnemer te duwen.

Hoe liep het af bij webwinkels die producten fout geprijsd hadden staan? Werd de koop ontbonden, of werd de koper verplicht tegen de hogere reguliere prijs te kopen?

Gesloten