Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Caro89
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2022 12:04

Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door Caro89 »

Stel.. je koopt in een winkel raamdecoratie.

Je hebt je lijstje met afmetingen bij je, want daarvan had je meetinstructies gevonden op de website van de winkel.
Je wordt aangesproken door een medewerker die haar hulp aanbiedt en jij vertelt haar al je wensen/eisen over de raamdecoratie die je wilt gaan bestellen.

Je vraagt de medewerkster welke maten ze precies moet weten. Je hebt immers volgens de meetinstructies op 3 plekken moeten meten en moet afhankelijk van je wensen de breedst of juist smalst gemeten maat aanhouden.
De medewerkster weet het niet precies maar klikt rustig door en heeft een houding van 'het komt wel goed'.

Zo vertel je haar ook dat je de raamdecoratie graag op het kozijn, dus 'op de dag' wilt plaatsen.
Zij knikt ja, klikt ondertussen druk door in het bestelscherm.

Als alles is ingevuld, loop je de bestelling door. Je vraagt de medewerkster NOGMAALS of het gaat om raamdecoratie voor op de dag, maar zij verzekert je er van 'dat dat niets uitmaakt'.

Zonder verder algemene voorwaarden nog door te nemen OF iets te laten ondertekenen. Stuurt ze je met de bon naar de kassa waar je het volledige bedrag betaalt.

Thuisgekomen twijfel je toch over de bestelde gordijnen en bel je direct terug om deze te laten annuleren.
Omdat ook die vraag over het plaatsen van de decoratie niet helemaal lekker zit, zoek je dit na op internet en kom je erachter dat je verkeerd geadviseerd bent en nu dus onbruikbare raamdecoratie besteld hebt.

Helaas is de winkel al dicht en dus bel je de dag erna meteen naar de winkel om dit te bespreken.
De medewerker die je dan spreekt, geeft aan dat het niet aan te passen is maar geannuleerd moet worden en je je bestelling opnieuw kunt doen bij het ophalen van je geld.
Dus dat doen we, we laten de bestelling annuleren en bestellen nieuwe raamdecoratie. Niet wanneer we het geld ophalen maar dit keer via internet, volgens de meetinstructies, de juiste maten én de juiste bevestiging locatie.

Twee dagen later kom je bij de winkel om je geld te halen.
Door miscommunicatie tijdens het telefoongesprek van twee dagen ervoor blijkt niet de hele bestelling geannuleerd te zijn. Slechts een deel, waardoor je je geld niet volledig terug krijgt. Want het product is immers al in productie genomen.

Hoewel de medewerker je nog verzekert dat het wel goed komt en je de dag erna direct terug gebeld wordt door haar collega, word je NET voor sluitingstijd teruggebeld. Je mist het telefoontje, je belt terug; Winkel gesloten.
Dag erna bel je zelf maar weer terug, medewerker geeft aan dat hij duidelijk gevraagd heeft of het alleen om een deel van de bestelling ging en wordt je er van verzekerd dat hij gaat kijken wat hij kan doen en dat hij je daar telefonisch van op de hoogte brengt, diezelfde dag nog.
Je raadt het al; er wordt niet terug gebeld.

Je contact de klantenservice, twee keer - want ook zij reageren niet op de mail.
Maar! Dan word je teruggebeld! Je mist opnieuw het telefoontje maar hebt een voicemail bericht met de vraag contact op te nemen met de klantenservice omdat zij 'de opties willen bespreken'.

Je belt direct terug, staat 15 minuten in de wacht en krijgt dan eindelijk iemand te spreken. Iemand anders dan de voicemail.
Deze persoon vertelt je doodleuk dat de klantenservice niets voor je kan doen en hier niet over gaat.
Oh en die opties? "Ja, de opties zijn dat er dus eigenlijk geen opties zijn" (letterlijke woorden).
Je wordt terug doorverbonden naar de winkel waar na 5 minuten wachten de verbinding verbroken wordt. En wanneer je direct zelf terugbelt naar de winkel (een uur voor sluitingstijd) krijg je de melding dat de winkel gesloten is en je later terug moet bellen.

Dan rest ons nu nog de vraag:
Heb je in deze situatie recht op je geld terug of niet?
Valt deze situatie onder 'dwaling'?
Heeft iemand nog tips over hoe we dit aan moeten pakken?


DWALING:
U kunt uw koop ongedaan maken als u geen goede informatie kreeg van de verkoper. Dit heet ‘dwaling’. U heeft te maken met dwaling als alle drie situaties voor u gelden:
  • De verkoper gaf u geen, te weinig of verkeerde informatie.
    Hij kon weten dat die informatie belangrijk was voor uw beslissing om te kopen.
    U had het product niet gekocht als u vooraf de goede informatie had gehad.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door Jablan »

Mij lijkt het geen dwaling, maar ik laat het graag over aan andere forum'ers.

Voor alle duidelijkheid: had je twee maten bij je? 'Op de dag' en 'In de dag'?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u thuis dus alles zo goed bestudeerd hebt, dan gaat u toch niet akkoord met zo’n antwoord vaneen verkoopster? Dan had ik maar om een ervaren persoon gevraagd

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kort samengevat:
Op dag X loop je een winkel binnen om een raamdecoratie te kopen. Je verteld de verkoper wat je wilt kopen en in welke maten. Je krijgt een bon en gaat daarmee naar de kassa. Er wordt niet direct geleverd, maar je betaald wel direct het volledige bedrag.

Op dag X+1 bel je de winkel op om de overeenkomst aan te passen, omdat je er achter bent gekomen dat het geen verkocht is voor jou onbruikbaar is. De medewerker geeft aan dat de bestelling niet aan te passen is, maar wel geannuleerd kan worden. Jij geeft vervolgens aan de overeenkomst te willen annuleren.

Op dag X+3 ga je naar de winkel om je geld op te halen en dan kom je er achter dat de winkel slechts een deel van de overeenkomst heeft geannuleerd.

Op een gegeven moment is het antwoord van de winkel dat ze niets voor je kunnen betekenen.

--
Heb je op dag X een contract ondertekend?

Heb je opnames van het geen besproken is?

Je hebt het ook over mails die je verstuurd hebt. Wat staat er in deze mails en wanneer zijn die verzonden?

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je hebt zelf de meting voor de raamdecoratie gedaan.
De verkoopster had er geen verstand van, zodat de verkeerde maten zijn besteld.
De bestelling heb je telefonisch geannuleerd. Wat voor miscommunicatie kan er dan zijn ontstaan dat er maar een deel van de bestelling is geannuleerd?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je goed had gemeten maakt het voor de meeste raambekleding niets uit bij plaatsing op de dag.

Daar begint alle ellende.

Vervolgens was er twijfel bij u, en heeft u toch besteld.

Vervolgens geannuleerd, maar zonder deze annulering eerst af te wikkelen heeft u nieuwe besteld.

U zou iets beter in de spiegel moeten kijken naar mijn mening.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... herkenbaar. Het zal toch niet de LB in Utrecht zijn geweest? Daar loopt exact zulk personeel rond. Moet elkaar ook voortdurend bellen omdat ze niet weten wat ze moeten, en daar gaat ook alles verkeerd.

Kort gezegd: van een adviseur in een winkel mag je een zekere kennis verwachten over het product dat verkocht wordt. En zeker als het gaat om maatwerk. Deze verkoper had kennelijk geen idee. Dat is de verantwoording van de winkel om toch een onbekwaam persoon dit af te laten handelen. Net zoals het annuleren: als je de hele bestelling geannuleerd hebt en er komt maar een deel in het bestand, is dat toch echt de verantwoording van de winkel.

Op basis van jouw verhaal zou ik zeggen dat je recht hebt op het hele aankoopbedrag.

Marc-Willem
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2020 16:37

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door Marc-Willem »

Bijna 100% zeker dat hier gaat om een filiaal van KWANTUM... Zo herkenbaar!

Caro89
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2022 12:04

Re: Raamdecoratie besteld: geld terug door verkeerd advies

Ongelezen bericht door Caro89 »

Bedankt voor de reacties.

Ik ben me er zeker bewust van dat ik A niet slim geweest ben om ondanks de twijfel toch akkoord te gaan. En B achteraf gezien beter had kunnen wachten met de nieuwe bestelling.

Maar zoals ik al aangaf ben ik (stom genoeg) toch afgegaan op het advies van de 'expert'. En omdat ik er van overtuigt was dat alles geannuleerd was, heb ik niet gewacht met de nieuwe besteling.

Verder had ik bij een vorige bestelling bij deze winkelketen een adviseur die me ter plekke nog wees op de bijkomende maten voor wanneer je op of in de dag ging plaatsen. Hij zorgde ervoor dat er toen (aantal jaar geleden) bij de gemeten lengtemaat dus 10 cm geteld en er van de breedst gemeten maat uit gegaan werd. Info die hij uitlegde maar vooral gewoon invoerde.

Ik ging ervan uit dat elke medewerker over deze info zou beschikken, dus heb alleen de exacte maten gemeten, dit ook deze keer zo benoemd en laten zien. Waarna ik er op vertrouwde dat het goed zou komen.

Wat betreft de miscommunicatie: de medewerker claimt specifiek te hebben gevraagd of het enkel om een deel van de bestelling ging en volgens hem heb ik dat bevestigd.
Echter kan ik me dit niet herinneren. Sowieso had ik dan natuurlijk nooit nieuwe raambekleding besteld direct na het telefoon gesprek.

Tot slot: ik heb nooit iets ondertekent, alleen de rekening betaald. En wat betreft de mails: hierin staat de hele tijdlijn beschreven van dit verhaal met daarin een klacht over het verkeerde advies van de medewerker. Hier deed de klantenservice niks mee: "daar gaan wij niet over".

Plaats reactie