LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retourrecht internetshop

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
19 jan 2019 22:49
moederslink schreef:
19 jan 2019 22:40
2) mijn vakantieopties zijn niet beperkt : beddengoed en dekbedden in de hotels zijn schoon en fris
gewassen , ik ruik dat, zie dat en voel dat. Ik ga nooit meer naar huisjes.
Hoewel voor de context relevant neem ik het relevante citaat niet over. Je gaf aan dat je niet onder een tweedehands dekbed wilde liggen. Het hotel heeft alleen maar tweedehands dekbedden. Ik kan alleen maar concluderen dat je best onder tweedehands dekbedden wilt liggen.
moederslink schreef:
19 jan 2019 22:40
Als ik een dekbed nieuw koop , moet het wel 100 % nieuw en ongebruikt zijn.
Geen dekbedden online kopen ;) Ik retourneer ze ook regelmatig ;)
Zucht...ja Alfa ...ok Alfa ...ik las het terug en had het alweer aangepast.
In een hotel slaap ik uiteraard wel ( en wil dat ook ) onder 2e hands beddengoed , gewassen en fris ruikend. Ik ruik dat echt of het dekbed gewassen is of niet en zo niet dan reclameer ik wel 8)
Ik wil geen gebruikt 2e hands dekbed kopen en dat thuis op mijn bed leggen en gebruiken ....
Daar heb ik het toch steeds over , over het kopen van een gebruikt en geretourneerd dekbed?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heb ik even mazzel dat ik geen dekbedden koop bij die winkel van Alfa. Heb de mijne een jaar of 20 geleden aangeschaft, waren spiksplinternieuw, niet gewassen of gestoomd.

Dat deed ik in de jaren nadien zelf wel.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
19 jan 2019 22:51
Je weet inmiddels écht wel dat dit totaal irrelevant is.
Totaal niet. Voorraden zijn online te zien. Voorraad dat niet verkocht kan worden kan je niet uit het systeem halen.
Ik kom zelf uit de woninginrichting in de breedste zin van het woord. Fysieke winkels en een webshop. De webshop werd beheerd vanuit een filiaal. U denkt toch niet dat er een personeelslid met een terug gekomen dekbed naar een stomerij gaat, het geld voorschiet en later terug betaald krijgt? De kosten om iets weg te brengen, op te halen en daarna weer verkoopklaar te maken overstijgen de nieuwprijs. Niet alleen bij het dekbed hier, maar ook bij de ventilator in het andere topic. Verkooptechnisch heeft een tweedehands artikel geen enkele waarde meer. De ventilator zou je nog apart kunnen aanbieden, echter moet je hier een apart artikel van maken die je niet kan aanbieden tussen dezelfde ventilator. Dus nog meer kosten alleen om te kunnen verkopen. Zet online neer dat ze een beslapen dekbed verkopen en geheid dat het niet meer verkocht wordt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

De moderator heeft enkele offtopic berichten verwijderd. Ook al is het probleem van de topicstarter opgelost, het is nog wel toegestaan om inhoudelijk een discussie te voeren over het retourrecht bij webshops.

Met vriendelijke groet,
Radar forummoderatie

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door witte angora »

Prima. Dan vatten we 13 pagina's als volgt samen:

- Het is -uitzonderingen daargelaten- toegestaan dat consumenten goederen die online zijn gekocht terug sturen naar de webshop
- Webshops mogen, indien er aantoonbare schade is, een waardevermindering in rekening brengen
- De meesten, maar niet allen, zijn het er over eens dat een dekbed dat een nacht gebruikt is niet meer als nieuw verkocht kan worden, of zou dit zelf niet als nieuw willen kopen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het retourrecht bij internetaankopen is bedoeld om de consument te beschermen, omdat hij het product niet voortijds in handen heeft gehad. Prima. In een "stenen" winkel geldt nog altijd gekocht is gekocht. Ook prima.

Koop ik in een winkel een dekbed of een ventilator, dan kan ligt er vaak een model om te bekijken, of kun je de buitenverpakking nog even openen om bv de kleur te controleren. Het is uitgesloten dat je onder het dekbed gaat slapen, de ventilator installeert, of een feestje bouwt om de feestkleding te proberen.

Dat die mogelijkheid nu wel wordt gegeven aan internetkopers, is volgens mij een onbedoeld uitvloeisel van de wet. Daar kan dus alleen iets aan gedaan worden via een wetswijziging. Inperken van consumentenrechten is niet populair onder parlementariërs, dus tenzij de webshopwereld zwaar gaat lobbyen, zie ik dat niet gebeuren.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
20 jan 2019 11:52
Prima. Dan vatten we 13 pagina's als volgt samen:

- Het is -uitzonderingen daargelaten- toegestaan dat consumenten goederen die online zijn gekocht terug sturen naar de webshop
- Webshops mogen, indien er aantoonbare schade is, een waardevermindering in rekening brengen
- De meesten, maar niet allen, zijn het er over eens dat een dekbed dat een nacht gebruikt is niet meer als nieuw verkocht kan worden, of zou dit zelf niet als nieuw willen kopen.
Maar dan blijft de vraag, hoe moet dat laatste opgelost worden? Iets dat een winkel niet meer als nieuw kan verkopen zal via andere wegen verkocht moeten worden. Wat als de kosten voor de verkoop de verkoopprijs zullen overstijgen? Moet je dan tegen de koper zeggen dat deze geen geld terug krijgt, maar het dekbed ook niet, of stuur je het dekbed weer terug naar de koper?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
20 jan 2019 12:03
Het retourrecht bij internetaankopen is bedoeld om de consument te beschermen, omdat hij het product niet voortijds in handen heeft gehad. Prima. In een "stenen" winkel geldt nog altijd gekocht is gekocht. Ook prima.

Koop ik in een winkel een dekbed of een ventilator, dan kan ligt er vaak een model om te bekijken, of kun je de buitenverpakking nog even openen om bv de kleur te controleren. Het is uitgesloten dat je onder het dekbed gaat slapen, de ventilator installeert, of een feestje bouwt om de feestkleding te proberen.

Dat die mogelijkheid nu wel wordt gegeven aan internetkopers, is volgens mij een onbedoeld uitvloeisel van de wet. Daar kan dus alleen iets aan gedaan worden via een wetswijziging. Inperken van consumentenrechten is niet populair onder parlementariërs, dus tenzij de webshopwereld zwaar gaat lobbyen, zie ik dat niet gebeuren.

In veel stenen winkels mag je ook een dekbed retourneren. Alleen staat er dan wel in de voorwaarden dat als je een artikel retourneert dat beschadigd of gebruikt is op een manier die de waarde ervan aanzienlijk vermindert, zij het recht hebben om een lager bedrag terug te betalen aan de klant.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou niet weten in welke stenen winkel deze voorwaarden gehanteerd worden.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een gewone winkel mag natuurlijk ruilen, maar is dat niet verplicht en stelt dan zelf de voorwaarden. Meestal iets met binnen zoveel dagen, alleen met bon, ongeopende verpakking, geen geld terug maar tegoedbon.
Op dekbedden heb ik nooit gelet, ik zag vorige week nog wel een bordje "onderkleding wordt niet geruild".

Ik vind het niet logisch dat een koper op internet een veel ruimer en afdwingbaar recht heeft dan een koper in een winkel. Maar als het de wet is, dan moeten consumenten en ondernemers zich eraan houden.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 20 jan 2019 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
20 jan 2019 12:12
Ik zou niet weten in welke stenen winkel deze voorwaarden gehanteerd worden.
Menig matrassenverkoper biedt de gelegenheid tot enkele weken/maanden "proefslapen."

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is zo. Maar daar heb ik onlangs dan ook geen matras gekocht.

Bovendien maakt dat duidelijk deel uit van het aanbod. Voor dekbedden heb ik nog geen aanbod van proefslapen gezien. Misschien komt het voor, maar daar zou ik dus niet snel een dekbed kopen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Student90 »

Erthanax schreef:
20 jan 2019 12:21
Een gewone winkel mag natuurlijk ruilen, maar is dat niet verplicht en stelt dan zelf de voorwaarden. Meestal iets met binnen zoveel dagen, alleen met bon, ongeopende verpakking, geen geld terug maar tegoedbon.
Op dekbedden heb ik nooit gelet, ik zag vorige week nog wel een bordje "onderkleding wordt niet geruild".

Ik vind het niet logisch dat een koper op internet een veel ruimer en afdwingbaar recht heeft dan een koper in een winkel. Maar als het de wet is, dan moeten consumenten en ondernemers zich eraan houden.
En wat te denken van de probeer 100 dagen uit, etc acties met betrekking tot bijv. matrassen? Iedereen heeft het hier over (on)gewassen dekbedden en lakens, maar ik zou dus nooit vrijwillig op de matrassen in hotels willen gaan liggen; ondanks dat een "schone" laken er tussen ligt.

Heb jij je nooit afgevraagd waarom zulke acties bestaan? Het loont. Retourneren is tegenwoordig geen recht meer te noemen, maar een middel om je sterker op de markt te plaatsen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Student90 »

NeoDutchio schreef:
20 jan 2019 09:17
Moneyman schreef:
19 jan 2019 22:51
Je weet inmiddels écht wel dat dit totaal irrelevant is.
Totaal niet. Voorraden zijn online te zien. Voorraad dat niet verkocht kan worden kan je niet uit het systeem halen.
Ik kom zelf uit de woninginrichting in de breedste zin van het woord. Fysieke winkels en een webshop. De webshop werd beheerd vanuit een filiaal. U denkt toch niet dat er een personeelslid met een terug gekomen dekbed naar een stomerij gaat, het geld voorschiet en later terug betaald krijgt? De kosten om iets weg te brengen, op te halen en daarna weer verkoopklaar te maken overstijgen de nieuwprijs. Niet alleen bij het dekbed hier, maar ook bij de ventilator in het andere topic. Verkooptechnisch heeft een tweedehands artikel geen enkele waarde meer. De ventilator zou je nog apart kunnen aanbieden, echter moet je hier een apart artikel van maken die je niet kan aanbieden tussen dezelfde ventilator. Dus nog meer kosten alleen om te kunnen verkopen. Zet online neer dat ze een beslapen dekbed verkopen en geheid dat het niet meer verkocht wordt.
Nogmaals
Dat hierdoor de shop verplicht wordt tot extra werk, is niet relevant.
Met andere woorden, dat die shop er voor kiest de ventilator of dekbed te dumpen, is niet relevant.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Student90 »

NeoDutchio schreef:
20 jan 2019 12:06
witte angora schreef:
20 jan 2019 11:52
Prima. Dan vatten we 13 pagina's als volgt samen:

- Het is -uitzonderingen daargelaten- toegestaan dat consumenten goederen die online zijn gekocht terug sturen naar de webshop
- Webshops mogen, indien er aantoonbare schade is, een waardevermindering in rekening brengen
- De meesten, maar niet allen, zijn het er over eens dat een dekbed dat een nacht gebruikt is niet meer als nieuw verkocht kan worden, of zou dit zelf niet als nieuw willen kopen.
Maar dan blijft de vraag, hoe moet dat laatste opgelost worden? Iets dat een winkel niet meer als nieuw kan verkopen zal via andere wegen verkocht moeten worden. Wat als de kosten voor de verkoop de verkoopprijs zullen overstijgen? Moet je dan tegen de koper zeggen dat deze geen geld terug krijgt, maar het dekbed ook niet, of stuur je het dekbed weer terug naar de koper?
Toon maar aan dat er sprake is van waardevermindering. Schijnbaar vindt niemand het erg om onder een gebruikte dekbed te slapen in een hotel, dus de waarde is in ieder geval niet gelijk aan 0.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
20 jan 2019 12:03
Dat die mogelijkheid (gebruiken Alfa) nu wel wordt gegeven aan internetkopers, is volgens mij een onbedoeld uitvloeisel van de wet. Daar kan dus alleen iets aan gedaan worden via een wetswijziging. Inperken van consumentenrechten is niet populair onder parlementariërs, dus tenzij de webshopwereld zwaar gaat lobbyen, zie ik dat niet gebeuren.
Dat gaat niet gebeuren, omdat hier over is nagedacht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien is de huidige consument wel door en door verwend?
Alles moet maar maakbaar en haalbaar zijn en men kent zn rechten, eist deze ook op en heeft vaak lak aan zn plichten en/of fatsoen.

' Vroegah' dacht je goed na over een aankoop want je kon je zure centjes maar 1x uitgeven .
Je werd vaak alleen met Pasen in het nieuw gestoken en verder kickte men op de uitverkoop.

Ik vind dit online geshop ook hartstikke handig , maar ik heb echt het onfatsoen en het lef niet om gebruikt , half gesloopt spul retour te sturen.
Dat krijg je dus ook nooit voor elkaar in een stenen winkel.
Maar de webshops gedijen prima dus het zal allemaal wel " uit " kunnen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@student

U schijnt het verschil niet te begrijpen tussen iets kopen, of tijdelijk “huren” zoals een bed in een hotel.

Blijkbaar maakt het u niet uit, als u in een winkel gebruikte tweedehands spullen krijgt voor de nieuwprijs. Mooi. Ik hoef dat niet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
20 jan 2019 12:03
Dat die mogelijkheid nu wel wordt gegeven aan internetkopers, is volgens mij een onbedoeld uitvloeisel van de wet. Daar kan dus alleen iets aan gedaan worden via een wetswijziging. Inperken van consumentenrechten is niet populair onder parlementariërs, dus tenzij de webshopwereld zwaar gaat lobbyen, zie ik dat niet gebeuren.
De vraag is op er uberhaupt een branchebreed concreet probleem is.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Student90 »

Waar is men nu precies bang voor?

Dat de ondernemer met een "onverkoopbaar" product komt te zitten?

Of dat je toch (stiekem) een gebruikt product gaat ontvangen, terwijl je dacht een nieuw product te kopen? Hoeveel van jullie hebben dit wel eens meegemaakt?

Gesloten