Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Radar »

Veel blikjes - waar statiegeld op zit - worden gewoon nog weggegooid in plaats van ingeleverd. Komt dat omdat er te weinig innamepunten zijn? Het doel van Statiegeld Nederland is dat 90% van de statiegeldplichtige producten worden ingeleverd om daarmee een bijdrage te leveren aan een schoner Nederland. Maar dit lukt nog niet. Sterker nog: er liggen veel kapotgescheurde vuilniszakken op straat waardoor zwerfafval ontstaat. Hoe nu verder?

Bekijk het item met Fons: https://youtu.be/KsA5xNm08Pg en laat weten wat jij er van vindt.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk eerder dat het komt doordat de innamepunten blikjes niet herkennen omdat ze gedeukt zijn of zo. Net als ze flesjes niet herkennen die gedeukt zijn. Dan blijft er maar één optie over. Daarbij komt: zo'n ding een hele dag meesjouwen voor 15 cent als je niet naar zo'n innamepunt moet, wie doet dat nou?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je ooit een leeg blikje in een rugzak of iets dergelijks hebt gedaan, dan weet je waarom men die dingen meteen weg gooit. Er lekt altijd nog wat uit, wat een rotzooi geeft en een leeg blikje in goede staat houden, dat is vrijwel onmogelijk.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door JozJan »

Ach, thuis lukt dat best. Wel even omspoelen inderdaad..

Wat ik me wel afvraag: ik meen te hebben begrepen dat de statiegeld automaten alle merken en formaten statiegeldflessen/blikjes moeten kunnen verwerken (ook van merken die de betreffende winkel niet verkoopt), klopt dat? En geldt dat dan ook voor bierkratten/flesjes?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
04 sep 2023 11:14
Als je ooit een leeg blikje in een rugzak of iets dergelijks hebt gedaan, dan weet je waarom men die dingen meteen weg gooit. Er lekt altijd nog wat uit, wat een rotzooi geeft en een leeg blikje in goede staat houden, dat is vrijwel onmogelijk.
Daarbij is het altijd erg fijn om na verloop van tijd wespen in je rugzak te vinden die heel enthousiast op de gelekte lekkernij afkwamen. Of die zelfs in het blikje zijn gekropen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een plastic tasje voorkomt alle ellende.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan zit je dus met een blikje in een vies plastic tasje, dat je na het inleveren van het blikje ook weg kunt gooien. Hoeveel kosten plastic tasjes ook alweer?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, dat tasje kan je opnieuw gebruiken voor de volgende wandeling/een blikje.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
04 sep 2023 11:29
Nee hoor, dat tasje kan je opnieuw gebruiken voor de volgende wandeling/een blikje.
En ondertussen de wespen achter je aan. En dan? Tasjes gaan wassen?

Onderweg heb ik nooit blikjes bij me. Thuis gebruik ik voor bier fans wel blikjes, die dump ik sinds de statiegeld invoering gewoon in de rest afvalzak om gegraai in containers te voorkomen. Inleveren doe ik ze niet.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Je kan ook gewoon blikjes ff omspoelen, dan heb je nergens last van.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom worden er nog blikjes gebruikt? Bijna alles wat in een blikje zit kan ook in een flesje. Alcoholische dranken word een probleem, maar dat mag je op heel veel plaatsen buiten toch al niet drinken.
Merk cola bij de gele super:
1,5 liter fles, 1 liter fles, 500ml flesje, 250ml flesje, 330ml blikje, 250ml blikje, 150ml blikje. En dan alleen de gewone variant, deze is dan weer in 5 verschillende soorten te krijgen. Hoe nodig zijn die blikjes?
Kostentechnisch zouden alleen flesjes toch beter zijn? Goedkoper produceren en geen gedonder met recycling van vieze blikjes.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Weg met dat statiegeld op blikjes. Afsluitbare flesjes neem ik weer mee, maar blikjes gaan in de container voor plastic afval. In onze stad staan ook afvalbakken voor plastic en blik, dus alles wordt al gerecycled.
Ik ga echt niet met een leeg blikje een innamepunt zoeken voor die 0,15.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik vind persoonlijk wat in blikjes zit en wat in glazen flessen zit lekkerder. Wat mij betreft mogen glazen flessen wel weer terug komen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
04 sep 2023 12:16
Je kan ook gewoon blikjes ff omspoelen, dan heb je nergens last van.
Onderweg als je midden in het bos loopt? Overigens heb ik onderweg gewoon mijn 'eigen' water bij me, goedkoper kan het niet. Enkel in het weekend heb ik bier in blik, maar dat is nog van voor het statiegeldgebeuren.
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 sep 2023 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
04 sep 2023 12:28
Onkruid71 schreef:
04 sep 2023 12:16
Je kan ook gewoon blikjes ff omspoelen, dan heb je nergens last van.
Onderweg als je midden in het bos loopt?
Ok dat had ik niet gelezen. Had niet verwacht ook dat dit over het bos ging.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Blikjes worden overal gebruikt, maar voor een groot deel buiten. Bekend zijn de zogenaamde 'blikvangers'. Scholieren die op de fiets zo'n ding leegdrinken en vervolgens daar in kunnen mikken. Juist daar zit het probleem denk ik. Geen mens die een hele dag met zo'n ding op sjouw gaat om 15 cent terug te krijgen.

Ik denk eerder dat, als je de afvalberg wil verminderen, er een cultuuromslag inzake eten en drinken nodig is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
04 sep 2023 12:28
Onkruid71 schreef:
04 sep 2023 12:16
Je kan ook gewoon blikjes ff omspoelen, dan heb je nergens last van.
Onderweg als je midden in het bos loopt?
Wat gebeurt er dan met het blikje in dat bos? Het antwoord ligt voor de hand, en juist daarom is het statiegeld ingevoerd

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
04 sep 2023 12:39
witte angora schreef:
04 sep 2023 12:28
Onkruid71 schreef:
04 sep 2023 12:16
Je kan ook gewoon blikjes ff omspoelen, dan heb je nergens last van.
Onderweg als je midden in het bos loopt?
Wat gebeurt er dan met het blikje in dat bos? Het antwoord ligt voor de hand, en juist daarom is het statiegeld ingevoerd
Dat blikje gooi je in de eerste de beste prullenbak die je tegen komt. Dat ligt het meest voor de hand, en daar heb je geen statiegeld voor nodig. Het ging nu even om de opmerking dat je blikjes om kan spoelen. Moet je wel een kraan in de buurt hebben. Dat is buiten maar zelden, en dan nog...

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Statiegeld naar 5 euro per blikje. Probleem opgelost.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig innamepunten voor statiegeld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zeker. Dan koopt niemand nog blikjes.

Plaats reactie