Verkeerd product via Bol.com

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Eres schreef:
05 nov 2022 09:12
Ik vind Nederland afgezakt tot een bedenkelijk niveau, de consument/burger heeft allerlei bescherming en rechten, doch deze krijgen is iets anders.
In mijn ogen is het juist een bedenkelijk niveau dat de consument overbeschermd is. Waarom moet alles in rechten en wetten vastgelegd worden en waar is de eigen verantwoordelijkheid? Het lijkt er meer en meer op dat de consument niet meer mag nadenken waardoor je een neerwaartse spiraal krijgt. Laat mensen verantwoordelijk gehouden worden voor hun eigen daden waardoor ze wel gaan nadenken en niet zomaar ergens gaan bestellen. Dus die o zo vriendelijke autohandelaar die auto's te koop aanbied zonder een zichtbaar kenteken, met verdacht lage kilometerstanden en het boekje dat nog nagestuurd word of die dropshipper die niet gevonden wil worden en geen KVK of adresgegevens zichtbaar op de site heeft staan of de ticketdoorverkoopbureau's die profiteren van de mensen die kostte wat kost naar een concert willen gaan sterven dan vanzelf wel uit. Zo lang de focus ligt op geld geven aan de foute bedrijven en dat juridisch proberen op te lossen hou je dit systeem in stand.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Hophophop »

alfatrion schreef:
05 nov 2022 01:53
Moneyman schreef:
04 nov 2022 22:11
alfatrion schreef:
04 nov 2022 18:46
Ik vindt dat de platformeigenaar hierin wel een zorgplicht heeft.
Zeker.
Het is heel makkelijk om te roepen dat er niets van een schending van de zorgplicht is gebleken, maar de vraag die dan onbeantwoord blijft is wat er onder de zorgplicht valt. Voor banken geld bijvoorbeeld dat zij particulieren moeten beschermen tegen het gevaar van lichtvaardigheid of gebrek aan inzicht als het gaat om de handel in opties. Voor dar deze door de rechtspraak vastgesteld is vastgesteld kon je roepen "blijkt nergens uit." Ik denk dat een consument van een platform iets mag verwachten. En net zoals bij de mededelingsopicht, kun je je van het schenden van zorgplicht niet verschonen door op de onderzoeksplicht van je klant te wijzen.
Hier sla je de plan echt volkomen mis.

- Als TS (of jij) van mening bent dat bol.com zijn zorgplicht heeft geschonden zal je feiten en omstandigheden moeten stellen waaruit blijkt dat dat het geval is. TS komt niet verder dan 'het ging via Bol zijn platform' en dat is niet voldoende.
- Ga je nu echt het doen van een simpele aankoop vergelijken met de handel in complexe financiele producten? Het is sowieso een vergelijking die kant of wal raakt: het gaat hier niet om het product dat gekocht is, maar om de betrouwbaarheid van de wederpartij.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Eres »

NeoDutchio: dus in een fysieke winkel met een gerenommeerde naam iets aanschaffen met 2 jaar garantie, vervolgens raakt het apparaat defect en het bedrijf doet het af, je moet maar contact opnemen met de fabrikant, die het vervolgens niet naar tevredenheid wenst op te lossen, terwijl het de plicht van de verkopende winkel is om de zaak te regelen.
Mijn verlies genomen, het toestel weggegooid en een klant minder.
Een langlopende verzekering (voorbeeld Yarden) afsluiten en gedurende de looptijd de regels veranderen is ok, zo ook de pensioenen?
Het zijn zomaar een paar voorbeelden.
Zeker ook allemaal afdoen, had je maar beter moeten onderzoeken.
Wat betreft jouw voorbeelden, heb je zeker een punt en heb je geen ongelijk, ik heb gelukkig door oa ervaring een grote dosis achterdocht zeker wat reviews betreft en ben geen echte online koper en probeer goed na te denken.
Succes in een wereld zonder rechten en bescherming.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat hier niet over een uitvaartverzekering, pensioen, of een kapot product.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hophophop schreef:
05 nov 2022 13:29
Als TS (of jij) van mening bent dat bol.com zijn zorgplicht heeft geschonden zal je feiten en omstandigheden moeten stellen waaruit blijkt dat dat het geval is.
Klopt. De vraag is wat onder de zorgplicht van Bol.com valt. Als je dat weet, dan kun je feiten stellen.
Hophophop schreef:
05 nov 2022 13:29
Ga je nu echt het doen van een simpele aankoop vergelijken met de handel in complexe financiele producten?
Nee.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Eres schreef:
05 nov 2022 17:29
NeoDutchio: dus in een fysieke winkel met een gerenommeerde naam iets aanschaffen met 2 jaar garantie, vervolgens raakt het apparaat defect en het bedrijf doet het af, je moet maar contact opnemen met de fabrikant, die het vervolgens niet naar tevredenheid wenst op te lossen, terwijl het de plicht van de verkopende winkel is om de zaak te regelen.
En dat is hier niet anders. De verkoper moet het oplossen, maar dan zal die verkoper eerst in beeld moeten zijn. En daar begint de plicht van de koper, kijken bij wie je gaat kopen. Een gerenommeerd bedrijf zal het netjes oplossen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Eres »

Neodutchio, ik had het wel niet geschreven, maar de verkopende partij (gerenommeerde winkel was wel in beeld) heeft hierin niets willen betekenen, zaak afgedaan.
Voor mij was de zaak klaar, ik gaf het alleen maar als voorbeeld.
Er zijn zoveel voorbeelden in de media, waarbij niet aan contracten of eigen voorwaarden wordt gehouden, kijk maar hoe het onlangs in de vlieg- en reiswereld is gegaan, meer dan voldoende uitvluchten.
Het gaat echt niet alleen om mensen die hun zaken niet goed hebben uitgezocht.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Aygulf »

Eres schreef:
05 nov 2022 09:12
Ik vind Bol.com een heel ander soort platform, dan Marktplaats of E Bay.
Het vergelijk van een Gemeente die ook voor marktkooplieden of wie dan ook maar verantwoordelijk moet zijn, gaat ook niet op.
Het zou mooi zijn wanneer dit soort platforms wel een goede controle kunnen uitvoeren.
Als ik eigenaar van Bol.com was, controleerde ik binnen al mijn mogelijkheden, wie uit mijn naam daar mag handelen.
Wordt door een partner verkoper mijn naam te grabbel gegooid, heeft dat effect op mijn bedrijf, het lijkt mij toch een eerste vereiste voor een goede bedrijfsvoering.
De regel van Bol.com luidt, bij problemen etc neem contact met de partnerverkoper op en kom je daarmee niet uit, dan is het verzoek om met Bol.com contact op te nemen.
Retourneren via het Bol.com systeem.
Door deze visie verwacht ik eigenlijk, dat ik de partners van Bol.com enigszins wel zou moeten kunnen vertrouwen.
Online zal ik zolang het niet nodig is, geen dure dingen aanschaffen.
Ik vind Nederland afgezakt tot een bedenkelijk niveau, de consument/burger heeft allerlei bescherming en rechten, doch deze krijgen is iets anders.
Door eigen ervaring wijs geworden, iets kopen zowel in een winkel/bedrijf of online heeft een risico, helaas soms ontkom je hier niet aan.
En dat is nu net het probleem waarom kopers op internet niet opletten: "als ik eigenaar was...., het lijkt mij...., ik verwacht eigenlijk...".

Plaats reactie