Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zojuist is er op de RTL-site een artikel geplaatst over verpakkingsvrij winkelen. De EU wil de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verminderen. Eigen verpakkingen meenemen en in de winkel vullen is een mogelijkheid. Er lijkt nogal wat weerstand te zijn. Hoe denk jij er over? En zie je behalve het vullen van eigen meegebrachte verpakkingen ook andere mogelijkheden om verpakkingen te besparen?

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... en-lidl-ah

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor sommige zaken is dat wel mogelijk maar voor verse vleeswaren of diepvriesproducten kun je dat echt niet doen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie me al scheppen in een bak met jam.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als de prijs daardoor omlaag gaat, ben ik daar wel voorstander van. Het wordt alleen lastiger voor mij persoonlijk dan boodschappen doen dan wel moeilijker wordt.
Dat vind ik dan wel weer een minpunt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door scontra »

Op het boodschappenlijstje naast de betreffende boodschap dan ook maar voor jezelf aangeven welke verpakking je daarvoor van huis dient mee te nemen.
Alle van huis meegebrachte verpakkingsmaterialen in een tas om die in de winkel te vullen.
Neem ook wat extra verpakkingsmateriaal mee, want als zo vaak, is het boodschappenlijstje bijna nooit volledig en/of loop je tegen aanbiedingen aan waar je niet van te voren op had gerekend.

Zelf laten wij de boodschappen, via internet besteld, meestentijds thuis bezorgen en daarmee is het verpakkingsprobleem plotsklaps niet meer ons probleem. :oops:

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Hangt er heel erg van af over welke producten het gaat, op zich geen stom idee, maar lastig uit te voeren. Misschien eens beginnen om bijvoorbeeld individuele komkommers en dergelijke niet in folie te verpakken, en er zijn meer voorbeelden van dat soort onzin. Daar bereik je direct meer mee.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door witte angora »

Iets waar m.i. makkelijk op bespaard kan worden zijn schoonmaakmiddelen. Veel producten zijn tegenwoordig als 'bar' verkrijgbaar. Gewone zeep, shampoo, scheerzeep, huishoudzeep, je kan het zo gek niet bedenken. En vaak dan ook nog op natuurlijke basis. Er zit enkel een papiertje omheen, en dat is het. Het scheelt volume (geen grote flessen), transport (om dezelfde reden), gewicht en verpakking.

Ook zeeppompjes om je handen te wassen kun je vervangen door een gewoon stuk zeep. Tegenwoordig zijn er zelfs weer zeepbollen en houders verkrijgbaar. De houder schroef je tegen de muur, bol er aan, en klaar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Arizonakid schreef:
31 okt 2023 11:41
Misschien eens beginnen om bijvoorbeeld individuele komkommers en dergelijke niet in folie te verpakken, en er zijn meer voorbeelden van dat soort onzin. Daar bereik je direct meer mee.
Wilt u de komkommers dan per 2 of 3 in folie verpakken?
Komkommers zijn namelijk juist een voorbeeld van iets dat in folie verpakt dient te worden, dat verlengt de houdbaarheid namelijk flink.

Voor wat betreft shampoo, scheergel en dergelijke in 'bar' vorm. Dat weet ik niet. Flessen zijn nu juist zo makkelijk, zo'n zeep de hele tijd vast houden, dat lijkt me niet echt fijn.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vruchtensap wat nu in die pakken zit moet dat dan zelf getapt gaan worden ik een zelf meegebrachte fles??? gaat niet werken
Aardappelen los kopen en meenemen in een zelf meegebracht zakje???? gaat niet werken
Kant en klaar diepvries maaltijd meenemen zonder dat bordje wat er onder zit, gaat niet werken
kant en klare groentes die nu in zo een potje zitten zelf opscheppen?? gaat niet werken
Afwasmiddel voor met hand af te wassen en dan zeker die oude fles met versleten dop daar weer gaan vullen??? gaat niet werken
Paracetamol los kopen zonder dat die in die strip zitten?? gaat niet werken.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door PGros »

Dat gaat inderdaad niet werken.
Laat ze eerst maar eens wat doen aan dubbele verpakkingen. In een zak en dan een overzak met meerdere zakjes en dan weer in een kartonnen doos welke makkelijker te stapelen zijn.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo’n groezelig stukje zeep met van die zwart verkleurde barsten erin, is dat nou een verbetering?

Er valt mogelijk wel wat te winnen door niet meer dubbel te verpakken, dus geen zak meer in een doos. Maar met bv toastjes is het juist weer plezierig dat er een paar kleinere pakjes in een doos zitten.

Uit het artikel begrijp ik dat er voor het wasmiddel een speciale zak nodig is, vanwege de intelligente dop om o.a. het aantal vulbeurten bij te houden. Een chip in de dop, is dat wel duurzaam? En is die zak dan geschikt voor elk merk? En kan ik een 80% lege zak bijvullen? Zo nee, dan is dat niet handig. Zo ja, dan moet ik ook op de heenweg al zeulen met een halfvolle tas.

Ik heb nog meegemaakt dat de melkboer aan de deur kwam, een maatbeker in de melkemmer dompelde en leeggoot in onze melkkan. Dan heb ik toch liever melk in pakken of flessen.

Een beetje supermarkt voert 10.000 tot wel 40.000 artikelen. Die 70 uit het nieuwsbericht zetten dan geen zoden aan de dijk.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De melkboer had een kraantje aan zijn melkbus waarmee hij zijn maatbeker kon vullen.

Op warme zomerdag ‘s avonds eventuele rest van de melk wel doorkoken, anders werd het zuur. Kon je wel hangop er van maken.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door rwolters »

De meesten hier zullen dat toch wel geweldig vinden denk ik. Vroeger was immers alles beter, en vroeger zaten spullen ook niet in een verpakking.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door rwolters »

PGros schreef:
31 okt 2023 13:04
Dat gaat inderdaad niet werken.
Laat ze eerst maar eens wat doen aan dubbele verpakkingen. In een zak en dan een overzak met meerdere zakjes en dan weer in een kartonnen doos welke makkelijker te stapelen zijn.
"Ze'.... Wat zou je er van zeggen om daar zelf iets aan te doen? Bijna alle producten zijn te kopen zonder overbodige verpakkingen. Hoogstens moet je naar een paar verschillende winkels. Brood, vleeswaren en groente kan je gewoon in een papieren zak krijgen, er zijn voldoende alternatieven voor zeep/shampoo/schoonmaakproducten, etc.

Maar het is natuurlijk makkelijker om het probleem bij anderen neer te leggen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

"Ze" verdienen er wel genoeg geld aan.
Het gaat om vraag en aanbod.
En uit noodzaak ga ik ook maar naar 1 winkel en denk aan mijn portomonee.
En dan daarbij, wat als daar bij het vullen rijen ontstaan? De gemiddelde Nederlander is niet echt geduldig.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja “ze” hebben het altijd gedaan.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
31 okt 2023 17:32
Tja “ze” hebben het altijd gedaan.
Wij kunnen het niet voor hun doen. "Ze" zullen er dan iets aan moeten doen.
Dat soort dingen hoort nog eenmaal bij ondernemen dat je je af en toe ook moet aanpassen en innoveren.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door kuklos »

Niet meer in folie verpakken ==> het bederft eerder;
Meer producten bij elkaar ==> je moet meer weggooien;
Naar meerdere winkels toe ==> meer autoritjes en meer tijd kwijt;
Papier i.p.v. plastic ==> meer bomen gaan eraan;
Zelf je eigen verpakking meenemen ==> niet iedereen heeft even schone handen, dus besmetting met bacillen etc.

Letterlijk elke "oplossing" heeft ook nadelen, maar niemand heeft het doorgerekend.

Bij de AH in mijn wijk geen plastic zakken met voor groente en fruit, je moet een netje kopen, wat dan her te gebruiken zou zijn. Prima, ik koop daar dus geen groente en fruit meer. De Dirk letter om de hoek biedt nog wel zakjes aan om het in te stoppen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
31 okt 2023 17:54
Bij de AH in mijn wijk geen plastic zakken met voor groente en fruit, je moet een netje kopen, wat dan her te gebruiken zou zijn. Prima, ik koop daar dus geen groente en fruit meer. De Dirk letter om de hoek biedt nog wel zakjes aan om het in te stoppen.
De Appie heeft nog wel plastic zakjes bij de broodafdeling. Pak daar dan de zakjes, kun je de groenten en fruit er vervolgens in stoppen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verpakkingsvrij winkelen - hoe denk jij er over?

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
31 okt 2023 18:07
kuklos schreef:
31 okt 2023 17:54
Bij de AH in mijn wijk geen plastic zakken met voor groente en fruit, je moet een netje kopen, wat dan her te gebruiken zou zijn. Prima, ik koop daar dus geen groente en fruit meer. De Dirk letter om de hoek biedt nog wel zakjes aan om het in te stoppen.
De Appie heeft nog wel plastic zakjes bij de broodafdeling. Pak daar dan de zakjes, kun je de groenten en fruit er vervolgens in stoppen.
Goed punt, ik had daar nog niet gekeken. Weet niet of dat bij de mijne ook zo is.

Plaats reactie