Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Eigenlijk gemakzucht ooit kocht men blikjes fris of bier in blik voor thuisgebruik en gooiden die thuis in de kliko en dat stond ook op die blikjes.
Statiegeld flessen van glas daarvan wisten we dat ze hergebruikt konden worden en die sparen we ook wel op want bij de weekend boodschappen scheelt het toch wel op het totale bedrag.
Ik zie het nut er niet van in om voor een blikje die in de automaat wordt samen geperst en niet meer herbruikbaar is want de opdruk van die blikjes verwijderen is ook nog wel een dingetje en in mijn optiek een verwijderingsbijdrage want dat is het op te leggen schiet het doel voorbij.
Nu wordt ook nog eens geadviseerd om lege blikjes na gebruik schoon te spoelen want anders kan de inleverautomaat ze niet aan en dan vraag ik me af is dat niet de omgekeerde bedoeling omdat schoon drinkwater steeds schaarser wordt en we er bewust mee om moeten gaan maar dat geldt dan weer niet voor blikjes want die dienen schoongespoeld ingeleverd te worden.
Ik ben er wel voor om plastic verpakkingen terug te dringen want daar dien je sinds de invoering ook extra voor te betalen maar die belasting behoort bij de fabrikant en niet bij de consument want de fabrikant biedt producten aan in de verpakking die de fabrikant gekozen heeft.
Het wordt eigenlijk wel eens tijd dat milieuclubs het beleid niet mogen bepalen maar eens gaan meedenken aan goede oplossingen zonder direct een rechtszaak te starten en nog winnen ook.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ron5300 schreef:
26 sep 2023 17:00
omdat schoon drinkwater steeds schaarser wordt
Dan denk ik dat binnenkort het advies komt om regenwater te gaan gebruiken.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lapsang »

In Duitsland worden al jaren zonder problemen alle blikjes en flesjes geaccepteerd, zelfs totaal verkreukelde blikjes. Zoals altijd moeten de “Nederlanders” zelf hun eigen systeem uitvinden.

Steeds weer worden blikjes en flesjes geweigerd: een fles waarin sap heeft gezeten, moet vanbinnen geheel sapvrij zijn, enzovoort. (Van die dingen). “Gooi maar weg”, zeggen zij dan. Extra winst voor de toch al grijpgrage supermarkten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lapsang schreef:
26 sep 2023 19:38
Extra winst voor de toch al grijpgrage supermarkten.
Dat is toch helemaal niet waar. De supermarkten moeten ook statiegeld afdragen over hetgeen zij in de winkel zetten. Alles wat zij innemen aan statiegeldflessen en wat ze aan statiegeld aan de klant uitkeren, dat wordt uiteindelijk weer verrekend door Statiegeld Nederland.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lapsang »

Hallo Nijogeth,

Blijkbaar ben ik onvoldoende op de hoogte over hoe dit geregeld is.

Ik dacht dat de 15 cent voor een flesje of blikje gewoon bij de omzet van de winkel komt en dat zij het dan later bij inlevering van het bonnetje weer teruggeven.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lapsang schreef:
26 sep 2023 19:38
…een fles waarin sap heeft gezeten, moet vanbinnen geheel sapvrij zijn, enzovoort.
Bijzonder. Nooit last van.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kan ik gewoon inleveren. Niks sapvrij.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik herken me niet in die lange wachtrijen, misschien ligt dat wel aan de tijdstippen dat ik naar de winkel ga.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lapsang »

Bij de Lidl werd mij verteld dat de sapfles met Lidl logo er inderdaad van buiten geheel prefect uitzag, maar dat er aan de binnenkant resten zaten en "dan accepteert onze automaat hem niet": "Gooi maar weg".

Zoals gezegd worden in Duitsland al vele jaren zelfs zeer beschadigde flessen en blikjes geaccepteerd door de automaat.

theepotcensored
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2024 18:59

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door theepotcensored »

Supermarkt weigert inname statiegeld fles/blikje, wanneer het inname-apparaat de code niet kent of kan lezen.
Hoewel het duidelijk om een betaald statiegeld fles/blik gaat,

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

theepotcensored schreef:
26 apr 2024 19:11
Supermarkt weigert inname statiegeld fles/blikje, wanneer het inname-apparaat de code niet kent of kan lezen.
Hoewel het duidelijk om een betaald statiegeld fles/blik gaat,
Dat is nogal logisch binnen het in Nederland geldende systeem.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lapsang schreef:
27 sep 2023 07:28


Zoals gezegd worden in Duitsland al vele jaren zelfs zeer beschadigde flessen en blikjes geaccepteerd door de automaat.
Dat is gewoon onzin. Ook een duitse automaat accepteerd geen gedeukte blikjes of flesjes waar nog een deel van de inhoud in zit.

Plaats reactie