Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
bliksem-nu
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2023 20:50

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door bliksem-nu »

-Ik vraag me af waar tussentijds al die miljoenen flesjes en blikjes x 015€ momenteel blijven “hangen”. De consument betaalt dit geld , maar nu blijkt dat de consument dit niet goed kan inleveren heb ik een vraag: profiteert hier iemand van deze situatie ..?!
-Hoeveel geld van de consument gaat waar naar toe en wie houdt daar toezicht op?

Sandra1978tv
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2023 20:54

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Sandra1978tv »

Waar ik tegenaan loop is dat ik blikjes en flesjes wil inleveren bij de supermarkt waar nog geen statiegeld op zit.. en dan kan ik ze niet inleveren .. neem je dan toch gewoon in! Ik snap dat als ik er geen statiegeld voor heb betaald dat ik geen statiegeld voor terug krijg .. maar alsjeblieft neem dan t flesje WEL IN… ! Het voorkomt een hoop gesjouw met flesjes & blikjes

peter17111962
Berichten: 590
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

En dan staat er ook nog naast die machine een kastje waar je dat bonnetje uit die automaat in kan doen om te doneren aan een of ander goed doel. Dan goede doel mag best de waarde hebben van die paar blikjes of flesjes van mij. Maar niet als ik niet bij die automaat kan komen omdat er mensen met volle winkelwagentjes dat ding een half uur of nog langer bezet houden.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het inzamelen is blijkbaar in sommige buurten heel succesvol, dat er rijen en rijen staan bij de automaat. Overdrijven is ook een vak.

Lizzy104
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2023 10:44

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lizzy104 »

Bij verschillende iname apparaten geweest die zo smerig en plakkerig zijn, Bah. En dat de vliegen en wespen die erop afkomen. Ik koop geen blikjes frisdrank meer. Het is een belachelijk plan geweest die ze zo snel mogelijk terug moeten draaien. :? :? Ik koop nog wel blikgroentes en fruit :lol: :lol:

angel1978
Berichten: 10988
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik koop geen blikjes frisdrank meer. Het is een belachelijk plan geweest die ze zo snel mogelijk terug moeten draaien.
Als dit de consequentie is, dan werkt het dus en moeten ze het vooral zo laten!

witte angora
Berichten: 30881
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door witte angora »

*Alles* lezend en resumerend denk ik dat ze die verplichting van 90% inzameling nooit van zijn leven zullen gaan halen.

- de viezigheid van blikjes en flesjes, waardoor mensen daar echt toch niet mee willen blijven lopen
- het ontbreken van inleverpunten op iedere straathoek en bij ieder bankje, want dat is wel een vereiste
- te druk bij de inzamelpunten
- blikjes en flesjes worden vaak niet herkend omdat ze gedeukt zijn, dus het gaat in de naastgelegen kliko.

Bijkomend effect: mensen die geld nodig hebben, of denken geld nodig te hebben, halen vuilnisbakken overhoop op zoek naar inleverbare blikjes en flesjes. Gevolg: nog meer rotzooi op straat.

De theorie was prachtig, de praktijk is een stuk weerbarstiger.

Methusalah
Berichten: 1191
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik loop aan tegen de 30+ jarige gewoonte om blikjes fijn te knijpen als ze leeg zijn zodat ik niet meer de verkeerde grijp. Ik loop aan tegen het gebrek aan ruimte om deze op te slaan. Ik loop aan tegen de zwaar inefficiente innameplaatsen.

Ik loop er tegen aan dat we afval scheiding al sinds dag 1 verkeerd doen. We moeten het scheiden niet aan de individueel mensen overlaten. Niet iedereen wil dat doen, niet iedereen kan dat doen (waar ik woon hebben wij alleen 1 ondergrondse container). Verzamel alles gewoon tegelijk in en doe het scheiden op de centrale. Meer werkvoorziening en een oneindig beter resultaat.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door IvoPep »

Ik ben zo'n verzamelaar, doe het voor iemand die beneden bestaans minimum zit,zij levert dit in. Ik vind het zelf een vieze klus,maar snap het wel. Alleen in de vuilnisbak grabbelen doe ik niet.

Speedy123
Berichten: 1282
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Elke week komt Albert langs. Ze zijn zo vriendelijk om al mijn lege flesjes, blikjes weer mee terug te nemen en meteen te verrekenen met de boodschappen die ik besteld hebt. Zelfs de flesjes en blikjes die elders gekocht zijn nemen ze met alle plezier terug.

Prima geregeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door moederslink »

Blikjes heb ik nooit.
Flessen en flesjes wel.
2x pw ga ik nd supermarkt en lever ik wat in, soms maar 1-2 flesjes.
( ik zie ze ook wel staan hoor: met tassen vól , dan wacht ik wel tot een vlg keer)
Wat ik vreselijk vind om te zien is dat gegraai en geschooier bij afvalbakken , bij de supermarkt, op de perrons en bij bushaltes.
Maar alles is beter dan het maar buiten te dumpen.

peter17111962
Berichten: 590
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"dat er rijen en rijen staan bij de automaat. Overdrijven is ook een vak"
Iemand die in Rijen in die supermarkt daar al zijn blikjes inlevert die staat toch altijd in Rijen voor die automaat. :lol:

Moneyman
Berichten: 30203
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
25 sep 2023 21:11
Het inzamelen is blijkbaar in sommige buurten heel succesvol, dat er rijen en rijen staan bij de automaat. Overdrijven is ook een vak.
Da's een beetje denigrerend. Kijkend naar mijn plaatselijke (uitermate doorsnee) AH, dan zie ik daar bij de inleverautomaten regelmatig rijen staan. Waarom? Meestal omdat één van de twee in storing staat (en dat gebeurt tegenwoordig heel vaak), en omdat er bij de nog wel werkende automaat mensen staan te hannessen om hun blikjes en flessen ingeleverd te krijgen.

Het is nogal simpel: de hoeveelheid wordt groter, de afhandelsnelheid wordt lager, de storingsgevoeligheid hoger, ergo: problemen (en dus rijen).

Kan jij afdoen als overdrijven, maar de werkelijkheid is anders dan jouw beeld.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de super waar ik kom, is maar één inleverapparaat, daar staat zelden meer dan één persoon voor. En in de bijna twee jaar dat ik hier nu woon, was dat ding één keer in storing toen ik hem wilde gebruiken. Werd trouwens ook zo verholpen.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Vroeger was ik zelf het inleverapparaat. Loket, met kassa bij meneer Heijn op de emballageafdeling. Alles hoofdrekenen en storingen waren er nooit. Ach, die mooie goeie oude tijd dat er ook nog een touwtje uit de brievenbus hing opdat de groenteboer de bestelling binnen kon zetten.

angel1978
Berichten: 10988
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door angel1978 »

J. Deltoer schreef:
26 sep 2023 15:13
Vroeger was ik zelf het inleverapparaat. Loket, met kassa bij meneer Heijn op de emballageafdeling. Alles hoofdrekenen en storingen waren er nooit. Ach, die mooie goeie oude tijd dat er ook nog een touwtje uit de brievenbus hing opdat de groenteboer de bestelling binnen kon zetten.
Wat ben ik blij dat die tijd van oude chagrijnige bromberen achter een toonbank verleden tijd zijn..

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
26 sep 2023 15:13
Vroeger was ik zelf het inleverapparaat. Loket, met kassa bij meneer Heijn op de emballageafdeling. Alles hoofdrekenen en storingen waren er nooit. Ach, die mooie goeie oude tijd dat er ook nog een touwtje uit de brievenbus hing opdat de groenteboer de bestelling binnen kon zetten.
Ik had Edah op de borst staan. En elke keer weer uitleggen aan de AH klanten dat de daar gekochte glazen appelmoes potten met 15 cent statiegeld daar moesten inleveren. Wij verkochten dat niet.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om over de jampotjes maar te zwijgen.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Op de jampotjes zat geen statiegeld, althans, niet in mijn tijd daar (jaren 70)
NeoDutchio schreef:
26 sep 2023 15:34
J. Deltoer schreef:
26 sep 2023 15:13
Vroeger was ik zelf het inleverapparaat. Loket, met kassa bij meneer Heijn op de emballageafdeling. Alles hoofdrekenen en storingen waren er nooit. Ach, die mooie goeie oude tijd dat er ook nog een touwtje uit de brievenbus hing opdat de groenteboer de bestelling binnen kon zetten.
Ik had Edah op de borst staan. En elke keer weer uitleggen aan de AH klanten dat de daar gekochte glazen appelmoes potten met 15 cent statiegeld daar moesten inleveren. Wij verkochten dat niet.
Ja, die appelmoespotten... ze werden soms nog ingeleverd met resten van moes erin. Een keer stak een wesp mij. En die gast lachen die die vieze pot inleverde. Ja, toen werd ik inderdaad een chaggerijnige brombeer. Was u dat destijds Angel? (treffende naam trouwens).

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar loop jij tegenaan bij inleveren statiegeldflesjes of -blikjes?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vóór uw tijd zat er op jampotjes ook statiegeld. Een dubbeltje.

Plaats reactie