LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door angel1978 »

kloptditwel schreef:
21 jan 2019 10:58
Lady1234 schreef:
20 jan 2019 23:29
Als ik geen verstand heb van elektra ga ik niet aan zo’n apparaat zitten knoeien.
Als je er wel verstand van heb dan sluit je het aan. Niets knoeien dus.
Dat klopt, als je er wel verstand van hebt wel..
Maar je hebt zelf al laten zien dat dat voor jou overduidelijk NIET geldt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is geen raketwetenschap. Dit soort dingen worden bij de Hornbach gewoon verkocht. De doelgroep is de doorsnee consument, die niet bijzonder veel verstand heeft van elektronica.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door grun »

kloptditwel schreef:
21 jan 2019 10:58
Als je er wel verstand van heb dan sluit je het aan. Niets knoeien dus.
Maar u schreef eerder dat u drie draden hebt en alle mogelijke combinaties geprobeerd hebt. Dat zou een echte vakman nooit doen: die weet dat er maar een goede combinatie is en dat alle andere combinaties mogelijk schade opleveren.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
21 jan 2019 11:10
Het is geen raketwetenschap. Dit soort dingen worden bij de Hornbach gewoon verkocht. De doelgroep is de doorsnee consument, die niet bijzonder veel verstand heeft van elektronica.
Een consument die het verschil tussen een schakel, fase en nuldraad niet kent, hoort überhaupt niet aan die kant van een stopcontact of elektrische aansluiting te komen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door BreejKC »

Aan zo'n ventilator kun je niets verkeerd aansluiten. Het werkt, voor zover ik het kan beoordelen, op 220 Volt, wisselstroom. Bij zo'n wisselstroom maakt het niet uit, bij zo'n relatief eenvoudig apparaat, of men de bruine draad links en de blauwe draad rechts aansluit, of precies andersom. Hooguit dat de ventilator de verkeerde kant om zou draaien, maar dan wissel je die twee draden even om. Of er een aarde-aansluiting opzat weet ik niet, maar iedereen weet dat die gewoon in het midden moet, als er al sprake van is.

Dat geneuzel: "u zult hem wel verkeerd hebben aangesloten", of u bent een amateur die er geen verstand van heeft, dus u zult het wel verkeerd hebben gedaan", slaat daardoor nergens op, omdat je het nauwelijks fout kunt doen.

Dan las ik ergens " zo'n apparaat test je door de stekker in get stopcontact te doen ". Dit geeft duidelijk het technisch niveau aan van wie zo reageert. Zo'n apparaat heeft helemaal geen draad met stekker. Maar, daar wordt dan weer heerlijk op ingespeeld.

En, als ik het hier werkelijk bij het verkeerde eind heb, dan lees ik graag hierop een professionele uitleg van iemand die echt verstand van wissel- en/of gelijkstroom heeft.

Erthanax
Berichten: 9695
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door Erthanax »

TS heeft zelf aangegeven dat de ventilator een bruine en een blauwe draad heeft, maar ook dat hij drie draden moest aansluiten, waarvan een zwarte, én dat hij alle combinaties heeft geprobeerd. Dat laatste vind ik zeer riskant en kennelijk is het voor de TS in het geheel niet duidelijk hoe de ventilator in dit geval moet worden aangesloten. Ook is er sprake van de combinatie met een lamp. Al met al ruime mogelijkheden om het verkeerd te doen.

Natuurlijk is het mogelijk dat de ventilator niet goed werkte, maar laten we ook niet vergeten wat het "defect" was:
kloptditwel schreef:
14 jan 2019 09:59
Aansluitschema stond in beschrijving en zo ook aangesloten. Werkt niet. Oude was ook zo aangesloten en werkt wel met lichtschakelaar. Deze blijft continue aan en dat is toch niet de bedoeling. Het is een badkamer/wc ventilator.
Bij een ventilator die door blijft draaien als de netspanning wordt uitgeschakeld zijn er twee mogelijkheden:
1. Naloop; TS onkent dat dit het geval is.
2. Verkeerd aangesloten; TS ontkent dat dit het geval is.

Wat die naloop betreft, uit ervaring weet ik dat twee of drie minuten heel lang kan duren, als je op een trapleer staat te wachten.
Wat het verkeerd aansluiten betreft zie ik, gezien de eigen woorden van TS, ruime mogelijkheden.

TS heeft weliswaar recht van retour, maar moet zijn eigen rol in het niet correct werken van de ventilator onder ogen zien.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door alfatrion »

BreejKC schreef:
21 jan 2019 11:19
Aan zo'n ventilator kun je niets verkeerd aansluiten. Het werkt, voor zover ik het kan beoordelen, op 220 Volt, wisselstroom. Bij zo'n wisselstroom maakt het niet uit, bij zo'n relatief eenvoudig apparaat, of men de bruine draad links en de blauwe draad rechts aansluit, of precies andersom. Hooguit dat de ventilator de verkeerde kant om zou draaien, maar dan wissel je die twee draden even om.
Klopt. De blauwe draad is de nuldraad, hierop staat geen spanning. De bruine draad is de fasedraad, hierop staat de spanning. Bij wisselstroom is dat een sinus die loopt van -230 √2 volt naar + 230 √2 volt met een frequentie van 50 Hz. Het omdraaien van deze twee kabel resulteert in een faseverschuiving van 180 graden.
BreejKC schreef:
21 jan 2019 11:19
Of er een aarde-aansluiting opzat weet ik niet, maar iedereen weet dat die gewoon in het midden moet, als er al sprake van is.
De aarddraad is voor de veiligheid en wordt gebruikt om de bekisting veilig te maken. Die komt onderspanning te staan als je hier de fasedraad op aansluit. Je krijgt dan een schok als je die aanraakt.
Erthanax schreef:
21 jan 2019 12:41
TS heeft zelf aangegeven dat de ventilator een bruine en een blauwe draad heeft, maar ook dat hij drie draden moest aansluiten, waarvan een zwarte, én dat hij alle combinaties heeft geprobeerd.
Zwart is de schakeldraad. De stroom van de fasedraad wordt door de schakeldraad gevoerd afhankelijk van de stand van de schakelaar. Het verkeert aansluiten hiervan zal niet tot een defect apparaat leiden, wel kan het er voor zorgen dat de ventilator niet met een schakelaar is uit te zetten.

Erthanax
Berichten: 9695
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door Erthanax »

alfatrion schreef:
21 jan 2019 12:56
Zwart is de schakeldraad. De stroom van de fasedraad wordt door de schakeldraad gevoerd afhankelijk van de stand van de schakelaar. Het verkeert aansluiten hiervan zal niet tot een defect apparaat leiden, wel kan het er voor zorgen dat de ventilator niet met een schakelaar is uit te zetten.
U en ik weten dat, TS kennelijk niet; hij heeft de ventilator verkeerd aangesloten, óf de ventilator heeft toch naloop.

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Dat weet ik dus wel. Het een gewone badkamer/wc ventilator zonder naloop of vochtsensor. Hij is dubbel geïsoleerd en heeft geen aarde draad (groen/geel) nodig.

De ventilator wordt gewoon net als bij een plafondlamp aangesloten op de bestaande bedrading.


Ik heb 3 draden uit plafond daar de vorige wel een naloop had. Deze zat blauw op N zwart op Lt en bruin op L.

Aangezien deze nu maar 2 aansluitingen ipv 3 heeft in de kroonsteen kunnen er 2 opties

Blauw N (nul draad) op N in de kroonsteen van de ventilator en bruin (fase draad) op L dan werkt de ventilator continue . Deze heeft geen naloop en vochtsensor dus zou uit moeten gaan met schakelaar. Dus niet

Daar er ook het licht op zit geschakeld dan moet je blauw op N op de kroonsteen en zwart (schakeldraad) op L aansluiten om deze te laten schakelen met aan/uit schakelaar van de lamp.

Andere opties zijn er niet dus dat is al het mogelijke uitproberen. Ook geen draden omgedraaid of zwart met bruin gecombineerd op zo.

Resultaat hij doet bij blauw en zwart helemaal niets.

Erthanax
Berichten: 9695
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de ventilator continu loopt op blauw en bruin (even simpel gezegd) is hij dus niet defect.
Als hij niet loopt op blauw en zwart en na het bedienen van de schakelaar, dan staat er kennelijk geen spanning op de zwarte schakeldraad.
Heeft u gecontroleerd met een spanningzoeker of er spanning komt op de zwarte draad als u de schakelaar bedient?
Weet u zeker waar die zwarte schakeldraad vandaan komt?
Is of was er ooit sprake van een hotelschakeling op de lamp?
Is de oorspronkelijke ventilator destijds geplaatst en aangesloten door een elektriciën?

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Zwarte draad zit in lasdoos van de lamp. De oude deed het nog wel maar liep steeds vast. Deze was ook samen de lamp te bedienen.

Maar er zit al een andere op die wel met de lichtschakelaar werkt. Dus er zit spanning op. waarom deze dan niet werkt is mij een raadsel

Deze is tijdens de bouw geplaatst

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Erthanax schreef:
21 jan 2019 13:50

Is of was er ooit sprake van een hotelschakeling op de lamp?

Geen hotelschakeling op de lamp in het kleinste kamertje.

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

https://badkamerventilatorshop.nl/montage-tips

Hier een installatieschema gevonden op internet. En nee hier komt hij niet vandaag.

Staan duidelijke aansluitschema's met of zonder licht, met naloop of vochtsensor icm licht

Erthanax
Berichten: 9695
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan is het voor mij ook een raadsel. De enige mogelijkheid is dat de "defecte" ventilator toch een naloop heeft.
Als de spanning wordt afgeschakeld, kan een elektromotor eenvoudigweg niet blijven lopen, dat is echt onmogelijk. Als uw nieuwste ventilator direct uitgeschakeld wordt door de schakelaar, is de zwarte draad dus goed schakelend. Dan kan het gewoon niet anders dan dat die een vorm van naloop heeft. Misschien verkeerd type in de doos, misschien verkeerd typeplaatje, maar hoe dan ook met naloop.

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Als het er een met naloop zou zijn dan had ik kunnen instellen maar die mogelijkheid is er niet. Dus voor mij ook een raadsel


Blauw en zwart (aansluiting zonder naloop en met licht) is de juiste aansluiting maar dan werkt deze dus niet. Hij gaat niet uit met alleen met blauw en bruin (aansluiting zonder naloop en licht) maar dan loopt hij continu.

Wellicht is de bedrading in het apparaat dan niet goed.
Laatst gewijzigd door kloptditwel op 21 jan 2019 18:58, 3 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door angel1978 »

kloptditwel schreef:
21 jan 2019 14:31
Als het er een met naloop zou zijn dan had ik kunnen instellen maar die mogelijkheid is er niet. Dus voor mij ook een raadsel


Blauw en zwart (aansluiting zonder naloop en licht) is de juiste aansluiting maar dan werkt deze dus niet. Hij gaat niet aan alleen met blauw en bruin (aansluiting zonder naloop en licht) maar dan loopt hij continu.

Wellicht is de bedrading in het apparaat dan niet goed.
Waarmee je dus nogmaals bevestigd dat het beter is om een elektricien te laten komen.

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

angel1978 schreef:
21 jan 2019 14:43


Waarmee je dus nogmaals bevestigd dat het beter is om een elektricien te laten komen.
Missschien even beter lezen. Ik heb al een andere aangesloten en die werkt wel. Waarom deze dan niet als hij op dezelfde manier is aangesloten. U mag het zeggen hoor

Erthanax
Berichten: 9695
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog even voor de duidelijkheid: de motor (M) heeft uitsluitend een blauwe en een bruine aansluiting. Als u daar een blauwe en een bruine draad (D) op aansluit (M blauw + D blauw; M bruin + D bruin) loopt de motor uiteraard continu; hij is dus niet defect.

Maar als u nu de schakeldraad aansluit, ipv de bruine draad (M blauw + D blauw; M bruin + D zwart) en u bedient de schakelaar, loopt de motor dan nooit of ook continu?

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Loopt hij dus nooit/niet op blauw en zwart

Dat is nou de hele discussie. Werkt dus niet als deze met schakeldraad en nul draad is aangesloten.

Werkt wel met nul draad en fase draad maar dan gaat hij niet uit met lichtschakelaar. Dus werkt eigenlijk ook niet daar niemand de ventilator 24/7 aan wilt hebben

kloptditwel
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 dec 2016 18:37

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Erthanax schreef:
21 jan 2019 16:03
Nog even voor de duidelijkheid: de motor (M) heeft uitsluitend een blauwe en een bruine aansluiting.
Draden uit de motor die naar de kroonsteen gaan zijn beide zwart.
Voor de kroonsteen staat waar N en L in moeten.

Gesloten