Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Arzu27
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2023 23:18

Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Arzu27 »

Op 19 mei heb ik een bestelling geplaatst voor mijn kinderen zodat ze op de verjaardagsfeest van mijn zoontje nieuwe kleding aan konden doen. Op 23 mei zou deze bezorgd worden, echter was ik niet thuis en heb ik mijn mailbox niet goed bekeken. Ik kreeg een bericht dat de bestelling bezorgd was, echter was ik niet thuis. Bij thuiskomst heb ik in de brievenbus gekeken of er een briefje lag, helaas. Ook bij alle buren navraag gedaan en ze konden helaas alleen maar nee schudden.

Ik heb meteen contact opgenomen met Zara. Ik kon ze alleen via de Chat in de app van Zara of Whatsapp benaderen. Met de app had ik vervelende ervaringen ivm vastlopen van applicatie waardoor ik geappt heb.
Met veel tegenzin heb ik 48 uur later een niet-ontvangst formulier moeten invullen waarin ze ook nog eens dreigen met bedrijfsrecherche. Absurd, eerst niet leveren en vervolgens een formulier voor mijn neus douwen waarin ik toestemming geef aan ze om onderzoek te doen bij PostNL over het vermist pakketje. Ik heb het ingevuld want ik wilde mijn bestelling.

Op vrijdag heb ik laten weten af te zien van de bestelling, al wordt dit geleverd want ik had nog geen terugkoppeling en had op zaterdag een feestje. Ik ben dus op vrijdag ergens anders gaan shoppen uiteindelijk.

In Whatsapp heb ik dagelijks een bericht gestuurd met de vraag om een update. De betaling staat immers open in Klarna. Ik heb gewacht tot vandaag.

In de avond ontvang ik een bericht van Zara dat het pakketje in het portiek voor mijn deur is gelegd door de chauffeur van PostNL en dus pakket is ontvangen door mij.
Ik heb meteen gemaild dat ik überhaupt geen neerzet toestemming heb gegeven en het pakket er niet is, anders had ik dit niet gemeld en akkoord gegeven op onderzoek. Ik kan ze niet bereiken telefonisch, ik krijg automatische antwoorden steeds van diverse medewerkers en ben inmiddels 4 weken verder.
Ik ga niet betalen voor wat niet ontvangen is en neem geen genoegen met het antwoord dat het voor mijn deur is neergezet. Dat kan echt niet!

Ik eis van Zara dat de bestelling geannuleerd wordt zoals op donderdag/vrijdag 25/26 mei is aangegeven en dat ik afzie van de koop als dit toch nog geleverd wordt. Dit is niet gebeurd. Ik heb na drie weken onderzoek gevraagd om te staken omdat het te lang duurt, ook dat wordt genegeerd in de app en ik moet wachten. Nu krijg ik een onzinnig berichtje van ze uit een no-reply mail waarin staat dat het voor mijn deur is gelegd wat helemaal niet zo is en al helemaal niet mocht gebeuren. Zeker niet met pakket twv €220!

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt gelijk: Zara gaat hier de mist in.

Stuur ze een brief waarin je aangeeft dat er niet is geleverd, dat je daarnaast hebt herroepen en dat je daarom binnen één week na heden je geld terug wilt hebben ontvangen. Stel ze vast in gebreke voor het geval ze weigerachtig blijven. Daarna kan je eventueel gaan dagvaarden.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Geld terug ontvangen zal niet gaan, dit gaat om een koop met achterafbetaling (Klarna).
Ik zou dus eerst contact opnemen met Klarna (nu er met Zara is gecommuniceerd zonder resultaat), u heeft daar immers een betalingsverplichting nu. Eventueel kunt u bij de geschillencommissie voor consumentenzaken terecht.

https://www.degeschillencommissie.nl/

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om dit te voorkomen, PostNL heeft een app waarin u zendingen kunt volgen. Dan ziet u wanneer iets bezorgd zal gaan worden en kunt u tijdig ingrijpen.
Het voordeel dat u hebt is dat u niet getekend heeft voor ontvangst, maar zoals u merkt kost het veel tijd en ellende om het recht ook te krijgen. Iets dat niet nodig was geweest.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snap niet wat er vreemd aan is dat u een formulier in moet vullen zodat de shop bij PostNL een onderzoek kan laten doen.
Waarom hebt u dat met tegenzin ingevuld. Wat moet ik verstaan onder dreigen met de bedrijfsrecherge. Bedoelen ze niet dat deze afdeling intern een onderzoek gata doen.
Ik moet zeggen dat ik vind dat er veel achterdocht bij u zit. Het lijkt me toch vrij normaal dat ze gaan onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en waar het pakket zich nu bevind. Anders kan je wat bestellen en melden dat je het niet hebt ontvangen. Het zou wat zijn dat ze u dan zonder onderzoek terug gaan betalen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 09:52
Geld terug ontvangen zal niet gaan, dit gaat om een koop met achterafbetaling (Klarna).
Eens.
WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 09:52
Ik zou dus eerst contact opnemen met Klarna (nu er met Zara is gecommuniceerd zonder resultaat), u heeft daar immers een betalingsverplichting nu.
Er is om twee redenen geen betalingsverplichting. 1. De wederpartij moet als eerste presteren en heeft dat niet gedaan. 2. De overeenkomst is herroepen.

Ik zou gewoon niet naar de rechter gaan en niet naar de geschillencommisie gaan. Ik zou gewoon niet betalen en achteroverleunen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
13 jun 2023 13:44
Ik zou gewoon niet naar de rechter gaan en niet naar de geschillencommisie gaan. Ik zou gewoon niet betalen en achteroverleunen.
Dan zou ik wel eerst Klara benaderen zodat jij ook weten wat er speelt. Dat scheelt een hoop mailtjes, herinneringen en ander gedonder.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

U hebt vast helemaal gelijk. Maar klantenservicemedewerkers krijgen elke dag tientallen nukkige, onvriendelijke of zelfs grove berichten binnen. Denkt u nu heus dat ze voor u meer gaan doen dan het hoogstnoodzakelijke als u ze contacteert op de toon die u hier tentoonspreidt? In uw branche werkt het vast héél anders, maar de meeste mensen vinden het fijn om relaxt en met een grapje te worden bejegend. Doen ze ook hun best voor u. Zeg maar het verschil tussen honing en azijn. Maar u hebt uw strepen; sta er gerust op - succes!

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

alfatrion schreef:
13 jun 2023 13:44
WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 09:52
Ik zou dus eerst contact opnemen met Klarna (nu er met Zara is gecommuniceerd zonder resultaat), u heeft daar immers een betalingsverplichting nu.
Ik zou gewoon niet naar de rechter gaan en niet naar de geschillencommisie gaan. Ik zou gewoon niet betalen en achteroverleunen.
Wat u doet moet u uiteraard zelf weten, ik geef het advies alleen aan TS. Wat deze uiteindelijk doet moet deze ook zelf weten.

Bij Klarna blijft een betalingsverplichting zodra deze in de veronderstelling is dat de bestelling is geleverd.
Deze moet dus wel op de hoogte gebracht worden dat dat niet het geval is.
Door achterover te leunen en niets te doen komt deze info daar dus niet terecht.

De bestelling annuleren is volgens mij binnen 14 dagen bij koop op afstand, dat is dus niet meer mogelijk.
Gewoon erachteraan gaan dat de winkel de bestelling alsnog levert.
En dan uiteraard de mail in de gaten houden wanneer ze komen leveren.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 14:15
Bij Klarna blijft een betalingsverplichting zodra deze in de veronderstelling is dat de bestelling is geleverd.
Er is geen betalingsverplichting. Als Klarna naar de rechter gaat dan vangen ze daar bot.
WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 14:15
De bestelling annuleren is volgens mij binnen 14 dagen bij koop op afstand, dat is dus niet meer mogelijk.
De termijn is tot 14 dagen na aflevering, tenzij deze informatie niet is gegeven. Er heeft geen aflevering plaats gevonden.
WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 14:15
Gewoon erachteraan gaan dat de winkel de bestelling alsnog levert.
Er is reeds herroepen.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door 150747 »

Ik zou niks meer ondernemen.
De bestelling is niet geleverd.
De bestelling is geannuleerd.
Betalen voor een niet geleverde bestelling hoeft wettelijk dus niet.
Over en uit met Zara.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Er is een mail door TS naar Zara gestuurd dat ze af ziet van de bestelling. In dat geval moet je de geleverde artikelen weer retour sturen binnen 14 dagen na ontvangst en dan krijg je je geld eventueel terug of vervalt de betaalverplichting aan Klarna.

In dit geval zijn er geen goederen ontvangen die terug gestuurd kunnen worden volgens TS. Erger nog, Zara beweert dat het wel is ontvangen na onderzoek. Dan is dus de vraag of Zara daar bewijs van heeft.
Als dat wel zo is is er geen herroepingsrecht meer, is dat niet zo dan is een gang naar een geschillencommissie misschien het beste idee.

Met niets doen laat je ook weer zien dat het je niets doet. Dat werkt ook niet in je voordeel.

Aanvulling:

Zara is niet aangesloten bij de geschillencommissie dus zou ik juridisch loket om informatie vragen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

150747 schreef:
13 jun 2023 14:29
Ik zou niks meer ondernemen.
De bestelling is niet geleverd.
De bestelling is geannuleerd.
Betalen voor een niet geleverde bestelling hoeft wettelijk dus niet.
Over en uit met Zara.
Met niets doen krijg je herinneringen, aanmaningen en een collega van Moneyman aan de voordeur. Op zich niets mis mee aangezien het recht aan de kant van TS staan, maar wel vervelend. Om dat te voorkomen is het op de hoogte brengen van Klarna een laatste stap.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als Zara kan bewijzen dat TS het product heeft, dan is er nog steeds binnen de termijn herroepen.
WeerIemandanders schreef:
13 jun 2023 14:41
Met niets doen laat je ook weer zien dat het je niets doet. Dat werkt ook niet in je voordeel.
Zonder belang naar de rechter gaan levert je een veroordeling in de proceskosten op. En het naar je toe trekken van de bewijslast werkt in je nadeel.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klarna op de hoogte stellen van de toestand is gewoon beleefd en verstandig.

De Ts kan ook nog naar de Europese geschillencommissie als er niet uitgekomen wordt.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je kunt de kwestie aan Klarna melden via je account, de factuur wordt dan gepauzeerd https://www.klarna.com/nl/klantenservic ... k-betalen/

Lees ook even de gerelateerde vragen bij bovenstaande link.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U hebt het pakket niet ontvangen. Het pakket is ontvangen als u of een huisgenoot het pakket in handen hebt. Dat uw pakket voor de deur gezet is is een verkeerde handeling van de bezorger. Het bewijslast ligt bij de webwinkel, zie www.consuwijzer.nl/post/verzenden-ontva ... et-bezorgd en www.thuiswinkel.org/vragen/de-klant-zeg ... en-wat-nu/. De webwinkel heeft toegegeven dat uw pakket voor de deur is gezet, dit is extra bewijs voor u.

(Tenzij u aan hebt gegeven dat uw pakket voor de deur gezet mag worden. Als u dit aan hebt gegeven dan is het uw eigen risico).

Geef zo snel mogelijk bij Klarna aan dat u het pakket niet ontvangen hebt. Hopelijk kunnen hun verzorgen dat u het geld terug krijgt.

Indien u het geld niet terug krijgt dan zal u naar de rechter moeten gaan. Neem daarvoor contact op met uw rechtsbijstandverzekering.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is nog niet betaald.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik blijf mij verbazen over dit soort topics
Half Nederland zit dag en nacht op FB, weten overal koopjes vandaan te sleuren en bazuinen dat overal rond.
Maar gewone zaken als oa je spambox nalopen en legen(vooral dat laatste scheelt een berg opslag) wordt niet gedaan en als er iets niet helemaal goed gaat dan krijgt de versturende partij altijd de wind van voren. Maar eens bij jezelf nagaan wat je verzuimd (zou) hebben dat wordt ergens klein in halve zinnetjes gemeld of voor het gemak vergeten.
En het simpele feit dat de bedrijfsrecherche erop wordt gezet of gaat worden??

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Zara pakket niet bezorgd/ Zara betaalt niet en is slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door 150747 »

NeoDutchio schreef:
13 jun 2023 15:06
150747 schreef:
13 jun 2023 14:29
Ik zou niks meer ondernemen.
De bestelling is niet geleverd.
De bestelling is geannuleerd.
Betalen voor een niet geleverde bestelling hoeft wettelijk dus niet.
Over en uit met Zara.
Met niets doen krijg je herinneringen, aanmaningen en een collega van Moneyman aan de voordeur. Op zich niets mis mee aangezien het recht aan de kant van TS staan, maar wel vervelend. Om dat te voorkomen is het op de hoogte brengen van Klarna een laatste stap.
Helemaal niet dus.

Plaats reactie