LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door juwita »

Onderstaande bericht las ik dezer dagen op de website van DFT (de Telegraaf)
09 aug 2013, 07:00

Aegon vindt €25 miljoen afdoende voor Koersplan
Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM -
Verzekeraar Aegon heeft een reservering gepleegd voor de compensatie van gedupeerden van beleggingsproduct Koersplan. Eerder kondigde het bedrijf aan dat dit 'enkele tientallen miljoenen' ging kosten. De uiteindelijke voorziening komt nu uit op €25 miljoen.
"Dit blijft nog steeds een schatting", zo zegt bestuursvoorzitter Alex Wynaendts tegenover deze krant, "maar er is op dit moment geen reden om te denken dat de schatting te laag is." Aegon presenteerde gisteren de cijfers over het tweede kwartaal en daarin is deze voorziening opgenomen.

Kortom, je veroorzaakt door middel van misleiding van ruim 500.000 Koersplan deelnemers een schade van minimaal 500 miljoen euro en je denkt er, Aegon zijnde, met 25 miljoen vanaf te komen.

In wat voor boevenland leven we hier eigenlijk !

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Inderdaad @juwita. Aegon is erg goed in het zichzelf rijk rekenen. Ben benieuwd naar hun
berekening c.q. verrekening. Alleen al de leden van Stichting Koersplandewegkwijt hebben recht op zo'n 40 miljoen euro. En dan hebben we het nog niet eens over al die andere honderdduizenden polissen die gecompenseerd moeten worden. Ik voel ontsnappingspogingen en rechtszaken aankomen...

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door peewee »

Hoi Juwita,
Volgens mij moet je die 25 miljoen reservering zien als bijkomende reservering, bovenop de al eerder door Aegon gedane reservering van, ik meen, 140 mijoen. Totaal aan reservering alsdan 165 miljoen euro. Er is dan vervolgens wel een inschatting te maken van het bedrag waarmee Aegon de circa 500.000 Koersplan-deelnemers (die NIET bij de Stichting KPDWK waren aangesloten), gemiddeld wil gaan afschepen.
Reken even mee: door KPDWK zelf is eerder becijferd dat een schadeloosstelling per contract tussen de 800 en 1500 zou uitkomen. Mediaan is dit: 1150,--. In de persmedia is rond medio juni jl. ook door KPDWK en door Aegon gemeld dat de schadeloosstelling aan de circa 30.000 KPDWK donateurs op circa 40 miljoen uitkomt. Dit klopt ongeveer wel. (of zou moeten kloppen, mits KPDWK even succesvol in ''taaie'' onderhandelingen is met Aegon als met procederen tegen Aegon ; op mij komt KPDWK over als goedwillende amateurs, maar dat terzijde en is een persoonlijke mening).
Resteert na afwikkeling van deze groep van 30.000 Koersplanner (circa) 125 miljoen. Verdeeld over 500.000 overige Koersplan slachtoffers: een schadefooitje van 250 euro per contract. Een gigantisch verschil/discriminatie waarvoor -ik schreef dit eerder op dit forum- juridisch bezien geen enkele aanleiding bestaat.

Zoals Klaas-Jan al hierboven terecht aangaf ''ik proef nieuwe rechtszaken'' tegen Aegon. Het belazeren van klanten door Aegon gaat nog onverminderd voort.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

@peewee: de 25 miljoen blijkt inderdaad een extra reservering te zijn. Goed dat u dat even meldt. Hebt u reden om Stichting Koersplandewegkwijt als 'goedwillende amateurs' af te schilderen? KPDWK heeft een baanbrekend resultaat bereikt en als dat voor een rechtbank in een proces tegen een grote financiële instelling als Aegon lukt kun je toch nauwelijks spreken van 'amateurs' lijkt me.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door peewee »

@Klaas-Jan,
Ik hoop dat ik me vergis. Om de rechtszaak tegen Aegon te winnen was vooral een goede (externe) advocaat nodig.
Om onderhandelingen over de schade-afwikkeling succesvol tegen een (door de wol geverfde ?) partij als AEGON te voeren, zijn andere capaciteiten nodig. Wellicht dat het (eenmansbestuur ?) van KPDWK daartoe professionele hulp van buiten inroept.
Afwachten maar !

Maar uit mijn bijdrage blijkt dat ik vooral de positie van de circa 500.000 Koersplan-slachtoffers die NIET bij KPDWK waren aangesloten een punt van zorg vind.

HDijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2013 04:11

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door HDijkstra »

Wel duidelijk is dat je beter bij de eerste goede actie kunt zitten. Of er daarna nog voldoende puf bij de initiatiefnemers en mogelijkheden zijn is maar helemaal afwachten. Jegens Nationale Nederlanden is de eerste massale goede actie van Wakkerpolis http://www.wakkerpolis.nl/

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door juwita »

Hi Peewwe,
Je bent weer lekker bezig op dit forum de voorbije dagen. Uitgerust van vakantie terug ?
In het Telegraaf stukje dat ik citeerde werd wel gesproken over ''uiteindelijke reservering van 25 miljoen''. Mogelijk dat de verslaggever zich vergiste.165 miljoen euro is inderdaad ook peanuts natuurlijk. Ik heb aansluiting bij KPDWK al jaren terug gepromoot op dit forum, maar de lamlendigheid onder Koersplan deelnemers om zich eerder bij die rechtszaak aan te sluiten was verbijsterend groot.
Nieuwe rechtszaken binnenkort tegen AEGON over het Koersplan lijken me inmiddels onontkoombaar. Met voortgaande imagobeschadiging AEGON. Zouden die Wynaents cum suis soms neigen tot masochisme? Of is het de gebruikelijke arrogantie in bankiers- en verzekeraarswereldje ?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

@peewee: KPDWK maakt inderdaad gebruik van externe deskundigen maar omdat ze in opdracht van de stichting werken zou je ze net zo goed gewoon deskundigen kunnen noemen toch? Alleen maar goed dat een eenmansbestuur niet alles zelf doet. Dat zou niet eens kunnen vanwege vermoedelijk te weinig deskundigheid. Dat doet toch iedere stichting als de eigen capaciteiten niet voldoende blijken te zijn?
Diezelfde eenmansbestuurder heeft overigens wel een groep van 30000 mensen bij elkaar weten te krijgen en jarenlang organisatorisch de lijnen uitgezet. Dat verdient hulde vind ik. Ik zie het wat positiever dus.

Uw zorgen rond de koersplanbezitters die niet bij KPDWK zijn aangesloten deel ik. Die zullen met een zo gering mogelijk bedrag worden afgescheept. Misschien nemen ze dan wel de moeite om zich te verenigen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Grootste probleem voor Aegon is dat ze zoveel van die wanproducten hebben gesleten dat ze onmogelijk alle aangerichte schade kunnen vergoeden.

Dat kan m.i. maar een enkele afloop kennen.

Over enige termijn zullen we er wel meer van horen.
M.i zijn die fondsrendementen te hoog.
Onvermijdelijke consequentie: alle contracten vernietigbaar.
Uit eerdere postings begreep ik datConsumentenclaim ermee bezig is.

De verantwoordelijkheid op de juistheid en naleving van de (juiste)wijze van het bepalen van de fondsrendementen berust bij de AFM. De aansprakelijkheid m.i. dus ook.... :shock:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Luc Jurgens doet een aardig doekje open over de handelwijze van Aegon.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&start=20

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door juwita »

@FelixBeijer,
Met die aansprakelijkheid van de AFM zal het wel meevallen hoor. De huisfondsen van verzekeraars vallen niet onder de Wtb of Wft en dus onder geen enkel overheidstoezicht.

Luc Jurgens, advocaat

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door Luc Jurgens, advocaat »

De onrechtmatige overheidsdaad?

Lees 6:162 BW nog eens.

Een doen of nalaten....

Maar een (bijna) lege schatkist betaalt geen (vestzak broekzak) schadevergoedingen sigaren uit eigen collectieve doos...

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

juwita schreef:@FelixBeijer,
Met die aansprakelijkheid van de AFM zal het wel meevallen hoor. De huisfondsen van verzekeraars vallen niet onder de Wtb of Wft en dus onder geen enkel overheidstoezicht.
Verzekeraars dienen de AFM wel jaarlijks informatie te verschaffen hoeveel participaties in kas zitten en hoeveel participaties uitstaan.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Luc Jurgens, advocaat schreef:De onrechtmatige overheidsdaad?

Maar een (bijna) lege schatkist betaalt geen (vestzak broekzak) schadevergoedingen sigaren uit eigen collectieve doos...
Tsja.... daar was ik al bang voor.
Misschien en hopelijk stijgen de aandelen voorlopig nog stevig door, dan verdwijnt de schade vanzelf.
Tenminste als je de wettelijke rente claimt.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 17 sep 2013 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Luc Jurgens, advocaat schreef:De onrechtmatige overheidsdaad?

Lees 6:162 BW nog eens.

Een doen of nalaten....

Zou ADvL dan bedoeld hebben dat het noodweer van de overheid [om het faillissement van bepaalde verzekeraars te voorkomen] was om een nieuwe methode van bepalen van de fondsrendementen op te stellen?
voor de discussie zie https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&start=20

Is de huidig gebruikte methode wel door de AFM opgesteld of was dat alleen een bewering van de verzekeraar in kwestie dat?


Maakt m.i. wel dat mensen vaak een verkeerde keuze maken mbt beleggen in huisfondsen van verzekeraars. :shock:
Een die NIET leidt tot het hoogste meetkundige rendement en daarmee hoogste eindopbrengst.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 17 sep 2013 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hoe dan ook....
over enige jaren moeten ze toch wat aan die methode voor het bepalen van het meetkundig fondsrendement doen anders worden de historische fondsrendementen zo laag. :lol:

Het beginpunt van de 20-jaarsperiode is dan die enorme piek in de aandelenkoersen.
Zal nog wel even duren.... september 2020.

Nu staan we ongeveer even hoog als toen (september 2000), dus dat is dan nul rendement over een periode van 13 jaar (begin/eindpuntmethode danwel de methode van de verzekeraar).

Moet er de komende 7 jaar wel een astronomisch rendement gemaakt worden om nog een interessant gemiddeld fondsrendement over een periode van 20 jaar te hebben.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Luc Jurgens, advocaat schreef:De onrechtmatige overheidsdaad?

Lees 6:162 BW nog eens.

Een doen of nalaten....

Maar een (bijna) lege schatkist betaalt geen (vestzak broekzak) schadevergoedingen sigaren uit eigen collectieve doos...

Ach ....... ze kunnen zich altijd nog verschuilen achter incompetentie.

ClaimConcept
Berichten: 1973
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

juwita schreef:Kortom, je veroorzaakt door middel van misleiding van ruim 500.000 Koersplan deelnemers een schade van minimaal 500 miljoen euro en je denkt er, Aegon zijnde, met 25 miljoen vanaf te komen.
Aegon denkt het niet alleen, het zal hier ook daadwerkelijk op uitdraaien.
Er is geen echt draagvlak, de claimclubs zijn te log en/of moegestreden. Hulp van de overheid valt ook al niet te verwachten, die heeft er alleen maar belang bij dat een club als AEGON niet omvalt en laat vervolgens maffiapraktijken gewoon toe.
En de individuele gedupeerde doet niets dan wachten, wachten, wachten...

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door TonGr »

Aegon en koersplandewegkwijt zijn er uit.
http://www.nu.nl/economie/3581915/akkoo ... splan.html

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon denkt aan schadefooitje voor Koersplan slachtoffers

Ongelezen bericht door felixbeijer »

ClaimConcept schreef:
juwita schreef:Kortom, je veroorzaakt door middel van misleiding van ruim 500.000 Koersplan deelnemers een schade van minimaal 500 miljoen euro en je denkt er, Aegon zijnde, met 25 miljoen vanaf te komen.
Hulp van de overheid valt ook al niet te verwachten, die heeft er alleen maar belang bij dat een club als AEGON niet omvalt en laat vervolgens maffiapraktijken gewoon toe.
Er is wel nieuwe wetgeving die maakt dat bv een beleggingshypotheek niet meer afgesloten wordt.
(is gewoonweg zeer onvoordelig)

Gesloten