LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon kapitaalpolissen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
greetje72
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2009 19:52

Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door greetje72 »

Wie heeft er ervaring met het beeindigen van een kapitaal polis van Aegon?
Ik wil van deze af maar moet een flinke boete betalen en het ingelegde geld ben ik kwijt.
Moet deze kapitaal polis beeindeigen vanwege finaciele problemen.
Wie helpt me of heeft er goede tips om boete te omzeilen?
Boete is trouwens de provisie die de tussenpersoon moet betalen die de kapitaal polis voor mijn heeft afgesloten, omdat ik de polis beeindigt.
Laatst gewijzigd door greetje72 op 08 feb 2009 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door peewee »

Ofschoon je verhaal een beetje warrig is. Wat bedoel je bijvoorbeeld met ''persoon'' in de laatste zin ? Toch het volgende.
Bij een levensverzekering (ook beleggingsverzekeringen zoals kapitaalverzekering en lijfrentenverzekeringen) bestaan er tussentijds 2 mogelijkheden:
1) je kunt je polis premievrij maken. De verzekering blijft dan doorlopen tot de oorspronkelijk afgesproken einddatum, maar je betaalt (ogenschijnlijk) geen premie meer. Ogenschijnlijk, want de premiekosten voor de dekking van de overlijdensrisico wordt vaak nog wel onttrokken aan de opgebouwde waarde. Op de einddatum krijgt je dan de naar rato verlaagde poliswaarde uitgekeerd.

2) je kunt een polis ook afkopen. Dan wordt nu definitief de verzekering stopgezet en ontvang je de afkoopsom. Die afkoopsom wordt berekend op de door de maatschappij (intern) bekende wijze (waarvan de verzekeringsnemer vaak geen bal snapt; hokuspokus dus). De afkoopsom ligt vaak zeer ver onder de tot dan toe betaalde premie en lijdt dus tot een flink verlies.

Een schrale troost je bent niet de enige. Circa 60% van de Nederlandse gezinnen is belazerd door verzekeraars.

Aegon behoort tot de categorie grootste woekerpolisboeven, dus zal stopzetten wel flink in het voordeel van Aegon worden berekend.

greetje72
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2009 19:52

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door greetje72 »

Bedankt peewee voor je tip ga ik mee aan de slag.
Die persoon is trouwens de tussenpersoon die mij die polis heeft aangesmeerd.
Hij krijgt een boete omdat ik de polis beeindig en legt die boete bij mij neer.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door peewee »

Greet72,

Volgens mij kan je tussenpersoon in het geheel geen boete bij JOU neerleggen. Het tussentijds beeindigen is een risico dat de tussenpersoon gewoon loopt. De eventueel eerder teveel aan de tussenpersoon uitgekeerde provisie wordt dan door de verzekeraar teruggehaald bij de tussenpersoon. Ik weet niet waar de tussenpersoon zo'n boete op baseert, maar volgens mij bestaat daar geen rechtsgrond voor.

Als ik je verhaal goed begrijpt wordt je gemangelt door zowel Aegon als je tussenpersoon. Ik zou dit niet pikken en dreigen met een klachtprocedure bij het KIFID.. Zie www.kifid.nl

greetje72
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2009 19:52

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door greetje72 »

Bedankt voor de tips peewee. Had zelf ook al het idee dat de tussenpersoon de boete niet bij mij kan neer leggen. Maar ik ga er verder mee aan de gang.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door santygo »

Kennelijk is het nog een redelijk jonge polis waarvan de verrekeningstermijn van de "administratiekosten" (grotendeels courtage) nog niet geheel verrekend is.
Polissen vanaf 1999 kennen een termijn van 10 jaar.

Datzelfde geldt voor polissen van voor 1999, maar waarop vanaf 1999 een inlegverandering is toegepast. Over het bedrag van de inlegverandering (lees verhoging) x resterende looptijd wordt opnieuw administratiekosten in rekening gebracht, verdisconteerd over de eerste 10 jaar na de aanpassing.

Bij afkoop van deze polissen wordt het nog te verrekenen bedrag aan administratiekosten in mindering gebracht op de actuele waarde van de polis.

Veel mensen zien dat als "boete", maar dat is het niet. Het bepaalde is in de algemene voorwaarden van vrijwel alle polissen als zodanig opgenomen.


Klein voorbeeld omtrent de denkwijze en "klantbenadering" door Aegon bij polissen die nu expireren. De koersen zijn momenteel behoorlijk laag en de opbrengsten evident laag.

Wat betreft het product Koersplan van Spaarbeleg/Aegon bestond er tot voor kort geen mogelijkheid om de polis per expiratiedatum te verlengen. Sinds kort wordt die mogelijkheid wel geboden onder het motto: U krijgt door Aegon de mogelijkheid geboden om uw polis te verlengen, in afwachting van een betere koersontwikkeling.

Wat zijn de gevolgen van verlengen?

1) De bestaande polis komt te vervallen en er komt een polisblad.

2) Er worden opnieuw administratiekosten berekend als percentage over de nieuw in te leggen gelden gedurende de afgesproken termijn van verlenging, volgens voorschrift te verrekenen over een termijn van 10 jaar. Stel de afgesproken termijn van verlenging is 5 jaar in afwachting van aantrekkende koersen.
Na 5 jaar is pas de helft van de administratiekosten verrekend en er wacht dan dus een aardige verassing: De andere helft wordt in 1 keer van de poliswaarde afgetrokken.

3) Het percentage overlijdendrisicopremie wat op de inleg wordt ingehouden vliegt omhoog want je bent inmiddels al wat jaren ouder als bij het aangaan van de oorspronkelijke polis. Het overlijdensrisico is dus groter geworden.


Ergo: Zelfs al trekken de koersen weer aan, je schiet er geen donder mee op vanwege het feit dat tijdens de verlengingsperiode steeds minder van de inleg belegd wordt.

Wie is de lachende derde..........

voor info:
www.koersplandewegkwijt.nl

Geitemans
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2008 15:29

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door Geitemans »

Waarom wil je je polis eigenlijk afkopen? En wat ga je na het afkopen doen qua vermogensopbouw?

greetje72
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2009 19:52

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door greetje72 »

Ik zit mede door die polis financieel aan de grond.
Ik kan het geld wat er elke maand in moet iet missen.

Geitemans
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2008 15:29

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door Geitemans »

1. Je hoeft geen boete te betalen. Die tussenpersoon moet deze boete terugbetalen en kan deze niet op jou terugvorderen.

2. Vraag een waardeoverzicht op bij afkoop/premievrije voortzetting bij AEGON. Aan de hand daarvan kan je bepalen of het wijs is e.e.a. af te kopen of premievrij voort te zetten.

Je kan de verzekeraar overigens niet aanrekenen dat een dergelijke adviseur het lef heeft een boete te berekenen voor het afkopen. Je zou het eventueel kunnen aangeven bij de verzekeraar, dan zijn zij ook op hoogte van deze aardige meneer of mevrouw.

Uiteraard ga ik er wel vanuit dat deze polis niet verpand is. Is deze verpand dan kan je hem niet zomaar afkopen.

greetje72
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2009 19:52

Re: Aegon kapitaalpolissen

Ongelezen bericht door greetje72 »

Dank je wel geitemans voor je tips.

Gesloten