LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschillende compensatie bij gelijke polissen Koersplan.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Peters-B
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2015 12:36

Verschillende compensatie bij gelijke polissen Koersplan.

Ongelezen bericht door Peters-B »

Dag,
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat te doen.

Mijn man en ik hebben beiden dezelfde Koersplan polissen van Spaarbeleg gehad. Twee jaar geleden heeft mijn man ze via de website van Aegon aangemeld voor compensatie. Ik heb dit op dezelfde dag telefonisch gedaan.
Na ongeveer 10 maanden kreeg mijn man een bedrag van ongeveer 1500 euro voor zijn 2 polissen uitgekeerd. Na verschillende telefoontjes over waar de compensatie voor mijn polissen bleef en telkens de verzekering van Aegon dat dat wel even kon duren maar dat ik het het zeker zou krijgen, kwam ongeveer een jaar later het bericht dat ik voor mijn 2 polissen in totaal iets van 800 kreeg.

Uiteraard heb ik gelijk gebeld en ben brieven gaan schrijven dat ik het er niet mee eens was. We hadden namelijk identieke polissen en dan is een verschil tussen 1500 en 800 wel erg groot.

Uiteindelijk was de reactie van Aegon dat er bij de aanmelding van mijn polissen iets was misgegaan (een misverstand noemen ze het) en dat daarom mijn polissen via een andere manier zijn berekend. Eigenlijk, zeggen ze, heeft mijn man teveel gehad omdat ze ten tijde van de berekening van zijn polissen zijn uitgegaan van "herleide gegevens".

Maar als Aegon mijn aanmelding correct had verwerkt, dan hadden ze bij de berekening van mijn polissen ook uitgegaan van "herleide gegevens" en had ik hetzelfde gehad als mijn man. Het komt er dus eigenlijk op neer dat een "misverstand" van Aegon mij iets van 700 euro kost.

Het is zo frustrerend, dat je als individu gewoon maar aan de onnavolgbare antwoorden van Aegon bent overgeleverd. Het komt zeer onrechtvaardig over.
En ik denk dat heel veel mensen op deze manier veel minder hebben gekregen maar omdat wij toevallig allebei dezelfde polissen hadden, wordt het nu ineens heel duidelijk hoeveel verschil er in zit.

Wat kan ik hier nog mee? Ik zou heel graag willen dat Radar hier nog een keer aandacht aan zou willen besteden.

ClaimConcept
Berichten: 1973
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Verschillende compensatie bij gelijke polissen Koersplan.

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Ik adviseer om de klacht voor te leggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid.
Hiermee wordt Aegon gedwongen om uitgebreid te beargumenteren waarom identieke polissen verschillend worden behandeld. Eis in ieder geval dat het originele aanvraagformulier op tafel komt, waarmee vaak ook de (mogelijk onjuiste) wijze van advisering aantoonbaar wordt.

Een waarschuwing is echter wel op z'n plaats. Op dit forum leg ik keer op keer de procedure bij Kifid onder het vergrootglas, er zitten lacunes die op z'n zachtst gezegd niet altijd in het voordeel van consumenten werken. Ik ken de klippen als geen ander, door schade en schande wijs geworden...

Met vriendelijke groet,
ClaimConcept
Jelle Terpstra

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Verschillende compensatie bij gelijke polissen Koersplan.

Ongelezen bericht door juwita »

@Peters-B,
Dat er verschillen zitten in een compensatie over te veel in rekening gebrachte premie ORV is op zich niet vreemd. Door verschil in sterftekansen tussen individuen was die premie verschillend (maar altijd veel te hoog). Voor een compensatie zal hetzelfde gelden.

Maar uw verhaal over Aegon is nog wat vreemder. Kennelijk een dikke duim bij Aegon, waaruit dit alles gezogen is.

Sowieso laakbaar is het verschil dat Aegon vermoedelijk maakt in compensatieregelingen die het hanteert. Ze zouden allemaal gebaseerd moeten zijn op de rechterlijke uitspraken in de Koersplan de Weg kwijt zaak, want alle Koersplan deelnemers zijn immers op dezelfde wijze misleid. Maar mogelijk wordt u EN uw partner met een fooitje afgescheept door Aegon.

Gesloten