LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het ... telt/media

In de media en via internet kunt u kritiek uiten op de regering en het parlement. U kunt zo proberen om invloed uit te oefenen door misstanden aan de kaak te stellen en door onrecht en willekeur van de overheid bekend te maken. Ook kunt u om aandacht vragen voor uw eigen denkbeelden. Op die manier kan iedereen proberen om de publieke opinie te beïnvloeden.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Duidelijke instructie! :mrgreen:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... 2014A04330
Een vergadering over woekerpolissen achter gesloten deuren.
Zou het over de eindoplossing zijn gegaan?
Eindoplossing zal ik maar niet in het Duits vertalen…..schijnt gevoelig te liggen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Aan: "cie.fin" <[email protected]>, "cie.fin.inbreng" <[email protected]>, consumentenvoorlichting <[email protected]>
Datum: 14 november 2014 om 20:57
Onderwerp: bepaling meetkundig fondsrendement

Geachte heer, mevrouw,

toevoeging dd 22 november:
Bij het verwerken van emotioneel ingrijpende gebeurtenissen worden diverse stadia doorlopen
Ongeloof
Ontkenning
Afschuw
Woede
Acceptatie/berusting
Innerlijke vrede en creativiteit.
Pas in het stadium acceptatie is de mens in staat rationeel te handelen en het juiste te doen. Het is wel zo netjes nog even tijd te geven om de emoties te laten bezinken. Zodoende blijft het bericht aan de commissie van Financien en de AFM vooralsnog verborgen.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 22 nov 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

leeshits op dit moment 35984 :mrgreen:

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

felixbeijer schreef:leeshits op dit moment 35984 :mrgreen:
Misschien is het interessant om eens te kijken hoeveel seconden men gemiddeld bij dit onderwerp blijft.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:juwita,

Misschien ben ik in mijn poging subtiel te communiceren niet duidelijk genoeg geweest.

Ik bedoel dat juist verzekeraars dit gaan bestuderen omdat ze juiste voorbeeldkapitalen moeten gaan opgeven. :lol:
Overigens denk ik dat verzekeraars het lachen al lang is vergaan.
Ze weten het wel maar willen nog steeds te hoge fondsrendementen hanteren.

Gewone burgers kunnen dit mijns inziens inderdaad het beste vooral negeren.
@Klaas-Jan: alle begrip.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Dit bericht is bedoeld voor gewone burgers.
Om eenieder aan een gezonde financiele toekomst te helpen volgt dit bericht.

Bent u in het bezit van een zogenaamde woekerpolis (bv verpand tbv je hypotheek, of als aanvulling op uw Pensioen, of als extraatje), kom dan in actie.

Stap 1: Meld uw woekerpolis aan op Vereniging Woekerpolis. Het maakt niet uit welk product het is, elke polis bij een verzekeraar welke kapitaal opbouwt middels beleggingen voldoet aan het criterium (de informatie op de web-site is nog niet actueel).
http://www.woekerpolis.nl/
Stap 2: Stuur (opnieuw) een Stuitingsbrief, zie web-site woekerpolis.nl. De voorbeeldbrief op deze site is nog niet actueel. Toegevoegd/gewijzigd dient te worden “Wij zijn misleid op basis van op onjuiste wijze vastgestelde meetkundig fondsrendementen die substantieel te hoog zijn bepaald, zodat te hoge voorbeeldkapitalen zijn voorgespiegeld die nooit en te nimmer gerealiseerd kunnen worden zelfs als de beurs zich had ontwikkeld in historisch perspectief”.
Stap 3: Stuur een afschrift van de Stuitingsbrief aan Vereniging Woekerpolis.
Stap 4: Nog veel belangrijker: volg de informatie van de consumentenbond stap 2: weg ermee!
http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... ekerpolis/

In concreto:
Betreft het een polis voor je hypotheek, overleg dan met je adviseur (die de hypotheek destijds heeft afgesloten) om de polis te laten uitkeren en dat af te lossen op de hypotheek, en laat de hypotheek dan omzetten in een annuitaire of liever (als dat mogelijk is) naar een Bankspaarproduct maar niet bij de Verzekeraar. Loopt de polis korter dan 15 jaar heeft dat mogelijk fiscale consequenties, laat u voorlichten!
Betreft het een polis voor extra Pensioenopbouw, kan het gunstig zijn deze naar een Bankspaarproduct om te zetten: http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... anksparen/

Laat u vooral goed voorlichten en adviseren door bijvoorbeeld ODIN http://www2.stichting-odin.nl/7-44/woekerpolis.html Zij hebben immers een beroepsaansprakelijkheidsverzekering! Mensen betaal in godsnaam voor goed advies!!

Aanleiding voor mijn schrijven zijn recente ontwikkelingen in de zogenoemde woekerpolisaffaire, ook ontwoekeraar-experts van ODIN (waar Martin van Rossum bij zit) gaat nu al haar clientele aanmelden bij woekerpolis.nl.

Beleggingen (bij Levensverzekeraars) hebben een crash-risico. De uitleg op vereniging woekerpolis http://www.woekerpolis.nl/informatie/in ... rashrisico is m.i. nog niet bijgewerkt naar juist inzicht: niet het risico op beurscrash maar het risico op crashen van de Levensverzekeraar is m.i. het grootste risico.
http://www.nu.nl/geldzaken/3917969/woek ... ingen.html

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ah, ik snap het. Ik ben ingedeeld in een groep 'gewone burgers' die hoe dan ook wat minder bedeeld zijn.
Nu heb ik een achtergrond in de communicatie. En maak me altijd nogal druk over hoe hetgeen ik schrijf bij een lezer aankomt. Lijkt me niet onbelangrijk. Ik vermoed dat u er wat anders over denkt. Dat u de monoloog misschien wel belangrijker vindt. Prima, maar ik haak af en meld me weer bij het gewone volk.
En ergens op klikken is iets anders dan daadwerkelijk ook lezen...
Overigens veel succes met het ontwoekeren want daarin vinden we elkaar.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@ Klaas-Jan,
Integraal ontwoekeren door universele vernietiging van alle contracten van Levensverzekeraars op basis van beleggingen thans onomkeerbaar in gang gezet. Tevreden?

Sorry voor de communicatie maar dit hele verhaal begint op een dusdanige surrealistische klucht (farce) te gelijken dat het steeds moeilijker voor me wordt om dit nog serieus te kunnen nemen.
Hoe lang zijn we nu al bezig ?
Nog steeds geen oplossing.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 16 nov 2014 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Dat gaat overigens een zeer interessante onderhandeling opleveren met een nogal grote commissie van wijze scheidsmannen (vrouwen). Dat is pas in 2015. :lol:
Benieuwd wat de delegatie van de commissie van Financien in hun werkbezoek aan de AFM en de DNB gaan bespreken, maar dat lezen we tzt wel in de krant. :mrgreen:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

De uitleg van het zogenoemde crash-risico…………komt in de buurt van de waarheid.
http://www.woekerpolis.nl/docs/default- ... f?sfvrsn=0

Zou het niet aannemelijker zijn dat:
(1) het meetkundig fondsrendement in de offerte gewoon te hoog was?
(2) de formule die de verzekeraars nu hanteren over een periode van 20 jaar systematisch een 2.5% (voor een MIX-fonds) tot 3.5% (voor een aandelenfonds) te hoog “meetkundig” rendement geeft.
(3) door verzekeraars uit een bijzonder smerige pijp is gerookt?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

de uitleg van woekerpolis.nl is fout! :shock:
Niet het crash-risico, maar het pieken van beurskoersen veroorzaakt een lager werkelijk meetkundig fondsrendement dan de waarde die de formule van de verzekeraars geeft.
Doordat de aandelen in de pieken te duur gekocht zijn en er meer piek dan dal is ten opzichte van de lijn van de verzekeraars methode.

Bijgaande voorbeeld-file bevat nog de curve-fittings over een langere periode dan 20 jaar van 2 jaar geleden. Dan is de afwijking tussen kleinste kwadratenmethode en de verzekeraars methode (zoals te verwachten) kleiner.

Thans staat het Aegon Equity Fund zeer gunstig in een piek (zie excel). :mrgreen:
Dus zal nu als door een toeval dat nu de koersen snel zijn gestegen het misleidingsverschil naar verwachting ook kleiner zijn.
Wat de toekomst brengt is niet te voorspellen.
Bijlagen
curvefitting Equity Fund eind 2014.xls
(232 KiB) 48 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Van het MIX fonds vond ik ook nog de data terug.
vergelijk de files, bevat dat over dezelfde periode gefit.
Dan heeft het MIX-fonds een hoger meetkundig rendement en minder pieken dan het Equity Fund.
ook hier het piek-effect dat maakt dat de methode van verzekeraars een te hoog meetkundig rendement geeft, maar in mindere mate dan bij het Equity Fund.

Ook de koersen van dit fonds zijn over 2014 lekker door gestegen. :mrgreen:
Bijlagen
curvefitting Mix Fund eind 2014.xls
(125.5 KiB) 31 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Bijgevoegde rekenfiles werden opgesteld door de heer Dr. F.H. Beijer ten bate van het algemeen belang. In zijn promotieonderzoek heeft hij kennis genomen van het kleinste kwadratenfitten.

Ter review werden methode, rekenfiles en te toetsen werkhypothesen ten bate van het algemeen belang en alle andere verzekeraars gepubliceerd dd 18 en 19 november 2014 op het RADAR forum.Thans staat deze publicatie open voor inhoudelijke discussie en ter beoordeling door de bevoegde instanties.

ClaimConcept
Berichten: 1973
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Met alle respect voor uw vasthoudendheid, is dit de enige echte onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire. Uw rekenmodellen, hoe fraai ook, kunnen dan zo de prullenmand in.

Wedden dat er straks ook voor woekerpolissen een soort Duisenberg-regeling met Hofmodel Amsterdam komt? Waarbij alleen de laagste inkomens hun gestolen spaarcentjes terug kunnen krijgen, maar dan wel pas na tien jaar procederen?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@Claimconcept,
Lees mijn voorgaande bericht aub nog een keer.
Hoe serieus denk je dat mijn verklaring genomen gaat worden?
En wie heeft het over KiFiD?

Zou het kunnen dat verzekeraars moedwillig hun klanten en de Nederlandse economie hebben blootgesteld aan de risico’s van beleggen enkel voor eigen gewin, door moedwillige misleiding door te hoge rendementen voor te spiegelen die met beleggen behaald zouden kunnen worden?

Overigens moet gezegd worden dat de rendementen de laatste tijd inderdaad niet onaardig zijn geweest!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Interessante meetreeks in het rapport op de site van woekerpolis.nl. http://www.woekerpolis.nl/docs/default- ... f?sfvrsn=0

Daarmee kun je (proberen) het meetkundig groeigetal (rendement) van de AEX (te) bepalen over een heel lange periode van meer dan 100 jaar!
Wat zou er conform verzekeraarsmethode uitkomen?? :mrgreen:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ach ja…..de Belgen gebruiken dezelfde methode als verzekeraars. :x
http://buck.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Het is sterk aan te bevelen juist nu (gelet de sterk gestegen koersen op dit moment) een juiste methode voor bepaling van het meetkundig fondsrendement te gaan gebruiken.
Nalaten hiervan kan bij een volgende beurscrash in een zeer forse schade resulteren. Immers, alle overeenkomsten blijven vernietigbaar zolang intrinsiek te hoge (fonds)rendementen worden voorgeschoteld.
Het is natuurlijk altijd mogelijk te speculeren op een verder door stijgen van de koersen en verdere minimalisatie van de schade, echter dit heeft (ongekende) risico’s.

Gesloten