LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opgave kosten Fortis ASR

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
kirste
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2008 19:32

opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door kirste »

Heb mijn VIP en ABC spaarplan premievrij gemaakt en de depots laten uitbetalen. Ik kreeg een vage vrief mbt de VIP dat FORTIS wel een prognose konden geven van 8% & 9 % opgebouwd kapitaal, maar 4 % was niet mogelijk.... :?:
Verder stond weer de opmerking vermeld in de brief dat kosten ingehouden werden per maand etc. Na indringend gemaild, gebeld te hebben heb ik een overzicht via de tussenpersoon gekregen van FORTIS met precieze opgave van kosten etc. Mijn tussenpersoon heeft berekening gemaakt en dit bij FORTIS neergelegd. Het opmerkelijke is dat ik nu elke maand een bedrag erbij krijg als compensatie van de beheerskosten ...... Ik heb dus een positief saldo ipv negatief
Is het erg slecht dat ik FORTIS ASR geen goeds toewens, alleen al dit jaar heb ik 1800 euro verloren, (de waarde in augustus was 1800 euro gedaald tov januari 2008.)
NB Natuurlijk alles getekend met kanttekening niet af te zien van opgebouwde rechten etc etc etc

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Quote: alleen al dit jaar heb ik 1800 euro verloren, (de waarde in augustus was 1800 euro gedaald tov januari 2008.)

Haal je hier niet beleggingsresultaat en kosten door elkaar? DNB publiceerde halverwege augustus al dat Nederlandse beleggingsfondsen in de afgelopen 4 kwartalen bijna 21% van hun vermogen verloren. Wisseling in rendementen heb je nu eenmaal met beleggen. Als je daar niet tegen kan, dan moet je niet beleggen.

Het is mij trouwens uit je bericht niet duidelijk of je je polissen nu premievrij hebt gemaakt of hebt afgekocht?

kirste
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2008 19:32

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door kirste »

Ik praat over het premievrij maken van twee polissen.

Bij het premievrij maken van de polissen heb ik een waardeoverzicht gekregen van de VIP. Deze lag dus 1800 euro lager als op 31.12.2007

Helaas dacht ik in een product te sparen welk een laag risico droeg en als gespeid belegd in obligaties etc..... In de offerte werden enkel rendementen genoemd van 8 % en meer... de negatieve rendementen van 21% is m.i. gericht op aandelen, Bij FORTISASR is alles mogelijk.... ik wacht af en heb mijn geld ahw al afgeschreven.
Dat je bij beleggen een lange adem moet hebben is mij duidelijk, maar een polis met neutraal rendement na 15 jaar en een polis met een paar % rendement na 18 jaar , doet mij vermoeden.... dat hier amateurs aan het werk zijn. Dat FORTIS mij nog een nieuwsbrief per mail stuurt met dat zij garant staan voor een deskundig beleggingsadvies doet mij vermoeden dat geen lerend vermogen aanwezig is in de organisatie.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Je praat over het premievrijmaken maar stelt in je eerste bericht dat je je dpots hebt laten uitbetalen?

In welk jaar heb je je offerte ontvangen? Want het noemen van meerdere rendementen is al vele jaren verplicht. Daarnaast heb ik van mijn ABC al zeker 5 jaar jaarlijks een overzicht gekregen met verschillende scenario's.

In het ABC was het alleen mogelijk om te beleggen in een beleggingsmix van 1/3 aandelen, 1/3 vastgoed en 1/3 vastrentende waarden of in Fortis OBAM. Is mij altijd ook duidelijk geweest, want dat stond in de offerte, de folder en in de voorwaarden. Vreemd dat jij dat niet hebt gehad of gelezen en dacht dat je in obligaties zat. En ja...OBAM is dit jaar behoorlijk naar beneden ged.nd.rd dus als je daaron hebt belegd dan snap ik wel dat je in korte tijd zoveel hebt verloren. Maar ja, OBAM is dan ook wereldwijd beleggen in aandelen, met een overwogen aandeel in Azië. Een paar jaar gelden gingen de beurzen in Azie met ruim 40% onderuit, dus wat dat betreft...ik heb een lange adem en vertrouwen.

Een brief van Fortis ASR over deskundig beleggingsadvies heb ik niet gehad. Fortis ASR geeft namelijk ook geen beleggingsadvies maar verwijst hiervoor naar tussenpersonen.

kirste
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jun 2008 19:32

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door kirste »

geef me dan je email en ik stuur hem je door.

Verder heb ik én premievrij laten maken én het bedrag welk in depot is gestopt(welk jaarlijks de premie droeg) laten uitbetalen.

Jij hebt van het ABC plan alleen prognoses dus gehad, scenarios die mogelijk waren , maar ik lees niet dat je een waardeoverzicht hebt gehad. Mijn ABC loopt al 18 jaar....... de offerte liet zien 8% 9% en 12%

Over het VIP maar te zwijgen.

Ik bewonder het vertrouwen wat jij hebt in o.a. FORTIS/beleggingsproducten.

Ik heb nog niemand ontmoet, de laatste tijd, die jouw vertrouwen uitstraalde inzake beleggingen/Fortis. Jij bent de eerste.

m vr groet, K

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Nee, nu wordt het duidelijker. Je had een spaar of beleggingsdepot naast je verzekeringen lopen waar je de premies uit hebt betaald. Je had dus verschillende producten. De verzekering heb je premievrijgemaakt en het depot opgeheven.

Je geeft aan dat je polissen al 15 en 18 jaar lopen. Ik weet niet hoeveel je in je polissen hebt gestopt en of het kapitaalverzekeringen zijn die nog vallen onder het overgangsregime van 14-09-1999 maar als dat zo is hou je dan wel rekening met de maximale vrijstelling die geldt voor deze verzekeringen waarop korter dan 20 jaar premies zijn betaald? Anders krijg je als de polis gaat uitkeren met de volgende tegenvaller te maken. Als je polissen lijfrenteverzekeringen zijn kan je voorgaande natuurlijk gewoon negeren, daarvoor geldt de 20 jaarstermijn niet.


Dat ik vertrouwen heb in beleggen is niet zo gek: ik beleg al een stukje langer dan de gemiddelde Nederlander. Ook in deze woelige tijden is er met beleggen nog goed geld te verdienen. Als je maar weet wat je doet en je niet laat leiden door het sentiment. In hoeverre de fondsbeheerders van Fortis het op dit moment beter doen dan de benchmark kan ik je niet vertellen.

bobvanederveen
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 apr 2008 22:25

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door bobvanederveen »

Dus 'oude plannen' moeten minimaal 20 jaar lopen? Ik heb nog een plan wat onder het oude belastingregime valt...

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: opgave kosten Fortis ASR

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Kapitaalverzekeringen die niet gekoppeld zijn aan de eigen woning worden vanaf de invoering van de Wet IB 2001 belast in box 3.

Voor kapitaalverzekeringen die zijn afgesloten voor 14 september 1999 geldt een overgangsregeling. Voorwaarden zijn dat het verzekerd kapitaal niet verhoogd en de looptijd niet verlengd zijn na 13 september 1999.

De volgende kapitaalverzekeringen komen in aanmerking voor de regeling:
- kapitaalverzekeringen waarvoor jaarlijks premie betaald wordt en waarvan de hoogste premie niet meer dan een tienvoud van de laagste bedroeg;
- kapitaalverzekeringen waarvoor tenminste 15 jaar ieder jaar premie is betaald en waarvan de hoogste premie niet meer dan een tienvoud van de laagste bedroeg en
- kapitaalverzekeringen die voor de Brede Herwaardering van 1 januari 1992 afgesloten zijn en die voldoen aan de overgangscriteria van de Brede Herwaardering.

Voor bovenstaande kapitaalverzekeringen geldt een speciale vrijstelling van maximaal 123.428 euro als er minimaal 20 jaar premie is betaald.

Is de waarde van de verzekering hoger (uitgaande van de waarde in het economisch verkeer) dan dit vrijgestelde bedrag, dan wordt het meerdere belast in box 3. De vrijstelling vervalt na 30 jaar, op 14 september 2029.

De uitkeringen van de kapitaalverzekeringen die onder de overgangsregeling vallen, worden belast volgens de regels van de huidige belastingwetgeving (de Wet IB 1964). Dit betekent dat er geen belasting geheven wordt over de uitkeringen voor zover die vrijgesteld waren onder de Wet IB 1964. Dit geldt overigens alleen voor de waardeaangroei tot en met 31 december 2000.

Gesloten