LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woeker polis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
rene196545
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2011 20:26

woeker polis

Ongelezen bericht door rene196545 »

ook ik heb een woekerpolis van zwitserleven na 10 jaar 20 000 betaald te hebben zit er maar 7500 euro in nu ben ik bezig om te ontwoekeren maar daar komt het ik betaal nu 162 euro mijn nieuwe polis gaat 155 euro kosten daar komt bij een overlijdens verzekering voor een roker man van 45 jaar verzekerd bedrag 120 000 euro kosten 77 euro dan voor mijn vrouw is diabeet type 2 ook een overlijdenpolis van 75 000 zal ook rond de 60 euro gaan kosten bij elkaar 292 euro vind het nog al niet wat is er geen andere goedkopere maar wel goede manier die de bank ook accpeteerd help wie weet een goede oplossing die me geen rip uit me lijf kost

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door tufima »

Interpunctie is geen overbodige luxe denk ik!

Mijn advies: Neem contact op met een adviseur.
Je verzoek is te ruim en deze materie is te complex om een kant en klaar antwoord op te geven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door kweenie »

Nu je zelf bekijkt hoeveel een losse ORV kost, zie je ook meteen waar het geld uit jou polis aan op gaat. Want de ORV die in je 'woekerpolis' zit ingebakken, zal waarschijnlijk ook bedragen van de zelfde orde van grootte aan je belegde kapitaal moeten onttrekken voor de overlijdensdekking. Als je voor het gemak even uitgaat van totaal 100 euro per maand aan premie voor de overlijdensdekking de afgelopen 10 jaar, dan zou er van die betaalde 20.000 aan overlijdenspremie al 12.000 op zijn gegaan. Dus houd je nog maar 8000 over aan belegd kapitaal. Als er nu nog 7500 in je polis zit, dan is dat dus eigenlijk niet eens zo heel slecht.

Maar daar gaat het nu even niet om, je wil weten welke oplossing er kan zijn.

- Heb je voor de overlijdensdekking een gelijkblijvend bedrag genomen of een dalend bedrag? Omdat je spaarsaldo in de loop der jaren stijgt kun je voor de overlijdensdekking een dalende dekking nemen. Bij overlijden leveren die twee bij elkaar wel ong. 120.000 op. Gezien de hoogte van de premie die je noemt denk ik dat je gelijkblijvend hebt genomen, dat kun je dus aanpassen. Maakt de boel een stuk goedkoper.

- Welke looptijd heeft je ORV? Je had al 10 jaar lopen, is de resterende looptijd van je nieuwe polis (of spaarproduct) nu 30 jaar of 20 jaar? Als de looptijd 20 jaar is, kun je de ORV ook maar 20 jaar laten lopen. Scheelt ook een hoop.

- Zeker voor de verzekering van je vrouw zou ik naar een adviseur/tussenpersoon gaan. Die weten vaak goed bij welke maatschappijen diabetes een veel hogere premie oplevert en bij welke niet. Misschein dat je zelfs via de patiëntenvereniging bij een bepaalde maatschappij korting kunt krijgen?

- Veel verzekeraars hebben de mogelijkheid om voor het 'ontwoekeren' over te stappen naar een ander product met lagere kosten, of bv. een bankspaarproiduct. Soms mag je de ORV dan meenemen of wordt je zonder vragen onder de oude voorwaarden toegelaten tot de nieuwe ORV. Het zou dan dus voordelig kunnen zijn om binnen ZL over te stappen naar een 'ontwoekerproduct', als je dan geen opslagen op de ORV krijgt.

- Ten slotte een advies dat je niet vaak zult horen, als de ORV premie vanwege jullie gezondheid bij een overstap zo veel hoger wordt, dan zou het misschien zelfs voordelig kunnen zijn om de oude woekerpolis aan te houden, als het verschil in ORV veel hoger is dan de kosten die in de woekerpolis zitten. Eventueel zou je dan daarnaast nog een ander opbouwproduct kunnen nemen.

rene196545
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2011 20:26

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door rene196545 »

kweenie bedankt onze overlijden polis in de oude is 52 000 euro

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door jonis »

- Heb je voor de overlijdensdekking een gelijkblijvend bedrag genomen of een dalend bedrag? Omdat je spaarsaldo in de loop der jaren stijgt kun je voor de overlijdensdekking een dalende dekking nemen. Bij overlijden leveren die twee bij elkaar wel ong. 120.000 op. Gezien de hoogte van de premie die je noemt denk ik dat je gelijkblijvend hebt genomen, dat kun je dus aanpassen. Maakt de boel een stuk goedkoper.
Annuïtair dalende ORV dus levert alleen al op de ORV v/d man een besparing op van ±5 tientjes.
Als je je daarbij bedenkt dat je de besparing op de ORV ook in de opbouw van het tegoed kunt stoppen, dan heb je in elk geval ook (meer) geld als je niet overlijdt, lijkt me ook wel handig.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door wevera »

Een beleggingsverzekering waarin de afgelopen 10 jaar € 20000 is ingelegd en nu nog maar een waarde heeft van € 7500 is natuurlijk een waardeloos financieel product. Al sinds eind 2008 zijn de koersen aan het stijgen. De verzekeraar die dit product in de markt heeft gezet en/of verkocht moet zich schamen.
Deze woekerpolis levert alleen geld op als de polishouder voor het einde van de looptijd overlijdt en dat is toch niet de bedoeling.
De ingebouwde ORV-premie haalt veel te veel waarde en rendement weg, vooral ook door het inteereffect. De uitspraak in de rechtzaak van de stichting "Koersplan de weg kwijt" tegen Aegon is voor de houders van deze polis interessant. (zie http://www.koersplandewegkwijt.nl )

Mijn advies is : stoppen met dit product. Een klacht indienen bij de verzekeraar over het erg teleurstellende rendement en vragen/eisen naar een specificatie van de kosten per jaar apart en de rendementsontwikkeling per jaar apart zodat een inschatting mogelijk is van het inteereffect. Vervolgens vragen/eisen naar een kostenloze overstap naar een ander product, zoals een tweede-kamer brede wens aangeeft.
Verder een stuitingsbrief toesturen, gekoppeld aan de klachtbrief. Dit aangetekend verzenden.
Bij het niet goed afhandelen van deze klacht en de vraag naar overstap geen resultaat oplevert kan een klacht ingediend worden bij het kifid om een procedure bij het kifid op te starten. Of eventueel een andere gerechtelijke procedure opstarten. ( zie http://www.consumentenclaim.nl )
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door tufima »

Dit is geen advies, want ik ben geen financieel adviseur, maar heb je wel eens gekeken of Banksparen een optie voor je is?

Banksparen is totaal transparant, geen kosten (of nauwelijks), zeer laag risico en een gegarandeerd "rendement".

De keerzijde is natuurlijk wel dat er altijd wordt gezegd dat op langere termijn beleggen betere rendementen oplevert dan banksparen, maar ja dat moet je nog maar afwachten. Als je polis vrij valt in een periode van economische malaise koop je daar natuurlijk niks voor...

Daarnaast moet je natuurlijk je nog wel je ORV regelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook kiezen voor een bankspaarvariant waarbij je óók kunt beleggen als je dat wil. Dan kun je eventueel ruim voordat de uitkeringsperiode begint het saldo stukje bij beetje weer uit de beleggingen terugzetten naar het banksparen. Je moet dan natuurlijk wel een aanbieder uitzoeken die een goede gewone rente heeft én een goed en breed aanbod aan beleggingsfondsen. Maar die zijn er wel.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door Chanmaster »

rene196545 schreef:ook ik heb een woekerpolis van zwitserleven na 10 jaar 20 000 betaald te hebben zit er maar 7500 euro in nu ben ik bezig om te ontwoekeren maar daar komt het ik betaal nu 162 euro mijn nieuwe polis gaat 155 euro kosten daar komt bij een overlijdens verzekering voor een roker man van 45 jaar verzekerd bedrag 120 000 euro kosten 77 euro dan voor mijn vrouw is diabeet type 2 ook een overlijdenpolis van 75 000 zal ook rond de 60 euro gaan kosten bij elkaar 292 euro vind het nog al niet wat is er geen andere goedkopere maar wel goede manier die de bank ook accpeteerd help wie weet een goede oplossing die me geen rip uit me lijf kost
Uw stelling klopt goeddeels. De eerste jaren worden allerlei kosten op verrekend. Indien u door spaart komt u gewoon op het eindkapitaal indien de economie hersteld.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door Martijn T »

in banksparen zitten ook kosten. staar je daar dus niet blind op.
Een percentage vd waarde. Dus des te meer waarde des te meer kosten.
Banksparen en beleggen
http://www.banksparenrente.nl/bankspare ... paren.html
De kostencomponenten bij beleggen zijn gelijk van die aan het handelen in beleggingsfondsen op een beleggersrekening en worden door sommige nog ervaren als weinig transparant. Kosten die in rekening gebracht worden zijn:

Transactiekosten:
- Aankoopkosten
- Verkoopkosten
- Switchkosten

Beleggingsfonds gerelateerde kosten:
- Beheerkosten
- Service Fee

Deze laatste twee kosten worden vaak verwerkt door in de koers / intrensieke waarde van het fonds zelf

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij veel bankspaarproducten zijn de transactiekosten nul. Je bent dan dus zeker niet duurder uit dan als je rechtstreeks in die beleggingsfondsen zou beleggen. Dat heeft weinig te maken met kiezen voor banksparen of niet, maar met de keuze tussen beleggen of niet beleggen.

Bij beleggen in beleggingsfondsen ben je inderdaad altijd intrinsiek kosten kwijt die het beleggingsfonds maakt. Zoals je zelf ook aangeeft zitten die kosten al in de koers verwerkt. Ik vind het daarbij zelf belangrijker wat je onder de streep overhoudt. Er zijn genoeg fondsen met een goed track record over vele jaren, ik zou het niet erg vinden als dat goede resultaat ondanks hoge kosten behaald zou zijn. Andersom zou ik niet blij worden van een fonds dat welliswaar lage kosten heeft, maar ook een slecht resultaat laat zien.

Of je kosten moet betalen in de uitkeringsfase hangt ook maar af van bij wie je het uitkeringsproduct neemt. Er zijn er ook genoeg die geen aparte kosten rekenen en dan ook nog een goede rentevergoeding kennen. (Bovendien kun je daarbij uit precies de zelfde producten kiezen als de uitkeringsproducten van de koopsompolissen.)

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen, laten we duidelijk zijn.Welke dienst we ons ook voor ogen nemen, dank zij de privatisatie is het elke om geld te doen. Alles heeft z'n prijs.

Parrel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2011 22:16

Re: woeker polis

Ongelezen bericht door Parrel »

In eerste instantie iedereen bedankt voor de interessante reacties, ik ben er al een stuk wijzer van geworden. Er is echter één ding dat ik nog niet begrijp. Mijn maatwerkverzekering bij de ING heeft een doelkapitaal van 109.300 euro. De andere helft van de hypotheek is aflossingvrij, 103.000 euro. Nu wordt er alleen gespaard om die 109.300 euro te bereiken. Nu, na 5 jaar is de waarde per 31-12-2010 9.600 euro.
ING noemt 109.300 euro als resultaat bij een raming volgens historisch rendement én pessimistisch rendement. Jaarlijks, na aftrek van overlijdensrisicopremie en kosten, de bijtelling van de rente en de inleg van de premies stijgt het kapitaal met zo'n 2.100 euro. Nog 25 jaar te gaan dus dan kom ik iets boven 60.000 euro uit.

Dan ben ik pas op de helft, hoe kan ING dan beweren(door de termen historisch en pessimistisch rendement te gebruiken) dat ik het doelkapitaal van 109.300 euro ga bereiken?

Heeft iemand hier antwoord op?

Ps Onhandig dat deze maatwerkverzekering "beleggingsverzekering" wordt genoemd terwijl 0% belegt wordt en 100% gespaard wordt.

Gesloten