LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis; Adviesgesprek: Welke vragen aan bank stellen?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
S. Jetten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:44

Woekerpolis; Adviesgesprek: Welke vragen aan bank stellen?

Ongelezen bericht door S. Jetten »

Ook ik heb een woekerpolis: AMB-AMRO Meegroeihypotheek.
Een beleggingshypotheek met hieraan gekoppeld een ABN AMRO Meegroeiverzekering. Dit is een kapitaalverzekering waarvoor ik periodiek premie betaal en waarmee wordt belegd met als doel over nu nog 20 jaar mijn hypotheekschuld te kunnen aflossen. De premies opgeteld voor de looptijd van 30 jaar zijn in een tweetal premie depot's gestopt (een van mij en een voor mijn partner). Vanuit dit depot wordt dus de premie betaald. De rente van de hypotheek betaal ik maandelijks zelf.

Naar aanleiding van het verplichte overzicht dat ik begin april 2008 heb ontvangen van mijn bank, schrok ik mij wild van de inhoud. Op basis van het historish rendement kan ik nu nog slechts 30% van het beoogd eindkapitaal bereiken. Het pessimistisch rendement is bijgesteld naar € 0,00. Ik voel mij nu na 10 jaar van de 30 jaar looptijd behoorlijk genept.
In gesprekken die ik eerder op mijn verzoek mt ABN AMRO had werd mij steeds gezegd dat ik beleggen op de lange termijn moet zien en mij niet met paniekvoetbal bezig moet houden. Kortom het zou allemaal goed komen.

Een dag later ontving ik van de ABN AMRO een schrijven waarin werd aangekondigd dat ze mij voor een advies gesprek zullen uitnodigen. Hiertoe bellen ze mij vóór 20 mei op om een afspraak te maken. Helaas ben ik tot op heden nog niet gebeld.

Uiteraard wil ik de bank binnenkort een aantal goed geformuleerde vragen stellen. Ik ben zelf absoluut niet terzake kundig.

Graag zou ik daarom van lezers van dit forum advies, tips en mogelijk een paar goed geformuleerde vragen willen ontvangen, die ik aan mijn bank kan voorleggen.

Wie kan mij een aantal goede vragen formuleren?

Alvast mijn dank en vriendelijke groet.

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Woekerpolis; Adviesgesprek: Welke vragen aan bank stellen?

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Eigenlijk is de vraag die je moet stellen heel simpel ...

Voor ELKE inleg wil je weten wat waarna toe is gegaan en welke extra kosten zijn er in rekening gebracht:
per premie
* kosten verzekeraar (eerste kosten vaak genoemd)
* kosten tussenpersoon
* kosten verzekering(en)
* Inleg in opbouw
...
Individueel
* extra kosten voor maandelijkse betaling?
* beheerskosten?

De volledige premie voor elke betaling volledig verantwoord. Het kan wel zo zijn dat je nu pas begin met het echte opbouwen, dat je de meeste onkosten nu hebt betaald. Laat je alles gewoon goed uitleggen EN op papier zetten.

Als dat in kaart is vraag je hetzelfde voor de resterende premies.

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: Woekerpolis; Adviesgesprek: Welke vragen aan bank stellen?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Beste S. Jetten,

Wij zitten in precies hetzelfde schuitje. Ik heb zojuist een posting geplaatst voor alle bezitters van de ABN AMRO meegroeihypotheek. Ook wij zouden voor 20 mei worden gebeld hetgeen uiteraard niet is gebeurd. Ik heb de laatste week 3X gebeld naar 0900-0024. Na vele malen doortikken en langdurig wachten krijg je uiteindelijk wel iemand aan de lijn. Hierin heb ik gerefereerd aan de brief. Uieindelijk werd ik vandaag (28 mei) gebeld voor het maken van een afspraak. Deze staat nu op 24 juni. Mijn insteeks is aan te horen hoe ZIJ van plan zijn om de polis te repareren. Mijn stelling is dat er sprake is van het niet naleven van de algemene zorgplicht, onjuist en onvolledig vertrekken van informatie en misleiding. Hierbij maak ik onderscheid tussen de reparatie van de polis en een eventuele claim. Met nadere woorden houd je rechten voor! Ik raad je sterk aan je aan te melden bij de stichtig verliespolis. Daar word je geadviseerd een stuitingsbrief te sturen. Op de site wordt wel uitgelegd wat dat is. Verder kun je gebruik maken van de juridische ledenseervice van Eigen Huis. Ik ben van plan om het advies van de ABN AMRO voor te leggen aan Eigen Huis, Neem dus in het gesprek een 'luisterhouding' aan en ga nergens op in. Maak duidelijk dat je je benadeeld voelt door de bank maar ga niet in op een inhoudelijke discussie. Het blijven aalgladde gluiperds die je voor geen cent kunt vertrouwen. Ze zullen sowieso nooit toegeven dat ze je een wanproduktt door de strot hebben geduwd.
Via dit forum probeer ik alle benadeelde bezitters van deze hypotheek te verzamelen om gezamelijk ervarigen uit te wisselen.
Je kunt me bereiken op [email protected]

Ron

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: Woekerpolis; Adviesgesprek: Welke vragen aan bank stellen?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Het komt nooit meer goed met het rendement als je meer moet betalen aan premie dan er wordt ingelegd. De polis verteert gewoon. Je moet eisen dat de polis wordt gerepareerd en niet meer hopen dat het ooit goed komt.

Gesloten