LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
ClaimConcept
Berichten: 1973
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Persbericht Hof van Justitie van de Europese Unie over de uitspraak woekerpolis op 29 april 2015
De lidstaten kunnen levensverzekeringsmaatschappijen verplichten, de cliënt ook andere dan de in de richtlijn opgesomde informatie te verstrekken. De verzekeraar moet wel met een voldoende mate van voorspelbaarheid kunnen vaststellen welke aanvullende informatie hij dient te verstrekken
Het is hoe dan ook aan de nationale rechter om te beoordelen of de ‘open en/of ongeschreven regels’ aan die vereisten voldoen

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door Piet »

Europese rechter mild over woekerpolis

De Telegraaf 29 april 2015

door Jarco de Swart
AMSTERDAM -
Verzekeraars kunnen opgelucht ademhalen, maar woekerpolishouders niet. Het Europees Hof van Justitie (EHJ) heeft het woekerpolisdossier met een genuanceerde uitspraak weer teruggelegd bij de Nederlandse rechter.

Het volledige artikel is hier te lezen:
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/verzek ... lis__.html

De uitspraak is hier te lezen:
http://curia.europa.eu/juris/document/d ... cid=320449
De Conclusie van de Advocaat Generaal (advies voorafgaande aan de uitspraak) is hier te lezen:
http://curia.europa.eu/juris/celex.jsf? ... =TXT&ancre

Groeten,
Piet

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een meer terughoudende uitspraak dan op basis van de Conclusie van de AG was te verwachten. Denk dat NN inderdaad wel even opgelucht is.

Isa(a)c le Maire
Berichten: 294
Lid geworden op: 06 sep 2014 11:21

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door Isa(a)c le Maire »

.
Laatst gewijzigd door Isa(a)c le Maire op 11 mei 2015 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door arvandongen »

EHvJ r.o. 15 schreef:De verwijzende rechterlijke instantie overweegt dat NN, door de verzekeringnemer enkel informatie te verstrekken over de invloed van de kosten en de risicopremies op het rendement, heeft voldaan aan de eisen van artikel 2, lid 2, onder q) en r), van de RIAV 1998, maar heeft gehandeld in strijd met „open en/of ongeschreven regels” van Nederlands recht, zoals de zorgplicht van de verzekeraar, de precontractuele goede trouw en de redelijkheid en billijkheid.
Hiermee heeft het EHvJ de basis gelegd voor haar gematigde uitspraak. Ze kan de verantwoordelijkheid grotendeels bij de NL-rechtbank neerleggen. De NL rechtbank zou reeds hebben vastgesteld dat er voldaan is aan de RIAV en de NL rechtbank moet zelf de beslissing nemen over eventuele ongeschreven regels.

De Advocaat-Generaaal van het EHvJ betoogde juist eeder dat nauwkeurige kosteninformatie en beleggingsdeel-informatie essentieel zijn en bovendien dat de informatieverplichting reeds inbegrepen is in de Europese wet.

De RIAV, als afgeleide van de Europese wetgeving, mag niet minder informatie verplicht stellen.
RIAV1998 artikel 2 lid 2 schreef:q. de invloed van kosten en inhoudingen ten laste van de verzekeringnemer op het rendement en de uitkering verbonden aan de overeenkomst;
Mijns inziens volgt uit dit artikel nu juist dat NN niet voldoende aan de info-verplichtingen voldaan heeft. Dit in lijn met de Advocaat-Generaal.

Als de NL-rechtbank reeds anders heeft beslist, dan kan NN inderdaad even opgelucht zijn. Op "ongeschreven regels" en "redelijk/billijk" ga je de strijd niet winnen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door jonis »

Consumentenbond positief over uitspraak Hof

Woensdag 29 april 2015 12:21

DEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond reageert positief op de uitspraak die het Europese Hof in Luxemburg woensdag deed over woekerpolissen. Volgens de bond brengt de uitspraak extra compensatie voor gedupeerde klanten van verzekeraars een stuk dichterbij.

,,Het Europese Hof heeft met zijn uitspraak een belangrijke juridische verdedigingslinie van verzekeraars geslecht'', zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. ,,Het Hof oordeelt dat Nationale-Nederlanden zich bij de verkoop van beleggingsverzekeringen ook aan algemene ongeschreven fatsoens- en rechtsbeginselen had behoren te houden en dat de Nederlandse rechters en het klachteninstituut Kifid met de toepassing daarvan in de procedures mogen doorgaan. NN wilde juist dat het Europese Hof zou oordelen dat verzekeraars zich alleen aan minder strenge Europese minimumnormen hadden hoeven te houden.''

De Consumentenbond probeert samen met claimbedrijf Wakkerpolis hogere vergoedingen los te krijgen voor gedupeerde verzekeringsklanten. ,,We willen dat NN de waarde van alle woekerpolissen opnieuw berekent, maar dan tegen eerlijke, redelijke voorwaarden'', zegt Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis.

NN heeft in totaal circa 500.000 polissen verkocht die in aanmerking komen voor extra compensatie met een totale schade van tenminste 3 miljard euro, aldus De Gier.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door juwita »

Na de uitspraak van het EHvJ komt het aan op wat de Nederlandse wetgever vond.
Van groot belang in dit verband wordt dan het antwoord van Minister Zalm van 23 december 1999 (kamerstukken 26 676 vergaderjaar 1998-1999) naar aanleiding van de ''Nota Informatieverstrekking aan de consument van financiële diensten'', waarbij de Minister aangeeft dat de verzekeringsnemer op overzichtelijke wijze inzicht dient te hebben in de wezenlijke kenmerken van de aangeboden overeenkomst. Uitdrukkelijk wordt daarbij door de Minister mede verwezen naar ''kosten en inhoudingen''.

Zie overigens ook Overweging 23 van zg. Derde Verzekeringsrichtlijn 92/96 EEG van 10 november 1992 waarin letterlijk staat: ''de consument dient duidelijke en nauwkeurige informatie te ontvangen over de wezenlijke kenmerken van de aangeboden levensverzekering''. De richtlijn is vanaf 1 juli 1994 van kracht in de lidstaten.

Informatie over de kostenstructuur vormt uiteraard een van deze wezenlijke kenmerken van een levensverzekering.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Uitspraak Europees Hof van Justitie over Woekpolis

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Al iemand inhoudelijke terugkoppeling gehad van KiFiD?

FYI:
Mijn klacht over aan hypotheek verbonden belegging ExpertFund (tegen voorheen WestlandUtrecht, nu Nationale-Nederlanden en voorheen De Hypotheekshop Eindhoven, nu de Blouwdruk) ligt momenteel bij de Geschillen Commissie. Op de offerte uit 2007 staat bij beheer “all-in tarief” en sinds nieuwe wetgeving met betrekking tot kosten transparantie komen er voorheen verborgen kosten boven drijven (met totaal percentage hoger dan originele offerte). In eerdere uitspraak van Ombudsman (ook KiFiD, maar niveau lager dan Geschillen Commissie) is het uitgebreide verweer van Nationale-Nederland inhoudelijk op effectief alle punten verworpen. Denk dan onder andere aan: Niet tijdig klagen, Plicht van consument om zelf verder te zoeken, Niets gedaan wat niet mocht (toen was dit normaal, geen slecht product). Alleen het schadebedrag was volgens Ombudsman niet duidelijk (percentage over belegging, dus totaal is afhankelijk van rendement, moeilijk…).

Geen traditionele Woekerpolis, want geen overlijdensrisico verzekering, maar in mijn ogen is deze uitspraak toch wel relevant (wederzijds).

In nieuwe verweer niet veel nieuws.
- Naast herhaling van verweer, verwijst Nationale-Nederlanden naar WestlandUtrecht (waar ik belegging initieel heb afgesloten, maar nu alleen nog mijn hypotheek loopt)
- WestlandUtrecht verwijst naar Nationale-Nederlanden (die mijn belegging heeft overgenomen) en mijn tussenpersoon (want WestlandLand heeft zelf geen adviseur)
- Blouwdruk wil mij wel een betere financiering verkopen, maar De Hypotheekshop heeft vooralsnog niet inhoudelijk gereageerd…

KiFiD gaf aan dat ik mogelijk nog voor de zomervakantie een uitspraak kan verwachten.
- Inclusief indirecte schade (te maken kosten voor herstel) claim ik nu 15,000 Euro

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
- Bij meer traditionele Woekerpolis van Generali heb ik reeds gewonnen, dat wil zeggen een redelijke schikking zonder geheimhoudingsclausule (en als er een betere compensatie regeling komt, dan heb ik daar ook recht op), van < 600 Euro naar > 4,500 Euro!!!

Gesloten